Formålet med proposisjonen er å be om Stortingets
godkjenning til å gjennomføre trinn 3 av utviklingsløpet
for Joint Strike Missile (JSM). Utviklingen av JSM gjennomføres
i tre trinn, hvorav trinn 1 og 2 er gjennomført. Etter gjennomført
JSM utvikling trinn 3 vil missilet være klart for produksjon og integrasjon
på Norges nye kampfly F-35.
For å få mest mulig nytte av flyets kapasitet,
må F-35 utstyres med et bredt utvalg våpen tilpasset luftmål, landmål
og sjømål. JSM vurderes å være det beste våpenet under utvikling
som kan møte det operative kravet om et langtrekkende antioverflatevåpen.
Kombinasjonen av F-35 og JSM vil bidra til å avskrekke en eventuell
motstander som vurderer bruk av militær makt mot Norge.
Utviklingen av JSM utføres av Kongsberg Defence
& Aerospace i samarbeid med Forsvaret. I tillegg til å oppfylle
operative behov, vil en realisering av JSM være viktig for den industrielle
satsingen knyttet til kampflyanskaffelsen. Regjeringen vurderer
at missilet har et betydelig salgspotensial til andre land som anskaffer
F-35. Det er gjennomført grundige analyser og vurderinger av alternativene,
og konklusjonen er at JSM er det klart beste alternativet mot sjømål
grunnet egenskaper som rekkevidde, søkeregenskaper, overlevelsesevne
og effekt i målet. JSM vil dermed ha en kapasitet og ytelse som,
etter hva Forsvarsdepartementet har kunnskap om, ikke vil innehas
av noen andre luft-til-overflate-våpen som planlegges integrert
på F-35 i overskuelig fremtid. Det oppleves på denne bakgrunn en
relativt stor interesse fra andre partnernasjoner.
I Prop. 110 S (2010–2011) ble det vurdert som
et realistisk mål å få etablert et flernasjonalt samarbeid for integrasjonen
av JSM etter trinn 2. Dette arbeidet har ikke lyktes. I Prop. 110
S (2010–2011) var det daværende regjerings vurdering at dersom målet
om et flernasjonalt samarbeid om den videre utvikling og integrasjon
av JSM ikke ble oppnådd, ville det ikke være grunnlag for å gå videre
med senere trinn av utviklingen og etterfølgende anskaffelse av
missilet. Selv om det så langt ikke har lyktes å få med partnere,
er det denne regjeringens anbefaling at man går videre med trinn
3 utvikling og integrasjon av JSM. Hensikten er å ferdigstille utviklingen
av JSM og klargjøre det for integrasjon på F-35, planlagt ferdig ultimo
2017.
Totalkostnaden for utvikling og anskaffelse
av JSM ble i 2012 beregnet til 6 mrd. kroner. JSM utvikling trinn
1 og 2 har vært gjennomført innenfor de rammer og forutsetninger
Stortinget tidligere har blitt orientert om og lagt til grunn for
sine vedtak. Kostnaden for trinn 3 i utviklingen blir imidlertid
1,05 mrd. kroner høyere enn beregningen gjort i 2012. I kostnadsberegningene
i 2012 var det lagt til grunn at integrasjonskostnadene for JSM
skulle deles likt med to andre partnernasjoner. Det må legges til
grunn at Norge alene må bære de totale integrasjonskostnadene. Samlet
er konsekvensen at utvikling, kvalifikasjon, integrasjon og anskaffelse
av JSM totalt blir 2,2 mrd. kroner høyere enn tidligere anslått.
Til sammen øker kostnadene for JSM-prosjektet derfor fra 6,0 mrd.
kroner til 8,2 mrd. kroner.
Anskaffelsen av JSM etter fullført utvikling
og integrasjon er planlagt som en del av våpenanskaffelsen for F-35.
Som et risikoreduserende tiltak for den senere anskaffelsen av JSM
etter fullført utvikling, har Forsvaret gjennom forhandlinger med
Kongsberg Defence & Aerospace oppnådd en avtale som binder selskapet
til missilpriser for Norge i samme størrelsesorden som ble lagt
til grunn i 2012. Det foreligger dog fortsatt, knyttet til tekniske
forhold og testbehov, en risiko for at anskaffelsen av missilene kan
bli inntil 400 mill. kroner høyere enn anslått.
Den anbefalte kostnadsrammen (post 45) for prosjekt
JSM utvikling trinn 3 er 4 190 mill. kroner inklusive avsetning
for usikkerhet. Forventet kostnad for prosjektet (P-50) er 3 690
mill. kroner.
Gjennomføringskostnader for prosjektet dekkes innenfor
det helhetlige kampflyprogrammet. For gjennomføringen av JSM utvikling
trinn 3 er kostnadene (post 1) 41 mill. kroner.
I tillegg medfører det at Norge må gjennomføre integrasjon
av JSM på F-35 uten deltakelse fra andre partnerland en merkostnad
på 1,15 mrd. kroner ut over det som tidligere er medregnet i kostnadsrammen
for kampflyprogrammet.
Samlet innebærer forslaget i denne proposisjonen
en økt kostnad for utviklingen og anskaffelsen av JSM på 2,2 mrd.
kroner. Sammenlignet med det kostnadsbildet som ble presentert i
Prop. 1 S (2013–2014), medfører kostnadsøkningen til JSM isolert sett
også økte utgifter som det ikke er tatt høyde for i det samlede
kampflyprogrammet. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
om dette på egnet måte. Regjeringen foreslår i denne proposisjonen
at den delen av kostnadsøkningen som påløper i 2014, dekkes gjennom
en tilleggsbevilgning på 200 mill. kroner.
Dersom det blir forsinkelser mht. ferdigstilt
utvikling av JSM utover 2017, vil risikoen øke for at missilet ikke
vil kunne integreres på F-35 i den perioden det flernasjonale
F-35-programmet har reservert kapasitet til integrasjonsarbeidet.
Hvis fremdriften av JSM utvikling blir forsinket slik at integrering av
missilet på F-35 i Block 4 ikke er mulig, vil Forsvarsdepartementet
vurdere om prosjektet bør avsluttes.
For ytterligere detaljer om saken henvises det
til Prop. 98 S (2013–2014).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre
Simensen og Jens Stoltenberg, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova,
Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet,
Kristian Norheim, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, fra
Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Jenny Følling,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bård
Vegar Solhjell, viser til at utvikling og integrering av
Joint Strike Missile (JSM) til F-35 er en vesentlig del av Norges
kampflyanskaffelse med tilhørende system.
Komiteen merker seg at utviklingen
av JSM gjennomføres i tre trinn, hvorav trinn 1 og 2 er gjennomført. Komiteen oppfatter
at etter gjennomført JSM utvikling trinn 3, vil missilet være klart
for produksjon og integrasjon på Norges nye kampfly F-35.
Komiteen er opptatt av at F-35
skal ha våpensystemer som fyller de operative kravene som er stilt. JSM
er i så måte det beste alternativet mot sjømål.
Komiteen ser store industrielle
muligheter for salg av missilet til andre nasjoner. Videreutviklingen vil
ha spin-off-effekt til andre områder innenfor avansert norsk høyteknologi
og være en stor bidragsyter for en rekke norske bedrifter og fagmiljøer
som FFI. Dette er teknologi som komiteen mener vil kunne
ha anvendelse også innenfor andre områder både sivilt og militært. Komiteen forutsetter
at regjeringen fortsetter arbeidet med å finne samarbeidspartnere
i kampflyprogrammet, noe som også vil legge grunnlaget for salg
av missilet til andre nasjoner som er del av F-35 prosjektet.
Komiteen viser til at det i Prop.
110 S (2010–2011) ble vurdert som et realistisk mål å få etablert
et flernasjonalt samarbeid for integrasjonen av JSM etter trinn
2. Komiteen merker seg også at dette arbeidet ikke
har lyktes. Komiteen tar til etterretning at det
i Prop. 110 S (2010–2011) var regjeringen Stoltenbergs vurdering
at dersom målet om et flernasjonalt samarbeid om den videre utvikling
og integrasjon av JSM ikke ble oppnådd, ville det ikke være grunnlag
for å gå videre med senere trinn av utviklingen og etterfølgende
anskaffelse av missilet. Komiteen registrerer at
det til tross for at det så langt ikke har lyktes å få med utviklingspartnere,
er det denne regjeringens anbefaling at man går videre med trinn 3
utvikling og integrasjon av JSM. Komiteen støtter
dette. Komiteen merker seg at hensikten er å ferdigstille
utviklingen av JSM og klargjøre det for integrasjon på F-35, planlagt
ferdig ultimo 2017.
Komiteen noterer at totalkostnaden
for utvikling og anskaffelse av JSM ble i 2012 beregnet til 6 mrd.
kroner, videre at JSM utvikling trinn 1 og 2 har vært gjennomført
innenfor de rammer og forutsetninger Stortinget tidligere har lagt
til grunn for sine vedtak. Komiteen registrerer at
kostnaden for trinn 3 i utviklingen blir 1,05 mrd. kroner høyere
enn beregningen gjort i 2012. Komiteen merker seg
at det i kostnadsberegningene i 2012 var lagt til grunn at integrasjonskostnadene
for JSM skulle deles likt med to andre partnernasjoner. Komiteen tar
til etterretning at det nå legges til grunn at Norge alene må bære de
totale integrasjonskostnadene. Dette medfører at utvikling, kvalifikasjon,
integrasjon og anskaffelse av JSM totalt blir 2,2 mrd. kroner høyere
enn tidligere anslått.
Komiteen merker seg at til sammen
øker kostnadene for JSM-prosjektet fra 6,0 mrd. kroner til 8,2 mrd.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, merker seg
videre at den delen av kostnadsøkningen som påløper i 2014, foreslås
dekket gjennom en tilleggsbevilgning på 200 mill. kroner, og slutter
seg til dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
forutsetter at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med hvordan den
resterende delen av de økte kostnadene på 2,2 mrd. kroner til utvikling,
kvalifikasjon, integrasjon og anskaffelse av JSM skal dekkes inn.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre forutsetter at de økte kostnadene på 2,2 mrd.
kroner til utvikling, kvalifikasjon, integrasjon og anskaffelse
av JSM dekkes innenfor rammen av kampflyanskaffelsen, og viser til
at dette har forutsatt en tidsbestemt økning av forsvarsrammen for
å dekke deler av investeringskostnadene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
bekymret for at totalkostnaden for JSM øker med til sammen 2,2 mrd.
kroner. Dette medlem viser til Prop. 110 S (2010–2011)
hvor flertallet i komiteen fastslo at dersom flernasjonalt samarbeid
ikke ble oppnådd, ville det ikke være grunnlag for å gå videre med
senere trinn av utviklingen. Videre sa en samlet komité i innstillingen
til Prop. 73 S (2011–2012) Et forsvar for vår tid (Innst. 388 S
(2011–2012) at:
«Komiteen merker seg imidlertid at regjeringen foreslår
at den andel av finansieringen av anskaffelsen som foretas utenfor
Forsvarets ordinære rammer, legges i et intervall på 22–28 mrd.
kroner, noe som vil medføre at Forsvaret innenfor en anskaffelsesperiode
på ti år må hente 9,5–15,5 mrd. kroner ekstra fra ordinært investeringsbudsjett
for å gjennomføre anskaffelsen.»
Dette medlem mener regjeringen
må komme tilbake til Stortinget med en oppdatert plan for hvordan
de økte kostnadene for JSM skal inngå i det totale beløpet for kampflyprosjektet
(22–28 mrd. kroner) hvor det legges til grunn ulike scenarioer for
salg eller eventuelt senere flernasjonalt samarbeid om JSM.
Dette medlem viser til at en
samlet komité slo fast at kampflyprosjektet vil være krevende for Forsvarets
øvrige investeringer:
«Komiteen ser at dette vil bli svært krevende, og vil
måtte få konsekvenser for gjennomføringen av andre viktige materiellinvesteringsprosjekter.»
Dette medlem vil ikke gå inn
for at de økte kostnadene i 2014, 200 mill. kroner, dekkes ved en tilleggsbevilgning.
Denne kostnadsøkningen må i sin helhet tas innenfor Forsvarsdepartementets
egne rammer.
Komiteen tar til etterretning
at Forsvaret gjennom forhandlinger med Kongsberg Defence & Aerospace
har oppnådd en avtale som binder selskapet til missilpriser for
Norge i samme størrelsesorden som ble lagt til grunn i 2012. Komiteen noterer
at det er lagt opp til en fremskaffelsesstrategi hvor Forsvaret
vil inngå en kontrakt med Kongsberg Defence & Aerospace som
ivaretar en fordeling av risiko og kostnad mellom de to partene. Komiteen merker seg
at kontrakten vil inneholde klausuler som sikrer Forsvaret rett
til å heve denne.
Komiteens tilråding fremmes av alle komiteens medlemmer
unntatt komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2014 kan starte opp gjennomføring av Joint Strike Missile utvikling
trinn 3 innenfor en kostnadsramme på 4 190 mill. kroner.
II
I statsbudsjettet for 2014 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter | |
1761 | | Nye kampfly med baseløsning | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres,forhøyes med | 200 000 000 |
| | fra kr 2 443 182 000 til kr 2 643 182
000 | |
Jeg viser til brev fra Stortingets Utenriks-
og forsvarskomite av 5. juni 2014 og fra 6. juni 2014 med spørsmål
angående Prop. 98 S (2013-2014) – Endringer i statsbudsjettet 2014
under Forsvarsdepartementet (Gjennomføring av Joint Strike Missile
utvikling trinn 3).
Svar på spørsmål følger vedlagt.
Regjeringen foreslår i
Prop. 98 S at den delen av kostnadsøkningen som påbeløper i 2014,
dekkes gjennom en tilleggsbevilgning på 200 millioner kroner. Hvordan
skal dette dekkes inn? Dersom det skal dekkes innenfor rammen av
kampflyanskaffelsen, hva slags konkrete prioriteringer er gjort
innenfor ramma for å dekke de økte kostnadene på 2,2 mrd.?
De økte utgiftene knyttet til JSM utvikling
trinn 3 og integrasjonen i F-35 foreslås i 2014 dekket gjennom en
tilleggsbevilgning på 200 millioner kroner til kampflyprogrammet
utover gjeldende forsvarsramme.
Hvordan den resterende delen av de økte kostnadene
skal tilføres kampflyprogrammets ramme, vil bli behandlet som del
av de ordinære budsjettprosessene i perioden fra 2015 til 2021.
Forsvarsdepartementet har ikke lagt til grunn at de økte utgiftene
til JSM-utviklingen skal dekkes innenfor forsvarsrammen.
Gitt økningen i kostnadene
til JSM, hva er nå total kostnad ved kampflyprogrammet?
De forventede kostnader for kampflyprogrammet
øker fra 64 milliarder kroner til 66,2 milliarder kroner når økningen
for JSM tas inn.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 11. juni 2014
Anniken Huitfeldt
|
Christian Tybring-Gjedde
|
leder
|
ordfører
|