Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
sikre at rettsgenetiske oppgaver fortsatt håndteres av offentlige aktører.
2. Stortinget ber regjeringen så raskt
som mulig legge til rette for at Rettsgenetisk senter ved UiT Norges
arktiske universitet kan utføre DNA-analyser for bruk i strafferettspleien.
3. Stortinget ber regjeringen legge opp
til at Rettsgenetisk senter (RGS) kan levere fra 10 til 25 prosent
av de analysene det er behov for.
4. Stortinget ber regjeringen sørge for
at Rettsgenetisk senter (RGS) forblir underlagt UiT Norges arktiske
universitet, slik at dette blir et uavhengig fagmiljø og at sammenhengen
mellom forskning, utdanning og praktisk rettet analysearbeid blir
ivaretatt.
5. Stortinget ber regjeringen sørge for
at oppdraget til Rettsgenetisk senter (RGS) fortsatt skal være direkte
underlagt Helse- og omsorgsdepartementet, med bevilgning over statsbudsjettet.
6. Stortinget ber regjeringen legge til
rette for at man utvikler og utvider dagens tekniske IKT-løsninger,
slik at politiet/Kripos kan kommunisere med to separate leverandører
av rettsgenetiske tjenester – Folkehelseinstituttet/Rettsmedisinsk
Institutt (FHI/RMI) og Rettsgenetisk senter (RGS).»
Forslagsstillerne viser til at Stortinget i
2008 vedtok å opprette et DNA-analyseinstitutt ved Universitetet
i Tromsø som et supplement til Rettsmedisinsk Institutt (RMI) i
Oslo. Det førte til opprettelsen av Rettsgenetisk senter (RGS) som
i dag utfører forskning og kompetanseutvikling innen rettsgenetikk,
men det gjør ikke analyser i forbindelse med straffesaker.
Det vises videre til at RMI i 2011 ble overført
til Folkehelseinstituttet (FHI), og at i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 2012 vedtok Stortinget at det skulle foretas
en gjennomgang av de totale rettsgenetiske ressursene ved RMI og
RGS med tanke på mulige modeller for det framtidige rettsgenetiske
arbeidet i strafferettspleien.
En arbeidsgruppe nedsatt av Helse- og omsorgsdepartementet
leverte i september 2013 en rapport «Organisering av rettsgenetiske
tjenester i strafferettslig sammenheng», som skisserer fire mulige
modeller for det rettsgenetiske arbeidet i Norge. Tre av modellene
innebærer at RGS skal foreta DNA-analyse av sporprøver som et supplement
til FHI. Dette er bakgrunnen for at forslagsstillerne ber om at
også RGS ved UiT Norges arktiske universitet (Universitetet i Tromsø)
nå får i oppgave å utføre rettsgenetiske analyser for bruk i straffesaker
med status som et supplerende, offentlig miljø på dette feltet.
Forslagsstillerne viser til at mange har tatt
til orde for at Norge trenger et miljø nummer to når det gjelder
DNA-analyser, og til at Den rettsmedisinske kommisjon i rapport
av september 2013 understreker at det er viktig at det i Norge finnes uavhengige,
akkrediterte rettsgenetiske laboratorier med akademisk forankring
som kan utføre DNA-analyser i straffesaker.
Forslagsstillerne mener det er det offentliges ansvar
å sikre gode rettsgenetiske tjenester, og at disse skal være i offentlig
regi.