Sammendrag

Formålet med proposisjonen er å be om Stortingets godkjenning til å gjennomføre trinn 3 av utviklingsløpet for Joint Strike Missile (JSM). Utviklingen av JSM gjennomføres i tre trinn, hvorav trinn 1 og 2 er gjennomført. Etter gjennomført JSM utvikling trinn 3 vil missilet være klart for produksjon og integrasjon på Norges nye kampfly F-35.

For å få mest mulig nytte av flyets kapasitet, må F-35 utstyres med et bredt utvalg våpen tilpasset luftmål, landmål og sjømål. JSM vurderes å være det beste våpenet under utvikling som kan møte det operative kravet om et langtrekkende antioverflatevåpen. Kombinasjonen av F-35 og JSM vil bidra til å avskrekke en eventuell motstander som vurderer bruk av militær makt mot Norge.

Utviklingen av JSM utføres av Kongsberg Defence & Aerospace i samarbeid med Forsvaret. I tillegg til å oppfylle operative behov, vil en realisering av JSM være viktig for den industrielle satsingen knyttet til kampflyanskaffelsen. Regjeringen vurderer at missilet har et betydelig salgspotensial til andre land som anskaffer F-35. Det er gjennomført grundige analyser og vurderinger av alternativene, og konklusjonen er at JSM er det klart beste alternativet mot sjømål grunnet egenskaper som rekkevidde, søkeregenskaper, overlevelsesevne og effekt i målet. JSM vil dermed ha en kapasitet og ytelse som, etter hva Forsvarsdepartementet har kunnskap om, ikke vil innehas av noen andre luft-til-overflate-våpen som planlegges integrert på F-35 i overskuelig fremtid. Det oppleves på denne bakgrunn en relativt stor interesse fra andre partnernasjoner.

I Prop. 110 S (2010–2011) ble det vurdert som et realistisk mål å få etablert et flernasjonalt samarbeid for integrasjonen av JSM etter trinn 2. Dette arbeidet har ikke lyktes. I Prop. 110 S (2010–2011) var det daværende regjerings vurdering at dersom målet om et flernasjonalt samarbeid om den videre utvikling og integrasjon av JSM ikke ble oppnådd, ville det ikke være grunnlag for å gå videre med senere trinn av utviklingen og etterfølgende anskaffelse av missilet. Selv om det så langt ikke har lyktes å få med partnere, er det denne regjeringens anbefaling at man går videre med trinn 3 utvikling og integrasjon av JSM. Hensikten er å ferdigstille utviklingen av JSM og klargjøre det for integrasjon på F-35, planlagt ferdig ultimo 2017.

Totalkostnaden for utvikling og anskaffelse av JSM ble i 2012 beregnet til 6 mrd. kroner. JSM utvikling trinn 1 og 2 har vært gjennomført innenfor de rammer og forutsetninger Stortinget tidligere har blitt orientert om og lagt til grunn for sine vedtak. Kostnaden for trinn 3 i utviklingen blir imidlertid 1,05 mrd. kroner høyere enn beregningen gjort i 2012. I kostnadsberegningene i 2012 var det lagt til grunn at integrasjonskostnadene for JSM skulle deles likt med to andre partnernasjoner. Det må legges til grunn at Norge alene må bære de totale integrasjonskostnadene. Samlet er konsekvensen at utvikling, kvalifikasjon, integrasjon og anskaffelse av JSM totalt blir 2,2 mrd. kroner høyere enn tidligere anslått. Til sammen øker kostnadene for JSM-prosjektet derfor fra 6,0 mrd. kroner til 8,2 mrd. kroner.

Anskaffelsen av JSM etter fullført utvikling og integrasjon er planlagt som en del av våpenanskaffelsen for F-35. Som et risikoreduserende tiltak for den senere anskaffelsen av JSM etter fullført utvikling, har Forsvaret gjennom forhandlinger med Kongsberg Defence & Aerospace oppnådd en avtale som binder selskapet til missilpriser for Norge i samme størrelsesorden som ble lagt til grunn i 2012. Det foreligger dog fortsatt, knyttet til tekniske forhold og testbehov, en risiko for at anskaffelsen av missilene kan bli inntil 400 mill. kroner høyere enn anslått.

Den anbefalte kostnadsrammen (post 45) for prosjekt JSM utvikling trinn 3 er 4 190 mill. kroner inklusive avsetning for usikkerhet. Forventet kostnad for prosjektet (P-50) er 3 690 mill. kroner.

Gjennomføringskostnader for prosjektet dekkes innenfor det helhetlige kampflyprogrammet. For gjennomføringen av JSM utvikling trinn 3 er kostnadene (post 1) 41 mill. kroner.

I tillegg medfører det at Norge må gjennomføre integrasjon av JSM på F-35 uten deltakelse fra andre partnerland en merkostnad på 1,15 mrd. kroner ut over det som tidligere er medregnet i kostnadsrammen for kampflyprogrammet.

Samlet innebærer forslaget i denne proposisjonen en økt kostnad for utviklingen og anskaffelsen av JSM på 2,2 mrd. kroner. Sammenlignet med det kostnadsbildet som ble presentert i Prop. 1 S (2013–2014), medfører kostnadsøkningen til JSM isolert sett også økte utgifter som det ikke er tatt høyde for i det samlede kampflyprogrammet. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget om dette på egnet måte. Regjeringen foreslår i denne proposisjonen at den delen av kostnadsøkningen som påløper i 2014, dekkes gjennom en tilleggsbevilgning på 200 mill. kroner.

Dersom det blir forsinkelser mht. ferdigstilt utvikling av JSM utover 2017, vil risikoen øke for at missilet ikke vil kunne integreres på F-35 i den perioden det flernasjonale F-35-programmet har reservert kapasitet til integrasjonsarbeidet. Hvis fremdriften av JSM utvikling blir forsinket slik at integrering av missilet på F-35 i Block 4 ikke er mulig, vil Forsvarsdepartementet vurdere om prosjektet bør avsluttes.

For ytterligere detaljer om saken henvises det til Prop. 98 S (2013–2014).