Proposisjonen inneholder forslag om endringer
i lov 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak (foretaksregisterloven).
Forslaget gjennomfører europaparlaments- og rådsdirektiv
2012/17/EU av 13. juni 2012 om endring av rådsdirektiv 89/666/EØF
og europaparlaments- og rådsdirektiv 2005/56/EF og 2009/101/EF om
sammenkopling av sentrale registre, handelsregistre og foretaksregistre.
Formålet med direktiv 2012/17/EU er å bedre tilgangen
til ajourførte og pålitelige foretaksopplysninger. Det skal bli
færre administrative byrder for næringslivet, og offentlig administrasjon
skal styrkes ved å øke samarbeidet mellom de europeiske sentrale
registrene, handelsregistrene og foretaksregistrene.
For å oppnå formålet med direktivet skal Europakommisjonen
opprette, utvikle og drive en plattform (registersammenkoplingssystem) gjennom
e-justice-portalen. De nasjonale foretaksregistrene skal koble seg
til plattformen og dele foretaksopplysninger elektronisk gjennom plattformen.
Direktiv 2012/17/EU ble bindende for Norge ved
EØS-komiteens beslutning nr. 177/2013 av 4. oktober 2013 der EØS-avtalens
vedlegg XXII (Selskapsrett) ble endret, jf. Stortingets vedtak 8. april
2014, Prop. 38 S (2013–2014) og Innst. 155 S (2013–2014). Fristen
for å gjennomføre direktiv 2012/17/EU er 7. juli 2014.
Enhver, herunder foretaksregistre i andre land, har
etter foretaksregisterloven § 8-1 tilgang til opplysninger i Foretaksregisteret.
Det er derfor ikke nødvendig med lovendring for at Foretaksregisteret
skal kunne være en del av registersammenkoplingssystemet. For å
tydeliggjøre at Foretaksregisteret kan delta i registersammenkoplingssystemet,
og derved synliggjøre løsningen og informere næringsdrivende om
hvor de kan finne informasjon om utenlandske foretak, foreslår departementet
at Foretaksregisterets adgang til å delta i informasjonsutveksling
med de europeiske foretaksregistrene reguleres i ny § 8-3 i foretaksregisterloven.
Ved registrering av utenlandske foretak i Foretaksregisteret
skal det etter foretaksregisterloven § 3-8 første ledd gis en
rekke opplysninger om foretaket. Etter § 3-8 andre ledd kan noen
av opplysningene som skal registreres om utenlandske foretak i Foretaksregisteret,
utelates dersom de fremgår av et utenlandsk register som er godkjent
av Kongen. Kongens myndighet er delegert til Nærings- og fiskeridepartementet.
Det er Brønnøysundregistrene som har den faglige
kompetansen til å vurdere om et utenlandsk register skal godkjennes.
Departementet foreslår å endre foretaksregisterloven § 3-8 andre
ledd slik at myndigheten til å godkjenne utenlandsk register ligger
hos registerfører.
Videre foreslår departementet å endre foretaksregisterloven
§ 3-8 andre ledd slik at opplysninger ikke må registreres i Foretaksregisteret
dersom opplysningene fremgår av et register som omfattes av registersammenkoplingssystemet
i henhold til direktiv 2012/17/EU.
Foretak ekspanderer i økende omfang utover landegrensene
og utnytter de muligheter det indre marked byr på. Som følge av
dette er det økende etterspørsel etter foretaksopplysninger i forbindelse
med grenseoverskridende virksomhet. Det viser seg imidlertid at
offisielle foretaksopplysninger ikke alltid er umiddelbart tilgjengelige
på tvers av landegrensene. I henhold til direktivet fungerer de
eksisterende frivillige ordningene om deling av foretaksinformasjon
ikke tilfredsstillende, og medfører at borgerne og foretak i stadig
større grad må søke etter foretaksinformasjon i hvert enkelt land.
Formålet med direktivet er å bedre tilgangen
til ajourførte og pålitelige foretaksopplysninger. Dette skal bidra
til å styrke det indre markedet og skape et konkurransedyktig Europa.
Det skal bli færre administrative byrder for næringslivet, og offentlig
administrasjon skal styrkes ved å øke samarbeidet mellom de europeiske
foretaksregistrene.
Det skal etableres en felles europeisk plattform (registersammenkoplingssystem)
for utveksling av informasjon mellom foretaksregistrene i Europa.
Plattformen skal også gjøre det mulig for andre å hente ut informasjon
om foretak som er registrert i de europeiske foretaksregistrene. Registersammenkoplingssystemet
er begrenset til de typene foretak som er omfattet av første selskapsrettsdirektiv.
For norske forhold vil det si aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper.
Informasjonen som skal deles gjennom registersammenkoplingssystemet
vil i hovedsak være gjennomføring av grenseoverskridende fusjoner og
oppdatering av status for foretak som har avdeling registrert i
et annet europeisk land.
Etter departementets vurdering er direktiv 2012/17/EU
positivt for næringslivet, myndigheter og andre som har behov for
oppdaterte foretaksopplysninger. Direktivet vil gjøre det enklere
å utveksle foretaksinformasjon mellom foretaksregistrene i EØS-området.
Det vil således kunne bidra til at næringslivet, kreditorer, forretningsforbindelser,
myndigheter og andre kan få raskere og enklere tilgang til oppdaterte
opplysninger om hovedforetak og avdelinger i andre land. Opplysninger
om grensekryssende fusjoner mellom foretak og flytting av hovedsete
vil også bli raskere og enklere tilgjengelig.
Departementet viser til at det i dag forekommer at
for eksempel avdelinger av utenlandske foretak fortsatt er registrert
i Foretaksregisteret, selv om hovedforetaket er slettet. Registersammenkoplingssystemet
vil bidra til at oppdaterte opplysninger om foretak deles raskere
mellom foretaksregistrene slik at registrene enklere kan oppdateres.
Det fremgår av direktivet at Kommisjonens myndighet
til å beslutte samfinansiering ved hjelp av gebyrer ikke berører
de nasjonale registrenes mulighet til å kreve gebyr. Departementet finner
derfor ikke grunnlag for å gjøre endringer i gebyrene og i gebyrstrukturen
i Brønnøysundregistrene. Eventuelle endringer i gebyrene som følge
av direktivet vil vurderes i forbindelse med en eventuell gjennomgang
av gebyrstrukturen i Brønnøysundregistrene.
Etter departementets vurdering har direktiv 2012/17/EU
i seg selv ikke økonomiske og administrative konsekvenser. Kommisjonen
er imidlertid gitt fullmakt til å gi gjennomføringsrettsakter knyttet
til den tekniske utformingen av plattformen innen 7. juli 2015. Gjennomføringsrettsaktene
vil ha økonomiske og administrative konsekvenser for Brønnøysundregistrene.
Hver medlemsstat skal dekke utgiftene til tilpasning
av sine nasjonale registre samt vedlikehold og funksjon som følger
av direktivet. Gjennomføringsrettsaktene vil således ha økonomiske
og administrative konsekvenser for Foretaksregisteret. Da Kommisjonen
ikke har gitt gjennomføringsrettsakter ennå, er det på det nåværende tidspunkt
ikke mulig å anslå de økonomiske og administrative konsekvensene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind
Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre,
Pål Farstad, viser til Prop. 130 L (2013–2014) om endringer
i foretaksregisterloven. Forslaget til lovvedtak gjennomfører Europa-parlamentsrådsdirektiv
2012/17 /EU, som har som formål å bedre tilgangen til ajourførte
og pålitelige foretaksopplysninger. Det skal bli færre administrative
byrder for næringslivet, og offentlig administrasjon skal styrkes
ved å øke samarbeidet mellom de europeiske sentrale registrene,
handelsregistrene og foretaksregistrene. Komiteen ser
dette som positivt.
Komiteen har merket seg at Direktiv
2012/17/EU ble bindende for Norge ved EØS-komiteens beslutning 4. oktober
2013, der EØS-avtalens vedlegg XXII (selskapsrett) ble endret. Komiteen viser
til at regjeringen foreslår at Foretaksregisterets adgang til å
delta i informasjonsutveksling med de europeiske foretaksregistrene
reguleres i ny § 8-3 i foretaksloven. Komiteen merker
seg at dette skal tydeliggjøre at Foretaksregisteret kan delta i
registersammenkoplingssystemet, og derved synliggjøre løsningen
og informere næringsdrivende om hvor de kan finne informasjon om
utenlandske foretak.
Komiteen støtter forslaget og
har ingen flere merknader.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å fatte
følgende
vedtak til lov
om endringer i foretaksregisterloven
(gjennomføring av direktiv 2012/17/EU om
sammenkopling av sentrale registre, handelsregistre og foretaksregistre)
I
I lov 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak
(foretaksregisterloven) gjøres følgende endringer:
§ 3-8 andre ledd skal lyde:
Opplysninger som nevnt i første ledd punktene 2, 3 og 4
kan utelates dersom de fremgår av et utenlandsk register som nevnt
i første ledd nr. 5 og som er godkjent av registerfører,
eller som omfattes av direktiv 2012/17/EU.
Ny § 8-3 skal lyde:
§ 8-3 (utlevering av opplysninger
mellom Foretaksregisteret og utenlandske registre)
Foretaksregisteret kan avlevere opplysninger til og
hente opplysninger fra andre foretaksregistre i henhold til direktiv
2012/17/EU.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i næringskomiteen, den 20. november
2014
Geir Pollestad | Odd Omland |
leder | ordfører |