Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe
og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til at regjeringens merknader til de enkelte bestemmelsene
står i proposisjonens kapittel 14. Videre viser komiteen til
brev av 28. mai 2014 fra finansministeren om trykkfeil i proposisjonen.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at proposisjonen
blant annet inneholder forslag til endringer i børsloven og verdipapirhandelloven
og ny lov om kredittvurderingsbyråer. Komiteen viser
til at hovedbolken av realitetsendringer i proposisjonen kommer
som følge av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen, samt et mål
om å sikre likeverdige norske regler som legger til rette for at
norske aktører fortsetter å ha adgang til EU-markedet. Komiteen vil
blant annet trekke frem at forslaget til ny lov om kredittvurderingsbyråer kommer
som en konsekvens av at Norge som følge av EØS-forpliktelsene må
implementere forordning (EF) nr. 1060/2009 om kredittvurderingsbyråer
i nasjonal rett. Komiteen viser til at proposisjonen
også inneholder forslag til endringer i domstolloven, finanstilsynsloven,
finansieringsvirksomhetsloven, aksjeloven, allmennaksjeloven, regnskapsloven,
revisorloven, betalingssystemloven, finansavtaleloven, verdipapirregisterloven,
forsikringsvirksomhetsloven, finnmarksloven, studentsamskipnadsloven,
hvitvaskingsloven, AFP-tilskottsloven og verdipapirfondloven. Komiteen viser
til at mange av disse endringsforslagene er av ren teknisk karakter
som en konsekvens av at Stortinget tidligere har gitt uttrykk for
at det ikke ønsker en differensiering mellom registrerte og statsautoriserte
revisorer, verken i revisorloven eller i særlovgivningen. Komiteen viser
til at en del av lovendringene også er knyttet til oppretting av
henvisningsfeil. Komiteen har merket seg at sakene
har vært på høring, og at høringsinstansene generelt er positive
til de foreslåtte endringene. Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteen viser til omtalen av
kjønnsnøytrale premier og ytelser i livsforsikringskontrakter som
er private, frivillige og utenfor arbeidsforhold i kapittel 5 i
proposisjonen. Komiteen ser at det er en særlig problemstilling
knyttet til flytting av eksisterende kontrakter med garanterte ytelser
og overskuddsdeling, og støtter departementet i at flytting av slike
avtaler ikke skal anses som inngåelse av ny avtale. Komiteen mener
i likhet med departementet at selskapene må gis tilstrekkelig med
tid til å tilpasse seg nye regler.
Komiteen viser til omtalen av
utkontraktering i kapittel 6 i proposisjonen, og slutter seg til forslaget
til regulering av utkontraktering. Når reglene anvendes, må hensyn
til forsvarlig organisering i henhold til foretakets konsesjon, personvern
og usvekkede tilsynsmuligheter inngå i totalvurderingen. Samtidig
må det tas hensyn til effektivitet og konkurranseevne.