Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen styrke rådgivningstjenesten
på ungdoms- og videregåendetrinnet ved hjelp av økte ressurser,
etterutdanning og bedre samarbeid mellom de ulike aktørene innenfor
yrkesfag, høyere utdanningsinstitusjoner og arbeidslivet.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen opprette tilbud om hospitering
i arbeidslivet i kortere perioder for rådgivere på 8.–10. trinn.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
gis et tilbud om intensivopplæring mellom ungdomstrinnet og videregående
opplæring for elever med svake grunnleggende ferdigheter, og sikre særlig
oppfølging av elever som står i fare for å ikke bestå fag.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen sikre at fylkene
legger til rette for god kontakt mellom skole og lokalt arbeidsliv.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om
et eget kompetanseløft med en tilpasset grunnutdanningspakke for
yrkesfaglærere, med mål om at alle skal oppfylle tilsettingskravene.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen utarbeide en rekrutteringsplan
med gunstige stipendordninger for å motivere flere fagarbeidere
til å ta yrkesfaglærerutdanning.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen utrede hvilken modell for
fremtidig yrkesfaglærerutdanning som best vil sikre kvalitet og
tilstrekkelig rekruttering.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen sikre at det etableres varige
hospiteringsordninger i alle fylker for yrkesfaglærere og instruktører.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen bedre muligheten
for yrkesfaglærere til etter- og videreutdanning innen programfagene.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet med
å gjøre fellesfagene mer yrkesrelevante.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
flere vekslingsmodeller og mer praksis, blant annet gjennom å øke
muligheten til å disponere fag- og timefordelingen friere gjennom
skoleløpet.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen innføre bedre muligheter
for elever som har valgt studiespesialisering, til å bytte til et
yrkesfaglig løp.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om
å gi økonomiske tilskudd til bedrifter som tar inn elever til kortere
praksisperioder tidlig i opplæringsløpet.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen gi skolene bedre økonomiske
rammer til å organisere gode toårige praksisrettede løp for elever
som ikke får læreplass.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen utarbeide en opptrappingsplan
for oppgradering av utstyr på yrkesfaglige studieretninger.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen igangsette et prøveprosjekt
etter modell fra Danmark der man bruker virkemidler i arbeidsmarkedspolitikken
for å stimulere til utdanning.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen styrke partenes engasjement
og eierskap til opplæringen gjennom blant annet de faglige rådene.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om
å kreve at bedrifter som deltar i anbud ved offentlige innkjøp,
er aktive opplæringsbedrifter og har lærlinger på det aktuelle prosjektet,
der dette er mulig.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen gjøre det enklere
for mindre bedrifter å gå sammen om å ta inn lærlinger.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen sørge for bedre oppfølging
av lærlinger i bedrift, gjennom at skolen sammen med bedrift får
ansvar for at eleven oppnår kompetansemålene under opplæring i arbeidslivet.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen bidra til at ordningen med
arbeidslivsveiledere utvides til flere skoler.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om
å styrke yrkesopplæringsnemndene, gi dem ansvar for å vurdere fremtidig
kompetansebehov i arbeidslivet og gi råd om dimensjonering av studietilbudet.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene
i arbeidslivet utrede hvilken rolle og struktur opplæringskontorene
bør ha i fremtidens fagopplæring.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen øke lærlingtilskuddet
i statsbudsjettet.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen innføre et forsøksprosjekt
i utvalgte bransjer med en innbetalingsordning for læreplasser og
kvalitetstiltak.
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen sikre at lærlingtilskuddet
går til den kommunale eller fylkeskommunale virksomheten som faktisk
tar inn lærlingen.
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen utrede innføring
av en økonomisk incentivordning som utbetales til bedrift og lærling
etter oppnådd fagbrev.
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen gjennomgå finansieringssystemet
for videregående opplæring, for å sikre at det gir økonomiske incentiver
til fylkeskommuner og skoler til å øke antallet elever som gjennomfører
videregående opplæring.
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen utrede ulike økonomiske
tiltak som kan bidra til redusert fravær og økt gjennomføring i
videregående skole.
Forslag 30
Stortinget ber regjeringen igangsette et samarbeid
med partene i arbeidslivet om en mer utviklet og bedre tilpasset
fagopplæring innen servicenæring/varehandel og deler av privat tjenesteyting.
Forslag 31
Stortinget ber regjeringen sikre at elever med fagbrev
gis mulighet til inntak på akademiske studier i høyere utdanning
etter modell fra Y-veien, og at Y-veistilbudet bygges ut i tråd
med behov i samfunns- og arbeidsliv.
Forslag 32
Stortinget ber regjeringen legge frem tiltak
for å bedre voksnes mulighet til å ta fagbrev.
Forslag 33
Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene
utrede hvordan yrkesveien i utdanningssystemet kan styrkes.