Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf
Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til at siden lov av 23. mars 1961
nr. 1 om forsvunne personer mv. ble vedtatt, har det skjedd store
endringer i samfunnet. Reiseaktiviteten er høyere samtidig som ny teknologi
gjør at en kan kommunisere med hverandre mye enklere enn tidligere.
Komiteen peker på at flodbølgekatastrofen
i Sørøst-Asia i 2004 viste at den gjeldende loven om forsvunne personer
var moden for revisjon. Loven var uklar samtidig som fristene for
dødsformodningsdom var lang. Ved kongelig resolusjon av 9. september
2005 ble det nedsatt et skiftelovutvalg som skulle utarbeide en
ny skiftelov, og det fikk som en del av sitt mandat i oppdrag å
foreta en etterkontroll av lov 23. mars 1961 nr. 1 om forsvunne
personer mv.
Komiteen merker seg at Skiftelovutvalgt
er klar på at reglene fra 1961 bør endres i tråd med det lovforslaget
som nå er fremmet. Dette med bakgrunn i økt reiseaktivitet, samtidig
som tekniske endringer både når det gjelder telefoni og internett,
gjør at personer over hele kloden kan kommunisere med hverandre
uten særlig tidsbruk. Dette gjør at det skal mer til for at en person
er borte lenge uten å gi livstegn fra seg. Oppnår en ikke kontakt
med personen over lang tid i dag, er det dermed større grunn til
å tro at han eller hun er død.
Komiteen merker seg videre at
det for pårørende kan være mange grunner for å få fastslått at den
forsvunne er død – både følelsesmessige, økonomiske og juridiske.
Komiteen viser til at lovforslaget
inneholder både hvordan man skal avgjøre om en person er død, hva
som skjer med boet til personen som er forsvunnet, og hva som skjer
om den forsvunne likevel kommer tilbake.
Komiteen viser videre til at
departementet i denne proposisjonen også legger frem forslag om
å avvikle arveretten til staten i visse tilfeller. Etter gjeldende
rett blir staten arving om den avdøde ikke etterlater seg ektefelle,
samboer med rett til arv eller slektninger som arver han eller henne
etter loven, eller om den avdøde heller ikke har opprettet testamente
som disponerer over arven. Lovendringen innebærer at i de tilfeller
hvor det ikke er arvinger etter den avdøde, skal formuen fordeles
til frivillige organisasjoner til fordel for barn og unge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at forslaget til endring i arveloven § 46 har vært ute på
bred høring, og at det var ingen av høringsinstansene som var imot
endringen. Frivillige organisasjoner og frivillig innsats har spilt
en viktig rolle i oppbyggingen av det norske samfunnet, og høringen
viser at den frivillige virksomheten fortsatt har bred oppslutning
i folket. Aktiviteter i frivillige organisasjoner er blant de viktigste
fritidsaktivitetene for barn og unge. I hele landet er det mange
foreldre og andre som gjør en frivillig innsats for at barn og unge
kan delta i et bredt spekter av aktiviteter. Flertallet viser
videre til at et flertall av høringsinstansene støtter at verdiene
skal gå til organisasjoner for barn og unge. Herreløs arv tilfaller
i dag staten. Hvilke ønsker arvelater har for sine verdier, er slik
ordningen er i dag ikke kjent når det ikke foreligger et testamente. Flertallet er
av den oppfatning at å fordele disse midlene til organisasjoner
som driver med aktiviteter for barn og unge, vil være et samlende
formål.
For flertallet er det et mål
at det sikres en best mulig forvaltning av de verdiene det dreier
seg om, anslått til ca. 10 mill. kroner årlig, på en best mulig
måte. Det er derfor viktig at en finner frem til en ordning som
sikrer at det ikke blir mer administrasjon og høyere kostnader enn
det som er nødvendig for forvaltningen av midlene. Flertallet legger
til grunn at ved å benytte Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner
(LNU) som erfaren fordeler av verdier, vil en kunne sikre at verdiene
kan gå mest mulig uavkortet til de frivillige organisasjonene.
Flertallet har med dette som
utgangspunkt fått seg forelagt et lovforslag til en ny lov om forsvunne
personer og forslag om endringer i lov av 3. mars 1972 nr. 5 om
arv m.m. som innebærer en avvikling av statens rett til arv. Flertallet støtter
forslaget.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet vil
vise til at ordninga vi har i dag med herrelaus arv er god, ubyråkratisk
og kjem alle til gode. Etter gjeldande rett blir staten arving om den
avdøde ikkje etterlet seg ektefelle, sambuar med rett til arv eller
slektningar som arvar han eller henne etter lova, eller om den avdøde
ikkje har oppretta testamente som disponerer arven.
Desse medlemene vil vise til
Arvelovutvalet som vart oppnemnt ved kongeleg resolusjon 15. april
2011. Desse medlemene vil vise til at utvalet i punkt
3 bokstav g vart gjeve i oppdrag å vurdere reglane om staten sin
arverett. Utvalet vart mellom anna bede om å sjå på «Spørsmålet om
det bør innføres en ordning som sikrar at midler frå falt arv kommer
frivillige organisasjonar til gode». Desse medlemene merkar
seg at Arvelovutvalet konkluderte i NOU 2014:1 Ny arvelov, med at
dei ikkje ville foreslå endringar i dei gjeldande reglane om arverett
for staten. Desse medlemene merkar seg at ein av
argumenta var at ordninga ville bli kostnadskrevjande og byråkratisk.
Det var vist til at beløpa det er tale om per år er forholdsvis
små beløp, og at det var tale om mellom 10 til 20 mill. kroner kvart
år. Desse medlemene meiner likevel at det ikkje er
dei praktiske utfordringane med forslaget om å avvikle arveretten
til staten til fordel for frivillige organisasjonar som er problematisk,
men det prinsipielle og utfordrande med å finne eit samlande formål
som vil ta omsyn til arvelatarane sine ynske.
Desse medlemene meiner at ei
endring slik proposisjonen legg opp til i forslaget om å endre arvelova,
er prinsipielt problematisk. Desse medlemene vil
vise til at dersom herrelaus arv skal gå til frivillige organisasjonar,
kan det vere i strid med arvelatar ynske. Desse medlemene vil
peike på at ein arvelatar som til dømes har vore humanetikar, tvilsamt
ville ønskje at arva skulle gå til kristent ungdomsarbeid, eller
motsett at ein arvelatar som har vore religiøs, tvilsamt ville ønskje
at arv skulle gå til ein frivillig organisasjons arbeid for eit
humanetisk eller ateistisk livssyn.
Desse medlemene vil også vise
til Arvelovutvalets argument mot ei slik ordning regjeringa no foreslår,
med tanke på utfordringa knytt til å finne eit samlande formål som
midlane skulle gå til dersom staten ikkje lenger skulle arve. Desse medlemene viser
til proposisjonen side 8, under 2.2.1 NOU 2014: 1 Ny arvelov, kor
det står:
«Tidligere forslag har knyttet fondet opp mot formål
for barn og unge. Dette kunne kanskje være i tråd med ønskene til
arvelatere flest tidligere, men i dag kan det like gjerne være en
formodning for at midlene skulle gå til tiltak for eldre. Arvelaterne
det er tale om, vil være i svært forskjellige livssituasjoner. Det
er neppe mulig å finne frem til formål som alle ville være tilfreds med.»
Desse medlemene er svært opptatte
av å styrkje dei frivillige organisasjonane, og opptatte av å halde
fram med kulturløftet. Desse medlemene vil understreke
at Arbeidarpartiet vil halde fram med sterk satsing på kultur og frivillige
organisasjonar. Desse medlemene meiner at å endre
arvelova slik at herrelaus arv skal fordelast til frivillige organisasjonar,
er prinsipielt galt med bakgrunn i at det vil kunne stride mot arvelatar
sitt ynske, og vil difor gå imot forslaget om å endre arvelova som
inneber ei avvikling av statens rett til arv. Desse medlemene vil
heller oppfordre regjeringa til å auke løyvingane på kulturbudsjettet,
og viser med det til Arbeidarpartiets alternative kulturbudsjett.
Desse medlemene støttar forslaga
A til lov om forsvunne personar, men støttar ikkje forslag B til
lov om endringar i arvelova.