Brev fra Helse- og omsorgsdepartementet v/statsråden til helse- og omsorgskomiteen, datert 27. oktober 2014

Uttalelse - Dokument 8:83 S (2013-2014) om å la Vinmonopolet overta taxfree-ordningen

Jeg viser til brev av 13. oktober 2014 fra Stortingets helse- og omsorgskomité hvor det bes om min uttalelse til Dokument 8:83 S (2013-2014) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Olaug B. Bollestad, Hans Olav Syversen, Kjersti Toppe og Trygve Slagsvold Vedum om å la Vinmonopolet overta taxfree-ordningen.

Representantforslaget lyder som følger:

«1. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å la Vinmonopolet overta taxfree-salget på norske flyplasser.

2. Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av taxfree-ordningen i et sosialpolitisk perspektiv og legge frem resultatet for Stortinget.»

For meg er det er viktig å sørge for en helhetlig og balansert alkoholpolitikk. I Norge har vi i dag tatt i bruk en bred virkemiddelpakke som skal bidra til begrenset alkoholkonsum og derigjennom reduserte skader og problemer som følge av alkoholbruk. Samtidig er det grunnleggende å sikre at alkoholpolitikken har legitimitet og aksept i befolkningen for å bevare en effektiv alkoholpolitikk på sikt. Taxfree-ordningen er en del av denne totalpakken og kan sies å ha bidratt til aksept av de andre alkoholpolitiske virkemidlene, bl.a. alkoholavgifter og monopolet.

Regjeringsplattformen slår fast at hovedlinjene i alkoholpolitikken skal ligge fast. Taxfree-ordningen slik den er i dag, er en del av dette. Jeg vurderer det ikke som hensiktsmessig at Vinmonopolet skal overta taxfree-ordningen, jf. forslag 1. Etter mitt syn foreligger det ikke tilstrekkelig grunnlag for å endre Vinmonopolets oppgaver. En overføring av taxfree-salget på flyplasser til Vinmonopolet vil være en vesentlig endring av Vinmonopolets oppgaver og reiser en rekke juridiske, økonomiske og praktiske spørsmål. Vinmonopolets samfunnsoppdrag bør etter mitt syn videreføres som i dag og ikke blandes med andre samfunnsformål som å sikre inntekter til flyplasser. Vinmonopolets virksomhet bør derfor, som i dag, fortsatt være begrenset til å tilby avgiftsbelagt alkoholholdig drikk over 4,7 volumprosent i Norge.

På bakgrunn av det overstående, ser jeg det heller ikke som hensiktsmessig å prioritere bruk av ressurser på en særlig gjennomgang av taxfree-ordningen i et sosialpolitisk perspektiv, jf. forslag 2.

Jeg vil for øvrig bemerke at jeg støtter forslagsstillerne i at det er viktig å sørge for forsvarlig utforming av taxfree-butikkene og forsvarlig plassering og synlighet av den alkoholholdige drikken i disse butikkene. Det bør også være en tydelig og naturlig mulighet for å gå utenom taxfree-butikkene ved ankomst og avreise. Dette skal nå, etter hva jeg har forstått, være tatt tak i på de flyplassene hvor det har vært et problem. Jeg vil også påpeke at det er viktig at taxfree-butikkene både ved utformingen av butikken og i sin løpende virksomhet sørger for at forbudet mot alkoholreklame og andre krav i alkoholloven etterleves. Jeg tror det er riktigere å fokusere på dette enn å overføre taxfree-utsalgene på norske flyplasser til Vinmonopolet.

Jeg vil på denne bakgrunn frarå at det fattes vedtak i samsvar med representantforslagene i Dokument 8:83 S (2013-2014).

Som anført over, vil et forslag om at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget, reise en rekke juridiske, økonomiske og praktiske spørsmål. Det bør derfor uansett ikke tas noen endelig beslutning om at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget ved flyplassene før disse spørsmålene er utredet.