Formålet med proposisjonen er å be om Stortingets
godkjenning til å gjennomføre trinn 3 av utviklingsløpet
for Joint Strike Missile (JSM). Utviklingen av JSM gjennomføres
i tre trinn, hvorav trinn 1 og 2 er gjennomført. Etter gjennomført
JSM utvikling trinn 3 vil missilet være klart for produksjon og integrasjon
på Norges nye kampfly F-35.
For å få mest mulig nytte av flyets kapasitet,
må F-35 utstyres med et bredt utvalg våpen tilpasset luftmål, landmål
og sjømål. JSM vurderes å være det beste våpenet under utvikling
som kan møte det operative kravet om et langtrekkende antioverflatevåpen.
Kombinasjonen av F-35 og JSM vil bidra til å avskrekke en eventuell
motstander som vurderer bruk av militær makt mot Norge.
Utviklingen av JSM utføres av Kongsberg Defence
& Aerospace i samarbeid med Forsvaret. I tillegg til å oppfylle
operative behov, vil en realisering av JSM være viktig for den industrielle
satsingen knyttet til kampflyanskaffelsen. Regjeringen vurderer
at missilet har et betydelig salgspotensial til andre land som anskaffer
F-35. Det er gjennomført grundige analyser og vurderinger av alternativene,
og konklusjonen er at JSM er det klart beste alternativet mot sjømål
grunnet egenskaper som rekkevidde, søkeregenskaper, overlevelsesevne
og effekt i målet. JSM vil dermed ha en kapasitet og ytelse som,
etter hva Forsvarsdepartementet har kunnskap om, ikke vil innehas
av noen andre luft-til-overflate-våpen som planlegges integrert
på F-35 i overskuelig fremtid. Det oppleves på denne bakgrunn en
relativt stor interesse fra andre partnernasjoner.
I Prop. 110 S (2010–2011) ble det vurdert som
et realistisk mål å få etablert et flernasjonalt samarbeid for integrasjonen
av JSM etter trinn 2. Dette arbeidet har ikke lyktes. I Prop. 110
S (2010–2011) var det daværende regjerings vurdering at dersom målet
om et flernasjonalt samarbeid om den videre utvikling og integrasjon
av JSM ikke ble oppnådd, ville det ikke være grunnlag for å gå videre
med senere trinn av utviklingen og etterfølgende anskaffelse av
missilet. Selv om det så langt ikke har lyktes å få med partnere,
er det denne regjeringens anbefaling at man går videre med trinn
3 utvikling og integrasjon av JSM. Hensikten er å ferdigstille utviklingen
av JSM og klargjøre det for integrasjon på F-35, planlagt ferdig ultimo
2017.
Totalkostnaden for utvikling og anskaffelse
av JSM ble i 2012 beregnet til 6 mrd. kroner. JSM utvikling trinn
1 og 2 har vært gjennomført innenfor de rammer og forutsetninger
Stortinget tidligere har blitt orientert om og lagt til grunn for
sine vedtak. Kostnaden for trinn 3 i utviklingen blir imidlertid
1,05 mrd. kroner høyere enn beregningen gjort i 2012. I kostnadsberegningene
i 2012 var det lagt til grunn at integrasjonskostnadene for JSM
skulle deles likt med to andre partnernasjoner. Det må legges til
grunn at Norge alene må bære de totale integrasjonskostnadene. Samlet
er konsekvensen at utvikling, kvalifikasjon, integrasjon og anskaffelse
av JSM totalt blir 2,2 mrd. kroner høyere enn tidligere anslått.
Til sammen øker kostnadene for JSM-prosjektet derfor fra 6,0 mrd.
kroner til 8,2 mrd. kroner.
Anskaffelsen av JSM etter fullført utvikling
og integrasjon er planlagt som en del av våpenanskaffelsen for F-35.
Som et risikoreduserende tiltak for den senere anskaffelsen av JSM
etter fullført utvikling, har Forsvaret gjennom forhandlinger med
Kongsberg Defence & Aerospace oppnådd en avtale som binder selskapet
til missilpriser for Norge i samme størrelsesorden som ble lagt
til grunn i 2012. Det foreligger dog fortsatt, knyttet til tekniske
forhold og testbehov, en risiko for at anskaffelsen av missilene kan
bli inntil 400 mill. kroner høyere enn anslått.
Den anbefalte kostnadsrammen (post 45) for prosjekt
JSM utvikling trinn 3 er 4 190 mill. kroner inklusive avsetning
for usikkerhet. Forventet kostnad for prosjektet (P-50) er 3 690
mill. kroner.
Gjennomføringskostnader for prosjektet dekkes innenfor
det helhetlige kampflyprogrammet. For gjennomføringen av JSM utvikling
trinn 3 er kostnadene (post 1) 41 mill. kroner.
I tillegg medfører det at Norge må gjennomføre integrasjon
av JSM på F-35 uten deltakelse fra andre partnerland en merkostnad
på 1,15 mrd. kroner ut over det som tidligere er medregnet i kostnadsrammen
for kampflyprogrammet.
Samlet innebærer forslaget i denne proposisjonen
en økt kostnad for utviklingen og anskaffelsen av JSM på 2,2 mrd.
kroner. Sammenlignet med det kostnadsbildet som ble presentert i
Prop. 1 S (2013–2014), medfører kostnadsøkningen til JSM isolert sett
også økte utgifter som det ikke er tatt høyde for i det samlede
kampflyprogrammet. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
om dette på egnet måte. Regjeringen foreslår i denne proposisjonen
at den delen av kostnadsøkningen som påløper i 2014, dekkes gjennom
en tilleggsbevilgning på 200 mill. kroner.
Dersom det blir forsinkelser mht. ferdigstilt
utvikling av JSM utover 2017, vil risikoen øke for at missilet ikke
vil kunne integreres på F-35 i den perioden det flernasjonale
F-35-programmet har reservert kapasitet til integrasjonsarbeidet.
Hvis fremdriften av JSM utvikling blir forsinket slik at integrering av
missilet på F-35 i Block 4 ikke er mulig, vil Forsvarsdepartementet
vurdere om prosjektet bør avsluttes.
For ytterligere detaljer om saken henvises det
til Prop. 98 S (2013–2014).