Samferdselsdepartementet gjer i proposisjonen framlegg
om endringar i lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn
og fartøy (yrkestransportlova).
Framlegget gjev heimel i yrkestransportlova
for krav om butid for utferding av kjøresetel til utanlandske førarar
av kjøretøy i løyvepliktig persontransport.
Departementet har lagt vekt på at transportnæringa
har fleire utanlandske førarar av både buss og drosje, og at dette
gjer behovet for eit butidskrav ekstra stort. Departementet meiner
at ei lovfesting av butidskravet etter handhevingsinstruksen er
godt eigna til å sikre at førarar har god vandel, og dermed sikre
tryggleiken for passasjerane.
Butidskravet som grunnlag for vandelsvurdering av
utanlandske borgarar som søkjer om kjøresetel for å utføre persontransport
på veg, følgde fram til 1. juli 2014 av handhevingsinstruksen frå
Politidirektoratet (rundskriv 2007/001 «Håndhevingsinstruks i førerkortsaker
mv.», omtalt som handhevingsinstruksen).
Framlegget vert gjort på bakgrunn av at det butidskrav
som har vore praktisert, ikkje kan gjerast gjeldande etter den nye
politiregisterlova, lov 28. mai 2010 nr. 16 om behandling av opplysninger
i politiet og påtalemyndigheten (politiregisterlova). Politiregisterlova
tredde i kraft 1. juli 2014. Butidskravet er dermed falt bort frå 1. juli
2014.
Etter politiregisterlova skal krav om butid
gå direkte fram av lov eller forskrift gjeve med heimel i lov, jf.
politiregisterlova § 36 andre ledd.
Etter politiregisterlova er det ikkje lenger
mogleg å leggje fram politiattest frå tredjeland (land utanfor EØS),
ettersom det ved krav om politiattest er meint norsk politiattest
med opplysningar frå det norske strafferegisteret. Justis- og beredskapsdepartementet
(JD) uttalar i forarbeida til politiregisterlova at ein regel om
butid skal ivareta omsynet til likehandsaming, og hindre at det oppstår
tilfeldige særordningar.
Det følgde av handhevingsinstruksen at politiet burde
krevje minst fem års butid i tilfelle der søkjaren ikkje kunne leggje
fram ein truverdig politiattest frå heimlandet sitt. Instruksen
opna for skjøn i dei einskilde sakene både når det gjaldt om det skulle krevjast butid og i vurderinga
av om ein utanlandsk politiattest var truverdig.
Vandelsprøvinga av utanlandske borgarar som ikkje
har budd i Noreg over tid vil, etter departementet si vurdering,
verte svekka utan eit butidskrav. Politiet vil då berre kunne vurdere vandelen
for den perioden vedkommande som søkjer om kjøresetel har budd i
Noreg. Det vil ikkje vere høve til å be om utanlandsk politiattest etter
politiregisterlova. For utlendingar med forholdsvis kort butid i
Noreg, vil vandelskontrollen vere av liten verdi sidan den berre
dekkjer vandelen i eit avgrensa tidsrom. Vandelskontrollen vil ikkje
avdekkje potensielt alvorlege straffbare handlingar vedkommande
kan ha gjort før han eller ho kom til Noreg.
Departementet vil framheve at ei svekka vandelsvurdering
vil kunne få negative konsekvensar for tryggleiken til passasjerane.
Departementet føreslår at det vert lovfesta
eit krav om minste butid i Noreg på fire år for å få kjøresetel.
Kravet gjeld ikkje for EØS-borgarar som legg fram politiattest frå
heimstaten sin.
Dette er i samsvar med politiregisterlova § 36 første
ledd nr. 1 som likestiller politiattest utferda i anna EØS-land
med norsk politiattest.
Kravet gjeld heller ikkje for tredjelandsborgarar som
har opphald i eit anna EØS-land enn Noreg, og som kan leggje fram
politiattest og prov på lovleg opphald frå dette landet, eller som
har tidlegare opphald i Noreg som ikkje er av eit slikt omfang at
det ikkje kan gjennomførast tilfredsstillande vandelskontroll.
Butidskravet skal bidra til å sikre tryggleiken
til passasjerane.
Bakgrunn for framlegget om butidskrav for utferding
av kjøresetel er nærare omtala i kapittel 2 i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet sende 15. mai 2013 framlegget
på allmenn høyring.
27 av høyringsinstansane har gjeve fråsegn i
saka. 19 av desse hadde substansielle merknader til eitt eller fleire
av framlegga.
Åtte av dei høyringsinstansane som har gjeve fråsegn,
hadde ikkje merknader til framlegga.
Høyringsfråsegner og departementet sine vurderingar
til krav om butid for utferding av kjøresetel er nærare omtala i
kapittel 3 i proposisjonen.
Framlegget gjeld òg somme mindre endringar i yrkestransportlova.
For det første vert det gjort framlegg om at det skal krevjast politiattest
ved søknad om løyve, og at kravet gjeld ordinær politiattest. For
det andre vert det gjort framlegg om endringar som gjeld tilvisingar
og retting av skrivefeil. Desse endringane vil ha små eller ingen
materielle verknader.
Framlegget inneber ei forenkling av prosedyrane for
vurdering av krav om butid ettersom moglegheita til å nytte skjøn
ved vurderinga fell bort. Såleis fører framlegget til likehandsaming
av borgarar utanfor EØS. Dette er ein konsekvens av den nye politiregisterlova.
Ei slik forenkling av prosedyrane vil kunne redusere dei administrative
kostnadene ved ordninga med utferding av kjøresetel.
Etter departementet si vurdering vil framlegget til
lovendring samla sett ha små økonomiske og administrative konsekvensar.
Departementet viser her til at framlegget i hovudsak er ei vidareføring
av tidlegare praksis.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at forslag
til endringer i yrkestransportloven er en konsekvens av den nye
politiregisterloven, som trådte i kraft 1. juli 2014. Botidskravet
som grunnlag for vandelsvurdering av utenlandske borgere som søker
om kjøreseddel for å utføre persontransport på veg, fulgte frem
til 1. juli 2014 av håndhevingsinstruksen fra Politidirektoratet.
Etter den nye politiregisterloven er det et krav om at slike bestemmelser
skal følge av lov eller forskrift. Komiteen viser
til at etter lovens ikrafttredelse har botidskravet dermed bortfalt.
Komiteen viser til at politiregisterlova
åpner for at det i særlovgivningen kan settes krav om botid og det
foreslås i proposisjonen et botidskrav på fire år.
Komiteen ser at sårbare grupper,
som skolebarn og funksjonshemmede, daglig er avhengige av transport
med for eksempel taxi der passasjeren er alene med føreren.
For å ivareta passasjerenes sikkerhet støtter komiteen at
botidskravet videreføres.
Komiteen viser til at av 26 høringsinstanser som
har kommet med innspill når det gjelder botidskravet i saken, er
det kun 4 som er negative til lovforslaget. 11 høringsinstanser
støtter forslaget, 8 har ingen merknad og 3 har både for- og motargumenter
i sine svar.
Komiteen viser til proposisjonen
og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov:
om endringar i yrkestransportlova (krav om butid for
utferding av kjøresetel mv.)
I
Lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn
og fartøy vert endra slik:
§ 7 første ledd skal lyde:
(1) Den som mot vederlag vil drive persontransport i rute
med luftputefartøy, eller med anna fartøy over 8 m lengde tilsvarande
4 bruttotonn må ha ruteløyve. § 4 andre ledd bokstav b) og c) og
§ 6 andre ledd gjeld tilsvarande.
§ 26 skal lyde:
§ 26. Politiattest
Det skal krevjast ordinær politiattest
ved søknad om løyve etter denne lova, og etter at løyve er gitt
etter ein tidsperiode som vert nærare fastsett av departementet.
§ 37 a andre ledd skal lyde:
Kjøresetelen gjeld for heile landet og blir utferda av
politimeisteren eller den han gir myndigheit der vedkommande bur.
Det er ikkje nødvendig med ny kjøresetel ved skifte av bustad, jf. likevel §
37 c fjerde ledd.
§ 37 c skal lyde:
§ 37 c. Vilkår for tildeling
av kjøresetel m.m.
Den som skal få kjøresetel, må vere fylt
20 år og ha slik vandel at politiet ikkje finn vedkommande uskikka
til å virke som førar av slik motorvogn som nemnd i § 37 a.
For utlendingar krevst det 4 års butid i Noreg
før kjøresetel kan utferdast. Kravet om butid gjeld likevel ikkje
for
a) EØS-borgarar som legg fram politiattest
frå heimstaten sin,
b) utlendingar frå land utanfor EØS som har opphald
i eit EØS-land og som kan leggje fram politiattest og bevis på lovleg
opphald frå EØS-landet,
c) utlendingar frå land utanfor EØS med tidlegare opphald
i Noreg, der fråveret ikkje er av eit slikt omfang at det ikkje
kan gjennomførast tilfredsstillande vandelskontroll.
For tredjelandsborgarar som ikkje har fått opphaldstillating
før innreise til Noreg, skal butida reknast frå den datoen søknaden
om opphaldstillating vert registrert hos utlendingsstyresmaktene.
For EØS-borgarar, og tredjelandsborgarar som har fått opphaldstillating
før innreise til Noreg, vert butida rekna frå det tidspunktet som
følgjer av politiregisterforskrifta § 28-4 andre ledd.
Politimeisteren eller den han gir myndigheit kan bestemme
at det for å få kjøresetel for drosje kan krevjast avlagt prøve
som viser tilstrekkeleg kjennskap til løyvedistriktet. Er slikt
vedtak sett i verk, gjeld ikkje kjøresetel frå anna politidistrikt
utan påteikning frå politiet om at vedkommande har stått til kjentmannsprøven.
I kapittel 7A skal ny § 37 j lyde:
§ 37 j. Forskrift om kjøresetel
Departementet kan i forskrift gje nærare reglar om
kjøresetel.
II
Lova trer i kraft straks. Endringa av § 7 gjeld likevel
frå den tid Kongen fastset.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 9.
desember 2014
Linda C. Hofstad Helleland | Åse Michaelsen |
leder | ordfører |