Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å la Vinmonopolet overta taxfree-salget på norske
flyplasser.
2. Stortinget ber regjeringen foreta en
gjennomgang av taxfree-ordningen i et sosialpolitisk perspektiv
og legge frem resultatet for Stortinget.»
Forslagsstillerne framholder at Vinmonopolet har
en viktig samfunnsrolle når det gjelder salgs- og markedsføringskontroll,
og viser til at det finnes omfattende dokumentasjon for at Vinmonopol-ordningen
er et effektivt virkemiddel for å forebygge alkoholrelaterte skader
og problemer.
Det påpekes at Vinmonopolet er under stadig press,
blant annet fra taxfree-salget som er økende og utgjør en stadig
større andel av totalkonsumet.
Det vises til at selskapet Travel Retail har
taxfree-handelen på majoriteten av de store norske flyplassene,
og til at selskapet nylig har fått forlenget sin avtale med OSL
og Avinor om å drive taxfree-utsalg. Det opplyses at Travel Retail
i 2012 hadde driftsinntekter på 4,1 mrd. kroner og et årsresultat
etter skatt på 237 mill. kroner, mens 229 mill. kroner ble avsatt
til utbytte til eierne. Til sammenlikning hadde Vinmonopolet driftsinntekter
på 11,9 mrd. kroner og et årsresultat på 120 mill. kroner for 2012.
Det vises til at Vinmonopolet uttrykker bekymring
for at større taxfree-kvoter skal føre til betydelig svekkelse av
Vinmonopolets rolle.
Forslagsstillerne understreker viktigheten av forsvarlig
plassering og synlighet av alkoholholdige varer ved norske flyplasser
og mener det er unødvendig at passasjerer må gå gjennom alkoholutsalget
for å komme til og fra fly.
Forslagsstillerne viser til at kortbanenettet
kan komme under kraftig press i de kommende årene. De understreker
at om Vinmonopolet tar over taxfree-ordningen, skal dette ikke føre
til at flyplasser legges ned, og de mener at en forutsetning for
en overtaking av taxfree-ordningen må være at Vinmonopolet forholder
seg til Avinor på samme vilkår som dagens leietaker for å få drive
taxfree-utsalg.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Audun Otterstad
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til at norsk alkoholpolitikk har som utgangspunkt at alkohol
er en legitim og lovlig omsatt vare. Komiteen vil
samtidig understreke at det er bred enighet om at det er nødvendig
å sette inn ulike virkemidler som har som felles mål å begrense
skadevirkninger av forbruket.
Komiteen viser til at Vinmonopolet
er et sentralt alkoholpolitisk virkemiddel. Gjennom Vinmonopolets
enerett til detaljsalg av sterke alkoholholdige drikker begrenses
omsetning av alkoholholdig drikk og dermed også omfanget av alkoholrelaterte
skader.
Komiteenlegger
til grunn at representantforslaget vedrører spørsmålet om Vinmonopolet bør
overta omsetning av avgiftsfrie alkoholprodukter på alle flyplasser
i Norge som i dag har en taxfree-ordning hvor avgiftsfrie alkoholprodukter
omsettes.
Komiteen legger således til grunn
at avgiftsfritt salg på eksempelvis ferger i utenlandstrafikk ikke
er omfattet av forslaget. Komiteen legger videre
til grunn at forslaget innebærer en oppsplitting av det avgiftsfrie
salget, der andre aktører vil kunne overta omsetning av avgiftsfrie
tobakksvarer, sjokolade, parfyme og kosmetikk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, vil understreke
at når det foreligger et gyldig eksisterende avtaleforhold, bør
dette respekteres, og det er derfor ikke aktuelt å tre inn i gjeldende tidsbegrensede
avtaler. Flertallet mener på denne bakgrunn at spørsmålet
om Vinmonopolet skal overta avgiftsfritt salg av alkohol på aktuelle
flyplasser, er et spørsmål som ventelig ligger noe frem i tid.
Flertallet viser til at både
regjeringsplattformen og samarbeidsavtalen med Kristelig Folkeparti
og Venstre slår fast at hovedlinjene i alkoholpolitikken skal ligge
fast.
Flertallet mener at Vinmonopolet
har en viktig samfunnsrolle når det gjelder salgs- og markedsføringskontroll,
og viser til at vi i Norge i dag har tatt i bruk en bred virkemiddelpakke som
skal bidra til å begrense alkoholkonsumet og gjennom dette redusere
skader og problemer som følge av alkoholbruk.
Flertallet mener det er viktig
fortsatt å sørge for en helhetlig og balansert alkoholpolitikk,
og støtter derfor forslagsstillerne i at det er viktig å sørge for
en forsvarlig utforming av taxfree-butikkene, som gir en naturlig
mulighet for å gå utenom taxfree-butikkene ved ankomst og avreise. Flertallet vil
legge til at ansvaret for å legge til rette for at reisende kan
gå utenom taxfree-butikkene ved ankomst og avreise, også ligger hos
Avinor. Flertallet er glad for at det nå foretas
endringer, og forventer at veiene utenom butikkene skal være lett
tilgjengelige.
Flertallet viser til at flyplassene
som har taxfree-utsalg, har inngått avtaler med aktører som skal
stå for dette utsalget. Bl.a. har selskapet Travel Retail Norway
AS, som har majoriteten av taxfree-handelen på de store norske flyplassene,
nylig har fått forlenget sin avtale med Avinor om å drive taxfree-utsalg
frem til 31. desember 2022.
Flertallet viser videre til at
forslaget som fremmes om at Vinmonopolet nå skal overta taxfree-salget,
vil reise en rekke juridiske, økonomiske og praktiske utfordringer. Flertallet kan ikke
se at det foreligger tilstrekkelig grunnlag for å foreta en så vesentlig
endring i Vinmonopolets oppgaver.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil imidlertid ikke på sikt avvise
en vurdering av om og eventuelt hvilken rolle Vinmonopolet bør ha
i taxfree-ordningen når den langsiktige avtalen mellom Travel Retail Norway
AS og Avinor løper ut.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at Vinmonopolet er et viktig virkemiddel i norsk alkoholpolitikk,
som må vernes om. Gjennom eneretten til detaljsalg av alkoholholdige
drikkevarer over 4,7 prosent er Vinmonopolet et av samfunnets viktigste
redskaper for å begrense alkoholforbruket og sikre sosialt ansvarlig
salg av alkohol. Fravær av privatøkonomiske interesser og omsetning
under kontrollerte former gir et lavere alkoholkonsum og reduserer skadevirkningene
av alkohol.
Disse medlemmer viser til omtale
av avtalene som ligger til grunn for omsetning av alkohol ved norske
flyplasser, og mener at beslutninger om hvordan alkoholsalg skal
reguleres i Norge, først og fremst er et viktig alkoholpolitisk
spørsmål og ikke et markedsmessig spørsmål.
Disse medlemmer viser til at
det var de helsemessige hensynene som gjorde at Norge fikk beholde
statsmonopolet i 1994 som en del av EØS-avtalen. Disse medlemmer har
også merket seg at Legeforeningen under høringen om representantforslaget
viste til at alkohol er en av de viktigste medvirkende faktorer
til dårlig folkehelse. Det ble uttrykt sterk bekymring for at alkoholkonsumet
i Norge er økende. Det ble vist til at i løpet av de siste 15 årene
har nordmenn økt konsumet av alkohol med nesten 50 prosent, mens
utviklingen i andre land går i motsatt retning. Legeforeningen viste
til at det er en klar og dokumentert sammenheng mellom totalkonsumet
av alkohol og helsemessige og sosiale skader. Antall innleggelser
som følge av alkoholrelatert hoveddiagnose har økt med 50 prosent
fra 2005 til 2010. På legevaktene i Oslo og Bergen er nesten 2 av
3 voldsskadde pasienter alkoholpåvirket, og 8 prosent av norske
barn har minst én forelder som misbruker alkohol. Disse medlemmer mener
det er avgjørende for folkehelsen at Vinmonopolet forblir et solid
virkemiddel i alkoholpolitikken.
Disse medlemmer mener samtidig
at taxfree-salget gradvis har svekket Vinmonopolets økonomi og legitimitet.
Ifølge nye tall fra SIRUS har taxfree-salget på flyplassene økt
med hele 32 prosent hittil i år (3. kvartal 2014). Disse
medlemmer viser til at hver 7. flaske vin og brennevin som
konsumeres i Norge i dag, er kjøpt på taxfree. For 2013 utgjorde
taxfree-salget på norske flyplasser ved ankomst utland 25,6 prosent
av brennevinssalget og 8,7 prosent av vinsalget. Taxfree-salget
av vin steg også betydelig fra juli 2014, etter at Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringen
støttet av Venstre tillot å bytte inn tollkvoten for tobakk mot
enda mer alkohol.
Disse medlemmer støtter forslaget
om å be regjeringen fremme forslag om å la Vinmonopolet overta taxfree-salget
på norske flyplasser. Disse medlemmer er kjent med
at Vinmonopolet allerede har ansvar for taxfree på Svalbard. Disse
medlemmer mener en ordning hvor Vinmonopolet overtar ansvaret
for taxfree-salget, ville styrke Vinmonopolets økonomiske stilling
som alkoholpolitisk virkemiddel og i tillegg forhindre at store
overskudd forsvinner ut av Norge til utenlandske eiere. I en ordning
der Vinmonopolet overtar ansvaret for taxfree-handelen, ville Avinor
også sikres fortsatt inntekter til sin virksomhet. Dette kan kanaliseres
direkte gjennom Avinor, slik det er i dag. Alternativt mener disse
medlemmer at myndighetene kunne benyttet muligheten til
å synliggjøre storsamfunnets vilje til å opprettholde småflyplasser,
fremfor å skjule dette gjennom avgiftsfritt alkoholsalg.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det finnes omfattende dokumentasjon for at Vinmonopol-ordningen
er et effektivt virkemiddel for å forebygge alkoholrelaterte skader
og problemer. Samtidig sikrer Vinmonopolet at alkoholholdig drikke
er tilgjengelig, med tilstrekkelig antall utsalg til at Vinmonopolets
kvalitet og tilgjengelighet kan ivaretas.
Disse medlemmer har vært opptatt
av at regjeringens forslag kan resultere i økt alkoholforbruk og
bidra til å svekke Vinmonopolets økonomi og undergrave monopolordningen. Svekket
økonomi kan mange steder bety stengte Vinmonopol og økte priser.
Salgstall fra Vinmonopolet viser at det siden juli, da kvoteendringen
ble innført, er solgt 30 000 liter mindre alkohol på Vinmonopolet
i Sør- og Øst-Norge.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er uheldig at Avinor i 2012 forlenget kontrakten med Travel
Retail Norway til ut 2022 uten at avtalen ble satt ut på anbud. Disse medlemmer mener
det bør utredes hvorvidt det er mulig å avslutte kontrakten på et
tidligere tidspunkt, blant annet med henvisning til hvordan taxfree-ordningens
økende omfang utgjør en trussel mot Vinmonopolets samfunnsmandat
og legitimitet.
Disse medlemmer mener i alle
tilfeller det er grunn til å pålegge Avinor å innrette taxfree-utsalget
på flyplassene på en måte som fritar flypassasjerer fra å måtte
gå gjennom salgsarealene for å komme til eller fra flyet.
Disse medlemmer viser til at
Vinmonopolet er under stadig press, blant annet fra taxfree-salget.
Taxfree bidrar til en stor del av det uregistrerte alkoholforbruket
i Norge, og ifølge SIRUS fører taxfree-salget også til et høyere
alkoholkonsum. Regjeringen har gjennom revidert nasjonalbudsjett
2014 lagt opp til at de som ikke benytter seg av den avgiftsfrie
kvoten på tobakksvarer i taxfree-utsalget, istedenfor skal kunne
ta med 1,5 liter avgiftsfri vin eller øl i tillegg til ordinær alkoholkvote.
Disse medlemmer støtter begge
forslagene fra forslagsstillerne.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet bemerker at tall fra SIRUS viser at
liter ren alkohol per person har økt fra 5,5 liter i 1999 til 6,2
liter i 2012. Det gir en økning på 12,7 prosent. Det inkluderer
ikke uregistrert omsetning som taxfree og grensehandel. Tall for
de siste årene viser en økning fra 0,5 liter i 2010 til 0,6 liter
i 2013 for taxfree og grensehandel. Disse medlemmer bemerker
at disse tallene avviker fra tallene medlemmene fra Arbeiderpartiet
opererer med når det hevdes at alkoholkonsumet har økt med 50 prosent
de siste 15 årene.
Disse medlemmer vil videre bemerke
at Vinmonopolets datterselskap Nordpolet har fått ansvar for alkoholsalg
på Svalbard. I likhet med alle andre varer på Svalbard er alkohol
ikke avgiftspliktig, men det medfører ikke riktighet å kalle dette
taxfree-salg på samme måte som vi ellers bruker begrepet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Vinmonopolets viktige samfunnsrolle når det gjelder salgs- og
markedsføringskontroll. Vinmonopolet har opprettholdt god kontroll
med aldersgrenser og begrenser økonomiske interesser av mersalg.
Dette bidrar videre til å begrense skadevirkninger av alkohol.
Salgsnedgangen er tydelig i områder nær svenskegrensen
og der hvor det er fergetrafikk til utlandet, blant annet mellom
Kristiansand og Danmark. Samtidig melder Travel Retail Norway, som
selger taxfree-varer på flyplassene i Oslo, Bergen, Kristiansand,
Stavanger og Trondheim, at de har hatt en positiv økning i salg av
vin. Der har vinomsetningen økt med 17–18 prosent siden juli. Ifølge
Vinmonopolets egne beregninger vil antall liter alkohol kjøpt gjennom
Vinmonopolet og antall liter kjøpt gjennom taxfree- og grensehandel,
være den samme i 2021, om dagens utvikling hadde fortsatt.
Disse medlemmer påpeker videre
at det er uakseptabelt at flypassasjerer er tvunget til å gå igjennom
brennevinsbutikken på flyplassene, slik «spritslusa» på Gardemoen
var et tydelig eksempel på. Taxfree-salget av øl, vin og brennevin
får en stadig mer påtrengende plassering ved flere norske flyplasser.
Reisende, inkludert barn, skal måtte slippe å gå gjennom et massivt
salgsapparat for å komme av og på utenlandsfly. Det er ikke minst
en åpenbar belastning for dem som sliter med eller har en historie
med alkoholmisbruk. Det å holde kommersielle krefter utenfor omsetningssystemet
for vin og brennevin er en av Vinmonopolets aller viktigste funksjoner,
og ved at Vinmonopolet overtar taxfree-ordningen, vil dette hensynet
kunne ivaretas i langt større grad enn i dag.
Disse medlemmer stiller spørsmål
ved at Travel Retail Norge har fått forlenget sin avtale med OSL
og Avinor om å drive taxfree-utsalg frem til 31.12.22. Kristelig
Folkepartis finanspolitiske talsperson, Hans Olav Syversen, stilte et
skriftlig spørsmål om den forlengede avtalen med Travel Retail den
12. juni 2014: «(..)Stemmer det at anbudet for taxfreesalg f.eks.
ved Gardermoen i realiteten betyr at dagens ordning er låst til
2021, og hvis så bes det om en redegjørelse for hvordan det kan
ha seg?» Disse medlemmer viser videre til samferdselsministerens
svar om Travel Retail Norges store investeringskostnader, hvor det
ble lagt vekt på viktigheten av å gi rimelig avskrivningstid for TRNs
investeringer, samtidig som Avinor optimaliserte sine leieinntekter. Disse
medlemmer stiller spørsmål ved denne avtalens gyldighet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å la Vinmonopolet overta taxfree-salget på norske flyplasser.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av taxfree-ordningen i et sosialpolitisk perspektiv og legge frem
resultatet for Stortinget.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Travel Retail Norway AS har avtale med Avinor om enerett
til omsetning av blant annet alkohol på nevnte lufthavner. Avtalen
løper frem til 31. desember 2022. Dette medlem vil
understreke at eksisterende avtaleforhold må respekteres, og at
det ikke er aktuelt å tre inn i gjeldende avtale. Dette medlem mener
på denne bakgrunn at spørsmålet om Vinmonopolet skal overta avgiftsfritt
salg av alkohol på lufthavnene er et spørsmål som ligger noe frem
i tid.
Dette medlem er åpen for at Vinmonopolet skal
kunne delta i en eventuell ny anbudsrunde, men mener det ikke er
naturlig at Stortinget nå legger føringer for en anbudsrunde som
ligger så langt frem i tid. Dette medlem ber derfor regjeringen
om å legge frem en helhetlig utredning av taxfree-ordningen i løpet
av denne stortingsperioden.
Dette medlem viser til at Vinmonopolets
oppgave i dag er salg av avgiftsbelagt alkohol. Å endre mandatet
til også å selge avgiftsfri alkohol vil reise en rekke juridiske
og praktiske utfordringer. I tillegg vil det også reise økonomiske
spørsmål knyttet til hva inntektene fra salg av alkohol generelt
skal gå til. I dag går deler av den omsetningsbaserte husleieinntekten,
fra bl.a. salg av avgiftsfritt alkohol, til Avinor, inn i driften
av norske flyplasser. Det er ikke gitt at et nytt regelverk vil
gi tilsvarende adgang til kryssubsidiering.
Dette medlem er generelt skeptisk
til hele taxfree-ordningen, som de fleste andre land har avskaffet. Dette
medlem ber derfor regjeringen om å legge fram en helhetlig
utredning om taxfree-ordningen i løpet av inneværende stortingsperiode.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en helhetlig
utredning om taxfree-ordningen i inneværende stortingsperiode, inkludert
en gjennomgang av de sosialpolitiske perspektivene.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Vinmonopolet forvalter en sentral rolle i norsk alkoholpolitikk. Dette
medlem mener det er naturlig at Vinmonopolet også ivaretar
det taxfree-salget som finnes ved norske flyplasser.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge fram en helhetlig
utredning om taxfree-ordningen i inneværende stortingsperiode, inkludert
en gjennomgang av de sosialpolitiske perspektivene.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å la Vinmonopolet overta taxfree-salget på norske flyplasser.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av taxfree-ordningen i et sosialpolitisk perspektiv og legge frem
resultatet for Stortinget.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:83 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Olaug V. Bollestad, Hans Olav Syversen,
Kjersti Toppe og Trygve Slagsvold Vedum om å la Vinmonopolet overta
taxfree-ordningen – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 13. oktober 2014 fra Stortingets
helse- og omsorgskomité hvor det bes om min uttalelse til Dokument
8:83 S (2013-2014) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Olaug
B. Bollestad, Hans Olav Syversen, Kjersti Toppe og Trygve Slagsvold
Vedum om å la Vinmonopolet overta taxfree-ordningen.
Representantforslaget lyder som følger:
«1. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å la Vinmonopolet overta taxfree-salget på norske flyplasser.
2.
Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av taxfree-ordningen
i et sosialpolitisk perspektiv og legge frem resultatet for Stortinget.»
For meg er det er viktig å sørge for en helhetlig og
balansert alkoholpolitikk. I Norge har vi i dag tatt i bruk en bred
virkemiddelpakke som skal bidra til begrenset alkoholkonsum og derigjennom
reduserte skader og problemer som følge av alkoholbruk. Samtidig
er det grunnleggende å sikre at alkoholpolitikken har legitimitet
og aksept i befolkningen for å bevare en effektiv alkoholpolitikk
på sikt. Taxfree-ordningen er en del av denne totalpakken og kan
sies å ha bidratt til aksept av de andre alkoholpolitiske virkemidlene,
bl.a. alkoholavgifter og monopolet.
Regjeringsplattformen slår fast at hovedlinjene
i alkoholpolitikken skal ligge fast. Taxfree-ordningen slik den
er i dag, er en del av dette. Jeg vurderer det ikke som hensiktsmessig
at Vinmonopolet skal overta taxfree-ordningen, jf. forslag 1. Etter
mitt syn foreligger det ikke tilstrekkelig grunnlag for å endre
Vinmonopolets oppgaver. En overføring av taxfree-salget på flyplasser
til Vinmonopolet vil være en vesentlig endring av Vinmonopolets
oppgaver og reiser en rekke juridiske, økonomiske og praktiske spørsmål.
Vinmonopolets samfunnsoppdrag bør etter mitt syn videreføres som
i dag og ikke blandes med andre samfunnsformål som å sikre inntekter
til flyplasser. Vinmonopolets virksomhet bør derfor, som i dag,
fortsatt være begrenset til å tilby avgiftsbelagt alkoholholdig drikk
over 4,7 volumprosent i Norge.
På bakgrunn av det overstående, ser jeg det
heller ikke som hensiktsmessig å prioritere bruk av ressurser på
en særlig gjennomgang av taxfree-ordningen i et sosialpolitisk perspektiv,
jf. forslag 2.
Jeg vil for øvrig bemerke at jeg støtter forslagsstillerne
i at det er viktig å sørge for forsvarlig utforming av taxfree-butikkene
og forsvarlig plassering og synlighet av den alkoholholdige drikken
i disse butikkene. Det bør også være en tydelig og naturlig mulighet
for å gå utenom taxfree-butikkene ved ankomst og avreise. Dette
skal nå, etter hva jeg har forstått, være tatt tak i på de flyplassene
hvor det har vært et problem. Jeg vil også påpeke at det er viktig
at taxfree-butikkene både ved utformingen av butikken og i sin løpende
virksomhet sørger for at forbudet mot alkoholreklame og andre krav
i alkoholloven etterleves. Jeg tror det er riktigere å fokusere
på dette enn å overføre taxfree-utsalgene på norske flyplasser til
Vinmonopolet.
Jeg vil på denne bakgrunn frarå at det fattes
vedtak i samsvar med representantforslagene i Dokument 8:83 S (2013-2014).
Som anført over, vil et forslag om at Vinmonopolet
skal overta taxfree-salget, reise en rekke juridiske, økonomiske
og praktiske spørsmål. Det bør derfor uansett ikke tas noen endelig
beslutning om at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget ved flyplassene
før disse spørsmålene er utredet.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 20. november
2014
Kari Kjønaas Kjos | Ketil Kjenseth |
leder | ordfører |