Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen
en lovendring som gir forskriftshjemmel for nærmere bestemmelser
om terrorberedskap/sikring.
Samtidig foreslår departementet en bestemmelse om
utveksling av taushetsbelagte opplysninger mellom Statens jernbanetilsyn
og berørte myndigheter.
Forslaget som er omtalt i proposisjonen omhandler
kun bestemmelser relatert til sikring mot tilsiktede uønskede handlinger.
Forberedelsen av disse lovendringene er gjort i sammenheng med lovendringer
som bl.a. er nødvendige for gjennomføring av direktiv 2012/34/EU
om etablering av et felles europeisk jernbaneområde i norsk rett.
Høringsnotatet som det refereres til i punkt 4.2 i proposisjonen
nevner derfor også forhold som går utover det som er relevant for
lovforslaget. Forslag til lovendringer som gjennomfører nevnte direktiv
vil bli behandlet i en egen lovproposisjon.
Høringen er nærmere omtalt i kapittel 2 i proposisjonen,
og merknader fra høringsinstanser under de enkelte hjemlene.
I St.prp. nr. 1 (2005–2006) Samferdselsdepartementet
blir det lagt vekt på at samferdselssektoren skal ha den nødvendige
kriseberedskapen for å håndtere og eventuelt redusere omfanget av
en krisesituasjon slik at konsekvensene for samfunnet reduseres.
Samtidig står samferdselssektoren overfor nye utfordringer og nye
trusselbilder, bl.a. terrorisme. Terrorisme krever andre former for
sikring og kriseberedskap enn det samferdselssektoren har hatt kompetanse
til å vurdere innenfor tradisjonell transportberedskap.
I jernbanelovgivningen er det bestemmelser som stiller
krav til jernbanevirksomhetenes beredskap når det gjelder «ikke
tilsiktede handlinger» («safety»/sikkerhet). Det finnes ikke tilsvarende bestemmelser
om sikring mot tilsiktede uønskede handlinger («security»).
På bakgrunn av en utredning foretatt av SINTEF på
oppdrag fra Samferdselsdepartementet av hvordan «security» (sikring)
og beredskap for skinnegående transport best kan ivaretas av overordnet
myndighet, der det konkluderes med at det foreligger et behov for
at Samferdselsdepartementet utarbeider et regelverk for security og
beredskap for skinnegående transport, foreslår departementet i proposisjonen
en egen hjemmel i loven for å kunne gi forskrifter om sikring mot
tilsiktede uønskede handlinger.
Departementet foreslo at bestemmelsen om sikring
mot tilsiktede handlinger tas inn i jernbaneloven ny § 6 a (Sikring
mot tilsiktede uønskede handlinger).
Hjemmelen for departementet til å fastsette
forskrifter om sikring mot tilsiktede uønskede handlinger antas
ikke i seg selv å medføre økonomiske og administrative konsekvenser.
Departementet anser det som hensiktsmessig at Statens
jernbanetilsyn kan gjennomføre tilsyn i tillegg til det tilsynsarbeidet
som gjøres på sikkerhetsområdet. Dette innebærer at Statens jernbanetilsyn
vil ha en grenseflate mot andre myndigheter som har tilsvarende
funksjoner i andre sektorer, herunder Politiets sikkerhetstjeneste
(PST), Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) og Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap (DSB). På bakgrunn av disse grenseflatene vurderer
departementet det som hensiktsmessig at det innenfor bestemte rammer
gis adgang til å utveksle taushetsbelagt informasjon mellom disse
myndighetene og tilsynet.
Jernbaneloven gir i dag ikke hjemmel for utveksling
av taushetsbelagte opplysninger mellom tilsynet og andre myndigheter
i forbindelse med krav om sikring mot tilsiktede uønskede handlinger.
Det generelle forvaltningsrettslige utgangspunktet
er at offentlige myndigheter ikke har adgang til å utveksle taushetsbelagt
informasjon innbyrdes med mindre det er særlig hjemmel i lov eller
forskrift.
Adgangen til å utveksle taushetsbelagte opplysninger
vil være begrenset til nærmere angitte myndigheter, samt nærmere
angitte saksområder.
Departementet foreslår derfor i proposisjonen hjemmel
for at Statens jernbanetilsyn og de aktuelle myndigheter kan utveksle
taushetsbelagt informasjon.
For staten vil ikke endringene medføre administrative
eller økonomiske konsekvenser av noe særlig omfang.
Det foreslås inntatt en klar hjemmel for departementet
til å fastsette nærmere forskriftsbestemmelser om sikring mot tilsiktede
uønskede handlinger mot skinnegående transport som omfattes av jernbaneloven.
Hjemmelen er utformet på en slik måte at den dekker all virksomhet
som omfattes av loven slik at forskriftenes virkeområde kan utvides
dersom nye behov oppstår. Dette kan også omfatte serviceanlegg mv.
som faller inn under loven.
Begrepene «sikring» og «tilsiktede uønskede handlinger»
er tiltenkt en nærmere definisjon i tilhørende forskrifter. Med
tilsiktet uønsket handling menes som regel en uønsket hendelse som forårsakes
av en aktør som handler med hensikt. Slik er begrepet også definert
i NS 5830:2012 «Samfunnssikkerhet – Beskyttelse mot tilsiktede uønskede
handlinger – Terminologi». Det skilles dermed fra uønskede hendelser
som ikke er tilsiktet, men som kan skyldes rene ulykkestilfeller
eller uaktsomme handlinger eller unnlatelser, og som sikkerhetsbestemmelsene
i jernbanelovgivningen tradisjonelt har vært innrettet for å forhindre.
Det er redegjort nærmere for meningsinnholdet i begrepet «sikring»
i NOU 2006:6 «Når sikkerhet er viktigst».
Det presiseres at forskriftshjemmelen omfatter bestemmelser
om kriseledelse og om taushetsplikt for personale som ikke allerede
faller inn under forvaltningslovens bestemmelser om taushetsplikt.
I nytt sjette ledd foreslås at tilsynsmyndigheten på
den ene side og politiet, Nasjonal sikkerhetsmyndighet, Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap og tilsvarende myndigheter på
den annen side, gjensidig og etter forespørsel skal kunne utveksle
opplysninger. Dette skal gjelde uten hinder av lovbestemt taushetsplikt. Kun
opplysninger som er nødvendige for reguleringen av sikring på området
for skinnegående transport, er foreslått omfattet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
fung. leder Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad, Helge
Orten og Marvin Wiseth, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen,
Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre,
Abid Q. Raja, viser til Prop. 107 L (2014–2015) om endringer
i jernbaneloven.
Komiteen viser til at samferdselssektoren
står overfor nye utfordringer og nye trusselbilder, hvorav terrorisme
mot infrastruktur er en av disse. Komiteen mener
at terrorisme krever andre former for sikring og kriseberedskap
enn det samferdselssektoren har hatt kompetanse til å vurdere innenfor
tradisjonell transportberedskap. Komiteen mener at
det foreligger et behov for at Samferdselsdepartementet utarbeider et
regelverk for sikkerhet og beredskap for skinnegående transport. Komiteen støtter
på denne bakgrunn forslaget i proposisjonen om en egen hjemmel i
jernbaneloven for å kunne gi forskrifter om sikring mot tilsiktede
uønskede handlinger.
Komiteen viser videre til at
det anses som hensiktsmessig at Statens jernbanetilsyn kan gjennomføre
tilsyn som vil gi en grenseflate mot andre myndigheter som har tilsvarende
funksjoner i andre sektorer. Komiteen er enig i vurderingen
at det er hensiktsmessig at det gis adgang til informasjonsutveksling
mellom tilsynet og andre myndigheter, og støtter forslaget i proposisjonen
om en hjemmel for dette.
Komiteen har merket seg at det
i høringsprosessen ikke har kommet vesentlige merknader til forslagene.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i jernbaneloven (sikring mot tilsiktede
uønskede handlinger)
I
I lov 11. juni 1993 nr. 100 om anlegg og drift av jernbane,
herunder sporvei, tunnelbane og forstadsbane m.m. gjøres følgende
endringer:
Ny § 6 a skal lyde:
§ 6 a (Sikring mot tilsiktede
uønskede handlinger)
Departementet kan fastsette forskrift om sikring mot
tilsiktede uønskede handlinger, herunder bestemmelser om kriseledelse,
om taushetsplikt og om hvilke virksomheter som skal omfattes av
forskriften.
§ 11 overskriften skal lyde:
§ 11 (Tilsyn mv.)
§ 11 nytt sjette ledd skal lyde:
Uten hinder av lovbestemt taushetsplikt kan tilsynsmyndigheten
og politiet, Nasjonal sikkerhetsmyndighet, Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap eller tilsvarende myndigheter gjensidig og etter forespørsel
utveksle de opplysninger som er nødvendige for å sikre jernbanen
mot tilsiktede uønskede handlinger.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 2.
juni 2015
Eirin Sund | Åse Michaelsen |
fung. leder | ordfører |