Følgende forslag fremmes i representantforslaget:
«1. Stortinget ber regjeringen
sørge for at kvotekjøp i utviklingsland (‘CDM-kvoter’) ikke skal
brukes for å innfri norske klimamålsettinger etter 2020, og at dette
legges til grunn for innmeldingen av nye norske utslippsforpliktelser
til FNs klimakonvensjon våren 2015.
2. Stortinget ber regjeringen vurdere om
videre norske bidrag gjennom CDM-systemet er en hensiktsmessig måte
å støtte opp om grønn utvikling på i utviklingsland, sett i forhold
til bl.a. FNs grønne klimafond.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Tone-Helen
Toften og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at bakgrunnen for representantforslaget
er et ønske om mer forståelige klimamål for Norge, og klimamål som
skiller tydelig mellom nasjonal innenlands innsats og internasjonal
innsats. Representantforslaget bifaller at Norge skal støtte fattige
land med klimafinansiering.
Komiteen viser til at Stortinget
nettopp har behandlet Norges indikative forpliktelse til FN fram
mot 2030, jf. Meld. St. 13 (2014–2015) Om ny utslippsforpliktelse
for 2030 – en felles løsning med EU. Gjennom innstillingen ga et
flertall på Stortinget sin tilslutning til regjeringens forslag
til nye klimamålsettinger for 2030: Norge vil gå i dialog med EU
om at Norge gjennom deltakelse i EUs klimarammeverk skal bidra til
EUs felles mål for EU-området om 40 prosent reduksjon i 2030 sammenlignet
med 1990-nivå. EUs målsetting om 40 prosent reduksjon inneholder
ikke bruk av FNs fleksible mekanismer, men vil legge til rette for
fleksible mekanismer mellom EU-land. Dersom en slik avtale med EU
ikke fører fram, vil Norges indikative forpliktelse fremdeles være
40 prosent, men da betinget tilgang til fleksible mekansimer i den
nye klimaavtalen.
Komiteen viser også til at i
innstillingen til Meld. St. 13 (2014–2015) kom det fram at Norge skal
stå ved sine allerede innmeldte forpliktelser til FN – om at som
en del av en global og ambisiøs klimaavtale der også andre industriland tar
på seg betydelige forpliktelser, skal Norge ha et forpliktende mål
om karbonnøytralitet innen 2030.
Komiteen mener det er viktig
at Norge kutter betydelig i egne utslipp og styrer mot målet om at
Norge skal bli et lavutslippssamfunn. Komiteen viser
til Miljødirektoratets rapport «Kunnskapsgrunnlag for lavutslippsutvikling». Denne
rapporten anslår at veien mot lavutslippssamfunnet betyr at norske
utslipp må ned til mellom 10,2 og 20,4 millioner tonn i 2050, gitt
en befolkning på 6,6 millioner mennesker. For å få til dette trengs
det klare målsettinger samt virkemidler, som utløser tiltak som
kan sette fart på denne omstillingen i alle sektorer i Norge.
Komiteen viser videre til at
det er verdens aller fattigste land som rammest hardest av klimaendringene.
Behovet for klimafinansiering i fattige land er stort. Det trengs
finansiering for å hindre store utslippsøkninger i fattige land
etter hvert som økonomien vokser, og det trengs betydelig støtte
for at fattige land skal kunne tilpasse seg klimaendringene som
uansett kommer.
Komiteen har merket seg at FNs
klimapanels femte klimarapport mener at utslippskuttene som gjøres
fra nå og fram til 2030, har stor betydning for om vi klarer å nå
2-gradersmålet. Dersom utslippene flater ut og begynner å gå ned før
2030, kan behovet for årlige globale reduksjoner fra 2030 til 2050
ligge på om lag 3 pst.
Komiteen viser til at utviklingsland
og fremvoksende økonomier står for om lag 60 pst. av verdens klimagassutslipp. Komiteen mener
det vil bli svært vanskelig å nå 2-gradersmålet uten at utslippene
fra utviklingsland og fremvoksende økonomier reduseres.
Komiteen viser til at FNs fleksible
mekanisme «Clean Development Mechanism» (CDM) har finansiert gode
prosjekter i utviklingsland. Komiteen mener likevel
at finansiering av klimatiltak i fattige land ikke skal være en
erstatning for å kutte Norges egne innenlands utslipp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til Innst. 122 S (2014–2015)
der flertallet i komiteen ber regjeringen komme til Stortinget med
en sak som inkluderer en beskrivelse av mulige klimatiltak i utviklingsland
i perioden 2020–2030.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener CDM og fleksible mekanismer kan
spille en viktig rolle i arbeidet med å finansiere utslippsreduserende
tiltak. Hittil har CDM levert dokumenterte utslippskutt på over
1 milliard tonn CO2 og mobilisert mer
enn 215 mrd. USD i investeringer i utviklingsland. Dette tilsvarer
om lag 150 pst. av verdens offentlige bistand i løpet av ett år.
I tillegg anslår FN at allerede godkjente, men ikke iverksatte CDM-prosjekt
vil kutte globale utslipp med ytterligere 2 milliarder tonn CO2 fram til 2020.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen vil støtte FNs grønne klimafond med 1,6 mrd.
kroner fram til 2018. Fondet vil bidra til bærekraftig utvikling
gjennom å gi støtte til lavutslippsteknologi og klimarobuste løsninger
i utviklingsland. I tillegg skal fondet bidra til at utviklingsland
kan tilpasse seg konsekvensene av klimaendringene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til regjeringsplattformen, der
regjeringen skriver at de vil opprette et investeringsprogram innen
Statens pensjonsfond utland (SPU), med samme krav til forvaltning
som andre investeringer i SPU, og med det formål å investere i bærekraftige
bedrifter og prosjekter i fattige land og fremvoksende markeder.
Regjeringen vurderer i tillegg å opprette et eget mandat innen fornybar
energi med de samme krav til forvaltning som andre investeringer
i SPU.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
norske klimamålsettinger må slå fast et klart mål for innenlandske
kutt, og mener det er avgjørende at regjeringens forslag om en klimalov
sikrer dette, jf. Innst. 212 S (2014–2015).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne mener at sammenblandingen av innenlandske
utslippskutt og kvotekjøp i utlandet har gjort det unødvendig vanskelig
for politikere, media og borgere å få tilgang til oversikt over
klimapolitikken.
Disse medlemmer har merket seg
at Norges forpliktelse til FN fram mot 2030 så langt mangler konkrete
og målbare ambisjoner for utslippskutt fra norsk territorium, jf.
Innst. 211 S (2014–2015), og frykter at dette vil innebære fortsatt
store kvotekjøp i utlandet som erstatning for innenlandske utslippskutt,
og at olje- og gassindustrien fortsatt skjermes mot nedtrapping
og omstilling.
Disse medlemmermener
videre at et norsk bidrag på 400 mill. kroner per år til FNs grønne klimafond
er helt utilstrekkelig. Disse medlemmer viser til
at klimafinansiering er et sentralt krav fra utviklingslandene i klimaforhandlingene.
På FNs klimatoppmøte i København i 2009 forpliktet rike land seg
til å trappe opp klimafinansieringen til 100 mrd. dollar (ca. 600
mrd. kroner) årlig innen 2020.
Disse medlemmer viser til at
klima- og miljøministeren i sitt brev til komiteen skriver at det
hittil er lovet kun en brøkdel av dette – 10 mrd. dollar – til det
grønne fondet, som skulle spille en nøkkelrolle for å innfri løftet.
Det er dessuten viktig at de rike landenes løfter om klimafinansiering
ikke blir innfridd gjennom å kutte i annen bistand til fattige land. Disse medlemmer mener
Norge derfor burde bidra med penger til det grønne fondet i tillegg
til de ordinære bistandsbudsjettene på 1 prosent av BNI til bistand.
Komiteen påpeker at
Norge er et rikt land og har medansvar for historiske utslipp av
klimagasser som har bidratt til å skape klimaendringene. Dette tilsier
at Norge har et stort ansvar for å bidra til å finansiere klimatiltak
og tilpasning til klimaendringer i fattige land. Klimafinansiering
er et svært viktig tema for å bygge tillit i de internasjonale klimaforhandlingene,
der Norge har tradisjon for å påta seg en brobyggerrolle.
Komiteen viser til at de globale
klimaendringene i økende grad vil få betydning for internasjonalt
samarbeid. Klimaendringene har alvorlige konsekvenser for helse,
biologisk mangfold, naturressurser, matproduksjon og tilgang til
rent vann, spesielt i sårbare og fattige land.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er derfor fornøyd med at utenriksminister Børge Brende har sendt en
egen klimainstruks til alle ansatte i utenrikstjenesten. Instruksen
er en klar beskjed om at klimaarbeidet skal trappes opp og få en
tydeligere plass i utenriks- og utviklingspolitikken sammenlignet
med hva den har hatt tidligere.
Flertallet viser til at hovedvekten
i regjeringens klimaarbeid internasjonalt vil ligge på skogbevaring,
tilgang til ren energi, klimafinansiering, utfasing av fossile subsidier,
kortlevde klimaforurensere og klimatilpasning, særlig gjennom satsingen
på mat- og ernæringssikkerhet, vær- og klimatjenester, landbruksforskning, forebygging
av naturkatastrofer og bevaring av naturmangfold.
Flertallet støtter videre regjeringens
arbeid for å oppskalere internasjonal klimafinansiering fra offentlige
og private kilder samt innovative finansieringskilder. Målet med
arbeidet er at finansieringen blir mer effektiv og tilpasset utviklingslandenes
behov. Flertallet mener det også er viktig å arbeide
for internasjonale mekanismer som kan mobilisere større ressurser for
langsiktig og forutsigbar finansiering av klimatiltak i utviklingsland. Flertallet mener FNs
grønne klimafond er avgjørende i denne sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
at Norge må utarbeide flere forpliktelser for hvordan vi skal bidra
med klimafinansiering i fattige land fram mot 2030. Disse
medlemmer registrerer at Norges løfter for å bidra med klimafinansiering
gjennom andre kanaler, slik som FNs grønne klimafond, satsing på
fornybar energi og regnskogsatsingen, er ikke konkretisert for årene
etter 2020.
Disse medlemmer ber regjeringen
utarbeide en sak til Stortinget om norsk klimafinansiering i fattige
land fram mot 2030. Saken bør omhandle alle områder der Norge allerede
i dag bidrar i betydelig omfang, slik som for eksempel regnskogsatsing
og fornybar energi. Saken bør også omhandle status for utvikling
av fleksible mekanismer innenfor FNs klimarammeverk. Disse medlemmer ber
dessuten særskilt om en vurdering av Norges innsats for støtte til
klimatilpasning i årene fram mot 2030.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en sak
til Stortinget om norsk klimafinansiering i fattige land fram mot
2030. Saken bør omhandle alle områder der Norge allerede i dag bidrar
i betydelig omfang.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at Høynivåpanelet for CDM i 2012 varslet at CDM-markedet var
i ferd med å kollapse som følge av lav etterspørsel, og prisen på
slike kvoter er i dag så lav at det vil være svært billig å innfri
Norges løfte om karbonnøytralitet i 2030. Dette løftet er derfor
ikke i nærheten av tilstrekkelig til å reflektere Norges rettferdige
klimaansvar overfor fattige land. Disse medlemmer viser
videre til at det er uklart hvordan eventuelt nye fleksible mekanismer
innenfor FNs klimarammeverk vil innrettes.
Disse medlemmer ber regjeringen
utarbeide konkrete mål for klimafinansiering i fattige land fram
mot 2030, på en måte som tydelig skiller mellom ambisjonene for
innenlands omstilling til lavutslippssamfunnet og klimafinansiering
i fattige land.
Disse medlemmer foreslår:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide konkrete mål
for klimafinansiering i fattige land fram mot 2030, som tydelig
skiller mellom ambisjonene for innenlands omstilling til lavutslippssamfunnet
og klimafinansiering i fattige land.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2015,
der man foreslo at norsk klimafinansiering i fattige land må trappes
opp med ca. 650 mill. kroner årlig fra og med statsbudsjettet for
2015, slik at økningen er på 4 mrd. kroner i 2020. Pengene må komme i
tillegg til de ordinære bistandsbudsjettene på 1 prosent av BNI
til bistand.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne viser i denne forbindelse til Dokument 8:64 S
(2013–2014) om en norsk klimaprosent, og merknader og forslag i
Innst. 211 S (2014–2015).
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utarbeide en sak
til Stortinget om norsk klimafinansiering i fattige land fram mot
2030. Saken bør omhandle alle områder der Norge allerede i dag bidrar
i betydelig omfang.
Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen utarbeide konkrete mål
for klimafinansiering i fattige land fram mot 2030, som tydelig
skiller mellom ambisjonene for innenlands omstilling til lavutslippssamfunnet
og klimafinansiering i fattige land.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:49 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentant Rasmus Hansson om at kjøp av klimakvoter
i utviklingsland ikke lenger skal brukes i det norske klimaregnskapet
som erstatning for å kutte utslipp i Norge – vedlegges protokollen.
Jeg viser til Stortingets brev av 14. januar
2015 vedrørende Representantforslag 8:49 S (2014-2015) fra representanten
Rasmus Hansson.
Representantens første forslag er at regjeringen skal
sørge for at kvotekjøp i utviklingsland ikke skal brukes for å innfri
norske klimamålsettinger etter 2020. I Meld. St.13 (2014-2015) ”Ny
utslippsforpliktelse for 2030 – en felles løsning med EU”, orienterer
regjeringen Stortinget om hva som skal være Norges innspill til
internasjonal forpliktelse for perioden 2021-2030. Her fremkommer
det at regjeringen i første kvartal vil sende inn en selvstendig,
indikativ forpliktelse til FNs klimakonvensjon med følgende elementer:
Norge vil påta seg
en betinget forpliktelse om minst 40 prosent utslippsreduksjon i
2030 sammenlignet med 1990.
Norge vil gå i dialog med EU om å inngå
en avtale om felles oppfyllelse av klimaforpliktelsen sammen med
EU, med et klimamål på minst 40 prosent i 2030 sammenlignet med
1990-nivået. Regjeringen vil fram mot klimakonferansen i Paris
i desember 2015 arbeide for en intensjonsavtale med EU om felles
oppfyllelse av klimaforpliktelsen.
Dersom en felles løsning ikke fører fram, vil
målet om minst 40 prosent utslippsreduksjon i 2030 sammenlignet
med 1990, være Norges indikative forpliktelse. Målet er betinget
av tilgang på fleksible mekanismer i den nye klimaavtalen, og en
godskriving av vår deltakelse i EUs kvotesystem som bidrag til å
oppfylle forpliktelsen. For at ambisjonsnivået skal være det samme,
vil det kreve at Norge må ha adgang til bruk av fleksible internasjonale
mekanismer innenfor ikke-kvotepliktig sektor, på linje med den fleksibiliteten
EU-land vil få innenfor EU-systemet. EUs fordeling av utslippsmål
i ikke-kvotepliktig sektor og deres adgang til bruk av fleksible
mekanismer vil bli avklart i EUs videre arbeid med klimarammeverket,
og forventes vedtatt i 2016.
Mekanismene kan gi viktige bidrag til reduserte utslipp,
nødvendig omstilling og utvikling. Det er også slik at både med
felles oppfyllelse med EU og med en egen forpliktelse, er det aktuelt
å bruke fleksible mekanismer også etter 2021. En egen norsk forpliktelse
forutsetter bruk av fleksible mekanismer. Dersom EU på et senere
tidspunkt skal øke ambisjonsnivået er det aktuelt også for EU å
bruke fleksible mekanismer.
I sitt andre forslag foreslår representanten
at Stortinget ber regjeringen vurdere om videre norske bidrag gjennom
CDM-systemet er en hensiktsmessig måte å støtte opp om grønn utvikling
i utviklingsland, sett i forhold til bl.a. Det grønne klimafondet.
Forslagsstiller viser til at det er mange gode
klimaprosjekter under CDM som rike land bør bidra til å finansiere
i utviklingsland. Det er jeg enig i. Den grønne utviklingsmekanismen, CDM,
har bidratt sterkt til grønn omstilling i utviklingsland. Forslagsstiller
viser til en rapport fra et bredt sammensatt høynivåpanel
Climate Change, Carbon Markets and
the CDM: A Call to Action. Report of the High-Level Panel on the
CDM Policy Dialogue (December 2012). Panelet er klar
i sin anbefaling om videreføring og -utvikling av CDM-ordningen.
Så langt har ordningen gitt 1,5 mrd. tonn CO2-ekvivalenter
i dokumenterte reduksjoner i klimagasser. Reduksjonspotensialet
for allerede FN-godkjente prosjekter er anslått til mellom 6 og
7 mrd. tonn.
Manglende etterspørsel etter kvoter har ført
til at de alminnelige prisene i markedet er for lave til at nye
prosjekter blir satt i gang, og til at mange prosjekter som allerede
er godkjente og satt i gang, ikke videreføres. Overføringer fra
rike til fattige land gjennom mekanismen er dermed i ferd med å
tørke ut.
FN har gjort beregninger
http://cdm.unfccc.int/filestorage/e/x/t/extfile-20141201181934065-CDMFactSheet-LeverFinan_English_Lima_final.pdf/CDMFactSheet- som
viser at hver dollar brukt i CDM utløser ti dollar i private investeringer.
Når det gjelder investeringer i fornybar energi gir hver dollar
i CDM 18 dollar i private investeringer. Den grønne utviklingsmekanismen
har resultert i investeringer som FN anslår til flere hundre milliarder
amerikanske dollar. Utviklingen i klimakvotemarkedet er svært uheldig
for arbeidet med grønn omstilling i utviklingslandene.
Det er avgjørende at en lykkes i arbeidet med
en slik omstilling. Det er i utviklingslandene økningen i globale
utslipp av klimagasser nå finner sted. Den grønne utviklingsmekanismen
har ikke bare direkte bidratt til store reduksjoner i klimagassutslipp.
Gjennom praktisk handling har den også virket inn på tenkningen
både i privat og offentlig sektor, og vist vei for en grønn utvikling
i utviklingslandene. Få andre ordninger kan vise tilsvarende resultater.
Det norske kjøpsprogrammet er ett av svært få lyspunkt
for aktører som fortsatt arbeider med utvikling av klimaprosjekter
i Afrika, Asia og Latin-Amerika innenfor rammen av CDM.
Gjennom det kvotekjøpsprogrammet som Stortinget
har vedtatt kjøper vi et relativt stort antall kvoter fra prosjekter
som står i fare å bli avviklet som klimaprosjekter på grunn av de
lave markedsprisene. Kjøpene skjer gjennom generelle anbudsrunder
som omfatter alle CDM-land. Vi har også gjennomført en særskilt
anbudsrunde for prosjekter i de minst utviklede landene (MUL) der
vi aksepterer høyere priser enn det som var utfallet av den første,
generelle anbudsrunden. I denne anbudsrunden har vi også åpnet for
å kjøpe fra nye prosjekter. Prisene vi generelt betaler er flere
ganger høyere enn prisene i det ordinære markedet.
Jeg vil være klar på at CDM-systemet har hatt sine
svakheter. Fortsatt er det fare for at FN gjør feil i enkelttilfeller,
men kontrollregimet er blitt kraftig forbedret. Systemet er ikke
perfekt, men det er det beste vi har. Gjeldende system er basert
på at FN skal godkjenne enkeltprosjekter i utviklingsland som ikke
er underlagt noe tak for sine utslipp. I forhandlingene om en klimaavtale for
perioden 2020-2030 arbeider vi for at alle land, også utviklingsland,
forplikter seg til å begrense sine utslipp av klimagasser. Dette
vil ha føringer for utforming av framtidige fleksible mekanismer.
Representanten ber om at en vurderer om CDM-systemet
er hensiktsmessig sett i forhold til bl.a. Det grønne klimafondet.
Regjeringen prioriterer dette fondet høyt med tilsagn om bidrag
på 1,6 mrd. kroner i perioden 2015-2018. Samlede bidrag til fondet
er nå på over 10 mrd. dollar, og det er store forventninger til
at fondet skal etablere seg som den sentrale kanalen for multilateral
klimafinansiering i årene framover. Ikke minst vil fondet spille
en viktig rolle i å understøtte den nye klimaavtalen som skal undertegnes
i Paris i år. Fondet er enda ikke fullt ut operasjonelt, men det
forventes at det vil være i stand til å støtte konkrete klimatiltak
i utviklingsland i løpet av 2015.
Det er også viktig å påpeke at Det grønne klimafondet
er tiltenkt en annen rolle enn CDM. Der CDM er prosjektbasert, skal
Det grønne klimafondet arbeide i større skala med å hjelpe mottakerland
med å utvikle og finansiere nasjonale lavutslippsplaner.
Regjeringen er involvert i en rekke andre tiltak som
direkte og indirekte skal bidra til en grønn utvikling i utviklingsland.
CDM leverer den beste dokumentasjonen på oppnådde resultater mht
klimaeffekt, og har dannet grunnlag for utformingen av andre ordninger.
På norsk side legger vi stor vekt på ordninger hvor det kreves dokumentasjon
på oppnådde resultat før det utbetales støtte. Men slike ordninger
må suppleres med andre tiltak hvor resultatene er mer krevende å
måle.
Begrunnelsen for forslaget kan tyde på noen misforståelser
om kvotekjøpsprogrammet i første forpliktelsesperiode (2008-2012)
og om Stortingets behandling av ratifikasjon av tillegg til Kyotoprotokollen
vedrørende andre forpliktelsesperiode (2013-2020).
Jeg vil spesielt peke på at kvoter kjøpt gjennom kjøpsprogrammet
for Kyotoprotokollens første forpliktelsesperiode (2008-2012) utelukkende ble
brukt for å overoppfylle forpliktelsen, ikke som et ”supplement
til nasjonalt tiltak”.
Jeg vil videre peke på at det er bred oppslutning om
bruk av fleksible mekanismer, for eksempel kjøp av kvoter gjennom
Den grønne utviklingsmekanismen, i andre forpliktelsesperiode (2013-2020).
Jeg viser i den forbindelse til Stortingets behandling av Prop.
173 S (2012-2013) om samtykke til godkjennelse av endringer av 8. desember
2012 i Kyotoprotokollen av 11. desember 1997. Energi- og miljøkomiteen, herunder
representanten Hansson, påpekte i sin innstilling at ”det gjennom Kyotoprotokollens system åpnes for
en fleksibel gjennomføring og samarbeid mellom land som supplement
til nasjonale tiltak. Komiteen viser til at dette kan gjøre det
mulig for Norge å ta på seg større forpliktelser og bidra til større
globale reduksjoner.”
I tråd med Stortingets føringer legger regjeringen
opp til å innfri deler av Norges utslippsforpliktelse under Kyotoprotokollens
andre periode gjennom kvotekjøp.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 14. april
2015
Ola Elvestuen | Heikki Eidsvoll Holmås |
leder | ordfører |