Forslagsstillerne viser til at Norge har i dag
en rammestyrt ordning for kompensasjon av merverdiavgift ved bygging
av idrettsanlegg. Formålet med ordningen er å lette finansieringen av
anleggsinvesteringer og stimulere til en fortsatt bred utbygging
av idrettsanlegg. Alle som oppfyller vilkårene for å motta spillemidler
til idrettsanlegg, med unntak av kommuner/fylkeskommuner og kommunale
foretak, kan søke.
Forslagsstillerne viser videre til at det tildeles midler,
etter søknad, innenfor den rammen Stortinget har bevilget for det
enkelte år. Dersom bevilgningen ikke rekker til full kompensasjon,
vil den prosentvise avkortningen være lik for alle godkjente søkere.
Forslagsstillerne mener det er urimelig at idrettslagene
straffes med avkortning i refusjonen når anleggene står ferdige
på grunn av at rammebevilgningen ikke er tilstrekkelig. En underfinansiert
rammestyrt ordning oppleves som urettferdig og vilkårlig.
Forslagsstillerne viser til at det er gjennom
ordningen gitt full kompensasjon i tre av de fem årene den har eksistert.
I 2012 var 90 pst. av omsøkt beløp innvilget. I inneværende år gir
bevilgningen rom for at kun 57 pst. av omsøkt beløp innvilges. Det
er følgelig skjedd et markant skifte i år som, etter forslagsstillernes
oppfatning, understreker nødvendigheten av å forbedre ordningen
i tråd med intensjonen.
Forslagsstillerne viser videre til at for idrettslagene
er det viktig med forutsigbarhet. Forslagsstillerne mener det oppleves
urettferdig at de som fikk ferdigstilt sine anlegg i 2013 får full
kompensasjon, mens de som bygges og ferdigstilles i 2014 og 2015
risikerer å få en stor avkortning sammenlignet med betalt merverdiavgift.
Forslagsstillerne tar også opp regelverket vedrørende
merverdiavgiftskompensasjon ved dugnadsarbeid og pengebidrag fra
idrettslag, og ber om en presisering.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å endre merverdiavgiftskompensasjonsordningen
for idrettsanlegg slik at ordningen endres fra en rammestyrt ordning
til en regelstyrt ordning som sikrer full refusjon for godkjente
prosjekter.
2. Stortinget ber regjeringen inkludere
utgifter knyttet til vedlikehold av idrettsanlegg i merverdiavgiftskompensasjonsordningen.
3. Stortinget ber regjeringen presisere
regelverket for kommunenes fradrag for inngående merverdiavgift
av idrettsanlegg slik at pengebidrag og/eller dugnadsinnsats fra
frivillige organisasjoner ikke skal anses som vederlag.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen,
og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser
til representantforslaget. Komiteen viser til punkt
1 og 2 i forslaget som omhandler kompensasjon av merverdiavgift
for idrettsanlegg bygd i regi av lag og foreninger. Komiteen mener
ordningen har vist seg å være god og har virket etter hensikten.
Det er etter det komiteen erfarer blitt enklere for
målgruppen å selv ta ansvar for bygging av anlegg, noe den voldsomme
økningen i søknadsberettigede anlegg siste år understreker. Komiteen mener
det er en god ordning når brukerne selv tar ansvar for bygging og
drift av anleggene, og viser til det samhold og engasjement dette
skaper også ut over idrettsaktiviteten. Erfaring viser at det gjennom
dette i tillegg skapes samhold for å ta vare på anleggene. Dette
gir god samfunnsøkonomi. At bygging i slik regi også utløser dugnadsinnsats
som reduserer kostnaden gir et gunstig regnestykke både for staten
og for byggherrene. Komiteen viser til at alternativet i
mange tilfeller vil være at kommunene bygger anleggene uten samme
mulighet til å redusere kostnadene, noe som vil utløse full kompensasjon
for merverdiavgift og dermed en økt kostnad for staten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, støtter forslagsstillernes
intensjon om å gjøre ordningen som ble innført i 2010 mest mulig
forutsigbar for lag og foreninger. Flertallet viser
videre til at Solberg-regjeringen i budsjettbehandlingen for 2014
la inn ekstra midler til ordningen slik at posten var på 65 mill.
kroner. Dette viste seg ikke å være nok da det dette året kom inn
godkjente søknader på til sammen hele 113,8 mill. kroner, en formidabel
økning. For å hindre at dette skulle ende med en betydelig avkortning
til den enkelte søker, avsatte regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet
sammen med samarbeidspartiene Kristelig Folkeparti og Venstre den
nødvendige restsummen i salderingen av budsjettet for 2014 slik
at alle fikk kompensert det beløp de var godkjent med.
Flertallet viser til at de samme
partier i budsjettet for 2015 har økt rammen til 100 mill. kroner.
Det er vanskelig å forutsi behovet år for år, men en slik økning
i rammen vil danne et godt grunnlag for kompensasjon også i 2015.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at forslagsstillerne
også vil utvide ordningen til å gjelde vedlikehold av anlegg. Siden
kompensasjon for merverdiavgift til vedlikehold allerede er ivaretatt
i andre ordninger, mener dette flertallet det er
viktig å beholde denne ordningen som den er og til de formål den
er tiltenkt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at forslagsstillerne
i punkt 3 tar til orde for at frivillige organisasjoners bidrag
for rett til bruk av anlegg gjennom pengegaver eller dugnad ikke skal
danne grunnlag for avkortning i kommunenes momskompensasjon. Dette
ville være en helt ny praksis som vil kunne gi betydelig konkurransevridning
til fordel for de kommunale. Flertallet støtter ikke
en slik endring.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til lokale idrettslag, og foreningers behov for forutsigbarhet for
refusjon av moms når de bygger anlegg.
I statsbudsjettforslaget for 2015 foreslo Høyre- og
Fremskrittsparti-regjeringen å avsette 72 mill. kroner til momskompensasjonsordningen. Arbeiderpartiet
i finanskomiteen stilte spørsmål rundt dette, som ble besvart slik:
«Svar på spm. 276 fra Finanskomiteen/Arbeiderpartiets
fraksjon av 13. okt 2014
Vedr. mva.-kompensasjon Hvor mye må kap. 315 post 78 økes med for
at alle godkjente søknader kan innfris uten avkorting?
Spørsmålet
er forelagt Kulturdepartementet, som har gitt følgende svar:
'Vi
antar at spørsmålet ikke gjelder bevilgningen på kapitlets post
78 Ymse faste tiltak, men på post 82 Merverdiavgiftskompensasjon
ved bygging av idrettsanlegg. Jf. også svaret på spørsmålene 261
og 273 om det samme. I 2014 kom det inn søknader om merverdiavgiftskompensasjon
ved bygging av idrettsanlegg på om lag 120 mill. kroner. Godkjent søknadsbeløp
var om lag 114 mill. kroner. Med en bevilgning på i underkant av
66 mill. kroner ga dette en innvilgelse på om lag 57 pst. Kulturdepartementet
finner grunn til å tro at søknadsbeløpet i 2015 ikke vil være lavere
enn søknadsbeløpet i 2014. Gitt et godkjent søknadsbeløp på samme
nivå, 114 mill. kroner, vil den foreslåtte bevilgningen på om lag
72 mill. kroner i 2015 ikke dekke behovet. Bevilgningen vil gi en
innvilgelse på om lag 63 pst. Under forutsetning av at godkjent
søknadsbeløp i 2015 er 114 mill. kroner, vil det behøves om lag
42 mill. kroner mer enn foreslått bevilgning i 2015 for å oppnå
full merverdiavgiftskompensasjon i henhold til godkjente søknader.
Faktisk søknadsbeløp i 2015 blir først kjent etter søknadsfristen,
1. mai 2015. Godkjent søknadsbeløp vil foreligge etter saksbehandlingen
i Lotteri- og stiftelsestilsynet.'»
Disse medlemmer viser til at
slik det fremgår valgte regjeringen å bevisst underbudsjettere med
42 mill. kroner og ga dermed grunnlag for usikkerhet for organisasjonene
og frivilligheten. I budsjettavtalen med Kristelig Folkeparti og Venstre
ble det så konkludert med å øke bevilgningen med 27,4 mill. kroner
til 100 mill. kroner – altså fortsatt med en bevilgning under det regjeringen
selv forventer av søknader fra de lokale lag og foreninger. Arbeiderpartiet
foreslo for 2015 å øke posten med 60 mill. kroner for å skape forutsigbarhet
for organisasjonene om at full momskompensasjonen vil bli gitt.
Dette ville ha gitt en totalramme på 132,6 mill. kroner.
Komiteen viser til
at forutsigbarhet i momskompensasjonsordningen med sikkerhet for
full refusjon har vært en hovedsak fra Norges idrettsforbund i statsbudsjetthøringen.
Henvendelsene fra lokale lag og foreninger som opplevde usikkerheten
i fjor, har også vært mange.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, ønsker
at lag og foreninger som byggherre skal være et attraktivt alternativ
til utbygging i kommunal regi når det bygges idrettsanlegg, og viser
til at erfaringene er at dette som hovedregel gir et bedre samfunnsøkonomisk regnestykke. Flertallet vil
derfor be regjeringen vurdere om ordningen for merverdiavgiftskompensasjon
for idrettsanlegg kan gjøres mer forutsigbar, herunder en endring
fra rammestyrt til regelstyrt ordning, og melde tilbake til Stortinget
på egnet måte, seneste i regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2016.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere om ordningen
for merverdiavgiftskompensasjon for idrettsanlegg kan gjøres mer
forutsigbar, herunder en endring fra rammestyrt til regelstyrt ordning,
og melde tilbake til Stortinget på egnet måte, senest i regjeringens
forslag til statsbudsjett for 2016.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti går inn for at lag og foreninger
gis samme forutsigbarhet som kommunene når det bygges idrettsanlegg.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
forslaget om at ordningen med momskompensasjon gjøres regelstyrt.
Disse medlemmer viser til at
drifts- og vedlikeholdsutgifter i dag er henvist til momskompensasjonsordningen
til frivillige organisasjoner, og støtter ikke forslaget om å endre
dette.
Disse medlemmer viser videre
til at Arbeiderpartiets politikk er å bidra til å sikre gratis lokal-
og anleggsleie for frivillige organisasjoner i kommunene, og støtter
ikke forslagets pkt. 3.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å endre momskompensasjonsordningen for idrettsanlegg, slik at ordningen
endres fra en rammestyrt ordning til en regelstyrt, som sikrer full refusjon
for spillemiddelgodkjente prosjekter.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, vil fremheve at samarbeidspartiene
Kristelig Folkeparti og Venstre, og regjeringspartiene Høyre og
Fremskrittspartiet, sammen sørget for full innvilgelse av godkjent
søknadsbeløp i 2014, også etter at godkjent søknadssum nesten ble
doblet fra året før. Flertallet merker seg at Arbeiderpartiets holdning
i opposisjon står i skarp kontrast til Arbeiderpartiets gjennomføringskraft
i regjering.
Flertallet finner det betimelig
å minne om at den rød-grønne regjeringen, i samme år som godkjent
søknadssum gikk opp fra vel 62 mill. kroner til nesten 114 mill.
kroner, samtidig valgte å redusere bevilgningen for kompensasjon ned
fra 62 mill. kroner til 55 mill. kroner. Dette skjedde etter at
forrige regjering hadde avkortet kompensasjonen i 2012, for så å
igjen nå full kompensasjon i 2013.
Flertallet vil påpeke at regjeringen
Solberg går motsatt vei, ved å øke momskompensasjonsbeløpet år for
år. For 2015 ble det foreslått en vesentlig økning fra året før.
I budsjettavtalen med samarbeidspartiene Kristelig Folkeparti og Venstre
ble denne bevilgningen gitt et ytterligere løft til 100 mill., som
nesten er en dobling fra siste budsjettforslag Arbeiderpartiet fremmet
i regjering.
Flertallet er opptatt av å sørge
for gode rammer for momskompensasjonsordningen, og vil samtidig
påpeke at regjeringen Stoltenberg II valgte å innføre momskompensasjonsordningen for
idrettsanlegg som en rammestyrt ordning. Flertallet viser
til at samarbeidspartiene og regjeringspartiene sørget for full
innvilgelse av godkjent søknadsbeløp i 2014 under den rammestyrte
ordningen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede forslaget
om å inkludere utgifter knyttet til vedlikehold av idrettsanlegg
i merverdiavgiftskompensasjonsordningen og komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.»
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å endre momskompensasjonsordningen for idrettsanlegg, slik at ordningen
endres fra en rammestyrt ordning til en regelstyrt, som sikrer full refusjon
for spillemiddelgodkjente prosjekter.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen utrede forslaget
om å inkludere utgifter knyttet til vedlikehold av idrettsanlegg
i merverdiavgiftskompensasjonsordningen og komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å fatte følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen vurdere om ordningen for
merverdiavgiftskompensasjon for idrettsanlegg kan gjøres mer forutsigbar,
herunder en endring fra rammestyrt til regelstyrt ordning, og melde
tilbake til Stortinget på egnet måte, senest i regjeringens forslag
til statsbudsjett for 2016.
II
Dokument 8:22 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Marit Arnstad, Anne Tingelstad Wøien
og Jenny Klinge om å endre ordningen med merverdiavgiftskompensasjon
for idrettsanlegg – vedlegges protokollen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den
15. april 2015
Svein Harberg |
leder og ordfører |