I tråd med omtalen i revidert nasjonalbudsjett 2014
legger regjeringen opp til at omfanget av kompenserende tiltak skal
være om lag tilsvarende den avgiftsøkningen som de aktuelle sektorene
har for perioden fram til 2020. For å kunne prioritere de mest effektive
tiltakene og unngå for mye administrasjon forutsettes det provenynøytralitet
samlet, men ikke nødvendigvis på sektornivå, bedriftsnivå eller
kommunenivå. Basert på anslagene slik de nå foreligger, vil Nord-Norge
med regjeringens forslag bli kompensert fullt ut for virkningen
av sektorunntakene.
Regjeringen mener det er viktig å høste erfaringer
med tiltakenes treffsikkerhet og egnethet. Regjeringen legger derfor
opp til at innretningen av de kompenserende tiltakene vurderes på
nytt i forbindelse med midtveisevalueringen, som etter planen skal
gjennomføres i 2018.
Regjeringen foreslår:
Fribeløpsordning
(jf. pkt. 3.3): Regjeringen foreslår å innføre en fribeløpsordning
for alle unntatte sektorer. Forslaget anslås å ha en bokført virkning
på 150 mill. kroner i 2014.
Infrastrukturtiltak
i Nord-Norge og økt statlig kjøp av transporttjenester: Regjeringen
foreslår kompensasjon i form av infrastrukturtiltak og økt statlig
kjøp av persontransporttjenester på 1,6 mrd. kroner i perioden frem
til midtveisgjennomgangen i 2018. I 2014 foreslår regjeringen økte bevilgninger
på samlet 124 mill. kroner i slik støtte.
Fylkeskommunalt kjøp
av transporttjenester: Fylkeskommunenes økte kostnader knyttet
til kjøp av transporttjenester foreslås kompensert med 44 mill.
kroner i 2014 gjennom en økning av skjønnstilskuddet som inngår
i de frie inntektene.
Kompensasjon gjennom
nettolønnsordningen: Det foreslås å øke tilskuddet til sysselsetting
av sjøfolk for å ta høyde for at rederier innenfor nettolønnsordningen
kompenseres med anslagsvis 25 mill. kroner i 2014.
Under følger regjeringens forslag til bevilgningsendringer
på statsbudsjettets utgiftsside for inneværende år. Regjeringen
vil komme tilbake til forslag for neste år i statsbudsjettet 2015.
Komiteen tar omtalen til orientering.
Der det er inngått avtaler med det offentlige
om kjøp av transporttjenester, vil merkostnadene for transportselskapene
kunne veltes over i økte kostnader for stat og fylkeskommune. I
hvor stor grad dette skjer, avhenger av de konkrete avtalene som
er inngått mellom det offentlige og den enkelte transportbedrift.
For statlige aktører vil regjeringen vurdere kompensasjonsbehovet
for inneværende år nærmere og eventuelt komme tilbake til dette
i nysalderingen av budsjettet. Basert på innspill fra fylkeskommunene
anslår regjeringen at fylkeskommunene vil få økte kostnader på i
størrelsesorden 44 mill. kroner i 2014 og 132 mill. kroner i 2015.
Anslaget er usikkert og vil kunne bli justert i statsbudsjettet
2015. Det foreslås å kompensere fylkeskommunene gjennom skjønnstilskuddet
som inngår i de frie inntektene. Regjeringen foreslår i tråd med
dette å øke bevilgningen i 2014 med 44 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak I.
Nettolønnsordningen innebærer at rederiene mottar
refusjon tilsvarende summen av innbetalt inntektsskatt, trygdeavgift
og arbeidsgiveravgift for mannskap innenfor ordningen, begrenset
oppad til 198 000 kroner per år i refusjonsutbetaling per sysselsatt.
Økt arbeidsgiveravgift for rederiene kompenseres dermed over Nærings-
og fiskeridepartementets (NFD) budsjett. Det anslås at kompensasjon gjennom
nettolønnsordningen vil utgjøre om lag 25 mill. kroner i 2014 og
80 mill. kroner i 2015. Det foreslås i tråd med dette å øke bevilgningen
i 2014 med 25 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak I.
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen på posten
med 70 mill. kroner til tiltak på riksveg i Nordland, Troms og Finnmark.
Beløp på posten kan også nyttes under kap. 1320 Statens vegvesen,
post 30 Riksvegsinvesteringer. For å kunne målrette tiltakene i
kompensasjonsordningen best mulig vil Samferdselsdepartementet og
Kommunal- og moderniseringsdepartementet legge til rette for en
dialog mellom det berørte næringslivet og Finnmark, Troms og Nordland
fylkeskommuner om prioriteringen av infrastrukturtiltakene i hvert
fylke. Disponeringen av midlene på posten til konkrete tiltak i
2014 gjøres etter en slik prosess.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak I.
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen på posten
med 44 mill. kroner i 2014 til tiltak på jernbane i Nord-Norge.
Bevilgninger på posten kan også nyttes under kap. 1350 Jernbaneverket,
post 30 Investeringer i linjen. For å kunne målrette tiltakene i
kompensasjonsordningen best mulig vil Samferdselsdepartementet og
Kommunal- og moderniseringsdepartementet legge til rette for en
dialog mellom det berørte næringslivet og Finnmark, Troms og Nordland
fylkeskommuner om prioriteringen av infrastrukturtiltakene i hvert
fylke. Disponeringen av midlene på posten til konkrete tiltak i
2014 gjøres etter en slik prosess.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak I.
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen på posten
med 10 mill. kroner i 2014 til tiltak under Kystverket. For å kunne
målrette tiltakene i kompensasjonsordningen best mulig vil Samferdselsdepartementet
og Kommunal- og moderniseringsdepartementet legge til rette for
en dialog mellom det berørte næringslivet og Finnmark, Troms og
Nordland fylkeskommuner, om prioriteringen av infrastrukturtiltakene
i hvert fylke. Disponeringen av midlene på posten til konkrete tiltak
i 2014 gjøres etter en slik prosess.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak I.