Komiteen har merket seg at ved
vedtak i Stortinget 1. desember 2014 er netto rammebeløp for rammeområde
17 fastsatt til kroner 54 334 497 000, jf. Innst. 2 S Tillegg 1
(2014–2015).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til fremforhandlet budsjettavtale mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, og til forslag innenfor tildelt ramme under
rammeområde 17.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til sine res-pektive partiers alternative
forslag til ramme for -rammeområde 17 i Innst. 2 S Tillegg 1 (2014–2015) og
videre partienes primærstandpunkter i hhv. kapittel 2.2.3 og 2.2.5
i denne innstilling Disse medlemmer har ikke justert
sine primærstandpunkt etter Stortingets bevilgningsvedtak og vil
ikke fremme forslag innenfor tildelt ramme under rammeområde 17.
Etterfølgende tabell gir en oversikt over budsjettforslaget
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre innenfor
vedtatt ramme. Videre er tatt inn primærforslagene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre. Endringer i tabellen
er i forhold til Prop. 1 S (2014–2015), og viser kap./poster der
det er endringer sammenliknet med Prop. 1 S (2014–2015).
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 1-3 | H, FrP,
KrF og V | A | KrF | Sp | V |
| | | | | | | | |
Utgifter (i tusen
kroner) |
456 | | Direktoratet for nødkommunikasjon |
| 1 | Driftsutgifter | 679 712 | 679 621
(-91) | 679 712
(0) | 679 712
(0) | 679 712
(0) | 679 712
(0) |
541 | | IKT-politikk | | | | | | |
| 22 | Samordning av IKT-politikken | 9 400 | 9 390
(-10) | 9 400
(0) | 9 400
(0) | 9 400
(0) | 9 400
(0) |
542 | | Internasjonalt IKT-samarbeid
og utviklingsprogram |
| 1 | Driftsutgifter | 4 600 | 4 596
(-4) | 4 600
(0) | 4 600
(0) | 4 600
(0) | 4 600
(0) |
1300 | | Samferdselsdepartementet |
| 1 | Driftsutgifter | 173 840 | 173 667
(-173) | 173 840
(0) | 173 840
(0) | 173 840
(0) | 173 840
(0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter - utredninger,
modernisering av transportsektoren | 12 000 | 11 977
(-23) | 12 000
(0) | 12 000
(0) | 12 000
(0) | 12 000
(0) |
| 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål
mv. | 41 700 | 47 700
(+6 000) | 63 700
(+22 000) | 52 700
(+11 000) | 76 700
(+35 000) | 41 700
(0) |
1301 | | Forskning og utvikling
mv. |
| 21 | Utredninger vedrørende miljø, trafikksikkerhet mv. | 20 243 | 20 220
(-23) | 23 243
(+3 000) | 20 243
(0) | 20 243
(0) | 20 243
(0) |
| 50 | Samferdselsforskning | 137 139 | 136 991
(-148) | 150 139
(+13 000) | 137 139
(0) | 137 139
(0) | 162 139
(+25 000) |
1310 | | Flytransport |
| 70 | Kjøp av innenlandske flyruter | 698 928 | 708 928
(+10 000) | 698 928
(0) | 698 928
(0) | 698 928
(0) | 698 928
(0) |
1311 | | Tilskudd til regionale
flyplasser |
| 71 | Tilskudd til ikke-statlige flyplasser | 36 155 | 36 155
(0) | 36 155
(0) | 36 155
(0) | 65 655
(+29 500) | 36 155
(0) |
1313 | | Luftfartstilsynet |
| 1 | Driftsutgifter | 193 908 | 193 714
(-194) | 193 908
(0) | 193 908
(0) | 193 908
(0) | 193 908
(0) |
1314 | | Statens havarikommisjon
for transport |
| 1 | Driftsutgifter | 63 239 | 63 176
(-63) | 63 239
(0) | 63 239
(0) | 63 239
(0) | 63 239
(0) |
1320 | | Statens vegvesen |
| 23 | Drift og vedlikehold av riksveger, trafikant- og
kjøretøytilsyn m.m. | 10 494 139 | 10 484 517
(-9 622) | 10 494 139
(0) | 10 494 139
(0) | 10 574 139
(+80 000) | 10 494 139
(0) |
| 26 | Vegtilsyn | 16 445 | 16 429
(-16) | 16 445
(0) | 16 445
(0) | 16 445
(0) | 16 445
(0) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 12 137 671 | 11 862 671
(-275 000) | 13 037 671
(+900 000) | 12 153 371
(+15 700) | 12 272 671
(+135 000) | 11 592 671
(-545 000) |
| 31 | Skredsikring riksveger | 929 000 | 929 000
(0) | 929 000
(0) | 929 000
(0) | 1 049 000
(+120 000) | 929 000
(0) |
| 36 | E16 over Filefjell | 500 936 | 445 936
(-55 000) | 500 936
(0) | 500 936
(0) | 500 936
(0) | 250 936
(-250 000) |
| 62 | Skredsikring fylkesveger | 580 356 | 580 356
(0) | 580 356
(0) | 580 356
(0) | 690 356
(+110 000) | 650 356
(+70 000) |
| 63 | Tilskudd til gang- og sykkelveger | 10 000 | 85 000
(+75 000) | 40 000
(+30 000) | 160 000
(+150 000) | 35 000
(+25 000) | 210 000
(+200 000) |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 694 481 | 694 481
(0) | 694 481
(0) | 694 481
(0) | 709 481
(+15 000) | 694 481
(0) |
1330 | | Særskilte transporttiltak |
| 60 | Særskilt tilskudd til kollektivtransport | 46 248 | 46 248
(0) | 46 248
(0) | 57 248
(+11 000) | 65 248
(+19 000) | 46 248
(0) |
| 61 | Belønningsordningen for bedre kollektivtransport
mv. i byområdene | 975 550 | 1 300 550
(+325 000) | 975 550
(0) | 975 550
(0) | 1 115 550
(+140 000) | 1 975 550
(+1 000 000) |
| 63 | Særskilt tilskudd til Fornebubanen | 25 000 | 25 000
(0) | 25 000
(0) | 25 000
(0) | 25 000
(0) | 0
(-25 000) |
| 63 | Særskilt tilskudd til Fornebubanen og Ahusbanen | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) | 60 000
(+60 000) |
1350 | | Jernbaneverket |
| 23 | Drift og vedlikehold | 6 378 683 | 6 752 626
(+373 943) | 6 778 683
(+400 000) | 6 778 683
(+400 000) | 6 778 683
(+400 000) | 6 778 683
(+400 000) |
| 25 | Drift og vedlikehold av Gardermobanen | 124 858 | 124 746
(-112) | 124 858
(0) | 124 858
(0) | 124 858
(0) | 124 858
(0) |
| 30 | Investeringer i linjen | 8 039 625 | 8 139 625
(+100 000) | 8 149 625
(+110 000) | 8 039 625
(0) | 8 304 625
(+265 000) | 8 279 625
(+240 000) |
1351 | | Persontransport med
tog |
| 70 | Kjøp av persontransport med tog | 3 196 870 | 3 218 870
(+22 000) | 3 218 870
(+22 000) | 3 214 870
(+18 000) | 3 218 370
(+21 500) | 3 215 170
(+18 300) |
1354 | | Statens jern-banetilsyn |
| 1 | Driftsutgifter | 61 807 | 61 747
(-60) | 61 807
(0) | 61 807
(0) | 61 807
(0) | 61 807
(0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter - tilsyn med
tau- og kabelbaner og tivoli og fornøyelsesparker | 17 287 | 17 268
(-19) | 17 287
(0) | 17 287
(0) | 17 287
(0) | 17 287
(0) |
1360 | | Kystverket |
| 1 | Driftsutgifter | 1 686 910 | 1 685 200
(-1 710) | 1 686 910
(0) | 1 686 910
(0) | 1 686 910
(0) | 1 686 910
(0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 131 983 | 131 920
(-63) | 131 983
(0) | 131 983
(0) | 131 983
(0) | 131 983
(0) |
| 30 | Nyanlegg og større vedlikehold | 582 511 | 582 511
(0) | 582 511
(0) | 582 511
(0) | 822 511
(+240 000) | 582 511
(0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 178 126 | 178 126
(0) | 178 126
(0) | 178 126
(0) | 298 126
(+120 000) | 178 126
(0) |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg | 63 963 | 63 963
(0) | 63 963
(0) | 63 963
(0) | 93 963
(+30 000) | 63 963
(0) |
| 72 | Insentiverordning for å få mer godstransport over
på sjø | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) | 50 000
(+50 000) | 0
(0) |
1361 | | Samfunnet Jan Mayen
og Loran-C |
| 1 | Driftsutgifter | 45 242 | 45 197
(-45) | 45 242
(0) | 45 242
(0) | 45 242
(0) | 45 242
(0) |
1370 | | Posttjenester |
| 70 | Kjøp av post- og banktjenester | 418 000 | 418 000
(0) | 418 000
(0) | 418 000
(0) | 418 000
(0) | 118 000
(-300 000) |
1380 | | Nasjonal kommunikasjonsmyndighet |
| 1 | Driftsutgifter | 162 668 | 162 508
(-160) | 162 668
(0) | 162 668
(0) | 162 668
(0) | 162 668
(0) |
| 71 | Tilskudd til bredbåndsutbygging | 50 000 | 110 000
(+60 000) | 150 000
(+100 000) | 90 000
(+40 000) | 215 000
(+165 000) | 160 000
(+110 000) |
| | Sum utgifter | 56 649 757 | 57 279 164
(+629 407) | 58 249 757
(+1 600 000) | 57 295 457
(+645 700) | 58 649 757
(+2 000 000) | 57 653 057
(+1 003 300) |
| | | | | | | | |
Inntekter (i tusen
kroner) |
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 1-3 | H, FrP | A | KrF | Sp | V |
3456 | | Direktoratet for nødkommunikasjon |
| 1 | Brukerbetaling | 250 004 | 249 861
(-143) | 250 004
(0) | 250 004
(0) | 250 004
(0) | 250 004
(0) |
| 2 | Variable
refusjoner | 53 114 | 53 054
(-60) | 53 114
(0) | 53 114
(0) | 53 114
(0) | 53 114
(0) |
| 3 | Faste refusjoner | 34 954 | 34 945
(-9) | 34 954
(0) | 34 954
(0) | 34 954
(0) | 34 954
(0) |
4313 | | Luftfartstilsynet |
| 1 | Gebyrinntekter | 126 776 | 126 637
(-139) | 142 776
(+16 000) | 126 776
(0) | 126 776
(0) | 126 776
(0) |
4320 | | Statens vegvesen |
| 2 | Diverse gebyrer | 350 000 | 349 683
(-317) | 350 000
(0) | 350 000
(0) | 350 000
(0) | 350 000
(0) |
4350 | | Jernbaneverket |
| 7 | Betaling for bruk av
Gardermobanen | 124 858 | 124 746
(-112) | 124 858
(0) | 124 858
(0) | 124 858
(0) | 124 858
(0) |
4354 | | Statens jernbanetilsyn |
| 1 | Gebyrer for tilsyn med tau- og kabelbaner
og tivoli og fornøyelsesparker | 13 362 | 13 349
(-13) | 13 362
(0) | 13 362
(0) | 13 362
(0) | 13 362
(0) |
4380 | | Nasjonal kommunikasjonsmyndighet |
| 1 | Diverse gebyrer | 161 731 | 161 578
(-153) | 161 731
(0) | 161 731
(0) | 161 731
(0) | 161 731
(0) |
| | Sum inntekter | 2 945 613 | 2 944 667
(-946) | 2 961 613
(+16 000) | 2 945 613
(0) | 2 945 613
(0) | 2 945 613
(0) |
| | Sum netto | 53 704 144 | 54 334 497
(+ 630 353) | 55 288 144
(+1 584 000) | 54 349 844
(+645 700) | 55 704 144
(+2 000 000) | 54 707 444
(+1 003 300) |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettavtalen mellom samarbeidspartiene inngått 21. november
2014, der det for rammeområde 17 inngår økninger på til sammen 978
mill. kroner og reduksjoner på 348 mill. kroner. Flertallet viser
til at dette til sammen utgjør en rammeøkning for transport- og kommunikasjonsfeltet
på 630 mill. kroner.
Flertallet viser til at budsjettforliket
mellom samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen
fra 0,5 pst. til 0,6 pst.
Flertallet viser i denne sammenheng
til finans-innstillingen, jf. Innst. 2 S Tillegg 1 (2014–2015).
Flertallet vil særlig fremheve
at rammeveksten sørger for vedlikeholdsetterslepet på jernbane,
som har økt med tilnærmet en mrd. kroner hvert år siden 2005 for
første gang på over ti år vil reduseres. Videre vil flertallet påpeke
at det skjer samtidig som man for første gang på flere tiår vil
redusere vedlikeholdsetterslepet på veinettet. Flertallet er fornøyd
med at dette skjer allerede i samarbeidspartienes første egne statsbudsjett.
Flertallet vil fremheve at statsbudsjettet
for 2015 med den påfølgende avtalen bidrar til en forsterking av
klimaforliket og løser viktige oppgaver i dag for å ruste Norge
for fremtiden.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at Norge har et spesielt
behov for å få bygget ut et hovedveinett som kan bygge landsdelene
sammen, samt god kapasitet på jernbanen rundt de store byene. Utbyggingen
av infrastruktur har vært preget av en stykkevis og delt tilnærming
og omfattende planprosesser. Dette er både tidkrevende og kostnadskrevende
og har gitt et veinett med store variasjoner i standard.
Disse medlemmer er derfor fornøyd
med det reformarbeidet som regjeringen har satt i gang i samferdselssektoren.
Det er helt nødvendige struktur-endringer det nå legges opp til,
både i måten det planlegges og i måten det bygges vei og bane på. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har satt i gang et arbeid for å effektivisere
planprosessene som kan legge til rette for raskere utbygging. Disse
medlemmer viser til at regjeringen arbeider med å etablere
et veiselskap og dette planlegges startet opp i løpet av 2015. Hovedformålet
med å etablere et eget utbyggingsselskap for vei er å kunne få til
effektiv utbygging av sammenhengende transportkorridorer. Det arbeides
også med en jernbanereform med sikte på en mer hensiktsmessig organisering
og planlegging der utbygging av ny infrastruktur og investeringer
i materiell skal kunne ses under ett.
Disse medlemmer viser også til
at regjeringen vil redusere bruken av bompenger i nye prosjekter
og at man er godt i gang med dette arbeidet. Samtidig arbeider regjeringen
med en bompengereform der hovedformålet er å sørge for lavere innkrevings- og
finansieringskostnader i slike prosjekter. Dette vil komme bilistene
til gode i form av lavere bomtakster eller kortere nedbetalingstid.
Disse medlemmer viser til at
det fremlagte budsjettet har en rekordstor satsing på samferdsel,
og møter utfordringene innenfor samferdselsfeltet på en offensiv
måte. Disse medlemmer vil understreke at effektive
kommunikasjoner er en forutsetning for verdiskaping og sterke bo-
og arbeidsmarkedsregioner over hele landet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen foreslår en betydelig satsing på investeringer i riksveger
og der mesteparten av midlene går til utbygging av hovedferdselsårene.
Samtidig økes bevilgningene til planleggingsmidler, som gjør det
mulig å løfte flere prosjekter og få mer effektiv utbygging senere.
Disse medlemmer vil vise til
at arbeidet for å nå nullvisjonen for hardt skadde og drepte i trafikken
står sentralt i regjeringens arbeid, og at man arbeider for nå målet
i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet om maksimalt 680 hardt
skadde og drepte innen 2018. Disse medlemmer mener
at å bygge ut veinettet med mer møtefri vei, sørge for vedlikehold
av veinettet samt legge til rette for en modernisering av bilparken,
er viktige trafikksikkerhetstiltak som gir betydelig effekt, og
viser til at regjeringens budsjettforslag gir solide bidrag i en
slik retning. Disse medlemmer viser også til at målet om
nullvisjonen fordrer en kombinasjon av trafikant-, kjøretøy- og
vegtiltak, og er svært fornøyd med at regjeringen har økt tiltakene
rettet mot tungbilsektoren.
Disse medlemmer har merket seg
at infrastrukturen ved regjeringsskiftet var preget av store vedlikeholdsetterslep,
og at disse beløp seg til 30–45 mrd. kroner på riksvegnettet, 45–75
mrd. kroner på fylkesvegnettet og rundt 17 mrd. kroner på jernbanenettet.
Disse medlemmer er derfor fornøyd
med at vedlikeholdsetterslepet på riksveger for første gang på flere
tiår blir redusert, og at dette skjer i den nye regjeringens første
egne budsjett. Videre har disse medlemmer merket
seg at tilskuddene til fylkesvegene øker, og at rentekompensasjonsordningen
for fylkesveger styrkes.
Disse medlemmer har merket seg
at det er full fremdrift på jernbaneprosjektene som er under bygging,
samtidig som økte planleggingsmidler muliggjør en enda større satsing
senere. Disse medlemmer viser også til at regjeringen
legger til rette for at flere skal kunne velge å bruke tog rundt
de store byene ved at antallet avganger økes på Østlandet, Trønderbanen
og på Sørlandsbanen, og at dette også vil kunne frigjøre kapasitet
på veiene til glede for alle dem som er avhengig av bil i sin jobbhverdag.
Disse medlemmer vil videre vise
til at befolkningsveksten, særlig i byene, gir store utfordringer
knyttet til økt kapasitet på veinettet, jernbanen og kollektivtilbudet,
og at dette over mange år ikke har fått nødvendig oppmerksomhet.
Disse medlemmer viser til at
arbeidet med bymiljøavtaler er i gang og at staten forplikter seg
til å gi statlig finansieringstilskudd på 50 pst. til utvalgte kollektivtiltak
i de fire største byområdene, hvilket gir disse byområdene forutsigbarhet
til å kunne utvikle seg.
En viktig del av persontransporten i dette langstrakte
landet foregår med fly. Disse medlemmer er opptatt
av at regjeringen legger til rette for et effektivt flyrutetilbud
som sikrer befolkningen og næringslivet gode flyforbindelser.
Disse medlemmer vil understreke
at tilgang til digital infrastruktur for alle er vesentlig for god kommunikasjon
og vekst i hele landet. Derfor er disse medlemmer godt
fornøyd med at dette er trukket frem som et satsingsområde med klare
mål om høyhastighetsbredbånd til alle deler av landet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen er opptatt av å stimulere til at mer gods blir flyttet
fra vei til sjø. I den forbindelse er det under utarbeidelse en
godsanalyse, havnestrategi og maritim strategi som vil gi et godt
grunnlag for å gjøre nødvendige tiltak for en mer effektiv havnestruktur
og sjøtransport.
Disse medlemmer viser til at
med regjeringsskiftet har det skjedd et taktskifte i samferdselssektoren,
og er fornøyd med at regjeringen har brukt det første året godt
til å tilrettelegge for fortsatt vekst og økt effektivitet i hele
sektoren.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
utvikle et moderne og framtidsrettet transportsystem som gjør trafikkutviklinga
enklere, raskere og tryggere, med gode kommunikasjoner og transportmuligheter
over hele landet. Disse medlemmer viser til at veger,
jernbane, havner og lufthavner bidrar til å binde landet sammen
og er avgjørende for næringsutvikling og for at folk skal kunne bo
i hele landet. Både distriktenes og byenes behov må derfor ivaretas.
Videre vil disse medlemmer vise til at en robust
infrastruktur med god standard også vil bedre trafikksikkerheten
og gjøre at transportsystemet i størst mulig grad kan benyttes av
alle. Disse medlemmer vil også vise til at klimaendringene
er en av vår tids aller største utfordringer. Det handler om framtida
og kommende genera-sjoners muligheter. Disse medlemmer vil
peke på at transportsektoren står for om lag 1/3 av de samlende
norske klimautslippene, og at tiltak innen sektoren vil ha stor
betydning for reduksjon av utslippene. Disse medlemmer vil
derfor understreke viktigheten av å utvikle transportsystemet slik
at de miljøskadelige virkningene blir begrenset.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen på overordnet nivå følger opp Nasjonal transportplan
2014–2023 (Meld. St. 26 (2012–2013)) som regjeringen Stoltenberg
II la frem, jf. Innst. 450 S (2012–2013). Disse medlemmer er
tilfreds med dette.
Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at det bare skulle mangle at ikke regjeringen følger opp den
vedtatte Nasjonal transportplan. Disse medlemmer vil
vise til at regjeringspartiet Høyre lovte 2 mrd. kroner mer årlig
i sin alternative nasjonale transportplan og at regjeringspartiet
Fremskrittspartiet lovte hele 45,5 mrd. kroner mer årlig til samferdsel
i sin alternative nasjonale transportplan. Disse medlemmer konstaterer
derfor at regjeringen ikke følger opp sine egne tidligere løfter
på samferdselssektoren.
Disse medlemmer har videre merket
seg at regjeringen bl.a.:
Kutter i bevilgningen
til sykkel med 55 mill. kroner fra 2014 til 2015.
Ikke bevilger nok midler til vedlikehold
av jernbanen, slik at vedlikeholdsetterslepet øker.
Ikke bevilger nok midler til belønningsordningen for
bedre kollektivtrafikk, og ikke får iverksatt bymiljøavtalene.
Har kuttet om lag 100 mill. kroner i bredbånds-bevilgningen
over Kommunal- og moderniseringsdepartementets budsjett i 2015.
Disse medlemmer har registrert
at regjeringen gjennom disse forslagene går i motsatt retning av klimaforliket,
og mot Stortingets prioriterte tiltak innen samferdselssektoren
for å møte storbyregionenes utfordringer og klimautfordringene.
Disse medlemmer er også svært
kritiske til kuttet på bredbåndsutbygging, og vil understreke at tilgang
til digital infrastruktur for alle er viktig for god kommunikasjon
og vekst i hele landet. Disse medlemmer vil derfor
styrke rammeområde 17 med om lag 1,6 mrd. kroner ut over den rammen
regjeringen Solberg har lagt til grunn. Disse medlemmer vil
i sitt forslag til alternativt budsjett for 2015 foreslå å øke bevilgningene
til:
Jernbanevedlikehold
med 400 mill. kroner.
Jernbaneinvesteringer med 110 mill. kroner.
Klima- og kollektivtiltak i storbyene
gjennom bymiljøavtalene til 1 000 mill. kroner, herunder er 100
mill. kroner av disse til sykkeltiltak.
30 mill. kroner mer til den nyetablerte
belønningsordningen for sykkel.
Bredbåndsutbygging med 100 mill. kroner,
slik at total bevilgning er på 150 mill. kroner for 2015.
Trygg Trafikk til trafikksikkerhetstiltak
med 17 mill. kroner.
Motorførernes Avholdsforbund (MA) og MA-ungdom
til trafikksikkerhetstiltak med 5 mill. kroner.
Forskning og utvikling med 16 mill. kroner.
Bratsbergbanen med 22 mill. kroner for
å opprettholde togtilbudet.
Disse medlemmer er videre bekymret
for at man ikke i større grad lykkes i å overføre gods fra veg til
sjø og bane. Disse medlemmer ber derfor regjeringen
følge opp nærskipsfartsstrategien og komme tilbake til Stortinget
med konkrete forslag om hvordan man kan få overført mer gods fra
veg til bane og sjø.
Disse medlemmer har med forundring
registrert at budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre innebærer at flertallet reduserer
fornyingstiltak med 245 mill. kroner i 2015. Disse medlemmer vil
vise til at dette kuttet står i sterk kontrast til regjeringens argumentasjon
i Prop. 1 S (2014–2015) der en sier at
«Med foreslått bevilgning til fornying vil ved-likeholdsetterslepet
reduseres i 2015 for første gang på flere tiår».
Disse medlemmer har også registrert
med forundring at det samme flertallet foreslår å redusere bevilgningene
til vegprosjektet E16 over Filefjell med 55 mill. kroner, noe som
innebærer at delprosjektet E16 Øye–Eidsbu ikke blir startet opp
i 2015 som planlagt.
Disse medlemmer vil vise til
at dette kuttet står i sterk kontrast til regjeringens retorikk
om at de satser ekstra på vegutbygging, og raskest mulig prosjektering,
planlegging og gjennomføring for å redusere kostnader i vegprosjekter.
Disse medlemmer er opptatt av
å sørge for nødvendig vedlikehold på vegnettet i henhold til vedtatt
Nasjonal transportplan, samtidig som en søker å redusere vedlikeholdsetterslepet
på veg. Disse medlemmer har videre registrert at
flertallet er opptatt av å øke satsingen på vegbygging ut over det som
ligger i dagens Nasjonal transportplan. Disse medlemmer har
registrert at flertallets retorikk står i sterk kontrast til flertallets
reelle vegsatsing for 2015, når de foreslår å kutte 245 mill. kroner
til fornyingstiltak og kutter 55 mill. kroner til det prioriterte
vegprosjektet E16 over Filefjell.
Disse medlemmer vil derfor i
Arbeiderpartiets alternative budsjett ikke være med på å støtte kuttene
til vegformål på fornyingstiltak og E16 over Filefjell.
Tabellen viser endringer i Arbeiderpartiets
alternative budsjett sammenliknet med Prop. 1 S (2014–2015).
Tabell med endringsforslag
Kap. | Post | Formål | Prop 1 S | A |
| | | | |
Utgifter (i 1000
kroner) |
1300 | | Samferdselsdepartementet | | |
| 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål
mv. | 41 700 | 63 700 (+ 22 000) |
1301 | | Forskning og utvikling
mv. | | |
| 21 | Utredninger vedrørende miljø, trafikksikkerhet
mv. | 20 243 | 23 243 (+ 3 000) |
| 50 | Samferdselsforskning | 137 139 | 150 139 (+ 13 000) |
1320 | | Statens vegvesen | | |
| 30 | Riksveginvesteringer | 12 137 671 | 13 037 671 (+
900 000) |
| 63 | Tilskudd til gang- og sykkelveger | 10 000 | 40 000 (+ 30 000) |
1350 | | Jernbaneverket | | |
| 23 | Drift og vedlikehold | 6 378 683 | 6 778 683 (+
400 000) |
| 30 | Investeringer i linjen | 8 039 625 | 8 149 625 (+
110 000) |
1351 | | Persontransport med
tog | | |
| 70 | Kjøp av persontransport med tog | 3 196 870 | 3 218 870 (+
22 000) |
1380 | | Nasjonal kommunikasjonsmyndighet | | |
| 71 | Tilskudd til bredbåndsutbygging | 50 000 | 150 000 (+ 100 000) |
| | Sum utgifter | 56 649 757 | 58 249 757 (+ 1 600 000) |
Kap. | Post | Formål | Prop 1 S | A |
Inntekter (i 1000
kroner) |
4313 | | Luftfartstilsynet | | |
| 1 | Gebyrinntekter | 126 776 | 142 776 (+ 16 000) |
| | Sum inntekter | 2 945 613 | 2 961 613 (+ 16 000) |
| | Sum netto rammeområde
17 | 53 704 144 | 55 288 144 (+ 1 584 000) |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett foreslo
at ramme 17 skulle settes til kr 54 349 844 000, som er en økning
i forhold til regjeringens forslag på kr 654 700 000.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett for 2015 tar utgangspunkt i
budsjettforslaget fra regjeringen Solberg, jf. Prop. 1 S (2014–2015),
samt tilleggsproposisjoner 1–3. Dette medlem viser
til at Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett fremgår av
finansinnstillingen, jf. Innst. 2 S Tillegg 1 (2014–2015), samt
Innst. 13 S (2014–2015), denne innstillingen, i form av primærstandpunkter
i tabell og merknader under de enkelte kapitler.
Tabellen viser avvikende
forslag til bevilgning i Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
sammenliknet med Prop. 1 S (2014–2015)
Kap. | Post | Formål | Prop 1 S
med Tillegg | KrF |
| | | | |
Utgifter (i tusen
kroner) |
1300 | | Samferdselsdepartementet | | |
| 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål
mv. | 41 700 | 52 700 (+11 000) |
1320 | | Statens vegvesen | | |
| 30 | Riksveginvesteringer | 12 137 671 | 12 153 371 (+15 700) |
| 63 | Tilskudd til gang- og sykkelveger | 10 000 | 160 000 (+150 000) |
1330 | | Særskilte transporttiltak | | |
| 60 | Særskilt tilskudd til kollektivtransport | 46 248 | 57 248 (+11 000) |
1350 | | Jernbaneverket | | |
| 23 | Drift og vedlikehold | 6 378 683 | 6 778 683 (+400 000) |
1351 | | Persontransport med
tog | | |
| 70 | Kjøp av persontransport med tog | 3 196 870 | 3 214 870 (+18 000) |
1380 | | Nasjonal kommunikasjonsmyndighet | | |
| 71 | Tilskudd til bredbåndsutbygging | 50 000 | 90 000 (+40 000) |
| | Sum utgifter | 56 649 757 | 57 295 457 (+645 700) |
, | | | | |
Inntekter (i tusen
kroner) |
| | Sum inntekter | 2 945 613 | 2 945 613 (0) |
| | Sum netto | 53 704 144 | 54 349 844 (+645 700) |
Dette medlem slutter seg til
forslaget som følger av budsjettforliket mellom Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre.
Dette medlem viser til at budsjettforliket
gir viktige forbedringer for samferdselssektoren på en rekke områder
som er viktig for Kristelig Folkeparti.
Dette medlem mener transportsektoren
trenger fornyelse. Dette medlem er derfor positiv
til at det nye politiske flertallet nå tar viktige grep. Det trengs
store reformer både på vei og bane. Reisehverdagen skal bli sikrere,
mer effektiv og mer miljøvennlig.
Dette medlem viser til at samferdsel
er et viktig satsingsområde for Kristelig Folkeparti, der framkommelighet,
tilgjengelighet, trafikksikkerhet og miljøhensyn vektlegges.
Dette medlem peker på at framkommelighet er
et grunnleggende behov i distriktene og i byområdene, for næringslivet
og for enkeltpersoner i hverdagen, inkludert funksjonshemmede. Satsing
på infrastruktur er investering i framtidig livskvalitet, utvikling
og verdiskaping. Dette medlem mener samferdselssektoren
lenge har lidd under manglende ressurser og uforutsigbare rammevilkår,
med dårlige veier og sviktende kollektivtilbud som resultat.
Dette medlem mener det trengs
større forutsigbarhet for prosjekt som går over tid. Avbrudd i utbygginger
som følge av omprioriteringer på de årlige statsbudsjettene er lite
effektivt og irriterende for folk som rammes. Dette medlem vil
innføre et finansieringssystem hvor planlagte og påbegynte prosjekter
i større grad kan gjennomføres i sammenheng. Dette medlem mener
det må legges til rette for nye finansieringsmuligheter og alternative
organiseringsformer slik at investeringstakten både på vei, bane
og kollektiv kan økes.
Dette medlem viser til at rammevilkårene
for elbil er fastsatt av Stortinget gjennom klimaforliket og at
det er bred enighet om at insentivordningene for å få flere til
å bruke elbil skal opprettholdes. Dette medlem mener
det er viktig å legge forholdene til rette for at flere kan bruke
elbil, og i den sammenheng er utbygging av ladeinfrastruktur viktig.
Mye ligger til rette for økt bruk av elbil de neste årene. Dette
medlem mener utviklingen må følges opp av økt utbygging
av ladeinfrastruktur. Dette medlem viser til at Transnova
nå er slått sammen med Enova, og at Transnovas oppgaver derfor ivaretas innenfor
rammen av Enova. Dette medlem er opptatt av at Transnovas
oppgaveportefølje ivaretas og styrkes innenfor den nye organiseringen. Dette medlem viser
derfor til Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det foreslås
å bevilge 70 mill. kroner i overføring til Energifondet hvor midlene
skal være øremerket satsing på elbil.
Dette medlem mener det må satses
mer på bedre tilrettelegging for syklister, flere og bedre sykkelveier. Dette
medlem peker på at kommuner og fylkeskommuner har et betydelig
ansvar for å legge til rette for trafikksikre løsninger for gående
og syk-lende. Dette medlem er derfor tilfreds med
at Kristelig Folkeparti gjennom forhandlinger med regjeringspartiene
og Venstre har fått på plass en belønningsordning for gang- og sykkelveier. Dette medlem viser
til at det er opprettet en statlig støtteordning som belønner kommuner
som satser på bygging av gang- og sykkelvei. Dette medlem er imidlertid
skuffet over at regjeringen kun vil bevilge 10 mill. kroner til
ordningen. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti
i sitt alternative statsbudsjett for 2015 foreslår å bevilge 150
mill. kroner til belønningsordningen for gang- og sykkelvei.
Dette medlem viser til at Syklistenes
Landsforening gjør et viktig arbeid for bedre og sikrere tilrettelegging
for sykkeltrafikk. Dette medlem er positiv til det
arbeidet som gjøres av Syklistenes Landsforening. Dette medlem viser
til at Syklistenes Landsforening spiller en viktig rolle i arbeidet med
å nå de politiske mål knyttet til bedre tilrettelegging for gående
og syklende. Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett hvor det foreslås å øke bevilgningen til
Syklistenes Landsforbund med 1 mill. kroner, ut over regjeringens
forslag.
Dette medlem mener det er behov
for et betydelig løft innen det trafikantrettede trafikksikkerhetsarbeidet.
Det må motiveres til mer etterspørsel etter trafikksikkerhet i befolkningen
og det trengs større fokus på det lokale trafikksikkerhetsarbeidet
i kommuner og fylker. Dette medlem viser til at Trygg
Trafikk fyller en viktig rolle i trafikksikkerhetsarbeidet, og gjør
en viktig jobb for trafikksikkerheten blant barn og unge. Dette
medlem mener det er svært viktig å lære barn og unge trygg
trafikkatferd. Dette behovet forsterker seg ytterligere ved at det
i de kommende årene også ligger an til en kraftig vekst i trafikken. Dette
medlem viser til at opplæring i trafikkforståelse, og det
å kunne ferdes i trafikken, vil bli stadig viktigere i fremtiden. Dette medlem peker
på at holdningsskapende og forebyggende trafikksikkerhetsarbeid
er et langsiktig og krevende arbeid, som krever innsats over tid. Dette medlem mener
det er viktig at staten bidrar til å styrke Trygg Trafikks aktivitet,
og viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett hvor
det foreslås å øke bevilgningen til Trygg Trafikk med 10 mill. kroner,
ut over regjeringens forslag.
Dette medlem vil styrke toget
som attraktivt transportmiddel. Da kreves et pålitelig togtilbud,
tilstrekkelig kapasitet, god komfort og høy sikkerhet. Driftsstabil
og kapasitetssterk infrastruktur og togmateriell som håndterer store
transportstrømmer er nødvendig for å bedre togtilbudet. En mer velfungerende
jernbane vil også være et godt virkemiddel i arbeidet med å lette
boligpresset i storbyene.
Dette medlem vil derfor styrke
vedlikeholdet med 400 mill. kroner slik at jernbanen kan levere mer
pålitelig togtilbud med høyere grad av driftsstabilitet. Dette
medlem viser i den forbindelse til forslag om dette i Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett.
Dette medlem viser til at transporttjenesten (TT)
er ment for den som ikke kan benytte ordinær kollektivtransport
som alternativ til kollektivreiser og egen bil. For synshemmede
og andre funksjonshemmede er TT-ordningen viktig for å kunne leve
et normalt aktivt hverdagsliv. Dette medlem har merket
seg at det er store variasjoner fylkene imellom, og mange opplever
ordningen mangelfull. Dette medlem vil utvide forsøksordningen
til flere fylker og på sikt innføre en nasjonal TT-ordning for brukere
med særlige behov. Dette medlem viser i den forbindelse
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett hvor det foreslås
å doble bevilg-ningen i forhold til regjeringens opplegg, slik at
ordningen kan utvides til flere fylker.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at en sterk infrastruktur- og transportpolitikk er en nødvendig
forutsetning for visjonen om å ta hele Norge i bruk. Dette
medlem vil utvikle et moderne og framtidsrettet transportsystem
som gjør trafikkavviklingen enklere, raskere og tryggere. Dette
vil styrke konkurransekraften til næringslivet i hele landet, gi
et bedre bymiljø, og styrke regional og lokal utvikling. Det viktigste
samferdselspolitiske grepet i Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2015 er å følge opp Nasjonal transportplan for 2014–2023.
Dette medlem vil vise til at
det er en selvfølge at regjeringen Solberg følger opp den vedtatte
Nasjonal transportplan. Dette medlem vil vise til
at regjeringspartiet Høyre lovte 2 mrd. kroner mer årlig i sin alternative
nasjonale transportplan og at regjeringspartiet Fremskrittspartiet
lovte hele 45,5 mrd. kroner mer årlig til samferdsel i sin alternative
nasjonale transportplan. Dette medlem ser midlertid frem
til at Fremskrittspartiet og Høyre skal innfri sine valgløfter,
og imøteser mer handling fremfor fagre ord i kommende budsjetter.
Dette medlem mener det er et
viktig hovedtrekk ved norsk samferdselspolitikk at man trenger et løft
når det gjelder drift og vedlikehold av veg- og banenettet.
Det har over tid oppstått et betydelig forfall
på både fylkesvegnettet, riksvegnettet og jernbaneinfrastrukturen.
Dette medlem er svært opptatt
av å unngå et klasseskille på vegene, hvor fylkesvegene forfaller mens
riksvegene settes i stand. Dette medlem viser til
at Senterpartiet derfor foreslår en økning av de statlige midlene
til fylkeskommunene i sitt alternative budsjett, øremerket til vedlikehold
av fylkesveger.
Dette medlem mener at for trafikantene
er det viktig med et sammenhengende, godt vegnett, uavhengig av
hvilket forvaltningsnivå som eier veien de kjører på. Dette
medlem peker på at fylkeskommunene har vist seg å være ansvarlige
veieiere, og siden 2010 har bevilgningene til drift og vedlikehold
av det nye fylkesvegnettet økt med om lag 30 pst. Til investeringer
har økningen vært ca. 20 pst. En romsligere kommuneøkonomi, som
Senterpartiet foreslår, vil på en kraftfull måte styrke fylkeskommunenes
evne til selv å prioritere vedlikehold på egne budsjetter. Det samme
gjelder det vegnettet som kommunene eier.
Dette medlem viser til at Senterpartiet
foreslår også grep i dette budsjettet som bidrar til å få mer godstrafikk
bort fra veiene og over på jernbane og sjøtransport, et grep som
vil gi reduserte årlige veikostnader fordi slitasjen fra godstransport
på veg reduseres. De mange trailerne som frakter gods er et framtredende
trekk på norske veier. De kan utgjøre et sikkerhetsproblem, et slitasjeproblem
for vegene og et klimaproblem. Derfor bør det gjøres viktige grep for
å vri godstrafikken over fra veg til sjø og jernbane. Med en slik
vridning vil antall ulykker gå ned, og Norge vil være bedre i stand
til å nå sine mål for utslippsreduksjoner fra godstransportsektoren.
Dette medlem minner om at prognoser
viser at den totale godstransporten vil øke med 75 pst. innen 2020
og at sjø- og banetransport har et kostnadsmessig fortrinn når store
mengder gods skal fraktes over lengre avstander – hvor forutsigbarhet har
mer å si enn hurtighet. Skal man klare dette, trenger man å styrke
regulariteten for godstransport på jernbane – særlig på de lange
transportstrekningene mellom landsdelene. Her er det store problemer
i dag. Senterpartiet legger i sitt alternative budsjett opp til
en kraftig styrkning av investeringene i jernbanenettet, noe som
til en stor del dreier seg om det å etablere flere krysningsspor.
Dette vil styrke regulariteten for dem som trenger å få gods transportert, slik
at en ikke behøver å velge biltransport for å sikre at godset kommer
fram.
Videre styrker Senterpartiet utbyggingen av
havner og farleder for å kunne få mer gods på sjø. Dette
medlem mener det er viktig å følge opp nærskipsfartsstrategien
som den rød-grønne regjeringen la frem, med å etablere en egen insitamentsordning for
godstransport på båt. Den bør innrettes slik at man gir en «økobonus»
til transportkjøpere som bruker sjøtransport i gitte transportkorridorer.
Senterpartiet foreslår i sitt alternative budsjett, som en start,
å sette av 50 mill. kroner til dette i 2015. Ordningen bør gjelde
både for innen- og utenlands gods. Transportkjøper kan fritt velge
sjøtransportleverandør. Denne ordningen må videreføres i et langsiktig
perspektiv. Dette medlem vil ha en plan for bedre intermodalitet.
Det er stort behov for å koble sjøsiden bedre sammen med landsiden,
spesielt når det gjelder ankomst til havn for godstransport som
kommer per veg eller jernbane.
Dette medlem vil peke på at det
nåværende, offentlige vegnettet gir store konkurranseulemper for blant
annet norsk skogsindustri. Det er viktig for tømmertransporteffektiviseringen
å fjerne «flaskehalser» som hindrer innføring av 60 tonn totalvekt
og 24 meter lange vogntog på vegnettet. Dette medlem viser
til at Senterpartiet ser behovet for en egen satsing på å rydde
av vegen særlige «flaskehalser» på riksvegene, og har satt av 50
mill. kroner i sitt alternative budsjett til denne satsingen i 2015.
Dette medlem vil ha tryggere
veier og foreslår derfor en økt bevilgning til trafikksikkerhetsformål
med 35 mill. kroner for både å styrke det holdningsskapende arbeidet
gjennom Trygg Trafikk, og til fysiske tiltak i tråd med handlingsplan
for trafikksikkerhet.
Dette medlem vil vise til at
faren for ras er en realitet for veifarende i mange deler av landet. Dette
medlem mener at regjeringens innsats på dette feltet er
for svak, og viser til at Senterpartiet derfor foreslår å øke bevilgningene
til rassikring på riksveger med 120 mill. kroner og på fylkesveger
med 110 mill. kroner. Til sammen utgjør dette økte bevilgninger
på 230 mill. kroner i 2015 – et bevilgningsforslag som ligger 15
pst. over regjeringens forslag.
Dette medlem vil peke på at klimaforliket innebærer
at persontransportveksten i storbyene skal tas med kollektivtransport,
sykkel og gange. Bymiljøavtalene og belønningsordningen for kollektivtransport
er strategiske brikker i en satsing på bedre bymiljø og mer effektiv
kollektivtrafikk i byområdene. Bymiljøavtalene og belønningsordningen
er tenkt som et hovedinstrument for å sikre gode, lokale løsninger
i byområdene. Belønningsordningen må styrkes for å oppnå en ytterligere
satsing på gang- og sykkelveg og det må innarbeides nye insitamenter
til etablering av gode skilt- og parkeringsordninger. Det er behov
for en særskilt utredning om kryssløsninger for syklister. Alle
disse tiltakene vil innebære store gevinster for trafikksikkerheten.
Dette medlem mener at belønningsordningen
er en insentivordning som skal stimulere til bedre framkommelighet,
miljø og helse i storbyområdene, ved å dempe veksten i personbiltransport
og øke antallet kollektivreiser. Alle de ni byområdene som også
er aktuelle for bymiljøavtaler, kan søke om belønningsmidler: Oslo-området,
Bergens-området, Trondheims-området, Stavanger-regionen, Buskerudbyen,
Fredrikstad/Sarpsborg, Porsgrunn/Skien, Kristiansands-området og
Tromsø. Det er en åpning for at byer som har «bypakker» kan reforhandle
disse og etablere bymiljøavtaler. Dette medlem viser til
at Senterpartiet mener en satsing på gange og sykling er viktig
fordi dette vil gi bedre folkehelse, færre biler og bedre klima.
Dette medlem vil ha et «pendlerløft»,
mange pendler i dag, og det er mangel på gode overganger mellom
bil og kollektivtransport. Dette medlem viser til
at Senterpartiet vil ha en handlingsplan for innfartsparkering rundt
de største byene, og foreslår også skattegrep for å forsterke innsatsen.
Dette er nærmere omtalt i Senterpartiets alternative budsjett.
Dette medlem vil peke på at flytransporten står
for en viktig del av persontransporten i dette langstrakte landet.
I noen regioner er fly det eneste reelle alternativ for lange reiser.
Derfor foreslår Senterpartiet i sitt alternative budsjett å styrke
kortbanenettets stilling gjennom forbedret rammevilkår. Videre vil
ikke Senterpartiet gjøre endringer i strukturen til kortbanenettet,
hvis det ikke er lokal tilslutning til dette.
Dette medlem viser til at regjeringen
Solberg foreslår å kutte midlene til satsing på høyhastighetsbredbånd
i distriktene. Dette innebærer at den opprettholder det «digitale
klasseskillet» som i dag finnes mellom dem som har gode bredbåndsløsinger
og dem som ikke har det. Næringsliv, kommuner og enkeltmennesker
rammes av dette. Dette er særlig problematisk fordi det i større
og større grad legges opp til at næringsliv og privatpersoner skal
kommunisere med det offentlige på nett.
Dette medlem viser til at Senterpartiet
foreslår i sitt alternative budsjett å øke bevilgningene til dette
med 165 mill. kroner – over tre ganger så mye som regjeringen har
foreslått, slik at den totale bevilgningen kommer opp i 215 mill.
kroner.
Dette medlem vil understreke
at man er inne i en investeringsfase. Dette medlem viser
til at Senterpartiet har en klar målsetting om å innføre -«digital
allemannsrett» i hele landet, og ønsker å prioritere en satsing
på høyhastighetsbredbånd og mobildekning til alle i hele landet.
Dette medlem mener at for at
folk i alle områder av landet skal ha tilgang til høyhastighetsbredbånd,
er det nødvendig at staten tar et ansvar i de områdene hvor det
ikke er grunnlag for kommersiell virksomhet. Det at private utbyggere
bidrar til bedre dekning når det gjelder høyhastighetsbredbånd,
er bra. For å få på plass «digital allemannsrett» i områdene hvor
det ikke er grunnlag for kommersiell investering og drift, er det
nødvendig at staten styrker innsatsen.
Tabellen viser Senterpartiets
alternative statsbudsjett sammenlignet med Prop. 1 S (2014–2015)
Kap. | Post | Formål | Prop 1 S med
Tillegg | Sp |
| | | | |
Utgifter (i tusen
kroner) |
1300 | | Samferdselsdepartementet | | |
| 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål
mv. | 41 700 | 76 700 (+35
000) |
1310 | | Flytransport | | |
| 70 | Kjøp av innenlandske flyruter | 698 928 | 728 428 (+29 500) |
1320 | | Statens vegvesen | | |
| | Effektiviseringsprogram, forsterket
innsats | | (-145 000) |
| 23 | Drift og vedlikehold av riksveier | 10 494 139 | 10 644 139 (+150 000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 12 137 671 | 12 347 671 (+210
000) |
| 31 | Skredsikring riksveier | 920 000 | 1 020 000 (+120 000) |
| 62 | Skredsikring fylkesveier | 580 356 | 690 356 (+110 000) |
| 63 | Tilskudd til gang- og sykkelveger | 10 000 | 35 000 (+25 000) |
| 72 | Riksvegfergetjenester | 694 481 | 709 481 (+15 000) |
1330 | | Særskilte transporttiltak | | |
| 60 | Særskilt tilskudd til kollektivtransport | 46 248 | 65 248 (+19 000) |
| 61 | Belønningsordningen for bedre kollektivtransport | 975 550 | 1 115 550 (+140
000) |
1350 | | Jernbaneverket | | |
| 23 | Drift og vedlikehold | 6 378 683 | 6 778 683 (+400 000) |
| 30 | Investeringer i linjen | 8 039 625 | 8 304 625 (+265 000) |
1351 | | Persontransport med
tog | | |
| 70 | Kjøp av persontransport med tog | 3 196 870 | 3 218 370 (+21 500) |
1360 | | Kystverket | | |
| 30 | Nyanlegg og større vedlikehold | 582 511 | 822 511 (+240 000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 178 126 | 298 126 (+120 000) |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavnanlegg | 63 963 | 93 963 (+30 000) |
| NY | Incentivordning for å få mer gods over
på sjø | | 50 000 (+50 000) |
1380 | | Nasjonal kommunikasjonsmyndighet | | |
| 71 | Tilskudd til bredbåndsutbygging | 50 000 | 215 000 (+165
000) |
| | Sum utgifter | 56 649 757 | 58 649 757 (+2 000 000) |
Inntekter (i tusen
kroner) |
| | Sum inntekter | 2 945 613 | 2 945 613 (0) |
| | Sum netto | 53 704 144 | 55 704 144 (+2 000 000) |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Venstre i sitt alternative statsbudsjett foreslår at ramme 17
settes til 54 707 444 000 kroner, som er en reduksjon i forhold
til regjeringens forslag på 1 003 300 kroner.
Dette medlem viser til at Venstres
helhetlige alternative statsbudsjett for 2015 tar utgangspunkt i budsjettforslaget
fra regjeringen Solberg, jf. Prop. 1 S (2014–2015), samt tilleggsproposisjoner
1–3. Konkrete endringer på rammeområde 17 i forhold til dette dokumentet
følger av tabellen under.
Dette medlem vil peke på at samferdselssektoren
må ta sin del av ansvaret for å redusere de nasjonale klimagassutslippene.
Venstres hovedprioritet i samferdselspolitikken er derfor å intensivere
utbyggingen av en konkurransedyktig infrastruktur for miljøvennlig
og ressurssparende gods- og persontrafikk. Dette er sammen med å
sikre et sikkert transportsystem for alle en av de viktigste nasjonale
oppgavene i de kommende årene.
Dette medlem vil peke på at gode
veier er viktig for god fremkommelighet mellom regionene for økt
verdiskaping, utvikling av levedyktige di-strikter og for å dekke
næringslivets transportbehov. Dette medlem mener
både fylkesveinettet og stamveinettet må få høyere standard. For
å få ned tallet på antall drepte og skadede i trafikken, er det
nødvendig å innrette transportsystemet slik at det fremmer trafikksikker
atferd og samtidig beskytter mot fatale konsekvenser av farlig kjøring.
Dette medlem peker på at Venstre
bruker 1,35 mrd. kroner mer enn regjeringen på transport på fly,
veg, bane og sykkel enn regjeringen. Dette medlem viser
til at Venstre prioriterer å bygge prosjekter innenfor miljø, kollektivtrafikk,
sykkel/gange og jernbane først. Dette medlem peker
på at Venstre vil omprioritere 705 mill. kroner av riksveginvesteringene
fra større veiinvesteringer til andre riksveginvesteringer, som
tilrettelegging for busser langs riksveg i distriktene, økt sykkelvegutbygging
ved riksveg, miljø- og støyskjermingstiltak, samt veiprosjekter
som er særskilt viktige for verdiskaping. Dette medlem mener
klimaforliket på Stortinget må oppfylles. Derfor prioriterer dette
medlem tiltakene som går til å oppfylle disse målene i Nasjonal
transportplan. Dette medlem mener at vegprosjektene
skal gjennomføres, men viser til at Venstre foreslår mer samlet
på riksveginvesteringer enn det som ble budsjettert for i 2014.
Dette medlem mener all transportvekst
i og mellom de største byene i Sør-Norge i fremtiden bør skje med
jernbane og kollektivtrafikk. Dette medlem viser
til at dagens jernbane er svingete og gammel, preget av ustabilitet,
tekniske feil og klimatiske påkjenninger. Dette medlem peker
derfor på at Venstre vil ruste opp dagens baner og bygge nye og
mer konkurransedyktige traseer. Dette medlem vil
at jernbanen skal være ryggraden i transportsystemet, både for nærtrafikk,
fjerntrafikk og gods-trafikk. Dette medlem mener
dobbeltspor fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer og banebygging
rundt de største byene er første etappe i et moderne jernbanenett
mellom landsdelene i Norge, både for person- og godstransport. Et
moderne dobbeltspor på Østfoldbanen er første etappe av høyhastighetsbane
til Europa. Dette medlem vil ha som mål å ferdigstille
InterCity-strekningene innen 2025.
Dette medlem peker på at for
å realisere store infrastrukturprosjekter er det behov for nye måter å
planlegge, finansiere og gjennomføre utbygging på. Dette
medlem mener det er behov for betydelig økte bevilgninger,
mer forutsigbar finansiering og utbygging av lengre strekninger
av gangen, ikke oppdeling i små delstrekninger. Ved å organisere
utbyggingen riktig mener dette medlem at vi kan få
mer ut per investerte krone. Det gir økonomiske besparelser, bedre
fremdrift og større sannsynlighet for fullføring innen tidsrammen. Dette
medlem mener det derfor er et stort behov for omorganisering av
jernbanen i Norge. Dette medlem mener omorganiseringen
må ta høyde for EUs fjerde jernbanedirektiv.
Dette medlem vil åpne for større
konkurranse om oppdragene for å tiltrekke utenlandske entrepre-nører,
for å avlaste norsk anleggsbransje og hindre kostnadsvekst. I perioder
med innstramminger i statsfinansene ellers i Europa gjør også store prosjekter
det mulig for Norge å bidra til sysselsetting av ledige anleggsarbeidere
og bruke utstyr fra andre europeiske land.
Dette medlem er bekymret for
vedlikeholdet av jernbanen, og de forsinkelsene som dette vil medføre
på togtrafikken. Ifølge Jernbaneverket vil regjeringens forslag
til statsbudsjett føre til større vedlikeholdsetterslep på jernbanen. Dette
medlem vil legge Jernbaneverkets innspill til NTP 2014–2023 for
vedlikehold og opprusting av jernbanen til grunn for sin politikk,
og vil derfor øke vedlikeholdet på jernbanen med 400 mill. kroner.
Dette medlem mener Kongsvingerbanen
er viktig for å knytte sammen deler av Østlandet. Dette medlem ber
derfor regjeringen planlegge og bygge ut stasjonene langs Kongsvingerbanen
slik at det kan kjøres doble flirttog på banen innen 2017. Dette
medlem ønsker å utrede ny felles stasjon for Auli og Rånåsfoss,
og at dette må tas med i vurderingen når investeringsmidler på Kongsvingerbanen
skal fordeles. Dette medlem vil understreke at midlene
bevilget til Kongsvingerbanen ikke må forhindre en slik endring
i fremtiden.
Dette medlem mener både Solørbanen
og Rørosbanen er viktige for gods- og tømmertransporten for sentrale
deler av landet. Dette medlem ber derfor regjeringen
planlegge for elektrifisering av Solørbanen og Rørosbanen.
Dette medlem mener den lille
strekningen på Bratsbergbanen bør elektrifiseres, og ber regjeringen planlegge
for elektrifisering av Bratsbergbanen.
Dette medlem mener den korte
strekningen ned til Oslo havn bør elektrifiseres, og ber regjeringen
planlegge for elektrifisering av denne strekningen.
Dette medlem mener det er mulig
å få til et enda bedre togtilbud for befolkningen mellom Hokksund
og Drammen, og ber derfor regjeringen igangsette planlegging av
dobbeltsporparseller mellom Drammen og Hokksund for å få 1/2 times
frekvens på strekningen innen 2018.
Dette medlem viser til at det
er mulig å få på plass en ny ruteplan for tog i Osloregionen, men
da må Jernbaneverket utføre en del såkalte robustiserende tiltak. Dette
medlem peker på at Venstre har satt av midler til disse
tiltakene.
Dette medlem viser til at det
bør startes planleggingsarbeid med dobbeltspor på strekningen Melhus–Værnes,
og ber regjeringen starte arbeidet med dette.
På bakgrunn av dette vil dette medlem øke investeringene
til jernbane med 240 mill. kroner.
Dette medlem mener det er mulig
å få opp kapasiteten på strekningen Bodø–Rognan og foreslår å bevilge
300 000 kroner til dette formålet.
Dette medlem er bekymret for
regjeringens arbeid med øvrig kollektivtrafikk. Dette medlem vil
peke på at det er nødvendig å trappe opp innsatsen innen kollektivtrafikken,
og det er viktig at staten tar mer ansvar på dette området. Dette
medlem peker på at dagens overføringer gjennom belønningsordningen
ikke er tilstrekkelig for å realisere klimameldingens mål om at
trafikkveksten i og rundt de store byene skal tas med kollektivtrafikk. Dette medlem foreslår
derfor å øke tilskuddet til belønningsmidlene med 1 mrd. kroner.
Dette medlem peker på at bybanesatsinger
i de store byene skal ha en statlig finansiering på 50 pst. Det
er avgjørende at staten bidrar økonomisk til å løfte store prosjekter
i norske byer, slik at byene settes i stand til å løse trafikkutfordringen
på en miljøvennlig måte. Dette gir rom for at storbyer kan øke satsingen
på kollektivtrafikk. Dette medlem vil derfor øke
overføringene til dette formålet med 35 mill. kroner, og vil inkludere
planleggingsmidler også til T-bane til Ahus.
Dette medlem ønsker økt overføring
til sykling og gange velkommen, og foreslår å øke belønningsordningen
for sykkel med 200 mill. kroner. Dette medlem viser
videre til at regjeringen ikke følger opp NTPs ambisjoner for gang-
og sykkelvei, kollektivtransport og holdeplasser og miljø- og servicetiltak. Dette
medlem vil derfor styrke dette arbeidet med 640 mill. kroner.
Dette medlem vil også peke på
behovet for at det utvikles og legges til rette for en mer miljøvennlig
vegtrafikk. Det er særlig viktig å ta i bruk ny og miljøvennlig
teknologi og miljøvennlige drivstoff. Dette medlem viser
til at Norges forskningsråds program Energiex og Transport2025 er
underfinansiert, og vil styrke denne forskningen med 25 mill. kroner.
Dette medlem viser til at jordskred
forårsaker store forsinkelser og problemer for transporten og næringslivet
over hele landet. Dette medlem vil derfor øke bevilgningene
til skredsikring langs fylkesveiene med 70 mill. kroner.
Dette medlem mener det er viktig
å utbedre rv. 70, som stamveg mellom Kristiansund i Møre og Romsdal
og Oppdal i Sør-Trøndelag. Dette medlem viser til
at utbedring av rv. 70 er foreslått forskjøvet ut fra opprinnelige
tidsplan i handlingsprogrammet for Statens vegvesen. Dette
medlem mener dette er svært lite formålstjenlig, og vil
fremskynde utbedringen av strekningen Tingvoll–Meisingset. Dette
medlem viser til at veien er en svært viktig transportkorridor
for næringslivet i reg-ionen, og at veiens forfatning er med på
å gi uforutsigbare rammevilkår for næringslivet. Dette medlem viser
til at flere aktører nå vurderer omkjøringsalternativer, selv om
det vil medføre økt kjøretid og merkostnader. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett der det på denne bakgrunn foreslås
30 mill. kroner til dette.
Dette medlem er opptatt av å
sikre et høyt tempo i opprustningen av kyststamveien E39 gjennom
Sogn og Fjordane. Dette medlem vil fremskynde byggestart
for strekningen Bjørset–Skei på E39 og planoppstart for strekningen
Byrkjelo–Sandane. Dette medlem vil på denne bakgrunn
foreslå 35,0 mill. kroner til dette.
Dette medlem går videre inn for
at det i neste anbud legges inn 20-minuttersavganger på ferjestrekningen
Lote–Anda.
Dette medlem viser til at tilskuddsordning for
bredbåndsutbygging skal sikre alle husstander i Norge et bredbåndstilbud
av grunnleggende god kvalitet. Dette medlem mener
målet må være at 100 pst. av landets husstander de nærmeste årene
skal få et godt bredbåndstilbud. Dette medlem mener
at tilskuddsordningen skal brukes til å øke bredbåndskapasiteten
og mobildekningen i områder der markedet ikke fungerer godt nok,
og vil øke denne satsingen med 110 mill. kroner.
Dette medlem viser til Venstres
merknader og forslag i gjeldende nasjonal transportplan, der utbygging
av E16 over Filefjell ikke ble prioritert til fordel for en omfattende
satsing på jernbane og kollektivtransport. Som et ledd i oppfyllelsen
av Venstres alternative NTP reduseres overføringene med 250 mill.
kroner.
Dette medlem viser til at regjeringen
legger opp til å finansiere flere veier med lav bompengefinansiering,
samtidig som prioriteringene av vei er langt større enn på sykkel,
bane og kollektiv. Dette medlem mener behovet for
miljøvennlige transportløsninger er en viktigere prioritering i
statsbudsjettet for 2015, og reduserer overføringene med 1,25 mrd.
kroner.
Dette medlem mener det er unødvendig
å fortsette praksisen med å subsidiere posten ved kjøp av såkalte
ulønnsomme posttjenester. Alt tyder på at dette er tjenester som
Posten bør kunne yte innenfor gjeldende budsjettrammer. Dette
medlem foreslår derfor å kutte bevilgningene til dette i
2015 med 300 mill. kroner.
Samlet foreslår dette medlem videre
følgende konkrete endringer under rammeområde 17 Transport og kommunikasjon,
i sitt alternative budsjett:
Tekst | Bokført mill. kr |
Energiex og Transport2025 | 25,0 |
Gang- og sykkelvei | 300,0 |
Kollektivfelt og holdeplasser | 300,0 |
Miljø- og servicetiltak | 40,0 |
E39: Byggestart Bjørsvik–Skei og planoppstart
Byrkjelo–Sandane i 2015 | 35,0 |
Rv. 70 Møre og Romsdal | 30,0 |
Skredsikring, fylkesveier | 70,0 |
Tilskudd til gang- og sykkelveier | 200,0 |
Belønningsordning for bedre kollektivtransport | 1 000,0 |
Planleggingsmidler Fornebubanen og Ahus-banen | 35,0 |
Jernbane, drift og vedlikehold | 400,0 |
Investeringer, jernbane | 240,0 |
Kapasitetsøkning Bodø–Rognan | 0,3 |
Opprettholde drift av Bratsbergbanen | 18,0 |
Tilskudd til bredbåndsutbygging | 110,0 |
Riksveginvesteringer | -1 250,0 |
E16 Filefjell | -250,0 |
Kjøp av «ulønnsomme» posttjenester | -300,0 |
Sum ramme 17: Transport
og kommunikasjon | 1003,3 |
Tabellen viser endringene
fordelt på kapitler og poster
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med
Tillegg | V |
| | | | |
Utgifter (i tusen
kroner) |
1301 | | Forskning og utvikling
mv. | | |
| 50 | Samferdselsforskning | 137 139 | 162 139 (+25 000) |
1320 | | Statens vegvesen | | |
| 30 | Riksveginvesteringer | 12 137 671 | 11 592 671 (-545 000) |
| 36 | E16 over Filefjell | 500 936 | 250 936 (-250 000) |
| 62 | Skredsikring fylkesveger | 580 356 | 650 356 (+70 000) |
| 63 | Tilskudd til gang- og sykkelveger | 10 000 | 210 000 (+200 000) |
1330 | | Særskilte transporttiltak | | |
| 61 | Belønningsordningen for bedre kollektivtransport
mv. i byområdene | 975 550 | 1 975 550 (+1 000 000) |
| 63 | Særskilt tilskudd til Fornebubanen | 25 000 | 0 (-25 000) |
| 63 | Særskilt tilskudd til Fornebubanen og
Ahusbanen | 0 | 60 000 (+60 000) |
1350 | | Jernbaneverket | | |
| 23 | Drift og vedlikehold | 6 378 683 | 6 778 683 (+400 000) |
| 30 | Investeringer i linjen | 8 039 625 | 8 279 625 (+240 000) |
1351 | | Persontransport med
tog | | |
| 70 | Kjøp av persontransport med tog | 3 196 870 | 3 215 170 (+18 300) |
1370 | | Posttjenester | | |
| 70 | Kjøp av post- og banktjenester | 418 000 | 118 000 (-300 000) |
1380 | | Nasjonal kommunikasjonsmyndighet | | |
| 71 | Tilskudd til bredbåndsutbygging | 50 000 | 160 000 (+110 000) |
| | Sum utgifter | 56 649 757 | 57 653 057 (+1 003 300) |
| | | | |
Inntekter (i tusen
kroner) |
| | Sum inntekter | 2 945 613 | 2 945 613 (0) |
| | Sum netto | 53 704 144 | 54 707 444 (+1 003 300) |