Jeg viser til brev av 13. oktober 2014 fra Stortingets
helse- og omsorgskomité hvor det bes om min uttalelse til Dokument
8:83 S (2013-2014) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Olaug
B. Bollestad, Hans Olav Syversen, Kjersti Toppe og Trygve Slagsvold
Vedum om å la Vinmonopolet overta taxfree-ordningen.
Representantforslaget lyder som følger:
«1. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å la Vinmonopolet overta taxfree-salget på norske flyplasser.
2.
Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av taxfree-ordningen
i et sosialpolitisk perspektiv og legge frem resultatet for Stortinget.»
For meg er det er viktig å sørge for en helhetlig og
balansert alkoholpolitikk. I Norge har vi i dag tatt i bruk en bred
virkemiddelpakke som skal bidra til begrenset alkoholkonsum og derigjennom
reduserte skader og problemer som følge av alkoholbruk. Samtidig
er det grunnleggende å sikre at alkoholpolitikken har legitimitet
og aksept i befolkningen for å bevare en effektiv alkoholpolitikk
på sikt. Taxfree-ordningen er en del av denne totalpakken og kan
sies å ha bidratt til aksept av de andre alkoholpolitiske virkemidlene,
bl.a. alkoholavgifter og monopolet.
Regjeringsplattformen slår fast at hovedlinjene
i alkoholpolitikken skal ligge fast. Taxfree-ordningen slik den
er i dag, er en del av dette. Jeg vurderer det ikke som hensiktsmessig
at Vinmonopolet skal overta taxfree-ordningen, jf. forslag 1. Etter
mitt syn foreligger det ikke tilstrekkelig grunnlag for å endre
Vinmonopolets oppgaver. En overføring av taxfree-salget på flyplasser
til Vinmonopolet vil være en vesentlig endring av Vinmonopolets
oppgaver og reiser en rekke juridiske, økonomiske og praktiske spørsmål.
Vinmonopolets samfunnsoppdrag bør etter mitt syn videreføres som
i dag og ikke blandes med andre samfunnsformål som å sikre inntekter
til flyplasser. Vinmonopolets virksomhet bør derfor, som i dag,
fortsatt være begrenset til å tilby avgiftsbelagt alkoholholdig drikk
over 4,7 volumprosent i Norge.
På bakgrunn av det overstående, ser jeg det
heller ikke som hensiktsmessig å prioritere bruk av ressurser på
en særlig gjennomgang av taxfree-ordningen i et sosialpolitisk perspektiv,
jf. forslag 2.
Jeg vil for øvrig bemerke at jeg støtter forslagsstillerne
i at det er viktig å sørge for forsvarlig utforming av taxfree-butikkene
og forsvarlig plassering og synlighet av den alkoholholdige drikken
i disse butikkene. Det bør også være en tydelig og naturlig mulighet
for å gå utenom taxfree-butikkene ved ankomst og avreise. Dette
skal nå, etter hva jeg har forstått, være tatt tak i på de flyplassene
hvor det har vært et problem. Jeg vil også påpeke at det er viktig
at taxfree-butikkene både ved utformingen av butikken og i sin løpende
virksomhet sørger for at forbudet mot alkoholreklame og andre krav
i alkoholloven etterleves. Jeg tror det er riktigere å fokusere
på dette enn å overføre taxfree-utsalgene på norske flyplasser til
Vinmonopolet.
Jeg vil på denne bakgrunn frarå at det fattes
vedtak i samsvar med representantforslagene i Dokument 8:83 S (2013-2014).
Som anført over, vil et forslag om at Vinmonopolet
skal overta taxfree-salget, reise en rekke juridiske, økonomiske
og praktiske spørsmål. Det bør derfor uansett ikke tas noen endelig
beslutning om at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget ved flyplassene
før disse spørsmålene er utredet.