Justis- og beredskapsdepartementet fremjar i proposisjonen
forslag om endring i lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang
til riket og deres opphold her (utlendingslova). Den foreslåtte
endringa gjeld krava til politiattest (barneomsorgsattest) for tilsette
og andre som har oppgåver knytt til mindreårige i mottak. Endringa
inneber at utlendingslova § 97 vert tilpassa lov 28. mai 2010 nr.
16 om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten (politiregisterlova),
som skal tre i kraft 1. juli 2014.
Etter gjeldande rett må personar som skal tilsetjast
i statlege asylmottak leggje fram «tilfredsstillende politiattest».
Vidare kan det krevjast attest frå «andre som utfører oppgaver for
utlendingsmyndighetene, og som har direkte kontakt med barn og unge
som oppholder seg i asylmottak». Attesten viser merknader om personen
har vore sikta, tiltalt, pålagt førelegg eller dømt for ulike formar
for seksuelle overgrep der den fornærma er under 18 år. Personar
som er pålagt førelegg eller dømt etter dei aktuelle straffeboda,
er stengde ute frå å ta arbeid eller gjere oppgåver knytt til mindreårige
i mottak. Regelverket vart innført for å verne barn og unge mot
overgrep.
To av føremåla med politiregisterlova er å sikre ein
einskapleg vandelskontroll for personar som har eller skal ha omsorg
for eller oppgåver knytt til mindreårige, og styrke vernet for mindreårige. Regelverket
skapar òg tillit til at mindreårige i mottak blir tatt hand om av
skikka personar.
Ved at utlendingslova § 97 viser til politiregisterlova
§ 39, blir det obligatorisk for alle som skal arbeide eller ha oppgåver
knytt til mindreårige i mottak å leggje fram barneomsorgsattest.
Utvidinga av personkrinsen gjev ein ryddig og lett praktiserbar
regel som kan motverke sprikande praksis frå mottak til mottak.
Vidare vil attesten innehalde fleire straffebod enn tidlegare, til
dømes lovbrot om narkotika, barnelokking, mishandling, vald, drap
og menneskehandel. Lovbrota vil heller ikkje lenger vere avgrensa mot
lovbrot retta mot mindreårige. Merknader om vedtatt førelegg eller
dom for seksuelle overgrep mot mindreårige medfører eit yrkesforbod mot
arbeid eller oppgåver i mottak, medan konsekvensane elles må bli
vurdert konkret.
I proposisjonen vert det i kapittel 2 gjort
greie for bakgrunnen for lovforslaget.
Justis- og beredskapsdepartementet sende forslag
om endring i utlendingslova på høyring 17. desember 2013.
I kapittel 3 i proposisjonen vert det gjort
greie for gjeldande rett, irekna dei relevante føresegna i utlendingslova,
politiregisterlova og om andre rettsområde.
I kapittel 4 i proposisjonen vert det gjort
greie for internasjonale forpliktingar.
I kapittel 5 i proposisjonen vert forslaget
i høyringsbrevet omtalt og i kapittel 6 i proposisjonen går synet
til høyringsinstansane fram. Det går fram av proposisjonen at Justis-
og beredskapsdepartementet har merka seg at alle høyringsinstansane
støttar forslaget, men at nokon ynskjer nokre mindre endringar.
Når det gjeld den vidare vurderinga til departementet
vert det vist til proposisjonen kapittel 7.
I kapittel 9 i proposisjonen vert det gitt merknader
til føresegna.
Når det gjeld dei økonomiske og administrative konsekvensane
av forslaget, går det i proposisjonen kapittel 8 fram at å innføre
ein regel om at det skal innhentast politiattest ikkje berre for personar
som eventuelt skal bli tilsette i mottak, men også for andre som
skal utføre oppdrag i mottak, kan gjere det naudsynt å innhente
fleire attestar enn i dag. Departementet anslår likevel at det vil
vere tale om relativt få per mottak per år, sidan dei fleste nok
allereie må leggje fram attest etter gjeldande regelverk. Dei økonomiske konsekvensane
vil dermed vere små. Departementet legg til grunn at mottaka og
politiet kan dekkje dei økonomiske kostnadane innafor gjeldande
budsjettramme.
Det vert i proposisjonen vist til at standardiseringa
i henhold til politiregisterlova inneber at det vil bli noko mindre
arbeidskrevjande for politiet å skrive ut attestar for denne gruppa.
Det går fram av proposisjonen at ein mindre
administrativ konsekvens vil vere at mottaka må planleggje aktivitetar
med noko større tidsmargin når førebuingane inkluderer å innhente
barneomsorgsattest for aktuelle personar.
Endeleg vert det i proposisjonen peikt på at
UDI fortsatt vil ha ansvaret for å kontrollere at mottaka innhentar
attestar i tråd med føresegna slik dei gjer i dag i sitt alminnelege
tilsyn med mottaksdrifta. Departementet legg til grunn i proposisjonen
at det ikkje vil føre til mykje meirarbeid.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen,
og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S. Toskedal, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til
viktigheten av at det kreves barneomsorgsattest for ansatte i mottak.
Barn som lever i mottak skal vernes mot overgrep og vold. Ett av
flere nødvendige tiltak er å hindre at personer som har vedtatt
forelegg eller er dømt for seksuelle overgrep mot mindreårige, kan
bli tilsatte i mottak eller gjøre slikt arbeid som er omtalt i forslaget. Komiteen støtter
dette yrkesforbudet slik det er foreslått i proposisjonen.
Komiteen støtter også forslaget
til § 97 andre ledd andre punktum som regulerer konsekvensen av
merknader i politiattesten som ikke gjelder seksuelle overgrep mot
barn, eller der det er merknader om at vedkommende er siktet eller tiltalt
for seksuelle overgrep mot mindreårige. I slike tilfelle skal mottaket
vurdere konkret om vedkommende kan bli tilsatt eller få utføre oppgaver
for mottaket, til tross for merknaden. I vurderingen må mottaket
legge vekt på hvilke straffebud det er brudd på, om det er tale
om ulike og gjentatte lovbrudd, om det har gått lang tid siden lovbruddet,
vedkommendes alder og andre omstendigheter rundt lovbruddet, og
om vedkommende elles er særskilt kvalifisert. Komiteen vil
understreke at rehabilitering etter lovbrudd er viktig, men at barns
sikkerhet må gå foran og at tvil i slike vurderinger må komme barns
sikkerhet til gode.
Komiteen ber om at departementet
følger med på praktiseringen av denne særlige vurderingen som skal
gjøres i § 97 andre ledd og at de kommer raskt tilbake dersom det
skulle være behov for endringer.
Komiteen støtter lovforslaget.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringar i utlendingsloven
(politiattest ved tilsetjing i mottak)
I
I lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til
riket og deres opphold her skal § 97 lyde:
§ 97. Politiattest
for ansatte i mottak (barneomsorgsattest)
Den som skal ansettes i mottak, skal
legge fram politiattest som nevnt i politiregisterloven
§ 39 første ledd. Det skal også kreves
politiattest som nevnt i første punktum fra andre
som skal utføre oppgaver for utlendingsmyndighetene,
og som har direkte kontakt med mindreårige som
oppholder seg i mottak. Attesten skal ikke være
eldre enn tre måneder.
Den som har vedtatt forelegg eller er
dømt for seksuelle overgrep mot mindreårige, er
utelukket fra å utføre arbeid i mottak eller
oppgaver som omhandlet i første ledd annet punktum. I andre
tilfeller må konsekvensene av merknader på politiattesten vurderes
konkret.
Kongen kan gi utfyllende forskrifter til bestemmelsen.
II
Lova gjeld frå den tid Kongen fastset.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 12. juni 2014
Helge André Njåstad
|
Karin Andersen
|
leder
|
ordfører
|