Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen,
og Anette Trettebergstuen, frå Høgre, Stefan Heggelund, leiaren
Arve Kambe, Bente Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, frå Framstegspartiet, Tor
André Johnsen og Erlend Wiborg, frå Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, frå
Venstre, Sveinung Rotevatn, og frå Sosialistisk Venstreparti, Johnny
Ingebrigtsen, viser til at dei føreslegne endringane i ferieloven
er eit resultat av EU sitt arbeidstidsdirektiv, som er innlemma
i EØS-avtala. Her blir det fastsett krav om at arbeidstakar skal
sikrast ein årleg betalt ferie på minst fire veker. EU-domstolen
har dei siste åra avsagt fleire dommar om artikkel 7 i direktivet,
og dette gjer det naudsynt å endre ferieloven.
Komiteen viser til at vilkåret
i gjeldande norsk rett om minst seks dagar arbeidsuførheit for å
få utsett ferie, ikkje er i tråd med arbeidstidsdirektivet sin artikkel
7 nr. 1. EU-domstolen er klar på at retten til fire veker betalt
ferie kvart år er absolutt, og at arbeidstakar ikkje skal tape denne retten
ved sjukdom, uansett om dette oppstår i forkant av eller i løpet
av ferien. Komiteen er difor av den oppfatning at
å endre ferieloven § 9 nr. 1 andre ledd vil styrkje arbeidstakarane
sine rettar til ferie, og i endå større grad enn i dag underbyggje
ferieloven sitt føremål om restitusjon og kvile.
Komiteen viser til at nokre arbeidsgjevarorganisasjonar
meiner manglande særregulering for lovbestemt ferie utover direktivet
sitt krav inneber ei unødvendig «overoppfylling» av direktivet. Komiteen vil
understreke at det er viktig å ikkje lage meir kompliserte regelverk
enn naudsynt, og støttar difor regjeringa si haldning om å ikkje
innføre særreglar for ulike typar lovbestemt ferie.
Komiteenviser
til at ferieloven i dag gjev større moglegheiter til å få utbetalt
feriepengar enn det er høve til etter arbeidstidsdirektivet artikkel
7. ESA har konkludert med at dette er i strid med nemnde artikkel. Komiteen seier
seg difor samd med regjeringa i at moglegheita til å få utbetalt
feriepengar framfor å avvikle ferie må falle bort, også når det
skuldast sjukdom eller foreldrepermisjon. Også her er det viktig
med eit enkelt og føreseieleg regelverk, og komiteen ønskjer
difor ikkje å foreslå særreglar for utbetaling av feriepengar for
lovfesta ferie utover direktivet sitt krav.
Komiteen viser til behovet for
å forenkle og klargjere reglane i ferieloven om overføring av ferie
både ved sjukdom og foreldrepermisjon. Difor føreslår ein å endre
§ 7 for å få fram at også ferie som ikkje er avvikla grunna sjukdom
eller foreldrepermisjon, skal overførast til det påfølgjande året.
I samsvar med dette blir det føreslege å oppheve § 9 nr. 1 tredje
ledd.
Komiteenviser
til framlegget om å opne for avtalebaserte konsernordningar. Ei
konsernordning vil i utgangspunktet innebere ei utviding av dei
tilsette sin representasjon, ettersom dei får rett til representasjon
i morselskapet sitt styre i tillegg til eventuell representasjon
i eige selskap sitt styre. Etter komiteen si oppfatning
er det ikkje naudsynt at slik felles representasjonsordning skal
godkjennast i Bedriftsdemokratinemnda dersom konsernet og eit fleirtal
av dei tilsette er samde om at dei ønskjer ei slik ordning. Komiteenviser til at dei aller fleste søknader
om slike ordningar der partane er samde, i dag blir godkjende av
Bedriftsdemokratinemnda, som då legg avgjerande vekt på at det er
semje om ordninga. Komiteen meiner difor at framlegget
frå regjeringa vil bidra til reduserte administrative kostnader
for dei selskapa som ønskjer å etablere ei slik ordning.
Komiteen vil understreke at søknader
om ei slik ordning for berre delar av konsernet, også med dette
framlegget vil måtte godkjennast av Bedriftsdemokratinemnda. På
denne måten sikrar ein seg mot å avtale ordningar som utelet delar
av konsernet, noko som teoretisk kan bli misbrukt.
Komiteenlegg
vidare til grunn at sjølv om ein gjev moglegheit til å inngå ein
avtale om konsernordning, inneber ikkje dette at partane også kan avtale
seg bort frå dei andre reglane i representasjonsregelverket. Eventuelle
unntak frå desse reglane vil framleis føresetje godkjenning av Bedriftsdemokratinemnda.
Vidare støttar komiteen framlegget
om endra representasjonsgrad for fagforeiningar. Dagens krav om
at fagforeiningane må representere to tredjedelar av dei tilsette,
meiner komiteener noko
strengt, all den tid representasjonsregelverket stiller ulike krav
til kor stor del av dei tilsette dei lokale fagforeiningane må omfatte.
Spesielt i og med at alle krav og søknadar uansett kan fremjast
av eit fleirtal av dei tilsette. Med dette vil ein kunne inngå avtale
om innføring av ei konsernordning mellom konsernet eller gruppa og
eit fleirtal av dei tilsette eller lokale fagforeiningar som representerer
eit fleirtal av dei tilsette. Komiteen meiner dette
vil gje eit meir samsvarande og harmonerande regelverk.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at det i proposisjonen vert føreslått at lovendringane i ferieloven
mv. skal gjelda frå 1. juli 2014. Når det blir føreslått at denne
endringa skal gjelda frå midt i eit kalenderår, vil det for 2014
ikkje vera samsvar mellom den perioden arbeidstakar skal ta ut ferien
og tidspunktet for kor tid dei nye endringane skal gjelda for. Denne
medlemen meiner dette er uheldig då endringane for einskilde
arbeidstakarar berre vil gjelda for deler av ferien den enkelte
tek ut i 2014.
Denne medlemen føreslår difor
at endringar i ferieloven mv. fyrst vert gjeldande frå 1. januar 2015. Denne
medlemen fremjar difor følgjande forslag til vedtak:
«VIII
Loven trer i kraft 1. juli 2014. Punkt I trer
i kraft fra 1. januar 2015. Punkt VII trer i kraft straks.»
Denne medlemen vil vidare visa
til at forslaga til endringar i ferieloven kjem som følgje av at
artikkel 7 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 03/88/EF om visse
aspekter ved organiseringen av arbeidstiden (arbeidstidsdirektivet) er
innlemma i EØS-avtalen og at fleire orskurder frå EU-domstolen dei
siste åra har gjort at departementet ser det som naudsynt å fremja
forslag til enkelte endringar i ferieloven for å styrka retten arbeidstakarane
har til ferie. Denne medlemen meiner ferieloven ikkje
har vore til hinder for at arbeidstakarar i Noreg har og har hatt
ei god og sikker ordning når det gjeld uttak av ferie. Denne
medlemen kan ikkje sjå kvifor Noreg ikkje kunne halda fram
med dagens reglar. Denne medlemen meiner dei føreslåtte
endringane i ferieloven vil medføra auka kostnader både for arbeidsgjevar
og for det offentlege. Samstundes vil dei føreslåtte endringane
fjerna høvet den einskilde arbeidstakar har til å få utbetalt feriepengar
framfor å avvikla ferie, sjølv om direktivet opnar for nasjonale
reglar for framleis rett til utbetaling av feriepengar i staden
for overføring av ferie når det gjeld ferie utover direktivets minimumskrav
på 24 virkedagar. Denne medlemen merkar seg at departementet
med statsråden frå Framstegspartiet her har valt ei ordning som
inneber redusert valfridom for den einskilde.