Bak tilrådingen bokstav A, ny paragraf 4 b,
står et flertall som i komiteen består av medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne.
Bak tilrådingen bokstav B, romertall I og romertall
IV, står komiteen. Bak tilrådingen bokstav B, romertall II og III
står et flertall i komiteen som består av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet. Bak tilrådingen
bokstav B, romertall V, står et flertall i komiteen, som består av
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
A
om endringer i lov om motorferdsel i utmark og
vassdrag mv.
I
I lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark
og vassdrag gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag
(motorferdselloven)
§ 4 a skal lyde:
§ 4 a (forskrift om bruk av
motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag)
Motorkjøretøyer kan i utmark og på islagte vassdrag bare
brukes i samsvar med forskrift gitt av departementet.
Departementet kan gi kommunestyret, eller annet folkevalgt
organ som kommunestyret bestemmer, myndighet til i forskrift å fastsette
løyper for kjøring med snøscooter på vinterføre.
Løypene skal ikke legges i verneområder, foreslåtte
verneområder eller nasjonale villreinområder. Løypene skal ikke
være til vesentlig skade eller ulempe for reindriften eller kreve
terrenginngrep. Ved fastsetting av løypene skal kommunen ta særskilt hensyn
til støy og andre ulemper for friluftslivet. Kommunen skal også
ta hensyn til naturmangfold, bolig- og hytteområder, landskap, kulturminner
og kulturmiljø og sikkerheten for dem som kjører og andre. Før fastsetting
av løypene skal kommunen utrede virkningen løypene vil ha for friluftsliv
og naturmangfold i influensområdet, samt kartlegge og verdsette
friluftslivsområdene der løypene planlegges, og vurdere betydningen
av disse områdene opp mot øvrige friluftslivsområder i kommunen.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
løypene og kommunens saksbehandling, herunder regler om klage på
kommunens vedtak om fastsetting av løyper etter andre ledd.
Ny § 4 b skal lyde
Nødvendig stopp og rasting må skje så nær løypa som
mulig og skal ikke overstige 30 meter. Det er bare kjøring i rett
linje ut fra løypa som kan aksepteres, kjøring langsetter løypa
i en 30-metersavstand vil være ulovlig.
§ 5 tredje ledd oppheves.
Ny § 12 a skal lyde:
§ 12 a (tilsyn og kontroll)
Statens naturoppsyn fører kontroll med at bestemmelser
gitt i eller i medhold av denne lov blir overholdt. Reglene i naturoppsynsloven
§ 3 får anvendelse ved kontroll etter denne lov. I tillegg til fullmaktene
i naturoppsynsloven § 3 kan oppsynet kreve at fører av snøscooter
viser fram dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen.
Ny § 12 b skal lyde:
§ 12 b (overtredelsesgebyr)
Statens naturoppsyn kan ilegge fører av snøscooter
overtredelsesgebyr hvis fører ikke overholder bestemmelser gitt
i eller i medhold av denne lov. Overtredelsesgebyr kan også ilegges
ved brudd på plikter etter naturoppsynsloven § 3 fjerde ledd, jf.
andre ledd, ved kontroll etter denne lov.
Overtredelsesgebyret forfaller til betaling 2
måneder fra vedtak er fattet. Endelig vedtak om overtredelsesgebyr
er tvangsgrunnlag for utlegg. Dersom fører går til søksmål mot staten
for å prøve vedtaket, suspenderes tvangskraften.
Adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr foreldes
2 år etter at overtredelsen er opphørt. Fristen avbrytes ved at
tilsynsmyndigheten gir forhåndsvarsel eller fatter vedtak om overtredelsesgebyr.
Departementet gir i forskrift nærmere regler om overtredelsesgebyrets
størrelse og saksbehandlingen.
II
I lov 6. juni 1975 nr. 31 om utnytting av rettar
og lunnende m.m. i statsallmenningane (fjellova) gjøres følgende
endringer:
§ 10 andre ledd andre setning skal
lyde:
Vedtak etter §§ 12 og 16 kan ikkje påklagast til departementet.
§ 12 tredje ledd skal lyde:
Rett til å forby eller redusere motorferdsel i statsallmenning
for andre enn Statskog SF ligg til fjellstyret. Før fjellstyret
tek avgjerd, skal Statskog SF, og i tilfelle allmenningsstyret,
ha hatt høve til å kome med fråsegn i saka.
§ 12 nåværende tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
III
B
I
Stortinget ber regjeringen gjennom forskrift gi kommunene
mulighet til å tillate bruk av snøscooter på vinterføre til nødvendig
søk etter skadet storvilt utenom ordinær jakt, når søket foregår
i regi av kommunen.
II
Stortinget ber regjeringen gjennom forskrift gi kommunene
anledning til å gi tillatelse til bruk av motorkjøretøy på vinterføre
til transport av personer, materiell og utstyr i forbindelse med utmarksnæring,
etter søknad.
III
Stortinget ber regjeringen gjennom forskrift gi kommunene
mulighet til å tillate bruk av snøscooter på vinterføre for tilsyn
med jervebåser.
IV
Stortinget ber regjeringen sørge for at i sentrale områder
for kalving og flytting av tamrein skal snøscooterløyper være stengt
om våren etter 25. april.
V
Stortinget ber regjeringen gjennom forskrift sørge
for at Klima- og miljødepartementet gis myndighet til å stanse eller
sette et tak for omfanget av nye løyper for hele eller deler av
landet.