Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ruth Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Audun Otterstad og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet, lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, viser til at norsk alkoholpolitikk har som utgangspunkt at alkohol er en legitim og lovlig omsatt vare. Komiteen vil samtidig understreke at det er bred enighet om at det er nødvendig å sette inn ulike virkemidler som har som felles mål å begrense skadevirkninger av forbruket.

Komiteen viser til at Vinmonopolet er et sentralt alkoholpolitisk virkemiddel. Gjennom Vinmonopolets enerett til detaljsalg av sterke alkoholholdige drikker begrenses omsetning av alkoholholdig drikk og dermed også omfanget av alkoholrelaterte skader.

Komiteenlegger til grunn at representantforslaget vedrører spørsmålet om Vinmonopolet bør overta omsetning av avgiftsfrie alkoholprodukter på alle flyplasser i Norge som i dag har en taxfree-ordning hvor avgiftsfrie alkoholprodukter omsettes.

Komiteen legger således til grunn at avgiftsfritt salg på eksempelvis ferger i utenlandstrafikk ikke er omfattet av forslaget. Komiteen legger videre til grunn at forslaget innebærer en oppsplitting av det avgiftsfrie salget, der andre aktører vil kunne overta omsetning av avgiftsfrie tobakksvarer, sjokolade, parfyme og kosmetikk.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, vil understreke at når det foreligger et gyldig eksisterende avtaleforhold, bør dette respekteres, og det er derfor ikke aktuelt å tre inn i gjeldende tidsbegrensede avtaler. Flertallet mener på denne bakgrunn at spørsmålet om Vinmonopolet skal overta avgiftsfritt salg av alkohol på aktuelle flyplasser, er et spørsmål som ventelig ligger noe frem i tid.

Flertallet viser til at både regjeringsplattformen og samarbeidsavtalen med Kristelig Folkeparti og Venstre slår fast at hovedlinjene i alkoholpolitikken skal ligge fast.

Flertallet mener at Vinmonopolet har en viktig samfunnsrolle når det gjelder salgs- og markedsføringskontroll, og viser til at vi i Norge i dag har tatt i bruk en bred virkemiddelpakke som skal bidra til å begrense alkoholkonsumet og gjennom dette redusere skader og problemer som følge av alkoholbruk.

Flertallet mener det er viktig fortsatt å sørge for en helhetlig og balansert alkoholpolitikk, og støtter derfor forslagsstillerne i at det er viktig å sørge for en forsvarlig utforming av taxfree-butikkene, som gir en naturlig mulighet for å gå utenom taxfree-butikkene ved ankomst og avreise. Flertallet vil legge til at ansvaret for å legge til rette for at reisende kan gå utenom taxfree-butikkene ved ankomst og avreise, også ligger hos Avinor. Flertallet er glad for at det nå foretas endringer, og forventer at veiene utenom butikkene skal være lett tilgjengelige.

Flertallet viser til at flyplassene som har taxfree-utsalg, har inngått avtaler med aktører som skal stå for dette utsalget. Bl.a. har selskapet Travel Retail Norway AS, som har majoriteten av taxfree-handelen på de store norske flyplassene, nylig har fått forlenget sin avtale med Avinor om å drive taxfree-utsalg frem til 31. desember 2022.

Flertallet viser videre til at forslaget som fremmes om at Vinmonopolet nå skal overta taxfree-salget, vil reise en rekke juridiske, økonomiske og praktiske utfordringer. Flertallet kan ikke se at det foreligger tilstrekkelig grunnlag for å foreta en så vesentlig endring i Vinmonopolets oppgaver.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil imidlertid ikke på sikt avvise en vurdering av om og eventuelt hvilken rolle Vinmonopolet bør ha i taxfree-ordningen når den langsiktige avtalen mellom Travel Retail Norway AS og Avinor løper ut.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at Vinmonopolet er et viktig virkemiddel i norsk alkoholpolitikk, som må vernes om. Gjennom eneretten til detaljsalg av alkoholholdige drikkevarer over 4,7 prosent er Vinmonopolet et av samfunnets viktigste redskaper for å begrense alkoholforbruket og sikre sosialt ansvarlig salg av alkohol. Fravær av privatøkonomiske interesser og omsetning under kontrollerte former gir et lavere alkoholkonsum og reduserer skadevirkningene av alkohol.

Disse medlemmer viser til omtale av avtalene som ligger til grunn for omsetning av alkohol ved norske flyplasser, og mener at beslutninger om hvordan alkoholsalg skal reguleres i Norge, først og fremst er et viktig alkoholpolitisk spørsmål og ikke et markedsmessig spørsmål.

Disse medlemmer viser til at det var de helsemessige hensynene som gjorde at Norge fikk beholde statsmonopolet i 1994 som en del av EØS-avtalen. Disse medlemmer har også merket seg at Legeforeningen under høringen om representantforslaget viste til at alkohol er en av de viktigste medvirkende faktorer til dårlig folkehelse. Det ble uttrykt sterk bekymring for at alkoholkonsumet i Norge er økende. Det ble vist til at i løpet av de siste 15 årene har nordmenn økt konsumet av alkohol med nesten 50 prosent, mens utviklingen i andre land går i motsatt retning. Legeforeningen viste til at det er en klar og dokumentert sammenheng mellom totalkonsumet av alkohol og helsemessige og sosiale skader. Antall innleggelser som følge av alkoholrelatert hoveddiagnose har økt med 50 prosent fra 2005 til 2010. På legevaktene i Oslo og Bergen er nesten 2 av 3 voldsskadde pasienter alkoholpåvirket, og 8 prosent av norske barn har minst én forelder som misbruker alkohol. Disse medlemmer mener det er avgjørende for folkehelsen at Vinmonopolet forblir et solid virkemiddel i alkoholpolitikken.

Disse medlemmer mener samtidig at taxfree-salget gradvis har svekket Vinmonopolets økonomi og legitimitet. Ifølge nye tall fra SIRUS har taxfree-salget på flyplassene økt med hele 32 prosent hittil i år (3. kvartal 2014). Disse medlemmer viser til at hver 7. flaske vin og brennevin som konsumeres i Norge i dag, er kjøpt på taxfree. For 2013 utgjorde taxfree-salget på norske flyplasser ved ankomst utland 25,6 prosent av brennevinssalget og 8,7 prosent av vinsalget. Taxfree-salget av vin steg også betydelig fra juli 2014, etter at Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringen støttet av Venstre tillot å bytte inn tollkvoten for tobakk mot enda mer alkohol.

Disse medlemmer støtter forslaget om å be regjeringen fremme forslag om å la Vinmonopolet overta taxfree-salget på norske flyplasser. Disse medlemmer er kjent med at Vinmonopolet allerede har ansvar for taxfree på Svalbard. Disse medlemmer mener en ordning hvor Vinmonopolet overtar ansvaret for taxfree-salget, ville styrke Vinmonopolets økonomiske stilling som alkoholpolitisk virkemiddel og i tillegg forhindre at store overskudd forsvinner ut av Norge til utenlandske eiere. I en ordning der Vinmonopolet overtar ansvaret for taxfree-handelen, ville Avinor også sikres fortsatt inntekter til sin virksomhet. Dette kan kanaliseres direkte gjennom Avinor, slik det er i dag. Alternativt mener disse medlemmer at myndighetene kunne benyttet muligheten til å synliggjøre storsamfunnets vilje til å opprettholde småflyplasser, fremfor å skjule dette gjennom avgiftsfritt alkoholsalg.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det finnes omfattende dokumentasjon for at Vinmonopol-ordningen er et effektivt virkemiddel for å forebygge alkoholrelaterte skader og problemer. Samtidig sikrer Vinmonopolet at alkoholholdig drikke er tilgjengelig, med tilstrekkelig antall utsalg til at Vinmonopolets kvalitet og tilgjengelighet kan ivaretas.

Disse medlemmer har vært opptatt av at regjeringens forslag kan resultere i økt alkoholforbruk og bidra til å svekke Vinmonopolets økonomi og undergrave monopolordningen. Svekket økonomi kan mange steder bety stengte Vinmonopol og økte priser. Salgstall fra Vinmonopolet viser at det siden juli, da kvoteendringen ble innført, er solgt 30 000 liter mindre alkohol på Vinmonopolet i Sør- og Øst-Norge.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er uheldig at Avinor i 2012 forlenget kontrakten med Travel Retail Norway til ut 2022 uten at avtalen ble satt ut på anbud. Disse medlemmer mener det bør utredes hvorvidt det er mulig å avslutte kontrakten på et tidligere tidspunkt, blant annet med henvisning til hvordan taxfree-ordningens økende omfang utgjør en trussel mot Vinmonopolets samfunnsmandat og legitimitet.

Disse medlemmer mener i alle tilfeller det er grunn til å pålegge Avinor å innrette taxfree-utsalget på flyplassene på en måte som fritar flypassasjerer fra å måtte gå gjennom salgsarealene for å komme til eller fra flyet.

Disse medlemmer viser til at Vinmonopolet er under stadig press, blant annet fra taxfree-salget. Taxfree bidrar til en stor del av det uregistrerte alkoholforbruket i Norge, og ifølge SIRUS fører taxfree-salget også til et høyere alkoholkonsum. Regjeringen har gjennom revidert nasjonalbudsjett 2014 lagt opp til at de som ikke benytter seg av den avgiftsfrie kvoten på tobakksvarer i taxfree-utsalget, istedenfor skal kunne ta med 1,5 liter avgiftsfri vin eller øl i tillegg til ordinær alkoholkvote.

Disse medlemmer støtter begge forslagene fra forslagsstillerne.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet bemerker at tall fra SIRUS viser at liter ren alkohol per person har økt fra 5,5 liter i 1999 til 6,2 liter i 2012. Det gir en økning på 12,7 prosent. Det inkluderer ikke uregistrert omsetning som taxfree og grensehandel. Tall for de siste årene viser en økning fra 0,5 liter i 2010 til 0,6 liter i 2013 for taxfree og grensehandel. Disse medlemmer bemerker at disse tallene avviker fra tallene medlemmene fra Arbeiderpartiet opererer med når det hevdes at alkoholkonsumet har økt med 50 prosent de siste 15 årene.

Disse medlemmer vil videre bemerke at Vinmonopolets datterselskap Nordpolet har fått ansvar for alkoholsalg på Svalbard. I likhet med alle andre varer på Svalbard er alkohol ikke avgiftspliktig, men det medfører ikke riktighet å kalle dette taxfree-salg på samme måte som vi ellers bruker begrepet.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Vinmonopolets viktige samfunnsrolle når det gjelder salgs- og markedsføringskontroll. Vinmonopolet har opprettholdt god kontroll med aldersgrenser og begrenser økonomiske interesser av mersalg. Dette bidrar videre til å begrense skadevirkninger av alkohol.

Salgsnedgangen er tydelig i områder nær svenskegrensen og der hvor det er fergetrafikk til utlandet, blant annet mellom Kristiansand og Danmark. Samtidig melder Travel Retail Norway, som selger taxfree-varer på flyplassene i Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim, at de har hatt en positiv økning i salg av vin. Der har vinomsetningen økt med 17–18 prosent siden juli. Ifølge Vinmonopolets egne beregninger vil antall liter alkohol kjøpt gjennom Vinmonopolet og antall liter kjøpt gjennom taxfree- og grensehandel, være den samme i 2021, om dagens utvikling hadde fortsatt.

Disse medlemmer påpeker videre at det er uakseptabelt at flypassasjerer er tvunget til å gå igjennom brennevinsbutikken på flyplassene, slik «spritslusa» på Gardemoen var et tydelig eksempel på. Taxfree-salget av øl, vin og brennevin får en stadig mer påtrengende plassering ved flere norske flyplasser. Reisende, inkludert barn, skal måtte slippe å gå gjennom et massivt salgsapparat for å komme av og på utenlandsfly. Det er ikke minst en åpenbar belastning for dem som sliter med eller har en historie med alkoholmisbruk. Det å holde kommersielle krefter utenfor omsetningssystemet for vin og brennevin er en av Vinmonopolets aller viktigste funksjoner, og ved at Vinmonopolet overtar taxfree-ordningen, vil dette hensynet kunne ivaretas i langt større grad enn i dag.

Disse medlemmer stiller spørsmål ved at Travel Retail Norge har fått forlenget sin avtale med OSL og Avinor om å drive taxfree-utsalg frem til 31.12.22. Kristelig Folkepartis finanspolitiske talsperson, Hans Olav Syversen, stilte et skriftlig spørsmål om den forlengede avtalen med Travel Retail den 12. juni 2014: «(..)Stemmer det at anbudet for taxfreesalg f.eks. ved Gardermoen i realiteten betyr at dagens ordning er låst til 2021, og hvis så bes det om en redegjørelse for hvordan det kan ha seg?» Disse medlemmer viser videre til samferdselsministerens svar om Travel Retail Norges store investeringskostnader, hvor det ble lagt vekt på viktigheten av å gi rimelig avskrivningstid for TRNs investeringer, samtidig som Avinor optimaliserte sine leieinntekter. Disse medlemmer stiller spørsmål ved denne avtalens gyldighet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å la Vinmonopolet overta taxfree-salget på norske flyplasser.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av taxfree-ordningen i et sosialpolitisk perspektiv og legge frem resultatet for Stortinget.»

Komiteens medlem fra Venstre viser til at Travel Retail Norway AS har avtale med Avinor om enerett til omsetning av blant annet alkohol på nevnte lufthavner. Avtalen løper frem til 31. desember 2022. Dette medlem vil understreke at eksisterende avtaleforhold må respekteres, og at det ikke er aktuelt å tre inn i gjeldende avtale. Dette medlem mener på denne bakgrunn at spørsmålet om Vinmonopolet skal overta avgiftsfritt salg av alkohol på lufthavnene er et spørsmål som ligger noe frem i tid.

Dette medlem er åpen for at Vinmonopolet skal kunne delta i en eventuell ny anbudsrunde, men mener det ikke er naturlig at Stortinget nå legger føringer for en anbudsrunde som ligger så langt frem i tid. Dette medlem ber derfor regjeringen om å legge frem en helhetlig utredning av taxfree-ordningen i løpet av denne stortingsperioden.

Dette medlem viser til at Vinmonopolets oppgave i dag er salg av avgiftsbelagt alkohol. Å endre mandatet til også å selge avgiftsfri alkohol vil reise en rekke juridiske og praktiske utfordringer. I tillegg vil det også reise økonomiske spørsmål knyttet til hva inntektene fra salg av alkohol generelt skal gå til. I dag går deler av den omsetningsbaserte husleieinntekten, fra bl.a. salg av avgiftsfritt alkohol, til Avinor, inn i driften av norske flyplasser. Det er ikke gitt at et nytt regelverk vil gi tilsvarende adgang til kryssubsidiering.

Dette medlem er generelt skeptisk til hele taxfree-ordningen, som de fleste andre land har avskaffet. Dette medlem ber derfor regjeringen om å legge fram en helhetlig utredning om taxfree-ordningen i løpet av inneværende stortingsperiode.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge fram en helhetlig utredning om taxfree-ordningen i inneværende stortingsperiode, inkludert en gjennomgang av de sosialpolitiske perspektivene.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Vinmonopolet forvalter en sentral rolle i norsk alkoholpolitikk. Dette medlem mener det er naturlig at Vinmonopolet også ivaretar det taxfree-salget som finnes ved norske flyplasser.