Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at det i
Nasjonal transportplan ble lagt til grunn en trinnvis utbygging
og utbedring av E6 på Helgeland.
Komiteen har merket seg at regjeringen
har foretatt en ny gjennomgang av prosjektet og at man i denne proposisjonen
legger fram et revidert forslag til utbygging og finansiering av
E6 mellom Korgen i Hemnes kommune og Bolna i Rana kommune (E6 Helgeland
nord). Komiteen har videre merket seg at forslaget
innebærer at den statlige rammen til prosjektet er økt med 300 mill.
kroner sammenliknet med Meld. St. 26 (2012–2013). Endelig har komiteen merket seg
at regjeringen legger fram et foreløpig opplegg for utbygging og
finansiering av E6 på hele strekningen fra Nord-Trøndelag grense
til Bolna.
Komiteen vil vise til at E6 er
den viktigeste vegstrekningen mellom Nord- og Sør-Norge, og er i
tillegg hovedferdselsåre gjennom Helgeland. Komiteen er
derfor tilfreds med at prosjektet skal sikre en god og nødvendig
vegstandard på hele strekningen.
Komiteen viser til at en foreløpig
finansieringsplan for en samlet utbygging av E6 på Helgeland er
beregnet til en utbyggingskostnad på 5 190 mill. kroner, hvorav
84 pst. er forutsatt finansiert med statlige midler og 16 pst. gjennom bompenger.
Når det gjelder selve utbyggingen av E6 Helgeland nord, har komiteen merket seg
at denne strekningen er forutsatt finansiert med 80,5 pst. statlige
midler og 19,5 pst. bompenger, til sammen en utbyggingskostnad på
1 690 mill. kroner (2014-kroner) for strekningen E6 Korgen–Bolna. Komiteen har
merket seg at oppstart av denne strekningen er planlagt til høsten
2014 med fullføring av siste delstrekning i løpet av 2018.
Komiteen er opptatt av en effektiv
gjennomføring av utbedringene på E6 mellom Korgen og Bolna, og er
positiv til at man prøver ut en såkalt «vegutviklingskontrakt» på
prosjektet i tråd med føringene i Meld. St. 26 (2012–2013). Komiteen viser
til at dette innebærer at det blir samme entreprenør som vil stå
for utbygging, drift og vedlikehold i en kontrakt som vil ha en
lengde på inntil 15 år. Komiteen er også positiv
til at Statens vegvesen skal evaluere denne kontraktsformen for
å se om det er grunnlag for å benytte slike kontrakter ellers i
landet for mest mulig effektiv og rasjonell vegutbygging og vedlikehold.
Komiteen har merket seg at forslaget
til regjeringen, sammenliknet med de lokalpolitiske vedtakene, medfører
at antallet bomstasjoner på strekningen reduseres fra 3 til 2 stasjoner.
Videre vil komiteen vise til at Nordland fylkeskommune
og alle kommunene som er omfattet av utbyggingen, med unntak av
Hemnes kommune, har sluttet seg til det foreslåtte opplegget for
delvis bompengefinansiering av utbyggingen. Komiteen har
likevel merket seg at etter at Hemnes kommune gikk imot opplegget
for utbyggingen av E6 Helgeland, har saken blitt behandlet av Nordland
fylkeskommune på nytt. Komiteen har merket seg at
fylkeskommunen da vedtok å opprettholde sin tilslutning til det
foreslåtte bompengeopplegget.
Komiteen har merket seg at regjeringen
vil komme tilbake til opplegg for utbyggingen og finansieringen
av E6 Helgeland Sør og E6 Brattås–Lien når det foreligger tilstrekkelige avklaringer. Komiteen imøteser
en snarlig avklaring på dette, og forventer at man legger opp til
et liknende utbyggingsopplegg som E6 Helgeland nord.
Avslutningsvis vil komiteen slutte
seg til at utbyggingen av de 10 delstrekningene og det meste av
drift og vedlikehold av E6 mellom Korgen og Bolna blir lyst ut i
en samlet konkurranse, slik at det blir samme entreprenør som står
for både utbygging, drift og vedlikehold.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser
til regjeringens politiske plattform der det fremkommer at bompengeandelen
i nye veiprosjekter skal reduseres.
Disse medlemmer er fornøyd med
at regjeringen etter en samlet vurdering har gått inn for å øke
den statlige rammen med 300 mill. kroner sammenliknet med det som
er lagt til grunn i Meld. St. 26 (2012–2013). Det gir grunnlag for en
reduksjon i den totale bompengebelastningen og lavere bompengesatser
med henholdsvis 20 pst. i bomstasjonen på Reinforshei og 27 pst.
i bomstasjonen på Skamdal. Sammenlignet med de lokalpolitiske vedtakene
er antall bomstasjoner på strekningen redusert fra tre til to, og
beregnede kostnader til investering, drift og finansiering er redusert
med til sammen 110 mill. kroner.
Disse medlemmer viser også til
at i det foreløpige finansieringsopplegget for den samlede utbyggingen
av E6 Helgeland utgjør den statlige finansieringen 84 pst., mens
bompengeandelen utgjør 16 pst. av totalkostnaden på 5 190 mill. kroner.
Disse medlemmer vil bemerke at
regjeringen arbeider med å effektivisere bompengeinnkrevingen, noe
som vil kunne gi ytterligere redusert bompengekostnad for bilistene.
Disse medlemmer viser til Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringens
plattform hvor det understrekes at regjeringen ikke vil redusere ambisjonene
for investering i vei som følge av reduksjon i bompengeandelen. Disse
medlemmer legger til grunn at dette følges opp for dette
prosjektet også.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til Stortingets behandling 11. juni
2013 av Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023
(NTP), jf. Innst. 450 S (2012–2013). Disse medlemmer viser
til at komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, som utgjorde flertallet i Stortinget, sluttet
seg til å øke rammene i planen med om lag 150 mrd. kroner, eller
om lag 50 pst. sammenliknet med en videreføring av nivået i 2013.
Nasjonal transportplan har de siste stortingsperiodene utviklet
seg til det sentrale prioriteringsdokumentet innen norsk samferdsel. NTP
beskriver omfanget av økonomiske midler til samferdsel de neste
ti årene, samt prioritering og samordning av drift/investering innenfor
de ulike transportformene.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen går inn for å øke den statlige rammen på prosjektet
med 300 mill. kroner for å redusere bompengeutgifter ut over de
økonomiske rammene lagt til grunn i NTP. Disse medlemmer vil
påpeke at disse pengene må dekkes inn, enten gjennom økte utgifter
over statsbudsjettet, eller gjennom tilsvarende kutt i andre prosjekter i
NTP. Disse medlemmer vil uttrykke en bekymring dersom
den økte kostnaden på 300 mill. kroner vil føre til tilsvarende
reduksjon i andre sentrale prosjekter i NTP. I tillegg vil disse
medlemmer også påpeke at en eventuell økt økonomisk ramme
på 300 mill. kroner i økte utgifter over statsbudsjettet alternativt
kunne blitt brukt til andre formål innenfor samferdsel, som styrking
av vegvedlikehold eller framskynding av andre prosjekter.
Disse medlemmer mener det er
uholdbart at Stortingets planlegging av fremtidens transportsystem
skal basere seg på enkeltprosjekter lagt fram av regjeringen. Disse
medlemmer vil understreke behovet for at Stortinget skal
foreta en reell behandling av hvordan de økonomiske rammene skal
fordeles, inndekning for disse, og eventuelle omprioriteringer av
de økonomiske rammene i Nasjonal transportplan 2014–2023.
Disse medlemmer støtter for øvrig
arbeidet med forenkling og effektivisering av bompengeinnkrevingen
i Norge, i henhold til vedtatt Nasjonal transportplan 2014–2023. Disse medlemmer er
opptatt av mer effektive bompengeordninger som sikrer at mer av bompengene
faktisk går til det enkelte prosjekt. Disse medlemmer ser
fram til at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med forslag
til forenkling og effektivisering på sentrale element som: færre
bompengeselskap, samordning av takst- og rabattsystemer og obligatorisk
betalingsbrikke, i henhold til Innst. 450 S (2012–2013), jf. Meld.
St. 26 (2012–2013).