Forslagene i proposisjonen gjelder i hovedsak justeringer
av bestemmelser om ny uføretrygd som ble gitt ved lov 16. desember
2011 nr. 59, jf. Prop. 130 L (2010–2011) og bestemmelsene gitt i
to senere endringslover: lov 7. mars 2014 nr. 5 om endringer i lov
om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (ny uførepensjonsordning), jf.
Prop. 202 L (2012–2013) og lov 20. juni 2014 nr. 24 om endringer
i folketrygdloven, lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre
lover (tilpasninger til ny uføretrygd i folketrygden og ny uførepensjonsordning
for offentlig tjenestepensjon), jf. Prop. 66 L (2013–2014).
Forslagene i proposisjonen har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser av betydning.
I de nevnte proposisjoner innledningsvis er
det redegjort nærmere for de økonomiske og administrative konsekvensene
av innføringen av ny uføretrygd i folketrygden og ny uførepensjonsordning
i offentlig tjenestepensjon. Samlet sett vil forslagene i proposisjonen
her ikke påvirke anslagene for de samlede økonomiske og administrative
konsekvensene av nye uføreytelser i nevneverdig grad i forhold til
anslagene som tidligere er presentert for Stortinget. Når det gjelder
de økonomiske og administrative konsekvensene av forslaget om å
avvikle styret i Statens pensjonskasse vises det til proposisjonens
kapittel 3.6.5.
De vedtatte endringene i folketrygdloven og
lov om Statens pensjonskasse mv. i forbindelse med innføringen av
nye uføreytelser har ikke trådt i kraft og fremgår derfor av tre
endringslover. Det foreslås at endringene som foreslås i proposisjonen
her i disse tre endringslovene, av lovtekniske hensyn, skal tre
i kraft straks.
Det foreslås at de øvrige endringene skal tre
i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer. Iverksetting av ny uføretrygd
i folketrygden og ny uførepensjonsordning for offentlig lovfestet tjenestepensjon
trer i kraft 1. januar 2015, jf. kongelig resolusjon 20. juni 2014
om ikraftsetting av de aktuelle lovene. Det legges derfor til grunn
at disse endringene skal tre i kraft fra 1. januar 2015.