I Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2023 er det lagt til grunn ei trinnvis utbygging og utbetring
av E6 på Helgeland til samanhengande god og einsarta standard. Prosjektet
er ei samla utbyggingspakke og føresett gjennomført i tre delar:
E6 Helgeland nord, Helgeland sør og Brattås–Lien.
Regjeringa Stoltenberg la i oktober 2013 fram
eit forslag til utbygging og finansiering av E6 på Helgeland, jf.
Prop. 201 S (2012–2013). Den nye regjeringa ønskte å foreta ein
ny gjennomgang av prosjektet og trekte derfor tilbake proposisjonen,
jf. Meld. St. 18 (2013–2014).
Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
eit revidert forslag til utbygging og finansiering av E6 mellom
Korgen i Hemnes kommune og Bolna i Rana kommune (E6 Helgeland nord).
Forslaget inneber mellom anna at den statlege ramma til prosjektet
er auka med 300 mill. kroner samanlikna med Meld. St. 26 (2012–2013).
I tillegg legg departementet fram eit førebels
opplegg for utbygging og finansiering av E6 på heile strekninga
frå Nord-Trøndelag grense til Bolna.
E6 er det viktigaste vegsambandet mellom Nord-
og Sør-Noreg. I tillegg er E6 hovudferdselsåra på Helgeland. Formålet
med utbygginga er å få ein jamn og god standard på heile strekninga.
Det er lagt opp til anleggsstart for E6 Helgeland nord
hausten 2014, og med fullføring av siste delstrekning i løpet av
2018. For E6 Helgeland sør (Nord-Trøndelag grense–Korgen) og E6 Brattås–Lien
ligg det enno ikkje føre vedtekne reguleringsplanar. Samferdselsdepartementet
vil komme tilbake til opplegg for finansiering og utbygging av desse
strekningane når det ligg føre tilstrekkelege avklaringar.
Den lokalpolitiske handsaminga er nærare omtala
i kapittel 3 i proposisjonen.
Det er lagt opp til ei trinnvis utbygging av
dei tre delstrekningane E6 Korgen–Bolna (Helgeland nord), E6 Nord-Trøndelag
grense–Korgen (Helgeland sør) og E6 Brattås–Lien. Heile strekninga er
om lag 260 km lang.
E6 på Helgeland har gjennomgåande låg standard
og er prega av forfall, noko som gir dårleg framkomst og trafikktryggleik.
Årsdøgntrafikken (ÅDT) utanom byane varierer mellom 800
og 3 800 køyretøy. Tungtrafikken utgjer mellom 15 og 20 pst. av
trafikken.
Det er førebels lagt til grunn ein samla kostnad for
utbygging og utbetring av E6 mellom Nord-Trøndelag grense og Bolna
på 5 190 mill. 2014-kroner, inkl. prosjektet Brattås–Lien.
Ein førebels finansieringsplan for samla utbygging
av E6 på Helgeland, basert på ein samla utbyggingskostnad på 5 190 mill.
kroner, er vist i tabell 5.2 i proposisjonen. Medrekna kompensasjon
for auka meirverdiavgift er utbygginga av E6 på Helgeland føresett
finansiert med 84 pst. statlege midlar (4 380 mill. kroner) og 16
pst. bompengar (810 mill. kroner).
E6 mellom Korgen og Bolna er om lag 125 km lang.
ÅDT varierer frå 3 800 køyretøy nord for Mo i Rana til 800 køyretøy
ved Krokstrand sør for Saltfjellet.
Det er lagt opp til å byggje ut til saman 62
km veg fordelt på 10 delstrekningar. Om lag 47 km av utbygginga
vil skje gjennom å utvide vegbreidda, rette ut svingar og styrke
bereevna i eksisterande vegtrasé. Det meste av arbeidet vil skje
nord for Mo i Rana. Mellom Korgen og Mo i Rana vil det også bli
gjennomført tiltak for å betre trafikktryggleiken, mellom anna bygging
av gang- og sykkelvegar. Når utbygginga er ferdig, er reisetida
venta å bli redusert med om lag 11 minuttar for lette køyretøy og
om lag 13 minuttar for tunge køyretøy.
Rekna om til 2014-prisnivå blir styringsramma 1 690
mill. kroner og kostnadsramma 1 820 mill. kroner. I styringsramma
inngår 10 mill. kroner til etablering av to automatiske bomstasjonar.
Samfunnsøkonomisk netto nytte for utbygginga er
rekna til om lag -700 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader
er rekna til -0,6.
Trafikkføresetnadene går fram av kapittel 4
og basisføresetnader går fram av kapittel 5 i proposisjonen. Det
er lagt opp til å starte innkrevjinga i dei to bomstasjonane på
strekninga, Skamdal og Reinforshei, i 2015. Innkrevjingsperioden
er rekna til 15 år i kvar av dei to bomstasjonane.
Medrekna kompensasjon for auka meirverdiavgift
er utbygginga av E6 Helgeland nord følgjeleg føresett finansiert
med 80,5 pst. statlege midlar (1 360 mill. kroner) og 19,5 pst.
(330 mill. kroner) bompengar, jf. tabell 6.1 i proposisjonen.
Basert på føresetnadene i proposisjonen er brutto bompengeinntekter
rekna til om lag 640 mill. kroner, fordelt med 330 mill. kroner
til investeringar, 230 mill. kroner til å dekkje finansieringskostnader
og 80 mill. kroner til å dekkje innkrevjingskostnader og drift av
bompengeselskapet.
Det er lagt til grunn at omfanget av utbygginga blir
tilpassa den økonomiske ramma, jf. kapittel 5 i proposisjonen. Nordland
fylkeskommune og Grane, Vefsn og Rana kommunar har fatta vedtak
om garantiar for eit bompengelån på inntil 590 mill. kroner til
utbygging av E6 Korgen–Bolna.
Etter at Stortinget har fatta vedtak om utbygging og
finansiering av E6 på strekninga Korgen–Bolna (E6 Helgeland nord)
i Nordland, vil det bli inngått avtale mellom Statens vegvesen Vegdirektoratet
og bompengeselskapet i tråd med gjeldande standardavtale og dei
føresetnadene som er lagt til grunn i proposisjonen.
For å leggje til rette for effektiv gjennomføring av
utbetringane på E6 mellom Korgen og Bolna er det lagt opp til å
prøve ut ein ny kontraktstrategi.
Samferdselsdepartementet sluttar seg til at
utbygginga av dei 10 delstrekningane og det meste av drifta og vedlikehaldet
av E6 mellom Korgen og Bolna blir lyst ut i ein samla konkurranse,
slik at det blir same entreprenør som står for både utbygging, drift
og vedlikehald. Departementet meiner dette prosjektet er godt eigna
for ei slik kontraktsform. Vidare vil ein med dette vinne erfaringar
som kan vere nyttige når det gjelder andre prosjekt. Dette er ein
ny kontraktstype som må evaluerast og ev. utviklast vidare. Særleg
er det viktig å vurdere tilnærmingar der entreprenøren får fleire
insentiv til å finne fram til kvalitetsmessig gode løysingar. Kontraktforma vil
ikkje ha konsekvensar for finansieringa av utgifter til drift og
vedlikehald. Desse vil på vanleg måte bli finansierte over kap. 1320,
post 23 Drift og vedlikehald av riksvegar, trafikant og køyretøytilsyn
m.m., jf. nærare omtale i kapittel 7 i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at det i
Nasjonal transportplan ble lagt til grunn en trinnvis utbygging
og utbedring av E6 på Helgeland.
Komiteen har merket seg at regjeringen
har foretatt en ny gjennomgang av prosjektet og at man i denne proposisjonen
legger fram et revidert forslag til utbygging og finansiering av
E6 mellom Korgen i Hemnes kommune og Bolna i Rana kommune (E6 Helgeland
nord). Komiteen har videre merket seg at forslaget
innebærer at den statlige rammen til prosjektet er økt med 300 mill.
kroner sammenliknet med Meld. St. 26 (2012–2013). Endelig har komiteen merket seg
at regjeringen legger fram et foreløpig opplegg for utbygging og
finansiering av E6 på hele strekningen fra Nord-Trøndelag grense
til Bolna.
Komiteen vil vise til at E6 er
den viktigeste vegstrekningen mellom Nord- og Sør-Norge, og er i
tillegg hovedferdselsåre gjennom Helgeland. Komiteen er
derfor tilfreds med at prosjektet skal sikre en god og nødvendig
vegstandard på hele strekningen.
Komiteen viser til at en foreløpig
finansieringsplan for en samlet utbygging av E6 på Helgeland er
beregnet til en utbyggingskostnad på 5 190 mill. kroner, hvorav
84 pst. er forutsatt finansiert med statlige midler og 16 pst. gjennom bompenger.
Når det gjelder selve utbyggingen av E6 Helgeland nord, har komiteen merket seg
at denne strekningen er forutsatt finansiert med 80,5 pst. statlige
midler og 19,5 pst. bompenger, til sammen en utbyggingskostnad på
1 690 mill. kroner (2014-kroner) for strekningen E6 Korgen–Bolna. Komiteen har
merket seg at oppstart av denne strekningen er planlagt til høsten
2014 med fullføring av siste delstrekning i løpet av 2018.
Komiteen er opptatt av en effektiv
gjennomføring av utbedringene på E6 mellom Korgen og Bolna, og er
positiv til at man prøver ut en såkalt «vegutviklingskontrakt» på
prosjektet i tråd med føringene i Meld. St. 26 (2012–2013). Komiteen viser
til at dette innebærer at det blir samme entreprenør som vil stå
for utbygging, drift og vedlikehold i en kontrakt som vil ha en
lengde på inntil 15 år. Komiteen er også positiv
til at Statens vegvesen skal evaluere denne kontraktsformen for
å se om det er grunnlag for å benytte slike kontrakter ellers i
landet for mest mulig effektiv og rasjonell vegutbygging og vedlikehold.
Komiteen har merket seg at forslaget
til regjeringen, sammenliknet med de lokalpolitiske vedtakene, medfører
at antallet bomstasjoner på strekningen reduseres fra 3 til 2 stasjoner.
Videre vil komiteen vise til at Nordland fylkeskommune
og alle kommunene som er omfattet av utbyggingen, med unntak av
Hemnes kommune, har sluttet seg til det foreslåtte opplegget for
delvis bompengefinansiering av utbyggingen. Komiteen har
likevel merket seg at etter at Hemnes kommune gikk imot opplegget
for utbyggingen av E6 Helgeland, har saken blitt behandlet av Nordland
fylkeskommune på nytt. Komiteen har merket seg at
fylkeskommunen da vedtok å opprettholde sin tilslutning til det
foreslåtte bompengeopplegget.
Komiteen har merket seg at regjeringen
vil komme tilbake til opplegg for utbyggingen og finansieringen
av E6 Helgeland Sør og E6 Brattås–Lien når det foreligger tilstrekkelige avklaringer. Komiteen imøteser
en snarlig avklaring på dette, og forventer at man legger opp til
et liknende utbyggingsopplegg som E6 Helgeland nord.
Avslutningsvis vil komiteen slutte
seg til at utbyggingen av de 10 delstrekningene og det meste av
drift og vedlikehold av E6 mellom Korgen og Bolna blir lyst ut i
en samlet konkurranse, slik at det blir samme entreprenør som står
for både utbygging, drift og vedlikehold.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser
til regjeringens politiske plattform der det fremkommer at bompengeandelen
i nye veiprosjekter skal reduseres.
Disse medlemmer er fornøyd med
at regjeringen etter en samlet vurdering har gått inn for å øke
den statlige rammen med 300 mill. kroner sammenliknet med det som
er lagt til grunn i Meld. St. 26 (2012–2013). Det gir grunnlag for en
reduksjon i den totale bompengebelastningen og lavere bompengesatser
med henholdsvis 20 pst. i bomstasjonen på Reinforshei og 27 pst.
i bomstasjonen på Skamdal. Sammenlignet med de lokalpolitiske vedtakene
er antall bomstasjoner på strekningen redusert fra tre til to, og
beregnede kostnader til investering, drift og finansiering er redusert
med til sammen 110 mill. kroner.
Disse medlemmer viser også til
at i det foreløpige finansieringsopplegget for den samlede utbyggingen
av E6 Helgeland utgjør den statlige finansieringen 84 pst., mens
bompengeandelen utgjør 16 pst. av totalkostnaden på 5 190 mill. kroner.
Disse medlemmer vil bemerke at
regjeringen arbeider med å effektivisere bompengeinnkrevingen, noe
som vil kunne gi ytterligere redusert bompengekostnad for bilistene.
Disse medlemmer viser til Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringens
plattform hvor det understrekes at regjeringen ikke vil redusere ambisjonene
for investering i vei som følge av reduksjon i bompengeandelen. Disse
medlemmer legger til grunn at dette følges opp for dette
prosjektet også.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til Stortingets behandling 11. juni
2013 av Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023
(NTP), jf. Innst. 450 S (2012–2013). Disse medlemmer viser
til at komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, som utgjorde flertallet i Stortinget, sluttet
seg til å øke rammene i planen med om lag 150 mrd. kroner, eller
om lag 50 pst. sammenliknet med en videreføring av nivået i 2013.
Nasjonal transportplan har de siste stortingsperiodene utviklet
seg til det sentrale prioriteringsdokumentet innen norsk samferdsel. NTP
beskriver omfanget av økonomiske midler til samferdsel de neste
ti årene, samt prioritering og samordning av drift/investering innenfor
de ulike transportformene.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen går inn for å øke den statlige rammen på prosjektet
med 300 mill. kroner for å redusere bompengeutgifter ut over de
økonomiske rammene lagt til grunn i NTP. Disse medlemmer vil
påpeke at disse pengene må dekkes inn, enten gjennom økte utgifter
over statsbudsjettet, eller gjennom tilsvarende kutt i andre prosjekter i
NTP. Disse medlemmer vil uttrykke en bekymring dersom
den økte kostnaden på 300 mill. kroner vil føre til tilsvarende
reduksjon i andre sentrale prosjekter i NTP. I tillegg vil disse
medlemmer også påpeke at en eventuell økt økonomisk ramme
på 300 mill. kroner i økte utgifter over statsbudsjettet alternativt
kunne blitt brukt til andre formål innenfor samferdsel, som styrking
av vegvedlikehold eller framskynding av andre prosjekter.
Disse medlemmer mener det er
uholdbart at Stortingets planlegging av fremtidens transportsystem
skal basere seg på enkeltprosjekter lagt fram av regjeringen. Disse
medlemmer vil understreke behovet for at Stortinget skal
foreta en reell behandling av hvordan de økonomiske rammene skal
fordeles, inndekning for disse, og eventuelle omprioriteringer av
de økonomiske rammene i Nasjonal transportplan 2014–2023.
Disse medlemmer støtter for øvrig
arbeidet med forenkling og effektivisering av bompengeinnkrevingen
i Norge, i henhold til vedtatt Nasjonal transportplan 2014–2023. Disse medlemmer er
opptatt av mer effektive bompengeordninger som sikrer at mer av bompengene
faktisk går til det enkelte prosjekt. Disse medlemmer ser
fram til at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med forslag
til forenkling og effektivisering på sentrale element som: færre
bompengeselskap, samordning av takst- og rabattsystemer og obligatorisk
betalingsbrikke, i henhold til Innst. 450 S (2012–2013), jf. Meld.
St. 26 (2012–2013).
Tilrådingen fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at bompengeselskapet får løyve
til å ta opp lån og krevje inn bompengar til delvis bompengefinansiering
av utbygging av E6 på strekninga Korgen Bolna (E6 Helgeland nord)
i Nordland. Vilkåra framgår av Prop. 55 S (2013–2014) og Innst.
178 S (2013–2014).
II
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå
avtale med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar for finansieringsordninga.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 6. mai 2014
Linda C. Hofstad Helleland
|
Kjell-Idar Juvik
|
leder
|
ordfører
|