12. Overtredelsesgebyr ilagt av kommunen

12.1 Sammendrag

Det vises i proposisjonen til at kommunen etter plan- og bygningsloven § 32-8 kan ilegge overtredelsesgebyr, forutsatt at departementet har gitt forskrift om overtredelsesgebyr for den aktuelle ulovlige handlingen. Regler om overtredelsesgebyr er gitt i byggesaksforskriften kapittel 16.

Det kan ilegges overtredelsesgebyr for brudd på både formkrav, som bygging eller bruk uten nødvendig tillatelse, og materielle krav som feil plassering.

Departementet foreslår i proposisjonen justeringer i plan- og bygningsloven § 32-8.

Når det gjelder overtredelsesgebyr for brudd på materielle regler, viser departementet til at kommunene etter gjeldende plan- og bygningslov med forskrifter har adgang til å ilegge overtredelsesgebyr dersom et foretak prosjekterer eller utfører et tiltak i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av loven. Hjemmelen for dette fremkommer av to regler i loven, jf. § 32-8 første ledd bokstav a og b.

Departementet har fått tilbakemelding på at ordlyden i dagens hjemmel for overtredelsesgebyr oppfattes som noe uklar både av næringen og kommunene. Departementet har derfor i proposisjonen foreslått enkelte mindre endringer som vil gi en langt enklere og mer presis ordlyd.

Endringen går blant annet ut på å slå sammen to regler i loven, til én regel som angir at det kan ilegges overtredelsesgebyr for arbeid i strid med bestemmelser i plan- og bygningslovgivningen eller vilkårene i tillatelse etter plan- og bygningsloven. Bestemmelsen endrer ikke rettstilstanden, men er klarere og enklere å forholde seg til. Når det gjelder innvendingen fra Boligprodusentenes forening, vises det til at forslaget ikke medfører realitetsendringer.

Det gjøres også endringer for å tilpasses at ansvarlige foretak ikke lenger skal godkjennes. I stedet kan overtredelsesgebyr ilegges den som lar arbeid utføre uten bruk av foretak med ansvarsrett. Overtredelsesgebyr kan også ilegges foretak som utfører arbeid uten ansvarsrett når de skulle hatt dette.

Det vises til begrunnelsen for forslaget og merknadene til bestemmelsene i proposisjonen.

Det vises i proposisjonen til at endringene i § 32-8 er justeringer som ikke medfører økonomiske eller administrative konsekvenser.

12.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til plan- og bygningslovens regler om overtredelsesgebyr i § 32-8. Komiteen tar til etterretning at den ene endringen er en ren forenkling og klargjøring i paragrafens første ledd bokstav a og b. Innholdet endres ikke, men det fremkommer klarere hvilke tilfeller bestemmelsene gjelder.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, tar videre til etterretning at den andre endringen gjøres i første ledd bokstav c, for å tilpasse paragrafen til at ansvarlige foretak ikke lenger skal godkjennes av kommunen. Overtredelsesgebyr skal ikke lenger kunne ilegges for ikke å bruke godkjent foretak. I stedet skal handlingsnormen rette seg mot de som ikke benytter kvalifiserte, ansvarlige foretak, jf. Prop. 99 L (2013–2014) kapittel 10.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet støtter regjeringens forslag og har ingen ytterligere merknader.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sin merknad under kapittel 10 om oppheving av krav om lokal godkjenning av foretak hvor regjeringen bes om å foreta en ny vurdering av innretningen på lokale eller statlige godkjenningsordninger.