I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag
om en helsemyggordning etter modell fra oljemyggordningen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2015.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe
og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til representantforslag Dokument 8:38 S (2013–2014) fra stortingsrepresentantene
Terje Breivik, Ketil Kjenseth, Pål Farstad og Trine Skei Grande om
etablering av en helsemyggordning. Komiteen deler
forslagsstillernes vurdering av de særskilte utfordringene ved utvikling
og kommersialisering av nye produkter i helsesektoren. Komiteen viser
til at det gir stor usikkerhet og tar lang tid å utvikle nye produkter,
noe som stiller store krav til hvordan utvikling og kommersialisering
skal finansieres. Komiteen er videre enig i at helse
er en stor næring med høy vekst både lokalt, nasjonalt og internasjonalt
og har store positive samfunnsbidrag ut over ren næringsvirksomhet. Komiteen viser
til at innovasjon, kunnskap og teknologi er nødvendige satsingsområder
for å møte morgendagens konkurranse i en globalisert verden. Komiteen er
positiv til gode og brede ordninger som legger til rette for, og
støtter, oppstart av nyskapende bedrifter som kan bli lønnsomme
i fremtiden.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, vil samtidig peke på at det
er viktig med enkle skatteregler som likebehandler ulike bransjer,
slik at det er lønnsomheten og ikke skattesystemet som styrer hvor
kapitalen allokeres. Flertallet mener at skatte-
og avgiftssystemet skal belønne arbeid og stimulere til investering
og eierskap i norske bedrifter og arbeidsplasser. Flertallet viser
til at skattereglene er en viktig del av rammeverket for å nå målet
om en åpen og fri konkurranse.
Flertallet viser til at oljebransjen
har spesielle skatteregler fordi utvinning av petroleum innebærer
utnytting av en begrenset, stedbunden naturressurs (grunnrente)
som medfører ekstraordinær avkastning. Flertallet viser
til at marginalskattesatsen i sektoren er på 78 pst., og leterefusjonsordningen
er en integrert del av dette skattesystemet som bidrar til at skattemessige
forhold ikke skaper forskjeller i vurderingen av leteprosjekter
mellom etablerte og nye selskaper på sokkelen. Flertallet mener
at helseinnovasjon skiller seg fra oljeutvinning på en rekke områder,
og flertallet mener derfor at det er mest naturlig
at helseinnovasjon i skattemessig sammenheng behandles etter ordinære regler.
Flertallet deler forslagsstillernes
mål om at flere gode ideer i helsesektoren skal ta steget fra idé
til kommersielt produkt. Flertallet mener imidlertid
at andre virkemidler kan være vel så effektive, og peker på opptrapping
av bevilgningene til næringsrettet forskning, blant annet gjennom
å styrke Skattefunn og Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA). Flertallet vil
derfor foreslå at saken vedlegges protokollen.
Komiteens medlem fra Venstre er
glad for at komiteen deler forslagsstillernes mål om at flere gode
ideer i helsesektoren skal ta steget fra idé til kommersielt produkt. Dette
medlem er imidlertid skeptisk til at det faktisk vil skje
dersom de eneste tiltakene for å stimulere en slik utvikling er
en forsiktig forsterking av allerede eksisterende virkemidler.
Norge investerer årig om lag 8 mrd. kroner i
forskning på helse. Til sammenligning bruker vi bare litt over halvparten
i forskning knyttet til petroleumsvirksomhet. En annen stor forskjell
er at det er det offentlige som bidrar med merparten av finansieringen
av helseforskningen, mens det er næringslivet som bidrar med merparten
av den tilsvarende aktiviteten knyttet til petroleumssektoren. Den
aller største forskjellen er imidlertid resultatet av forskningsinnsatsen
målt mot kommersielle produkter og lønnsomme bedrifter. Svært lite
av forskning knyttet til helse blir til næring. Dette skyldes bl.a.
at helseinnovasjon – utvikling og kommersialisering av legemidler
og medisinsk teknologi – er kronisk underfinansiert.
Dette medlem er veldig for en
styrking av Skattefunn-ordningen og/eller Brukerstyrt innovasjonsarena
(BIA), men har liten tro på at dette isolert sett vil bidra til
å løse de spesielle utfordringene med svært lange utviklings- og
testfaser, stor usikkerhet, lite hjemmemarked (og dermed behov for
global satsing) knyttet til kommersialisering av nye produkter i
helsesektoren.
Dette medlem viser til at det
norske helsemarkedet i dag utgjør bare 0,4 pst. av det internasjonale
markedet, og den norske helsenæringen er liten i internasjonal sammenheng.
Det er imidlertid store muligheter for vekst, og i en slik sammenheng
er det naturlig å se på om noen av de virkemidlene som gjorde Norge
til en stor oljeinnovatør også kan bidra til å gjøre Norge til en
større helseinnovatør.
Dette medlem viser til representantforslaget hvor
det tas til orde for å etablere en «helsemyggordning» etter modell
av den eksisterende oljemyggordningen for små oljeselskap. Helsemyggordningen
innebærer at helseinnovatører som ikke er i skatteposisjon – og
som dermed ikke får skattefradrag for sine innovasjonskostnader
– får en kontantutbetaling som tilsvarer skattefradraget en ville
fått for innovasjonskostnadene gitt skatteposisjon. Skattegjelden
vil deretter bli tilbakebetalt når selskapene kommer i skatteposisjon.
I realiteten vil ordningen fungere som et rettighetsbasert, rentefritt
risikolån fra staten til helseinnovatørene, men med betydelige avgrensninger
og inngjerdinger slik at ordningen treffer målrettet og ikke blir
utnyttet.
Dette medlem mener at en slik
ordning vil være svært målrettet for å løse de spesielle problemene
helseinnovatører har knyttet til tilgang til privat risikovillig
kapital for å finansiere den krevende kommersialiseringsperioden.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag
om en helsemyggordning etter modell fra oljemyggordningen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2015.»
Forslag fra Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag
om en helsemyggordning etter modell fra oljemyggordningen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2015.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:38 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Terje Breivik, Ketil Kjenseth, Pål
Farstad og Trine Skei Grande om etablering av en helsemyggordning
– vedlegges protokollen.
Oslo, i finanskomiteen, den 27. mai 2014
Hans Olav Syversen
|
Hans Andreas Limi
|
leder
|
ordfører
|