I proposisjonen foreslås de lovendringer som
er nødvendige for å endre dagens ordning for dekning av utgifter
til pasientreiser. Ordningen skal bli enklere, med standardsats,
færre dokumentasjonskrav og elektronisk innsending av refusjonskrav.
Arbeidet følger opp Stortingets behandling av Meld. St. 9 (2012–2013)
Én innbygger – én journal.
Lovendringene må sees i sammenheng med forslag
til ny pasientreiseforskrift som skal erstatte dagens syketransportforskrift.
Utkast til ny forskrift ble sendt på høring sammen med forslaget
til lovendringer.
Formålet med ordningen er at reiseutgiftene
ikke skal være til hinder for at pasienten kan motta nødvendig undersøkelse
eller behandling. Ordningen omfatter helsetjeneste som omfattes
av spesialisthelsetjenesteloven og som dekkes av et foretak etter
lov om helseforetak.
Det finnes i dag to former for pasientreiser:
De regionale helseforetakene kan gi tilbud om transport og oppgjøret
foretas mellom transportør og helseforetak (pasientreiser med rekvisisjon).
Alternativt kan pasienten legge ut for reisen selv og få refusjon
i etterkant (pasientreiser uten rekvisisjon). Hovedregelen for reiser
uten rekvisisjon er at pasienten får dekket rimeligste reisemåte med
rutegående transport til nærmeste sted der behandlingen kan gis.
I 2013 ble det gjennomført 4,6 millioner pasientreiser uten rekvisisjon
og 4 millioner reiser med rekvisisjon. Dagens pasientreiseordning
krever at pasientene tar vare på kvitteringer og annen dokumentasjon
og sender dem inn manuelt.
Departementet foreslår en ny ordning for refusjon
av pasientreiser med én felles kilometergodtgjørelse til erstatning
for dagens system med dekning av billigste rutegående transport.
Det innebærer at strekningens lengde legges til grunn for utbetalingen,
uavhengig av om pasienten har reist kollektivt, kjørt egen bil,
kjørt sammen med andre pasienter i én bil, tatt drosje eller syklet. Retten
skal likevel ikke gjelde når pasienten får tilbud om transport av
transportør som har avtale med regionalt helseforetak eller annet
tilbud om gratis offentlig transport, samt når utgiftene dekkes
etter annen lovgivning.
Etter departementets syn vil en ordning med standardsats
ivareta både hensynet til pasientene og til en mer strømlinjeformet
administrasjon. De fleste pasienter som reiser korte strekninger med
buss og tog vil få mindre enn i dag, mens de som reiser langt som
hovedregel vil få mer. I tillegg gis det dekning av dokumenterte
utgifter til dem som av helsemessige eller kommunikasjonsmessige
årsaker må bruke egen bil eller drosje. Pasienter med store reiseutgifter
skal derfor også skjermes i fremtiden.
Pasienten vil ikke trenge å dokumentere reiseutgiftene.
I stedet må startsted for reisen og behandlingssted registreres.
Deretter vil avstand og stønad beregnes automatisk. Forslaget innebærer
at pasienten kan velge det transportmiddelet som passer best. Valg
av transportmiddel påvirker ikke utbetalingen, slik at utbetalingen blir
den samme om pasienten reiser med buss, tog eller bil. Tidkrevende
undersøkelser av rutetider og kostnader med rutegående transportmiddel
vil falle bort.
Departementet foreslår flere unntak fra hovedregelen:
Ved reiser over 300
kilometer skal pasienten ha rett til dekning av utgifter til billigste
rutegående transportmiddel.
Pasienter som av helsemessige årsaker må
bruke egen bil, skal få dekket standardsats pluss faktiske utgifter
til parkering, bom, ferge mv. Det samme gjelder pasienter som på
grunn av kommunikasjonsmessige forhold må bruke annet enn rutegående
transport (som regel bil). Hvis pasienten ikke kan eller ønsker
å bruke egen bil, dekkes nødvendige utgifter til drosje.
Departementet mener behovet for å bruke pasientreiseordningen
i befolkningstette områder er forholdsvis lite. Derfor videreføres
regelen om at reiser hvor pasienten kan bruke rutegående transport
til lokal minstetakst, ikke dekkes.
Ledsagertillegget fjernes, da det ikke
påløper ekstra kostnader ved å ha med passasjer. Både pasient og
ledsager skal likevel ha rett til standardsats dersom det dokumenteres
at rutegående transport er benyttet.
I tillegg tar departementet sikte på å
vedta enkelte unntaksregler i den nye pasientreiseforskriften. Unntaksreglene
er i hovedsak begrunnet med at de skal motvirke urimelige utslag
av standardsatsregelen. Noen er nye, mens andre er en videreføring
av gjeldende rett.
Standardsats til erstatning for dekning av billigste
reisemåte innebærer en riktig avveining mellom hensynet til å utforme
en nøyaktig ordning og hensynet til å utforme en ordning som gir
enkel saksbehandling og forutsigbarhet for pasientene. I alle slike
standardløsninger ligger det at noen vil få mer tilbake enn de har
lagt ut, og at andre vil få mindre. Departementet mener dette bør
aksepteres innenfor rimelige grenser når det er nødvendig for å
få til enklere og mer forutsigbare løsninger.
Departementet mener det er viktig at pasienter som
reiser langt ikke får urimelig store utbetalinger sammenlignet med
hva de har lagt ut. Dette motvirkes av at reiser over en viss kilometergrense
dekkes etter hva som er billigste rutegående transport.
Gjeldende regelverk er teknologinøytralt – det
er ikke rettslige hinder for at pasientene sender inn krav elektronisk.
En slik løsning krever derfor i utgangspunktet ikke endringer i
lov eller forskrift. En effektiv ordning med elektronisk behandling
forutsetter imidlertid et mer tillitsbasert system med færre dokumentasjonskrav.
For å kunne innføre et tillitsbasert system, er det nødvendig med
mer effektive hjemler for tilbakekreving av feilutbetalinger. Videre
vil en hovedregel om standardsats gjøre den elektroniske løsningen
mer effektiv.
Det legges opp til at en elektronisk løsning
for pasientreiser blir tilgjengelig for innbyggerne via «Min helse»
på den nasjonale helseportalen helsenorge.no. Enkelte felter kan
være forhåndsutfylte basert på informasjon som allerede er lagret,
eller brukeren kan hente opp et tidligere lagret skjema, og slik
vil det bli enklere for den enkelte pasient.
Helseforetakenes pasientreisekontorer vil på
sin side slippe å taste inn søkerens personalia og reiserute. Beregning
av distanse kan gjøres automatisk, og helseforetakene vil kunne
redusere utgifter til skanning og utsendelse av post.
I den nye ordningen legges det opp til at pasientreisekontorene
kan innhente informasjon om oppmøte og andre relevante forhold fra
allerede eksisterende registre, basert på pasientens samtykke.
Departementet legger til grunn at det er på
dette punktet forenklingen vil bli størst. Pasientene trenger ikke
lenger å måtte samle på kvitteringer og dokumentasjon, men kan i
stedet fremme krav elektronisk og samtykke til at relevant informasjon
blir innhentet. Terskelen for å fremme krav blir vesentlig lavere
og prosedyren for pasientene blir enkel. For pasienter som ikke
kan eller ønsker å benytte elektronisk løsning, skal det fortsatt
være mulig å sende inn kravene per post.
Vedtak om tilbakekreving av feil utbetalt stønad etter
syketransportforskriften er i dag ikke tvangsgrunnlag for utlegg.
Særskilt tvangsgrunnlag krever hjemmel i lov, og slik hjemmel er ikke
gitt. I praksis kan det derfor, med hjemmel i syketransportforskriften,
rettes en henvendelse hvor pasienten bes om at feilutbetalt refusjon
for reiseutgifter tilbakebetales. Kravet kan purres, men dersom
pasienten ikke betaler, må saken gjennom det sivile rettssystemet
eller forfølges som straffesak for å etablere et tvangsgrunnlag for
kravet.
Departementet foreslår derfor å lovfeste hjemler for
tilbakekreving og tvangsinndrivelse av feilutbetalinger av stønad
til pasientreiser, hovedsakelig utformet etter mønster av tilsvarende bestemmelser
i folketrygdloven. Dette innebærer blant annet at krav kan rettes
mot personer som har opptrådt på mottakerens vegne, at krav alltid
skal inndrives når feilutbetalingen skyldes forsett og at krav ellers
kan frafalles når det foreligger særlige grunner eller ved aktsom
god tro.
Det ble foreslått at Statens innkrevingssentral skal
stå for inndriving av feilutbetalte tilskudd som skal tilbakebetales.
I tillegg skal pasientreisekontorene ha adgang til å inndrive kravene ved
trekk i framtidige ytelser.
I 2012 ble det krevd tilbake 224 000 kroner fordelt
på 378 saker. Det må forventes at antall saker om tilbakekreving
vil øke, når ordningen blir mer tillitsbasert.
Enkel tilgang til tvangsinndrivelse av mindre beløp
vil kunne ha en allmennpreventiv effekt. Adgang til enkel innkreving
av feilutbetalinger vil derfor, sammen med et godt kontrollsystem basert
på stikkprøver og registertilgang, være en viktig forutsetning for
å kunne frafalle dokumentasjonskrav overfor pasientene.
Samhandlingsreformen fører til at kommunene etablerer
nye typer helsetilbud. Når slike tilbud gis i spesialisthelsetjenesten,
får pasienten dekket sine reiseutgifter etter syketransportforskriften.
Når samme tilbud gis i kommunal regi, refunderes reiseutgiftene
hvis det gis tjenester som nevnt i folketrygdloven kapittel 5.
Da kommunene ble pålagt nye oppgaver i forbindelse
med samhandlingsreformen, ble det ikke samtidig foreslått endringer
i reglene om pasienters refusjon av reiseutgifter. Problemstillingen
er ikke omtalt i lovforarbeidene. Mye tyder derfor på at bortfall
av dekning for reiseutgifter til slike tjenester var en utilsiktet
konsekvens av samhandlingsreformen.
Videre leder dagens regler til en ressurskrevende saksbehandling.
Innholdet i hvert enkelt behandlingstilbud må vurderes konkret.
Helseforetakene må i ytterste konsekvens kontakte kommunen for å
få opplyst om lege eller andre som utløser refusjon etter folketrygdloven
kapittel 5, behandlet pasienten. Det vil også framstå som tilfeldig
for pasientene om de møter lege eller sykepleier.
Departementet foreslår å lovfeste at departementet
i forskrift kan utvide retten til dekning av nødvendige utgifter
for reise til og fra helsetjeneste som omfattes av lov om kommunale
helse- og omsorgstjenester. Lovforslaget åpner for at reise til
nærmere forskriftsbestemte tjenester vil kunne dekkes, selv om de
ikke omfattes av folketrygdloven kapittel 5.
Det foreslås ikke en generell rett til dekning
av reise til tilbud som er overført fra spesialisthelsetjenesten
til kommune. En slik regel ville kreve mye skjønn og åpne for større
usikkerhet. Det er behov for klar informasjon. De tjenestene som
skal omfattes av pasientreiseforskriften bør i stedet fremgå uttrykkelig
av forskriften. Forskriften bør heller oppdateres ved behov.
Departementet tar sikte på at den nye ordningen skal
innføres i løpet av 2016. Departementet ønsker å ha rom for å gi
det nye regelverket delt ikrafttredelse, ved at ordningen tas i
bruk for eksempel i ett fylke først, i en avgrenset periode. Slik
vil saksbehandlingssystemer og IKT-verktøy kunne prøves ut i mindre
skala før det implementeres i hele landet. En slik gradvis innføring av
både regelverk og saksbehandlingssystem vil bl.a. gi anledning til
å justere regelverket, hvis det skulle dukke opp ting som bør endres.
I tillegg kan det fungere som en utprøving av datasystemene som
skal brukes av både pasienter og saksbehandlere.
Departementet vil komme tilbake til de økonomiske
og administrative konsekvensene i forbindelse med fremleggelsen
av regjeringens årlige budsjettforslag. For å sikre gevinstrealisering, skal
ordningen evalueres underveis.
Nivået på standardsatsen vil bli fastsatt av
departementet i forskrift, og de økonomiske konsekvensene vil blant
annet avhenge av hvilket nivå satsen settes på. For at de totale
utbetalingene skal være tilnærmet uendret, har Pasientreiser ANS
beregnet at standardsatsen bør ligge mellom gjennomsnittlig sats
for rutegående transportmiddel og dagens refusjonssats for bil (2,40
kroner i 2014). En standardsats på to kroner ville i 2013 gitt en
tilnærmet uendret utbetaling i sum.
Enkelte elementer i ny ordning for dekning av utgifter
til pasientreiser vil gi innsparinger. Det gjelder blant annet bortfall
av særskilt kompensasjon for ledsager og at det innføres standardsats,
forenklet dokumentasjon av oppmøte og elektronisk innsending.
På andre områder vil ordningen medføre ekstrakostnader,
som til utvikling og tilpasning av IKT-systemer og til forvaltning
og drift av ny ordning for de regionale helseforetakene. I tillegg
vil det være kostnader til tilpasning av teknisk løsning på helsenorge.no
og eksisterende registre.