Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om endringer i statsbudsjettet for 2015 under Olje- og energidepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet (flommen på Vestlandet oktober 2014)

Til Stortinget

Sammendrag

Olje- og energidepartementet viser i proposisjonen til at flomhendelsen på Vestlandet i oktober 2014 har ført til et stort behov for opprydding og reparasjon av sikringstiltak, samt nye sikringstiltak for å avverge ytterligere skader etter flommen. Dette er nødvendige tiltak som det haster med å få gjennomført. I mange tilfeller der det så langt er gjennomført krisetiltak, vil det måtte følges opp med ytterligere tiltak, der det er reparasjon av eksisterende sikringsanlegg, og der en tar ut masser fra gjenfylte elveløp. I tillegg er det økt behov for skjønnsmidler som delvis kompensasjon for økte utgifter til håndtering av den akutte krisesituasjonen, samt til opprydding og tilbakeføring av ødelagt kommunal/fylkeskommunal infrastruktur til opprinnelig nivå.

Forslag om endring av bevilgning og fullmakt

Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner

Post 64 Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572, post 64

Det ble utbetalt om lag 86 mill. kroner i skjønnsmidler til berørte kommuner i en ekstraordinær utbetaling i desember 2014 som følge av flommen på Vestlandet.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har på bakgrunn av anslag fra de aktuelle fylkesmennene kartlagt de resterende kostnadene ved reparasjon av kommunal infrastruktur. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 150 mill. kroner, til 2 166 mill. kroner.

Kap. 1820 Norges vassdrags- og energidirektorat

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har kartlagt merbehovet til opprydding, masseuttak, reparasjon av skadde sikringsanlegg og nye erosjons- og flomsikringsanlegg som følge av flommen på Vestlandet i oktober 2014. Dette beløper seg til totalt 190 mill. kroner (eksklusiv merverdiavgift).

Som følge av flomhendelsene foreslår departementet en tilleggsbevilgning på 112 mill. kroner og fullmakt til å pådra forpliktelser utover gitt bevilgning på 80 mill. kroner til hastetiltak, opprydding og reparasjoner.

For å lette belastningen for de mest rammede kommunene etter flommen på Vestlandet i oktober 2014, foreslår regjeringen å justere distriktsandelen ned for hastetiltak etter denne hendelsen. I de kommunene der en får uforutsette utgifter til hastetiltak på mer enn 2 mill. kroner (eksklusiv merverdiavgift), settes distriktsandelen ned fra 20 pst. til 5 pst. for det overskytende.

Departementet viser til at distriktsandelen først blir innbetalt etter at anleggene er ferdigstilt. Det foreslås derfor ingen økning i inntektsbevilgningen under kap. 4820, post 40 Flom- og skredforebygging.

Post 1 Driftsutgifter

Det foreslås å øke bevilgningen med 2 mill. kroner, til 488,515 mill. kroner.

Post 22 Flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 60 og 72

Det foreslås å øke bevilgningen med 109 mill. kroner, til 367,404 mill. kroner.

Videre foreslås fullmakten til å pådra forpliktelser utover gitt bevilgning økt fra 100 til 180 mill. kroner, jf. Forslag til vedtak II.

Post 60 Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og 72

Det foreslås å øke bevilgningen med 1 mill. kroner, til 15 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Tone-Helen Toften og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen, fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Prop. 63 S (2014–2015).

Komiteen viser til at bakgrunnen for saken er flomhendelsen på Vestlandet høsten 2014, som medførte betydelige skader på natur og eiendommer. Komiteen viser til at hendelsen har ført til stort behov for opprydding og reparasjon av sikringstiltak, samt nye sikringstiltak for å avverge ytterligere skader etter flommen.

Komiteen viser til at regjeringen foreslår å øke bevilgningen for skjønnsmidler til berørte kommuner med 150 mill. kroner ut over vedtatt budsjettramme for 2015.

Komiteen viser videre til at regjeringen foreslår å øke bevilgningen til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) med 112 mill. kroner ut over vedtatt budsjettramme for 2015, fordelt med 2 mill. kroner til driftsutgifter, 109 mill. kroner til flom- og skredforebygging og 1 mill. kroner til tilskudd til flom- og skredforebygging.

Komiteen viser til at regjeringen foreslår å utvide fullmakten til å pådra forpliktelser ut over gitt bevilgning fra 100 til 180 mill. kroner.

Komiteen støtter regjeringens forslag til endringer i statsbudsjettet for 2015.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at Norge de siste årene har vært rammet av store naturkatastrofer gjennom flom, brann og skred. Kommunene og fylkeskommunene har en vesentlig del av ansvaret for lokal infrastruktur og for opprydding etter naturkatastrofer. Dette medfører store kostnader som det ikke er dekning for innenfor ordinære budsjettrammer.

Dette medlem viser til at det i Senterpartiets alternative budsjett for 2015 ble foreslått avsatt 100 mill. kroner til ekstra skjønnsmidler, som skal inngå i et fond kommuner og fylker kan søke om midler fra ved naturkatastrofer. Et slikt fond må tilføres årlige bevilgninger og kan bidra til en raskere og mer effektiv behandling av søknader om ekstraordinære midler enn i dagens situasjon, hvor søknadene går til regjeringen og må bevilges gjennom vedtak i Stortinget.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

571

Rammetilskudd til kommuner

64

Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 564, post 64, forhøyes med

150 000 000

fra kr 2 016 000 000 til kr 2 166 000 000

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

1

Driftsutgifter, forhøyes med

2 000 000

fra kr 486 515 000 til kr 488 515 000

22

Flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 60 og 72, forhøyes med

109 000 000

fra kr 258 404 000 til kr 367 404 000

60

Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og 72, forhøyes med

1 000 000

fra kr 14 000 000 til kr 15 000 000

II

Fullmakt til å inngå forpliktelser utover gitt bevilgning

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2015 kan pådra seg forpliktelser utover gitte bevilgninger innenfor følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

22

Flom- og skredforebygging

180 mill. kroner

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 14. april 2015

Ola Elvestuen

Oskar J. Grimstad

leder

ordfører