Finansdepartementet foreslår i proposisjonen endringer
i sentralbankloven.
Den operasjonelle forvaltningen av Statens pensjonsfond
utland (SPU) ivaretas av Norges Bank, i tråd med lov om Statens
pensjonsfond og etter nærmere bestemmelser fastsatt av departementet.
Departementet foreslår å styrke hovedstyrets kapasitet og kompetanse
ved at det utvides fra én til to visesentralbanksjefer, som begge
inngår i hovedstyret. For å beholde samme antall eksterne medlemmer
i hovedstyret som i dag, foreslås det å øke antall medlemmer i hovedstyret
til åtte.
Representantskapet er sammen med hovedstyret Norges
Banks øverste organer. Norges Banks representantskap har femten
medlemmer med personlige varamedlemmer, som velges av Stortinget.
Det foreslås at ordningen med personlige varamedlemmer utgår, og
at Stortinget i stedet oppnevner to faste varamedlemmer. Dette sikrer
bedre kontinuitet.
Departementet foreslår videre at hovedstyret
gis kompetanse til å beslutte at virksomhet som ledd i forvaltningen
av SPU kan utøves av selskaper som banken eier helt eller delvis.
Representantskapets ansvar for å føre tilsyn med slike selskaper
endres ikke som følge av dette. Utviklingen i arbeidet med å forvalte
SPU taler for å klargjøre ansvars- og rolledelingen mellom representantskapet
og hovedstyret når det gjelder slike beslutninger. Med lovforslaget
tar departementet sikte på å legge til rette for en praktisk gjennomførbar
og hensiktsmessig arbeidsfordeling mellom hovedstyret som utøvende myndighet
og representantskapet som kontroll- og tilsynsorgan.
Norges Bank har som mål å fremme økonomisk stabilitet.
Banken har utøvende og rådgivende oppgaver i pengepolitikken og
skal bidra til robuste og effektive finansmarkeder og betalingssystemer.
Norges Bank forvalter landets valutareserver og SPU, jf. lov om
Statens pensjonsfond § 2 annet ledd og § 7. Norges Banks oppgaver
innenfor pengepolitikk, finansiell stabilitet og kapitalforvaltning
utøves på grunnlag av sentralbankloven og etter mandater og retningslinjer
fastsatt av regjeringen og Stortinget.
De siste femten årene har Norges Bank gjennomgått
store endringer. Blant annet er kapitalforvaltningen blitt en stadig
større del av bankens virksomhet. Markedsverdien av SPU var 6 431
mrd. kroner ved utgangen av 2014.
I tiden som er gått siden sentralbankloven ble
vedtatt, er det foretatt flere endringer av loven med sikte på å
styrke bankens styrings- og kontrollapparat, jf. Ot.prp. nr. 58
(2008–2009) Om lov om endringer i lov 24. mai 1985 nr. 28 om Norges Bank
og pengevesenet mv. (ny regnskaps- og revisjonsordning mv.) og Prop.
101 L (2009–2010) Endringer i sentralbanklova. Disse endringene
omfattet blant annet:
presisering av rolle-
og ansvarsfordelingen mellom Norges Banks hovedstyre og representantskap,
ny ordning med ekstern revisjon og lovfesting
av krav om internrevisjon i Norges Bank,
ny forskrift om risikostyring og internkontroll
i Norges Bank, og
minstekrav til innholdet i representantskapets
årlige uttalelse direkte til Stortinget om tilsynet med banken.
I tillegg er det iverksatt flere tiltak for
å styrke forvaltningen av SPU, jf. Meld. St. 10 (2009–2010) Forvaltningen
av Statens pensjonsfond i 2010:
styrking av Norges
Banks interne styringsstruktur, med klargjøring av rolle- og ansvarsfordelingen
mellom hovedstyret og kapitalforvaltningsenheten (Norges Bank Investment
Management (NBIM)),
omfattende omorganisering av NBIM med vesentlig
styrket risikostyring og rapportering,
styrking av hovedstyrets oppfølging av
NBIM, blant annet gjennom et nytt investeringsmandat for virksomhetens
leder, med utfyllende regler for hva SPU kan investeres i og hvor
stor risiko som kan tas i forvaltningen, og nye prinsipper for risikostyringen
i kapitalforvaltningen, og
fastsetting av nytt mandat til Norges Bank
for forvaltningen av SPU.
Dagens styrings- og kontrollstruktur i Norges Bank,
herunder for forvaltningen av SPU, anses å ha fungert godt. Norges
Bank har bygd opp en kompetent organisasjon og levert gode resultater innen
pengepolitikk, finansiell stabilitet og kapitalforvaltning. Banken
nyter bred tillit både i Norge og internasjonalt.
Kompleksiteten i Norges Banks virksomhet har økt
de senere årene, og det er grunn til å tro at det vil fortsette.
Finansmarkedene er mer sammenvevde mellom land, og nye instrumenter
kommer til. Den internasjonale finanskrisen i 2008 og 2009 førte
blant annet til at sentralbanker i de fleste land fikk et økt ansvar
for å understøtte finansiell stabilitet. Samtidig må det tas høyde
for at SPU vil fortsette å vokse i verdi og spres på flere markeder.
Departementet ønsker å legge til rette for at ledelses- og kontrollstrukturen
i Norges Bank kan styrkes i møte med de store og økende utfordringene
bankens omfattende og sammensatte ansvarsområder medfører. Dette
er i tråd med regjeringserklæringen, der det heter at: «Regjeringen
vil bygge videre på det rammeverket som er skapt rundt forvaltningen
av SPU». I proposisjonen foreslår departementet en styrking av enkelte
sider ved styrings- og kontrollstrukturen for Norges Bank. Det foreslås
en utvidelse fra én til to visesentralbanksjefer, der begge inngår
i hovedstyret. Videre foreslås det at ordningen med personlige varamedlemmer
i representantskapet utgår, og at Stortinget i stedet oppnevner
to faste varamedlemmer. Departementet foreslår også at Norges Banks
hovedstyre gis kompetanse til å beslutte at virksomhet som ledd
i forvaltningen av SPU kan utøves av selskaper som banken helt eller
delvis eier.
Departementet har ved brev 5. mars 2015 forelagt
forslagene til endringer i sentralbankloven for Norges Bank.
En bredere gjennomgang av Norges Banks styringsstruktur
forutsetter større endringer i sentralbankloven som blant annet
kan være lovteknisk kompliserte. Selv om loven ikke har vært til
hinder for at Norges Bank har kunnet videreutvikle sin virksomhet,
er gjeldende lov på enkelte punkter ikke fullt ut i takt med dagens
virkelighet. Regjeringen har derfor i dag nedsatt et utvalg som
skal gjennomgå sentralbankloven og organiseringen av Norges Bank.
Utvalget skal foreta en bred gjennomgang av sentralbankloven
i lys av de store endringene som har funnet sted i mål og virkemidler
i pengepolitikken og for finansiell stabilitet siden loven ble vedtatt.
Utvalget skal også vurdere styringsstrukturen for Norges Bank og
forholdet mellom Norges Bank og sentralmyndighetene. Utvalget skal
legge gjeldende retningslinjer for pengepolitikken til grunn i sitt
arbeid.
Departementet følger med denne proposisjonen og
opprettelsen av nevnte utvalg opp Innst. 200 S (2013–2014), jf.
Meld. St. 19 (2013–2014) Forvaltningen av Statens pensjonsfond i 2013.
Gjeldende rett er omtalt i punkt 3.1 (s. 7–8)
i proposisjonen.
Proposisjonens punkt 3.2 (s. 8–9) omtaler utvidelse
til to visesentralbanksjefer.
Sammensetningen av representantskapet omtales
i punkt 3.3 (s. 9–11) i proposisjonen.
Kompetanse til å opprette selskap som ledd i
forvaltningen av SPU omtales i proposisjonens kapittel 4 (s. 11–15).
Økonomiske og administrative konsekvenser er det
redegjort for i proposisjonens kapittel 5 (s. 15–16).
Merknader til de enkelte bestemmelsene står
i kapittel 6 (s. 16) i proposisjonen.