EU-programmet for sysselsetting og sosial innovasjon
(Employment and Social Innovation – EaSI) for perioden 2014–2020
ble formelt vedtatt 11. desember 2013 ved Europaparlamentet- og
Rådets forordning (EU) nr. 1296/2013. Formålet med programmet er
å bidra til gjennomføringen av Europa 2020-strategien gjennom å
gi bistand til oppfyllelse av EUs mål om å fremme et høyt sysselsettingsnivå,
sikre anstendig sosial beskyttelse, bekjempe sosial utstøting og
fattigdom og forbedre arbeidsvilkårene. Programperioden varer fra
1. januar 2014 til 31. desember 2020.
Programmet er åpent for deltakelse fra EØS/EFTA-statene.
Grunnet budsjettmessige forhold deltok Norge fra 2014 bare i EaSI-programmets EURES-akse,
og ikke i de øvrige delene av forordningen, jf. Prop. 89 S (2013–2014)
og Innst. 291 S (2013–2014).
Det foreslås at Norge fra 2015 også deltar i
EaSI-programmets PROGRESS-akse (2015–2020) (Programme for Employment
and Social Solidarity), jf. Prop. 1 S (2014–2015) og Innst. 15 S (2014–2015).
Det vises til proposisjonens kapittel 2 der
det er nærmere redegjort for programmet for sysselsetting og sosial
innovasjon EASI (2014–2020), og kapittel 3 der PROGRESS-aksen av
programmet er nærmere redegjort for.
Siden norsk deltakelse i EaSI-programmets PROGRESS-akse
krever årlige økonomiske bidrag i programperioden på seks år, må
Stortingets samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning innhentes,
jf. Grunnloven § 26 annet ledd.
For å hindre at Norge forsinker ikrafttredelse
av beslutningen, og for å gjøre det mulig for Norge å delta i PROGRESS-aksen
av EaSI-programmet så tidlig som mulig og sikre norsk deltakelse i
programaktivitetene for 2015, fremmes forslag om at Stortinget gir
sitt samtykke før beslutningen fattes i EØS-komiteen. Avgjørelsen
i EØS-komiteen er ventet i andre kvartal 2015. Det vil dermed ikke
bli nødvendig for Norge å ta forbehold om konstitusjonelle prosedyrer
ved beslutningen i EØS-komiteen.
Det er ikke ventet at det vil komme endringer
i utkastet til beslutning i EØS-komiteen. Dersom den endelige beslutningen
avviker vesentlig fra det utkastet som er lagt frem i denne proposisjonen,
vil saken bli lagt frem for Stortinget på nytt.
Med sikte på å utvide norsk deltakelse i EUs
program for sysselsetting og sosial innovasjon (EaSI) vil EØS-komiteen
vedta en endring av protokoll 31, artikkel 15 i EØS-avtalen, slik
at avtalen også omfatter norsk deltakelse i PROGRESS-aksen av dette
programmet. I proposisjonens kapittel 5 er det nærmere redegjort
for innholdet i utkastet til EØS-komiteens beslutning.
EaSI-programmets totalbudsjett er 919 469 mill. euro
for perioden 2014–2020. Budsjettet fordeles med om lag 61 pst. på
PROGRESS, 21 pst. på mikrofinansieringsordningen og med 18 pst.
på EURES-nettverket.
Innen PROGRESS er målet å allokere minst 20 pst.
av midlene til sysselsettingsområdet, særlig for å bekjempe ungdomsledigheten
og minst 50 pst. til arbeidet for å sikre sosial beskyttelse, bekjempe
sosial utstøting, samt forebygge og redusere fattigdom. Minst 10
pst. skal benyttes til arbeidet for å bedre arbeidsvilkår. For å
underbygge programmets fleksibilitet kan opp til 20 pst. av budsjettet
dekke aktivitetene som går på tvers av de nevnte programdelene.
Det anslås at den samlede norske kontingenten for
å delta i PROGRESS-aksen vil utgjøre om lag 21 mill. kroner i gjennomsnitt
per år i perioden 2015–2020. Kontingentens størrelse vil variere
noe avhengig av aktiviteten og valutakursen.
Kostnadene vil bli dekket innenfor gjeldende budsjettramme
til Arbeids- og sosialdepartementets kap. 601 post 70. Beløpet inkluderer
administrasjonsutgifter knyttet til departementets utsendte eksperter
til Europakommisjonen.
Utvidelse av deltakelse i EaSI-programmets PROGRESS-akse
krever ikke lov- eller forskriftsendringer.
Det er viktig for Norge å ta del i det europeiske samarbeidet
på det arbeidslivspolitiske og sosialpolitiske området.
Norsk deltakelse i PROGRESS er sentralt for
å kunne ivareta omfattende faglige interesser på arbeidsretts- og
arbeidsmiljøområdet som i sin helhet er innlemmet i EØS-avtalen.
Norge er derfor sterkt berørt av utviklingen av europaretten på
disse områdene.
Deltakelsen i PROGRESS vil gi norske myndigheter,
organisasjoner og forskningsmiljøer anledning til å delta i programmets
utlysninger av studier og prosjektmidler, samt deltakelse i aktiviteter
og nettverksbygging.
Deltakelse i PROGRESS gir mulighet til fortsatt å
delta i MISSOC-samarbeidet (Mutual Information System on Social
Protection), som er en plattform for løpende informasjons- og erfaringsutveksling,
analyse og overvåking av utviklingstrekkene på trygdeområdet innen
EØS.
Programmet omfatter områder som er sentrale
i norsk politikk, herunder arbeidet med å styrke samarbeidet mellom
ulike håndhevingsmyndigheter og mellom myndighetene og andre berørte
aktører for å bekjempe arbeid som ikke innrapporteres til myndighetene.
Effektiv bekjempelse av svart arbeid krever samarbeid og informasjonsutveksling
på tvers av medlemsstatene og mellom flere ulike etater i de ulike
medlemsstatene. Deltakelse i PROGRESS gir Norge anledning til deltakelse
i ekspertgrupper og gjennomføringsgrupper til håndhevingsdirektivet,
det videre arbeidet med utsendingsdirektivet og arbeidet med revisjon
av arbeidstidsdirektivet.
Deltakelse i EaSI-programmets PROGRESS-akse
bidrar til å fremme norske interesser i den europeiske prosessen,
blant annet gjennom å medvirke i de faglige drøftelsene som ligger
forut for arbeidet med nytt EØS-relevant regelverk. Det gir også
læringsutbytte gjennom samhandling med EU-statene på disse områdene.
Ordningen med å ha utsendte nasjonale eksperter fra Norge for å
arbeide i Europakommisjonen vil bli videreført.
Arbeids- og sosialdepartementet tilrår at Stortinget
samtykker til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse
i EØS-avtalen av PROGRESS-aksen av EaSI-programmet (2014–2020) fra
2015. Utenriksdepartementet slutter seg til dette.