Forslag fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre:
Forslag 1
Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag mv., § 4 a tredje ledd,
1. og 2. og nytt 3. og 4. punktum skal lyde:
Løypene skal som hovedregel legges nær eksisterende
veinett, herunder på ubrøyta snødekt skogsbilvei. Slike løyper skal
som hovedregel benyttes til næring og nyttekjøring. Dersom kommunen
fraviker dette, må det særlig begrunnes. Løypene skal ikke legges
i verneområder, foreslåtte verneområder eller villreinområder eller
i de store sammenhengende områdene av nasjonal eller regional betydning for
vinterfriluftsliv. Løypene skal ikke være til skade eller ulempe
for reindriften eller til skade for stedegne arter eller naturtyper,
og de skal ikke kreve terrenginngrep.
Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Senterpartiet:
Forslag 2
Lov om motorferdsel i utmark, § 4a andre ledd nytt 2. punktum
skal lyde:
I kommunene Finnmark og Nord-Troms (kommunene
Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) omfatter myndigheten
også adgang til i forskrift å tillate kjøring ut av løypa på islagt
vann for å raste.
Forslag fra Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 3
Prop. 35 L (2014–2015) om endringer i lov om motorferdsel
i utmark og vassdrag mv. sendes tilbake til regjeringen.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med forslag til sanksjonsregime for kommuner som bryter lov om motorferdsel
i utmark.