Vinmonopolet har en viktig samfunnsrolle både når det gjelder
salgs- og markedsføringskontroll. Vinmonopolet har eksistert i over
90 år. Det har vært heleid av staten siden 1931 og er et av de viktigste
alkoholpolitiske virkemidlene. Ordningen innebærer fravær av privatøkonomiske
interesser som motiverende for salg, og bidrar til omsetning i kontrollerte former.
Det er stor oppslutning om Vinmonopolet i befolkningen. Det bidrar
til å begrense skadevirkninger av alkohol og har opprettholdt god
kontroll med aldersgrenser. Det finnes omfattende dokumentasjon for
at Vinmonopol-ordningen er et effektivt virkemiddel for å forebygge
alkoholrelaterte skader og problemer. Samtidig sikrer Vinmonopolet
at alkoholholdig drikke er tilgjengelig, med tilstrekkelig antall utsalg
til at Vinmonopolets kvalitet og tilgjengelighet kan ivaretas.
Vinmonopolet er under stadig press, blant annet fra taxfree-salget.
En stor andel av den alkoholholdige drikken som konsumeres i Norge,
er kjøpt i utlandet eller i taxfree-butikker. Innenfor den avgiftsfrie kvoten
betales det ikke norske avgifter. Nordmenn reiser mer enn tidligere,
og dermed øker volumet av taxfree-handel. Alkoholholdige drikker
kjøpt i taxfree-utsalg utgjør en stadig større andel av totalkonsumet.
Dette salget fører, ifølge Statens institutt for rusmiddelforskning
(SIRUS), til et merforbruk av alkohol i Norge og at Vinmonopolet
mister omsetning. Det er en økonomisk utfordring for Vinmonopolet
og bidrar til å svekke Vinmonopolets stilling. Vinmonopolets rolle
som alkoholpolitisk virkemiddel forutsetter legitimitet i befolkningen
og at Vinmonopolets monopolposisjon opprettholdes.
Det er tillatt å ta med en viss mengde alkoholholdige varer til
Norge uten å betale avgifter. Kvoten for avgiftsfri innførsel utgjør
1 liter brennevin, 1,5 liter vin og 2 liter øl. Brennevinskvoten
kan byttes i 1,5 liter av enten vin eller øl, mens vinkvoten kan
byttes i øl, liter for liter. Vin og øl kan ikke byttes i sterkere drikke.
Regjeringen har gjennom revidert nasjonalbudsjett 2014 lagt opp
til at de som ikke benytter seg av den avgiftsfrie kvoten på tobakksvarer
istedenfor skal kunne ta med 1,5 liter avgiftsfri vin eller øl,
i tillegg til ordinær alkoholkvote. Ved utenlandsopphold på mindre
enn 24 timer må man kunne dokumentere å ha betalt avgifter til et
EØS-land (ikke taxfree-salg) for å kunne ta med kvoten. Selskapet
Travel Retail har taxfree-handelen på majoriteten av de store norske
flyplassene.
Travel Retail Norge fikk for et halvt år siden forlenget sin
avtale med OSL og Avinor om å drive taxfree-utsalg. Selskapet skal
selge alkohol, tobakk, kosmetikk og sjokolade på norske flyplasser
frem til 2021. I 2012 hadde Travel Retail driftsinntekter på 4,1
mrd. kroner og et årsresultat etter skatt på 237 mill. kroner. 229
mill. kroner ble avsatt til utbytte til eierne, der halvparten gikk
til tyske Gebr. Heinemann SE & Co KE, som driver salg på en
rekke europeiske flyplasser.
Vinmonopolet hadde til sammenligning driftsinntekter på 11,9
mrd. kroner og et årsresultat på 120 mill. kroner for 2012. Nesten
10 prosent av det totale alkoholsalget i Norge skjer i dag gjennom
taxfree-salg. Det betyr at Travel Retail i sist offentliggjorte regnskapsår
hadde dobbelt så stort overskudd som Vinmonopolet.
Hver syvende flaske vin og brennevin som konsumeres i Norge er
i dag kjøpt i et taxfree-utsalg. Vinmonopolet er bekymret for at
denne utviklingen på sikt vil undergrave Vinmonopolets legitimitet,
slik at de mister sitt samfunnsoppdrag. Vinmonopolet er òg bekymret
for at dette går ut over Vinmonopolets økonomiske bæreevne og mulighetene
til å bygge ut nye butikker og videreutvikle institusjonen.
Vinmonopolet uttrykker selv bekymring for at større taxfree-kvoter
skal føre til betydelig svekkelse av Vinmonopolets rolle. Vinmonopolets
salgstall for 2013 viser en økning på 1 prosent, noe som indikerer utflating
og stagnasjon i salget. Regjeringen Solbergs forslag om å øke taxfree-kvoten
med 1,5 liter vin eller øl for dem som ikke kjøper tobakk, kan bidra
til at Vinmonopolets økonomi svekkes og at staten går glipp av store
avgiftsinntekter. Resultatet kan bli at utsalgssteder må stenge
og at prisene må økes noe, som igjen kan svekke Vinmonopolets posisjon.
Forslagsstillerne understreker viktigheten av forsvarlig plassering
og synlighet av alkoholholdige varer ved norske flyplasser. Passasjerer,
inkludert barn, må ved flere flyplasser gå gjennom et massivt salgsapparat
for å komme om bord i et utenlandsfly. Det kan oppleves belastende
for reisende, og avholdsorganisasjonene ser det som problematisk
at profitthensyn får forrang. Forslagsstillerne mener det er unødvendig
at passasjerer loses gjennom taxfree-butikken og alkoholutsalget.
Forslagsstillerne viser til at kortbanenettet kan komme under
kraftig press i de kommende årene. Det vises blant annet til at
Avinor har fått i oppdrag av forrige regjering å gå gjennom flyplasstrukturen
frem til rullering av Nasjonal transportplan. Avinors inntekter
fra taxfree-salg er omtrent like store som trafikkinntektene. Det
betyr at en rekke flyplasser vil være avhengige av inntektene fra
ordningen for å overleve etter dagens modell. En ordning med at
Vinmonopolet tar over ordningen skal ikke føre til at flyplasser
legges ned. Forslagsstillerne mener det er viktig å ivareta finansieringen
av småflyplasser, noe som i stor grad baseres på tildeling av overskudd
fra de større flyplassene. Vinmonopolet har bekreftet at det kan
videreføre en god finansieringsordning om Vinmonopolet overtar taxfree-utsalget.
Forslagsstillerne påpeker at alkoholdig drikke fortsatt kan selges avgiftsfritt
i en taxfree-ordning. Dette vil styrke Vinmonopolets stilling uten
at det går ut over inntektene til Avinor. Kommersielle inntekter
står for halvparten, eller nær fem mrd. kroner, av Avinors totale
inntekter. En forutsetning for en overtaking av taxfree-ordningen
må derfor være at Vinmonopolet forholder seg til Avinor på samme
vilkår som dagens leietaker for å få drive taxfree-utsalg.
Forslagsstillerne mener at en ved å legge taxfree-salget under
Vinmonopolet styrker Vinmonopolets stilling som alkoholpolitisk
virkemiddel, sikrer fortsatte inntekter til statligeide Avinor,
i tillegg til at det forhindres at store overskudd forsvinner ut
av Norge til utenlandske eiere. Det må også forutsettes at regjeringen
Solberg sørger for at normal anbudspraksis følges og at det ikke
gis unntak fra disse bestemmelsene inntil Vinmonopolet kan overta
taxfree-salget. Forslagsstillerne mener at staten fortsatt kan foreta kjøp
av transporttjenester for å opprettholde en god flyplasstruktur.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å la Vinmonopolet overta taxfree-salget på norske flyplasser.
2. Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av taxfree-ordningen
i et sosialpolitisk perspektiv og legge frem resultatet for Stortinget.