Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at forslag
til endringer i yrkestransportloven er en konsekvens av den nye
politiregisterloven, som trådte i kraft 1. juli 2014. Botidskravet
som grunnlag for vandelsvurdering av utenlandske borgere som søker
om kjøreseddel for å utføre persontransport på veg, fulgte frem
til 1. juli 2014 av håndhevingsinstruksen fra Politidirektoratet.
Etter den nye politiregisterloven er det et krav om at slike bestemmelser
skal følge av lov eller forskrift. Komiteen viser
til at etter lovens ikrafttredelse har botidskravet dermed bortfalt.
Komiteen viser til at politiregisterlova
åpner for at det i særlovgivningen kan settes krav om botid og det
foreslås i proposisjonen et botidskrav på fire år.
Komiteen ser at sårbare grupper,
som skolebarn og funksjonshemmede, daglig er avhengige av transport
med for eksempel taxi der passasjeren er alene med føreren.
For å ivareta passasjerenes sikkerhet støtter komiteen at
botidskravet videreføres.
Komiteen viser til at av 26 høringsinstanser som
har kommet med innspill når det gjelder botidskravet i saken, er
det kun 4 som er negative til lovforslaget. 11 høringsinstanser
støtter forslaget, 8 har ingen merknad og 3 har både for- og motargumenter
i sine svar.