Jeg viser til brev av 22.10.14 fra Næringskomiteen
med representantforslag for vurdering.
I representantforslaget foreslås følgende:
1. Stortinget
ber regjeringen sørge ta initiativ til bedre merkeordninger for
mat, som også stiller krav til opprinnelsesmerking på bearbeidede kjøttprodukter
og meieriprodukter
2. Stortinget ber
regjeringen etablere en dagligvareportal i tråd med innstillingen
fra Matkjedeutvalget i NOU 2011:14
Som representantene også nevner vil EUs nye matinformasjonsforordning
tre i kraft om ikke lenge. Matinformasjonsforordningen ble vedtatt innlemmet
i EØS-avtalen på EØS-komiteens møte 24. oktober 2014. De generelle
merkereglene vil tre i kraft 13. desember i år og næringsdeklarasjonsreglene
trer i kraft 13. desember 2016. Virksomheter kan allerede nå ta
i bruk de nye reglene. De nye merkekravene vil gjøre matmerkingen
mer forbrukervennlig med bl.a. krav om skriftstørrelse, opplysning
om imitasjonsprodukter, vegetabilsk olje/fett og opprinnelse, m.m.
Nye krav til næringsdeklarasjonen stiller krav til innhold, presentasjon
og utforming av næringsdeklarasjonen på matvarene. Til sammen vil
det nye regelverket for matinformasjon gjøre det enklere for forbrukerne
å lese og forstå hva maten inneholder.
EU-kommisjonen avga 17. desember 2013 en rapport
om opprinnelsesmerking av bearbeidete kjøttprodukter. Rapporten
konkluderer med at selv om forbrukernes interesse for opprinnelsesmerking
av produkter med kjøtt som ingrediens er tydelig uttalt, så vil
et slikt ønske falle dersom det fører til prisstigning.
Kommisjonen vurderer at innføring av obligatorisk
opprinnelsesmerking vil innebære behov for radikale tilpasninger
i verdikjeden for mat. Produsentene vil påføres ekstraomkostninger
etterfulgt av prisstigninger for forbrukeren. Omfattende endringer
i verdikjeden kan også påvirke konkurranseevnen og handelsstrømmene. Både
matprodusentene og offentlige myndigheter vil bli påført økte administrative
byrder.
Når det gjelder ytterligere krav om opprinnelsesmerking
for meieriprodukter, så pågår det et arbeid i EU-kommisjonen omkring
dette.
Jeg ser positivt på at forbrukerne får god informasjon
om matens opprinnelse. Fra norsk side har det vært et ønske om styrkede
krav til opprinnelsesmerking, noe som nå gjennomføres for flere
kjøttslag.
Når det gjelder opprinnelsesmerking av bearbeidede
og sammensatte produkter, støtter jeg EU-Kommisjonens tilnærming
der de må ivareta en balansegang mellom forbrukernes ønske og behov
for informasjon og kostnadene og byrdene ved å gjennomføre et slikt
regelverk for næringsaktørene og myndighetene. Det må også gjøres
en vurdering av hva som i praksis er realistisk å regulere.
Forordningen gir svært begrensede muligheter til
å stille egne nasjonale krav om opprinnelsesmerking utover det som
spesifikt er regulert i forordningen.
Jeg har derfor ingen planer per i dag om å utarbeide
egne norske regler for opprinnelsesmerking av bearbeidede kjøttprodukter
eller meieriprodukter. Landbruks- og matdepartementet følger utviklingen
i EU tett på dette området.
Det er Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
(BLD) som har koordineringsansvar for forbrukepolitikken, og mitt
svar er derfor utformet i samråd med og basert på Barne-, likestillings-
og inkluderingsmininisterens tidligere svar på liknende spørsmål
fra Stortinget [”Representantforslag 8:82 S
(2013-2014) fra representantene Terje Breivik, Abid Q. Raja og Pål Farstad”,
og ”Skriftlig spørsmål fra Terje Breivik til
landbruks- og matministeren, Dokument nr. 15:727 (2013-2014)”]
På bakgrunn av forslaget i NOU 2011:14 ba Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet Forbrukerrådet høsten
2012 om å utrede saken videre for å fremskaffe beslutningsunderlag
for opprettelse av en eventuell dagligvareportal i offentlig regi
for forbrukerne. Forbrukerrådets rapport ”Matmakt
til forbrukerne – Er dagligvareportal løsningen?” forelå juni
2013.
Dagligvaremarkedet byr på et stort antall variable
for mange tusen produkter, og prisene i butikkene endres fortløpende.
Datagrunnlaget for en informasjonsportal vil derfor være stort og komplekst.
Dersom man får til et samarbeid med de store aktørene i bransjen,
med sikte på at informasjon om priser og produktegenskaper kan hentes
direkte ut av deres datasystemer, anser Forbrukerrådet at det kan
være realistisk å få til en løsning, i form av en nettportal, i
løpet av 2-3 år. Utviklingskostnadene for det offentlige vil i følge
Forbrukerrådets anslag være om lag 15 millioner kroner, og med årlige
driftsutgifter på drøyt 10 millioner kroner. I tillegg vil det påløpe betydelige
kostnader for bransjen med å utvikle og tilpasse egne systemer,
sikre datakvalitet og ivareta innrapportering.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
valgte i første omgang å innhente synspunkter på Forbrukerrådets
forslag fra berørte myndighetsorganer, og Forbrukerrådets rapport
ble sommeren 2013 sendt til uttalelse til hhv Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Helse- og
omsorgsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, i tillegg
til Finansdepartementet.
En viktig innvending som ble fremsatt var av konkurransemessig
karakter. En nettportal i dagligvaremarkedet, som viser detaljpriser
i sanntid for hver enkelt butikk, vil i betydelig grad kunne øke
faren for koordinert adferd blant selgerne, dvs. prissamarbeid.
Det er heller ikke i tilstrekkelig grad godtgjort at en slik portal
vil være samfunnsøkonomisk lønnsom. Forbrukerrådets rapport viste
stor usikkerhet om årsaksforhold, konsekvenser, nytte, kostnader
og effekter. BLD vurderte derfor at rapporten som sådan ikke var
tilstrekkelig som underlag for en beslutning om å sette i gang et
så omfattende utviklingsprosjekt i statlig regi.
Etter en samlet vurdering, der Barne-, likestillings-
og inkluderingsministeren la vekt på de konkurransefaglige innvendingene,
graden av kompleksitet og usikkerhetsmomentene som Forbrukerrådets
rapport inneholdt, samt de relativt betydelige kostnadene, ble konklusjonen våren
2014 at videre arbeid med en dagligvareportal ikke skulle prioriteres.
Dette ble formidlet til Stortinget fra BLD i revidert nasjonalbudsjett mai
2014.
Utvikling av nye elektroniske systemer i butikker,
vekst i netthandel, og nye europeiske regler om matinformasjon til
forbrukerne, er forhold som raskt kan endre forutsetningene for
å etablere nye tjenester som for eksempel en informasjonsportal
for dagligvarer. Jeg tror derfor det vil være uklokt på nåværende
tidspunkt å sette i gang store IKT-prosjekter med mange usikre effekter.
Jeg er opptatt av åpen tilgang til fakta og
sannferdige data om matvarer på det norske markedet, både for forbrukerne
og markedsaktørene. Målet med nye elektroniske informasjonsløsninger
må være både å legge til rette for at den enkelte forbruker skal
kunne gjøre bedre valg, og bidra til skjerpet konkurranse i markedet.