Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Gunn Elin Flakne, Kari Henriksen, leiaren Hadia Tajik og Lene Vågslid,
frå Høgre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, frå Framstegspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf
Leirstein, frå Kristeleg Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og frå
Senterpartiet, Jenny Klinge, vil understreke viktigheita
av at det er eit internasjonalt mål å hindre barnebortføring, og
leggje til rette for at bortførte barn kjem tilbake til landet der
barnet er busett.
Komiteen vil vise til at proposisjonen
inneheld forslag til ei ny lov om stans i utbetalinga av offentlege
ytingar og barnebidrag når ein av foreldra har bortført eit barn
til utlandet. Komiteen vil vidare vise til at ein
reknar barnebortføring som tilfella der ein av foreldra tek med
seg eit barn som bur i Noreg til eit anna land i strid med foreldreansvaret,
eller eventuelt held tilbake barnet i eit anna land etter lovleg
opphald der.
Komiteen vil vise til at formålet
med lova er å fremje rask tilbakeføring av barn som er bortført til
utlandet av ein av foreldra og førebyggje slik bortføring, og viser
til lovforslaget § 1. Komiteen merkar seg at lova
også gjev generelle reglar om utbetaling av offentlege ytingar og innkrevjing
av barnebidrag når eit barn er bortført.
Komiteen merkar seg at lovforslaget
svarar i det vesentlege til forslaget i Prop. 200 L (2012–2013),
som vart lagt fram av regjeringa Stoltenberg II.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen trakk denne
proposisjonen for å vurdere om andre tiltak, blant annet muligheten
til å ta beslag i bortførerens formue i Norge som kan fremme tilbakeføring
av barn, kunne inkluderes i et nytt lovforslag. Justis- og beredskapsdepartementet ville
vurdere om det er tilstrekkelig grunn til å utrede slike beslag.
Saken reiser vanskelige spørsmål, og en utredning vil ta noe tid.
Disse medlemmer mener at reglene
om tilbakeholdelse av ytelser og barnebidrag i bortføringssakene
må vedtas så raskt som mulig. Disse medlemmer støtter
derfor regjeringens vurdering om at proposisjonen legges frem uten at
disse spørsmålene er avklart. Disse medlemmer viser
videre til at departementet senere vil vurdere nye tiltak. Disse
medlemmer finner det på denne bakgrunn merkelig at medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet synes det har tatt for lang
tid før proposisjonen ble fremmet av regjeringen. Det er fremmet
lovforslag på dette området flere ganger siden 2008. Med utgangspunkt
i vedtakene fra Stortinget ble det sendt ut et forslag på høring
i 2009, og først høsten 2013 kom forslaget til lovendring til Stortinget.
Regjeringen Stoltenberg II brukte svært lang tid på å fremme sitt
forslag til lovregulering på dette feltet. At den nye regjeringen brukte
5 måneder på å vurdere disse spørsmålene, og mulighetene for utvidelser
av anvendelsesområdet på nytt, ansees derfor ikke som lang tid.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet er undrande over at det har tatt lang tid
før proposisjonen var fremja på nytt.
Komiteen støttar forslaget
om at offentlege ytingar og barnebidrag skal haldast tilbake når
ein av foreldra har bortført eit barn til utlandet. Komiteen støttar
at offentlege ytingar på sperra konto skal bli utbetalt når
barnet er ført tilbake
ei rettsleg avgjerd eller avtale mellom
dei private partane fastset at barnet ikkje skal tilbake
vedtak vert gjort om etter § 10
det bortførte barnet er fylt 16 år
Komiteen vil vise til endring
frå Prop. 200 L (2012–2013) frå regjeringa Stoltenberg II til Prop.
39 L ( 2013–2014) frå noverande regjering, under forslag til ny
§ 11 som omhandlar sperra konto, herunder barnebidrag. Komiteen vil
understreke at både Prop. 200 L (2012–2013), som noverande regjering
trekte tilbake, og Prop. 39 L (2013–2014) foreslår at barnebidrag
også skal stoppast og setjast på sperra konto når eit barn blir
bortført til utlandet.
Komiteen vil vise til at Prop.
39 (2013–2014) ikkje foreslår særreguleringar for utbetaling av barnebidrag
til sperra konto for barn som er bortført mellom 16 og 18 år, slik
det vart foreslått i Prop. 200 L (2012–2013). Komiteen vil
påpeike at denne realitetsendringa i § 11 er svært vanskeleg å vite
om, då det ikkje står utgreia i proposisjonen. Komiteen meiner
det er utfordrande for komiteen at ein ikkje ut ifrå proposisjonens
tekst blir gjort godt nok merksam på dei faktiske endringane det
vil medføre.
Komiteen merkar seg at det står
følgjande under § 11:
Ǥ 11 Sperra konto
Pengar som vert
haldne tilbake, skal stå på sperra renteberande konto.
Offentlege
ytingar skal utbetalast til den som har rett til pengane eller rett
til å ta imot pengane på vegne av barnet, når
a) barnet er
ført tilbake,
b) det er avgjort rettsleg eller avtalt
mellom partane at barnet ikkje skal tilbake,
c) vedtak er gjort om etter § 10, eller
d) det bortførte barnet har fylt 16 år.
Barnebidrag på sperra konto skal utbetalast
til barnet når barnet fyller 18 år. »
Komiteen er gjort merksam på
at dersom ein ikkje foreslår ei særregulering for barnebidrag, jf.
barneloven når eit barn som er bortført er 16 år, vil ikkje barnebidraget
vert utbetalt til sperra konto med mindre det eksplisitt er foreslått
i paragrafen, slik Prop. 200 L (2012–2013) foreslo i § 11. Komiteen vil
då vise til at utbetaling av bidrag som forfell etter at barnet
har fylt 16 år, vert løyet heilt ut etter dei vanlege reglane i
barneloven, og utbetalast ikkje til ein sperra konto som følje av
at det ikkje er omtalt på noko anna vis i § 11. Komiteen meiner
det er viktig at dette blir belyst i saka og saknar ei tydeleggjering
av dette i proposisjonen.
Komiteen er samd i at barnebidrag
som er haldne tilbake, skal stå på renteberande sperra konto til
barnet fyller 18 år. Pengane skal då utbetalast til barnet. Dersom
barnet har fylt 16 år, utan at saka er løyst, bør bidrag gå inn
på sperra konto til barnet fyller 18 år. Dette vart føreslege i
Prop. 200 L (2012–2013), men er endra i føreliggjande proposisjon.
Komiteen fremjar difor følgjande
forslag:
Ǥ 11 tredje ledd skal lyde:
Barnebidrag for tidsrom etter at vilkåra i andre leddet
bokstavane a til c er oppfylte, vert utbetalt etter dei vanlege
reglane om dette. I andre tilfelle skal bidraget setjast på sperra
konto, også etter at barnet har fylt 16 år. Barnebidrag på sperra
konto skal utbetalast til barnet når barnet fyller 18 år.»