2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, viser til at regjeringens merknader til de enkelte bestemmelsene står i proposisjonens kapittel 14. Videre viser komiteen til brev av 28. mai 2014 fra finansministeren om trykkfeil i proposisjonen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen viser til at proposisjonen blant annet inneholder forslag til endringer i børsloven og verdipapirhandelloven og ny lov om kredittvurderingsbyråer. Komiteen viser til at hovedbolken av realitetsendringer i proposisjonen kommer som følge av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen, samt et mål om å sikre likeverdige norske regler som legger til rette for at norske aktører fortsetter å ha adgang til EU-markedet. Komiteen vil blant annet trekke frem at forslaget til ny lov om kredittvurderingsbyråer kommer som en konsekvens av at Norge som følge av EØS-forpliktelsene må implementere forordning (EF) nr. 1060/2009 om kredittvurderingsbyråer i nasjonal rett. Komiteen viser til at proposisjonen også inneholder forslag til endringer i domstolloven, finanstilsynsloven, finansieringsvirksomhetsloven, aksjeloven, allmennaksjeloven, regnskapsloven, revisorloven, betalingssystemloven, finansavtaleloven, verdipapirregisterloven, forsikringsvirksomhetsloven, finnmarksloven, studentsamskipnadsloven, hvitvaskingsloven, AFP-tilskottsloven og verdipapirfondloven. Komiteen viser til at mange av disse endringsforslagene er av ren teknisk karakter som en konsekvens av at Stortinget tidligere har gitt uttrykk for at det ikke ønsker en differensiering mellom registrerte og statsautoriserte revisorer, verken i revisorloven eller i særlovgivningen. Komiteen viser til at en del av lovendringene også er knyttet til oppretting av henvisningsfeil. Komiteen har merket seg at sakene har vært på høring, og at høringsinstansene generelt er positive til de foreslåtte endringene. Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen viser til omtalen av kjønnsnøytrale premier og ytelser i livsforsikringskontrakter som er private, frivillige og utenfor arbeidsforhold i kapittel 5 i proposisjonen. Komiteen ser at det er en særlig problemstilling knyttet til flytting av eksisterende kontrakter med garanterte ytelser og overskuddsdeling, og støtter departementet i at flytting av slike avtaler ikke skal anses som inngåelse av ny avtale. Komiteen mener i likhet med departementet at selskapene må gis tilstrekkelig med tid til å tilpasse seg nye regler.

Komiteen viser til omtalen av utkontraktering i kapittel 6 i proposisjonen, og slutter seg til forslaget til regulering av utkontraktering. Når reglene anvendes, må hensyn til forsvarlig organisering i henhold til foretakets konsesjon, personvern og usvekkede tilsynsmuligheter inngå i totalvurderingen. Samtidig må det tas hensyn til effektivitet og konkurranseevne.