Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Bernt Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen,
Øyvind Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line
Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra
Venstre, Pål Farstad, viser til Representantforslag 29 S
(2013–2014) fra stortingsrepresentantene Knut Storberget, Martin Kolberg,
Marit Arnstad, Per Olaf Lundteigen og Karin Andersen om priskontroll
i konsesjonsloven for landbrukseiendommer.
Komiteen viser til at formålet
med konsesjonsloven er å regulere og kontrollere omsetningen av
fast eiendom for å oppnå et effektivt vern om landbrukets produksjonsarealer
og slike eier- og bruksforhold som er mest gagnlige for samfunnet,
blant annet for å tilgodese framtidige generasjoners behov, landbruksnæringen,
behovet for utbyggingsgrunn, hensynet til miljøet, allmenne naturverninteresser
og friluftsinteresser, samt hensynet til bosettingen.
Komiteen viser til at i henhold
til dagens regelverk er konsesjonspliktige landbrukseiendommer over
en viss størrelse underlagt priskontroll etter konsesjonsloven.
Det går fram av konsesjonsloven § 9 første ledd nr. 1 at priskontrollen
i dag bare gjelder eiendommer som skal nyttes til landbruksformål.
For bebygd eiendom er det i retningslinjer gitt av Landbruks- og
matdepartementet gjort en begrensning i priskontrollen. Det er et
krav at eiendommen er over 100 dekar og har minst 25 dekar dyrka
mark eller 500 dekar produktiv skog.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at høringen om opphevelse av priskontrollen ble avsluttet 1. februar
2014. Flertallet merker seg at høringsuttalelsene
viste at synet på priskontrollen var delt. Flertallet viser
videre til brev fra landbruksminister Sylvi Listhaug av 6. januar 2014
om at målet er at Stortinget kan få saken til behandling i vårsesjonen
2014.
Komiteen viser til
at den endelige utformingen av priskontrollen for landbrukseiendommer skjer
i Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til at selv om arealgrunnlaget overstiger disse grensene, skal
det likevel ikke gjøres priskontroll dersom avtalt pris ikke overstiger
2,5 mill. kroner og eiendommen har et bolighus som ikke har en brukbar
standard.
Komiteen viser til
at ved erverv av ubebygde arealer som skal brukes til landbruksformål,
er det priskontroll uavhengig av arealgrensene nevnt foran. Et eksempel
er erverv av ubebygd landbruksareal som skal nyttes som tilleggsareal til
annen landbrukseiendom. En rekke erverv av eiendommer til landbruksformål
faller dessuten utenfor priskontrollen. Det er tilfellet hvor ervervet
er konsesjonsfritt som følge av nært slektskap eller odel, jf. § 5
første ledd nr. 1 og 2.
Komiteen merker seg at ca. 9 000
landbrukseiendommer skiftet eier i 2012. De aller fleste av disse
var innen familien og er således ikke underlagt konsesjonslovens
bestemmelser. Bare hver tredje overdragelse var fritt salg, og to
av tre overdragelser hadde landbruk som formål. Bare et fåtall ble
underlagt priskontroll, og kun i enkelte tilfeller ble konsesjon
nektet på grunn av for høy pris.
Komiteen viser til at 5. desember
2013 sendte regjeringen forslag om å oppheve priskontrollen i konsesjonsloven
på høring med høringsfrist 1. februar 2014. Samtidig ble det sendt
brev til alle landets kommuner, fylkeskommuner, samt statens landbruksforvaltning,
der det ble bedt om at det ikke skulle legges «avgjørende vekt på hensynet
til pris i vurderingen av om det skal gis konsesjon».
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, mener det kan være gode
grunner til å se på reguleringen av priskontrollen i konsesjonsloven.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, mener imidlertid
at brevet fra regjeringen foregriper Stortingets lovbehandling av
regjeringens forslag om å oppheve priskontrollen i konsesjonsloven.
Dette flertallet mener det er
uryddig av regjeringen å sende brev til kommuner, fylkeskommuner
og SLF om å se bort fra konsesjonslovens § 9 første ledd ved behandling
av konsesjon fordi regjeringen vil foreslå å oppheve dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen presisere overfor kommunene
og fylkeskommunene at konsesjonslovens bestemmelser om priskontroll
skal følges, og avvente Stortingets behandling før eventuelle endringer
i konsesjonsloven iverksettes.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomité har undersøkt saken, og at saken ble vedtatt
avsluttet på komiteens møte 25. februar 2014. Disse medlemmer registrerer
med noe undring at dette representantforslaget ble fremmet for Stortinget to
dager senere. Disse medlemmer viser til brev av 6. januar
2014 (vedlagt) fra statsråd Listhaug til kontroll- og konstitusjonskomiteen,
der hun uttaler at:
«Jeg (mener) henstillingen til kommunene er i tråd
med lovens ordlyd, forarbeider og den utvikling av praksis som har
vært ført siden 2002. Henstillingen overlater fortsatt til kommunene
å ta konkret stilling til om de ulike samfunnsinteressene som er
en del av konsesjonsvurderingen, tilsier at konsesjon gis eller
avslås. Jeg vil understreke at henstillingen ikke innebærer at departementet
ber kommunene om å unngå avslag på alle konsesjonssøknader i perioden
frem til priskontrollen eventuelt blir opphevet.»