Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet De
Grønne, Rasmus Hansson, viser til at Ombudsmannsnemnda for
Forsvaret skal bidra til å sikre rettighetene til Forsvarets personell
og behandle saker av prinsipiell karakter eller som har stor samfunnsinteresse.
Komiteen har merket seg at Forsvaret
kommer svært godt ut av vernepliktsundersøkelsen. Undersøkelsen
viser at åtte av ti trives godt i Forsvaret og at omtrent halvparten
av de førstegangstjenestegjørende er positive til videre tjeneste
i Forsvaret. Komiteen har spesielt merket seg at
jenter i større grad enn gutter er blitt mer positive til å fortsette
i Forsvaret. Komiteen har også merket seg at flere
enn to tredjedeler svarer at førstegangstjenesten har blitt som
forventet eller bedre, og at jenter i større grad enn gutter opplever
dette.
Komiteen har merket seg at nær
én av fire jenter svarer at de i løpet av sin tid i Forsvaret er blitt
utsatt for uønsket atferd av seksuell karakter, eller annen uønsket
atferd basert på kjønn som krenker deres integritet i tjenesten. Komiteen ser
med bekymring på denne høye andelen og forventer at disse problemene
tas på alvor og følges opp.
Komiteen finner det gledelig
at verneplikten står sterkt blant de unge og at fire av fem mener at
det fortsatt bør være verneplikt her til lands. Komiteen har
videre merket seg Ombudsmannsnemndas vurdering om at verneplikten sikrer
en rekruttering til Forsvaret, på tvers av sosiale og kulturelle
skillelinjer, som er alle andre rekrutteringsmodeller overlegen.
Dagens vernepliktsordning har likevel svakheter. Etter nemndas syn
må det foretas gjennomgang av kriterier for utvelgelse til førstegangstjeneste
og utdanning. Altfor mange vernepliktige dimitteres ved fremmøte
til førstegangstjeneste. Mange av disse har utsatt studier eller
ordnet seg med hensyn til sivil jobb. Et annet problem er at det
er stor variasjon mellom regionene om hvem som tjenestegjør. Over
tid vil dette føre til en uholdbar underdekning, særlig for HV som
overtar mange av dem som har vært inne til førstegangstjeneste.
Komiteen synes det er positivt
at de vernepliktige ønsker mer «grønn tjeneste» (soldatferdigheter
og skyting) og at det nå er presisert i førstegangstjenestebestemmelsene
at soldatene skal trene på disse grunnleggende enkeltmannsferdighetene
gjennom hele sin tjeneste. Ifølge nemnda virker det som om flere
har fått den nødvendige soldattreningen, men at ikke alle har fått den
skytetreningen de skal ha. Komiteen vil påpeke at
dette er et forhold som har vært en gjenganger i årsmeldingene,
uten at dette har blitt fulgt opp før nå.
Et annet forhold som den forrige kontroll- og konstitusjonskomiteen
kommenterte flere ganger i sine innstillinger til nemndas årsmeldinger, er
manglende sikkerhetsklareringer. Ofte tar det for lang tid før disse
foreligger, slik at de vernepliktige nesten er ferdige med førstegangstjenesten
før vedkommende er sikkerhetsklarert. For de fast ansatte fører
manglende sikkerhetsklareringer ofte til at vedkommende ikke får
utført jobben som forventet. For den som mister sikkerhetsklareringen
oppleves det også som problematisk at de ikke får kunnskap om årsak
til nektelse eller nedsettelse, og/eller nektes innsyn i sakens
dokumenter, og/eller nektes begrunnelse for at innsyn nektes. For
den det gjelder oppleves det hele som at man stilles i en rettsløs tilstand. Komiteen er
kjent med at Ombudsmannen for Forsvaret ikke lenger behandler konkrete
klagesaker om sikkerhetsklarering, men at disse behandles av EOS-utvalget.
Det vises her til komiteens merknader om sikkerhetsklarering og
saksbehandlingstid i innstillingen til Dokument 7:3 (2013–2014)
EOS-utvalgets årsmelding for 2013.
Komiteen ønsker tilbakemelding
i de årlige rapportene om hvordan situasjonen utvikler seg på dette
området.
Komiteen har over flere år vært
bekymret for situasjonen til veteranene og gitt uttrykk for at dette
arbeidet må følges opp. Komiteen finner det gledelig
at situasjonen nå synes å være bedre, men at det fortsatt er forhold
som må følges opp. Komiteen er enig med nemnda i
at det fortsatt er nødvendig med en tett oppfølging for å sikre samarbeidet
mellom Forsvaret, kommunene, Nav og Statens pensjonskasse slik at
disse ikke blir «kasteballer» i systemet. Komiteen ønsker tilbakemelding
i de årlige rapportene om hvordan situasjonen utvikler seg på dette
området.
Komiteen deler nemndas oppfatning
om at det er viktig at ansatte i Forsvaret får ytre seg om forhold
som gjelder Forsvaret, uten at dette blir sett på som illojalt. Komiteen er
enig med nemnda i at verken lojalitetsplikten eller arbeidsgivers
styringsrett gir en generell adgang til å regulere eller sanksjonere
ansattes ytringer. Komiteen viser til at Forsvarets
egne etiske grunnregler slår fast at «ansatte har som alle andre
en grunnleggende rett til å delta i den offentlige debatt, også
om forsvarssektorens virksomhet».
Komiteen er enig med nemnda i
at ytringer skal kunne omfatte kritikk, uten fare for sanksjon.
Hvis uttalelsen er rimelig, selv om det er kritikk, må ledelsen
tåle kritikken. Tillit innad i Forsvaret, og mellom Forsvaret og
offentligheten, bygges først og fremst ved åpenhet. Etter komiteens syn
bør debatt og ytringer derfor fremmes og hilses velkommen. Dette
gjelder også ytringer og debatt om forhold som kan oppleves som
vanskelig, som Forsvarets struktur, styrkeelementer og f.eks. internasjonale
operasjoner Norge deltar i.
Komiteen viser til at nemnda
over flere år har fulgt utviklingen av soldatenes boforhold, og finner
det gledelig at tidligere sterkt kritikkverdige forhold synes å
være utbedret, men har samtidig merket seg at det fortsatt må gjøres
en del utbedringer vedrørende boforhold for at en fullt ut tilfredsstillende
standard oppnås alle steder.
Komiteen har merket seg at nemnda
hilser velkommen evaluering av alle sider ved Norges innsats i Afghanistan,
herunder bl.a. skille mellom sivil og militær innsats. Komiteen antar
at en slik gjennomgang også vil belyse kontraktsforholdet mellom
Forsvaret og norsk personell og rutinene rundt dette. Komiteen antar
at gode og forutsigbare avtaler vil bidra til å dempe behovet for
avtaletolkninger samt bidra til at soldater og offiserer føler seg
godt ivaretatt av Forsvaret.
Komiteen viser til at ombudsmannen
ikke har kommet til en løsning på tolkning av ferieloven for flere
offiserer vedrørende avvikling av ferie for tjenestegjørende personell
i Afghanistan. Komiteen har merket seg at ombudsmannen
i november 2013 fant det nødvendig å henvende seg til forsvarsministeren
for å få fortgang i saken. Komiteen viser til at
ombudsmannen mottok positivt svar fra forsvarsministeren, men at det
ved utgangen av 2013 ennå ikke hadde skjedd noe i saken. Komiteen forventer
at Forsvaret følger opp dette snarest.