Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf
Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til den fremlagte proposisjonen. Komiteen er
fornøyd med at regjeringen legger frem forslag til lovendringer
som vil bidra til å hindre at konflikter eskalerer, men heller løses
raskt og på lavest mulig nivå. Komiteen mener at
det er viktig å hindre at en konflikt kan få eskalere. En gjenopprettende
prosess i konfliktrådet, der de direkte berørte i konflikten, og
lokalsamfunnet for øvrig, kan involveres direkte, vil kunne ha både
en konfliktdempende og en kriminalitetsforebyggende effekt.
Komiteen viser til at proposisjonen
tydeliggjør viktigheten av å satse på forebyggende arbeid som svært
viktig i kampen mot kriminalitet. Begrepet «tidlig innsats» er derfor
også viktig innenfor kriminalitetsforebygging.
Komiteen har merket seg at lovforslaget
tar opp i seg viktigheten av det å forebygge ny kriminalitet ved
å få den enkelte lovbryter ut av en kriminell løpebane. Dette er
viktig både for den enkelte lovbryter, fremtidige ofre og samfunnet som
helhet. Erfaringer både i Norge og fra andre land viser at bruk
av gjenopprettende prosesser gir lavere tilbakefall. Komiteen vil
understreke at dette er viktig også for å ivareta hensynet til offeret
og pårørende på en god måte. Selv om ikke alle skader kan repareres,
vil konfliktrådsbehandling kunne bidra til at partene og andre berørte
i større grad kan legge hendelsene bak seg. Komiteen viser
til regjeringens mål om at gjenopprettende prosesser skal gjøres
tilgjengelige for alle berørte, i alle saker og gjennom hele straffesakskjeden.
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår en ny konfliktrådslov som gjenspeiler dagens praksis samt
legger til rette for fremtidig utvikling av konfliktrådsordningen.
Proposisjonen retter seg mot både sivile saker og straffesaker.
Hovedtyngden av forslagene retter seg likevel mot bruk av gjenopprettende
prosess i straffesaker.
Komiteen merker seg at forslagene
i denne proposisjonen er en del av oppfølgingen av Prop. 135 L (2010–2011)
Barn og straff, som ble enstemmig vedtatt av Stortinget i desember
2011. Stortinget vedtok med dette en ny straffart, ungdomsstraff,
som et alternativ til ubetinget fengsel og strengere samfunnsstraffer
for lovbrytere mellom 15 og 18 år på handlingstidspunktet. I innstillingen
til proposisjonen ga komiteen uttrykk for at konfliktrådene er en
viktig del av rettspleien, jf. Innst. 83 L (2011–2012).
Komiteen har videre merket seg
at for å sikre en sammenhengende kjede av individuelt tilpassede
reaksjonsmuligheter forankret i konfliktrådet, foreslår regjeringen
i denne proposisjonen en ny strafferettslig reaksjon for unge lovbrytere,
omtalt som ungdomsoppfølging. Den nye reaksjonen skal benyttes for lovbrudd
som ikke er så alvorlige at ungdomsstraff er aktuelt.
Komiteen viser til at det i proposisjonen
går frem at gjennomføringen skal skje i konfliktrådet etter samme
mønster som for ungdomsstraffen, men i de fleste sakene med kortere gjennomføringstid
og mindre inngripende tiltak. Lovbryter skal blant annet delta i
et ungdomsstormøte. Gjennom møtet med fornærmede og andre berørte
må lovbryter delta aktivt og vil gjennom dette bli mer bevisst konsekvensene
av sine lovbrudd. Den unge må i tillegg vise vilje til å ta ansvar
for sine handlinger gjennom å samtykke til en forpliktende ungdomsplan.
Planen skal utformes individuelt og inneholde tiltak om oppfølging
og kontroll. Planen vil også inneholde hjelpetiltak på tvers av
sektorer og forvaltningsnivåer. Utgangspunktet for hvilke tiltak som
er aktuelle vil være det begåtte lovbruddet og lovbryterens livssituasjon.
Komiteen viser til at både ungdomsstraffen
og ungdomsoppfølging baseres på tidlig innsats fra justissektoren
og ulike kommunale og statlige hjelpeinstanser. Reaksjonen bygger
på erfaringer fra lokale samarbeidsmodeller, som har vært prøvd
ut for å følge opp unge lovbrytere på en mest mulig hensiktsmessig
måte. Det vises spesielt til ungdomskontrakter, rusavtaler og ulike former
for oppfølgingsteam. I tillegg til ungdomsoppfølging foreslås også
oppfølging i konfliktråd som ny strafferettslig reaksjon. Reaksjonen
retter seg mot lovbrytere over 18 år og innebærer, i likhet med
ungdomsoppfølging, en utvidelse av dagens meklingsordning til også å
omfatte oppfølging over et fastsatt tidsrom i egnede saker.
Komiteen viser til at det i denne
proposisjonen foreslås en ny konfliktrådslov og endringer i blant
annet straffeloven, straffeprosessloven og straffegjennomføringsloven.
De viktigste lovforslagene i proposisjonen er:
To nye strafferettslige
reaksjoner der også hensynet til offeret og andre berørte ivaretas
ungdomsoppfølging
oppfølging i konfliktråd
Styrking av retten til gjenopprettende
prosess under straffegjennomføring
lovfeste tilbudet
om gjenopprettende prosess i alle ledd under straffegjennomføringen
sikre at kriminalomsorgen tar hensyn til
avtaler inngått i konfliktrådet i forbindelse med hjemmesoning,
permisjon, innvilgelse av straffavbrudd og prøveløslatelse
Endring i reglene om personlig oppmøte
ved konfliktrådsbehandling
mulighet til
mekling ved offerløs kriminalitet, forutsatt at noen er berørt
mulighet til indirekte mekling
Strengere krav til meklere med hensyn til
Komiteen viser til at saken har
vært til høring, og at hovedinntrykket fra høringen er at høringsinstansene
er positive til en modernisering av konfliktrådsloven og til lovforslagene
om oppfølging i konfliktråd som ny strafferettslig reaksjon.
Komiteen har under sitt arbeid
med proposisjonen blitt oppmerksom på en inkonsekvens mellom merknad
i Prop. 135 L (2010–2011) og ordlyden i lov under Justis- og beredskapsdepartementets
ansvarsområde. Det fremgår av merknaden til straffeloven § 28 c
om ungdomsstraff at dersom lovbryteren har vært undergitt frihetsberøvelse
i anledning saken, skal varetektsfradraget gis i den subsidiære
fengselsstraffen. Dette følger imidlertid verken av straffeloven
1902 § 60 eller straffeloven 2005 § 83, som regulerer fradrag i
straff.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«I lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov
gjøres følgende endringer:
§ 60 nytt tredje ledd skal lyde:
Er ungdomsstraff idømt,
skal fradraget gjøres i den subsidiære fengselsstraffen.
Nåværende tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
I lov 20. mai 2005 nr. 28 om straff gjøres følgende
endringer:
§ 83 nytt åttende ledd skal lyde:
Ved idømming av ungdomsstraff
gis varetektsfradraget i den subsidiære fengselsstraffen.
Nåværende åttende ledd blir nytt niende ledd.»