Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Tove Karoline Knutsen, Freddy de Ruiter, Niclas Tokerud
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
slutter seg til regjeringens forslag til ny ordning for dekning
av utgifter til pasientreiser. Komiteen viser til
at forslaget følger opp Stortingets behandling av Meld. St. 9 (2012–2013)
Én innbygger – én journal, hvor den daværende helse- og omsorgskomiteen
enstemmig gikk inn for å forenkle ordningen for refusjon av pasientreiser.
Komiteenviser
til at det er det offentliges ansvar å gi hele befolkningen likeverdig
tilgang til nødvendige helse- og omsorgstjenester, og at formålet
med ordningen for dekning av utgifter til pasientreiser er at reiseutgiftene
ikke skal være til hinder for at pasienten kan motta nødvendig undersøkelse
eller behandling. Komiteen viser videre til at dagens
pasientreiseordning krever at pasientene tar vare på kvitteringer
og annen dokumentasjon og sender dem inn manuelt. Saksbehandlingen
hos pasientreisekontorene er tidkrevende. Komiteen mener
forenklingen – med standardsats, færre dokumentasjonskrav og elektronisk
innsending av refusjonskrav – vil komme både pasientene og helseforetakene
til gode. Det blir enklere for pasienten, og administrasjonskostnadene
blir lavere.
Komiteen viser videre til at
forslaget om å innføre en ny standardsats som hovedregel ved dekning
av utgifter til pasientreiser, vil dempe rapporteringsbyrden som
i dag ligger på pasientene, samtidig som det minsker den administrative
jobben rundt behandling av refusjonssøknader. Komiteen mener
samtidig unntakene fra hovedregelen er godt begrunnet, og ivaretar
hensynet til dem som av forskjellige grunner ville blitt uheldig
rammet av en ny hovedregel for refusjon.
Komiteen merker seg at Helse
Nord i sitt høringssvar har bemerket at reiser som overstiger 300
km, skal dekkes etter billigste rutegående transportmiddel. Helseforetaket peker
på at det er i intervallet mellom 200 og 300 km at skillet mellom
billigste reisemåte og standardsats kan bli størst, og der mange
pasienter som reiser innen denne avstanden vil kunne komme dårlig
ut. Komiteen antar at dette kan gjelde for flere
regioner, og ber regjeringen løpende vurdere situasjonen, slik at
man kan justere ordningen dersom det blir nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet merker seg tall fra Transportøkonomisk
institutt, som viser at for reiser inntil 300 km benyttes bil i
80 prosent av tilfellene. For reiser lengre enn 300 km, halveres
bilbruken til fordel for fly.
Komiteen støtter også
forslaget om å lovfeste hjemler for tilbakekreving og tvangsinndrivelse av
feilutbetalinger av stønad til pasientreiser etter mønster av tilsvarende
bestemmelser i folketrygdloven. Komiteen mener det
er riktig – og viktig – at bestemmelsen gir grunnlag for at krav kan
frafalles når det foreligger særlige grunner, eller ved aktsom god
tro.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er glade for at regjeringen har tatt
ansvar for å endre dekning av utgifter til pasientreiser. Flere
tidligere helseministre har fått spørsmål på bordet om hva man bør
gjøre for å sikre brukerne av pasientreiser et tilfredsstillende
system som sikrer dette, uten at det har blitt fulgt opp i lovforslag
eller forskrifter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener den foreslåtte
endring for pasientreiser representerer en viktig forbedring og
forenkling for pasientene. Disse medlemmer er imidlertid
bekymret over tilbakemeldinger om at mange finner ordningene som gjelder
for pasientreisene, tungvint og belastende. Særlig eldre mennesker
og pasienter med svekket allmenntilstand melder at regelverk og praktisering
av dette ofte representerer en ekstra byrde når man trenger sykehusbehandling. Disse
medlemmer mener regjeringen bør ta en bredere gjennomgang
av hele regelverket for pasientreiser, for eventuelt å endre på
bestemmelser som kan føre til urimelig belastning for pasientene
når det gjelder bestilling, reisemåte og ventetider.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener det er en reell problemstilling at en del pasienter, særlig
eldre og andre med spesielle utfordringer, sliter med å navigere
i systemet. Det som nå er foreslått i lov og forskrift på pasientreiseområdet,
er nettopp å gjøre det enklere for pasienter å få refundert utgifter
ved reiser til helsetjenester. Formålet med forslaget er å forenkle
ordningen for brukerne, tilpasse regelverket til elektroniske prosesser
og legge til rette for enklere og mer effektiv saksgang. Endringene
er særlig knyttet til pasientreiser uten rekvisisjon, utgifter ved
reiser pasienten kreve refundert i etterkant.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til betydningen av at egenandeler skal holdes lave, både for overnatting
ved nødvendig behandling og for reise. Disse medlemmer viser
til ovennevnte innstilling som peker på at egenandelen for reiser
ved «fritt sykehusvalg» er høyere dersom pasienten velger spesialist,
sykehus eller røntgeninstitutt utenfor egen helseregion, enn om
pasienten velger tilsvarende i egen helseregion. Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets merknad i Innst. 11 S (2014–2015), der det
heter:
«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet går inn
for å kutte egenandel ved bruk av av ‘fritt sykehusvalg’ til andre
regioner til samme nivå som for egen region - fra 400 til 135 kroner
hver vei.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
en betydelig kostnad for mange pasienter knytter seg til overnatting, og
at det er beklagelig at regjeringen har kuttet i overnattingsgodtgjørelsen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser i den forbindelse til at Arbeiderpartiet
og Senterpartiet ville rette opp dette kuttet i sine alternative
statsbudsjetter. Disse medlemmer viser til merknad
i Innst. 11 S (2014–2015), der det heter:
«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet
mener at egenandelen for overnatting i forbindelse med behandling
må oppjusteres for å ivareta prinsippet om likeverdig helsetilbud.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
også til Innst. 11 S (2014–2015) der Senterpartiet hadde følgende
merknad:
«For pasientar som på grunn av lange reiseavstandar
må overnatte før og etter poliklinisk undersøking eller behandling,
aukar Senterpartiet overnattingsgodtgjersla for å skape mest mulig likeverdig
tilgang til sjukehusbehandling, uansett kor ein bur eller kven ein
er.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener regjeringen
må erkjenne at støtte til overnatting for en del pasienter er viktigere
eller like viktig som støtte til reise, og forventer at dette tas
hensyn til i kommende budsjetter.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet tilbakeviser påstanden om at regjeringen
har kuttet i overnattingsgodtgjørelsen. Budsjettet til regjeringen
Stoltenberg II som det vises til, ble ikke vedtatt. Således medfører
det ikke riktighet at regjeringen har kuttet i overnattingsgodtgjørelsen.
Refusjonssatsen for overnattingsdøgn økte derimot fra 350 til 500
kroner i årene 2013 til 2014. Ifølge nettsiden pasientreiser.no
økte refusjonssatsen til 520 kroner per døgn i 2015. Satsen er altså
langt høyere nå, enn de årene Arbeiderpartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti satt i regjering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil bemerke at den rød-grønne regjeringen
i framlegg til statsbudsjett for 2014 foreslo en dobling av refusjonssatsen
for overnatting ved pasientreiser, fra 350 kroner til 700 kroner
per døgn, for å nærme seg de reelle kostnadene pasientene har ved
overnatting. Dette forslaget ble ikke vedtatt av det nye borgerlige
flertallet på Stortinget. Det innebærer i realiteten et dårligere
tilbud til pasientene sammenlignet med budsjettforslaget fra den
rød-grønne regjeringen. Dette rammer spesielt pasienter fra distriktene
som må oppholde seg utenfor eget bosted når man trenger sykehusbehandling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til de
høringsinstansene som påpeker at systemet for godtgjørelser må ta høyde
for geografiske forskjeller. Blant annet mener Pasientombudet i
Finnmark at det er urimelig at pasienter med få reisealternativ
må vente svært lenge for eksempel på billigste flyavgang. Disse
medlemmer mener at slike lange ventetider kan utgjøre en
betydelig merbelastning i en sykdomssituasjon, og viser her også til
at kostgodtgjørelsen i forbindelse med pasientreiser er relativt
lav. Disse medlemmer mener at kostgodtgjørelse og
aksepterte ventetider må ses i sammenheng.
Disse medlemmer viser til at
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) i sin høringsuttalelse
tar opp at pasienter som av helsemessige årsaker må benytte egen
bil, etter de nye reglene kan risikere ikke å få dekket faktisk
utgift, men at de som velger drosje får det. Dette er i tilfelle en
urimelighet som disse medlemmer mener det må rettes
opp i. FFO, Revmatikerforbundet og andre har også i høringen og
ellers tatt opp at pasienter som får bestilt drosje via pasientreisekontorene
(helseforetakene), ofte opplever å måtte vente lenge og mottar et
dårligere tilbud enn om de bestilte drosjen selv. Disse medlemmer mener
at høringsinstansene må lyttes til med sikte på å få ordningene
med bestilling til å fungere i tråd med pasientenes behov. Mange pasienter
opplever ventetid som en betydelig merbelastning i en sykdomssituasjon.
Disse medlemmer viser til at
det er bred enighet om at de foreslåtte endringene i proposisjonen
vil gjøre reiseoppgjøret enklere for pasienter som skal ha behandling
utenfor eget bosted. Likevel mener disse medlemmer at det
er viktig å ha et skarpt blikk på spesielle pasienter eller brukeres
situasjon når det gjelder regelverk og praktisering av dette, slik
at man kan unngå at enkelte grupper kommer dårligere ut.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til helseministerens svar i
Dokument nr. 15:867 (2014–2015), hvor det presiseres at en skjønnspreget
regel om «rimelig» ventetid vil være vanskelig å praktisere og vil
kreve store ressurser til saksbehandling. En mer detaljert regulering,
med ulike tidsmessige grenser, vil ganske fort bli feil i møte med
virkeligheten. Den valgfriheten som er lagt inn i den nye ordningen,
vil imidlertid avhjelpe noen av problemene. Både standardsats og
dekning av billigste rutegående transport ved reiser over 300 kilometer
gir pasientene økt valgfrihet.