Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein og Dagfinn
Henrik Olsen, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og
fra Senterpartiet, Geir Inge Lien, viser til at forslaget
innebærer en avvikling av dagens juryordning og at den erstattes
med meddomsrett. Komiteen vil videre vise til at
dagens juryordning har vært gjennom store endringer siden den ble
innført i 1887. Komiteen merker seg at det i dag
kun er i de mest alvorlige straffesakene i lagmannsretten av juryordningen
inntreffer. Komiteen registrerer at i følge NOU 2011:13
behandler tingrettene og lagmannsrettene årlig omtrent 15 000 straffesaker
med meddomsrett, mens det behandles kun ca. 300 jurysaker i året.
Komiteen viser til at juryordningen
har vært gjenstand for debatt i lang tid, og sist gjennomgått i NOU
2011:13 «Når sant skal skrives». Komiteen merker
seg at Juryutvalget var delt i to fraksjoner i spørsmålet om prosessform
for de mest alvorlige straffesakene. Komiteen registrerer
at meddomsrettfraksjonen gikk inn for at alle saker skal behandles
med meddomsrett, mens lagrettefraksjonen foreslo en egen prosessform
for de mest alvorlige straffesakene. Komiteen merker
seg likevel at et samlet utvalg var enig om å videreføre meddomsrett
som prosessform i alle saker utenom de mest alvorlige bevisankesakene. Komiteen viser
til at utvalget poengterte at dagens sammensetning av meddomsrett med
tre fagdommere og fire meddommere fungerer godt, og at den har bred
allmenn aksept. Komiteen merker seg videre at utvalget
påpekte at meddomsrett som prosessordning ikke har vært gjenstand
for faglig kritikk. Komiteen registrerer at tross
denne enigheten var utvalget likevel delt i spørsmålet om juryordningen
bør oppheves eller ikke.
Komiteen vil vise til at samtlige
høringsinstanser i justiskomiteens høring om representantforslaget
(3. mars 2015) var for å avvikle dagens juryordning og erstatte
den med en meddomsrett. Komiteen registrerer at ingen
av høringsinstansene hadde en mening om størrelsen på meddomsretten, men
alle mente at lekfolket skulle være i flertall.
Komiteen vil vise til at Juryutvalgets
to fraksjoner foreslo følgende:
«Juryutvalgets forslag 1: Strafferamme
6 år+ og påstand om fengsel i mer enn 2 år
9 lekdommere
3
fagdommere
Krav til domsfellelse: 8 av 12 stemmer
(67%)
Todelt system med tre stadium: A) Felles rådslaging
B) Separate rådslaginger C) Felles begrunnelse
Juryutvalgets forslag 2: Alle skyldanker
går for meddomsrett uansett strafferamme
5 lekdommere
2
fagdommere
Krav til domsfellelse: 5 av 7 stemmer (71%)»
Komiteen merker seg at Domstolsadministrasjonen
viste til en utregning under komiteens høring om saken, som tilsa
at en endring til meddomsrett ville kunne gi en innsparing årlig
på 16 mill. kroner (Juryutvalgets forslag 2). Komiteen vil
også vise til at lagrettefraksjonens alternativ (Juryutvalgets forslag 1)
med et todelt system, ville kunne gi en innsparing på 1 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til svarbrevet datert 4. februar 2015 fra justis- og beredskapsministeren
til justiskomiteen (vedlagt) og registrerer at regjeringen nå arbeider
med en sak om juryordningen. Spørsmålet om hvordan sammensetningen
av meddomsrett som erstatning for juryordningen skal bli, bør undergis
en grundig behandling i forbindelse med en proposisjon.
Flertallet viser til at juryordningen
ble innført ved straffeprosessloven av 1887. Innføring av legmannselementet
i domstolene bidro til en av de viktigste endringene i norsk straffeprosess.
Loven av 1887 ble ikke erstattet før dagens straffeprosesslov kom
i 1981. Jurykommisjonen av 1885, som gav grunnlaget for straffeprosessloven
av 1887, påpekte at forsvarlig rettspleie bygger på tre forutsetninger. Domstolen
må være uavhengig øvrige myndigheter, den må dømme rettferdig, samt
ha evne til å dømme. Lekmannselementet i domstolen ville være en
forutsetning for å oppfylle dette. Dette hensynet står fremdeles
sterkt i dag.
Flertallet vil således påpeke
at andre deler av begrunnelsen for juryordningen ikke lenger har
samme relevans, og dagens juryordning har vært gjennom store endringer
siden den ble innført. Jury inntreffer kun i de mest alvorlige straffesakene
i lagmannsretten, og skal settes i lagmannsretten ved anke over
bevisbedømmelsen under skyldspørsmålet hvor straff for forbrytelsen
kan medføre fengsel i mer enn 6 år. Juryen avgjør kun skyldspørsmålet,
ved anonym votering og uten begrunnelse. Fagdommerne i lagmannsretten
kan sette juryens kjennelse til side, som da medfører at hele saken
behandles på nytt i lagmannsretten med meddomsrett med tre fagdommere
og fire lekdommere.
Flertallet vil påpeke at selv
om Juryutvalget, NOU 2011:13 «Når sant skal skrives», var delt i spørsmålet
om å oppheve juryordningen, gikk likevel et samlet utvalg inn for
å videreføre meddomsrett som prosessform i alle saker utenom i de
mest alvorlige bevisankesakene.
Flertallet er opptatt av å ivareta
de gode elementene fra juryordningen, men også rette opp der den
har svakheter. Dette er noe Justis- og beredskapsdepartementet må
ta hensyn til i arbeidet med å følge opp Juryutvalgets innstilling.
Ved å innføre meddomsrett i alle saker i lagmannsretten vil man
få et mer effektivt system og bedre utnyttelse av domstolens ressurser.
Domstolen skal avsi riktige og rettferdige avgjørelser, etter en
åpen, forsvarlig og effektiv prosess. Dette er nødvendige forutsetninger
for å sikre god prosessordning. Saksbehandlingen i domstolen må
oppfylle Norges internasjonale forpliktelser, være så robust at
den har høy tillit i befolkningen og at den innbyr til færrest mulig
feil.
Flertallet viser til at juryen
ikke begrunner sin avgjørelse. Det kan bidra til å svekke rettssikkerheten,
fordi man da ikke kan etterprøve om avgjørelsen er tatt på riktig
grunnlag, om bevisene er vurdert korrekt og om rettsreglene er anvendt
på rett måte. I sakene som behandles med jury i lagmannsretten,
foreligger det en begrunnet dom fra tingretten med åpen votering,
mens ved ankebehandlingen i lagmannsretten ved jurysaker ender saken
med en ubegrunnet og anonym kjennelse av skyldspørsmålet. Dette
svekker rettsikkerheten og taler for at juryordningen bør erstattes
med meddomsrett. Det er etter flertallets mening
en rettssikkerhetsgaranti at begrunnelsene er korrekte, presise
og fullstendige. Det er avgjørende at denne prosessen ikke blir
gjort etter at avgjørelsen er tatt, men at den tas som en del av
selve behandlingen av saken. Det er en forutsetning for veloverveide og
godt begrunnende avgjørelser at man arbeider med begrunnelsen når
man skal fatte en avgjørelse. For å sikre nettopp dette er det viktig
at de som har tatt avgjørelsen, er med på å skrive den. Dette kan
etter flertallets mening kun oppfylles ved meddomsrett,
og ikke slik lagrettefraksjonen i Juryutvalget går inn for, hvor
begrunnelsen skrives av en fagdommer etter at juryen har votert
over skyldspørsmålet. Meddommerne går da glipp av den bevisstgjøringen
og ansvarliggjøringen som ligger i å teste sin vurdering av bevisene
mot en skriftlig begrunnelse, og etterprøve om det virkelig holder
til domfellelse. Skrives begrunnelsen etter at votering er tatt,
kan en etterfølgende begrunnelse etter flertallets mening
lett bli en rettferdiggjøring av kjennelsen mer enn en begrunnelse.
Dessuten er det etter flertallets mening selve kommunikasjonen
mellom fagdommerne og lekdommerne som kan begrense risikoen for
feil og misforståelser.
Flertallet viser til at det er
viktig at lekdommere ikke føler seg overkjørt av fagdommere. Meddomsrett
gir lekdommerne mulighet til å påvirke fagdommernes tankegang og
vurderinger. Etter flertallets mening vil dermed
lekdommernes stilling, og dermed også lekmannselementet, bli styrket
ved meddomsrett. Etter flertallets mening taler dette for
at juryordningen bør oppheves og erstattes med meddomsrett.
Flertallet påpeker at flertallet
av dommerne ved meddomsrett i lagmannsretten skal være lekdommere.
Det medfører at lekmannselementet fremdeles blir godt ivaretatt.
Prosessøkonomiske hensyn taler, etter flertallets mening,
også for å oppheve juryordningen. Kjennelser avgitt av en jury kan
settes til side av fagdommere, noe som da medfører at saken behandles på
nytt med meddomsrett. En slik dobbeltbehandling er både ressurskrevende
og samfunnsøkonomisk ulønnsomt, i tillegg til at det kan være en
belastning for både fornærmede og tiltalte. Det er nærliggende å slutte
at fagdommernes mulighet til å sette juryens kjennelse til side
bygger på tanken om at meddomsrett er den beste garantien for et
betryggende og korrekt resultat. Etter flertallets mening
taler dette i retning av at man bør oppheve juryordningen og erstatte
den med meddomsrett.
Flertallet viser til at meddomsrett
er et kjent og allerede innarbeidet system. Man kan derfor avvikle
juryordningen og gå over til å behandle alle bevisanker i meddomsrett
etter samme mal som eksisterer i dag. Dette vil ikke kreve store
omkostninger, fordi systemet er kjent både for dommerne og saksbehandlerne.
I tillegg vil man ved å avvikle juryordningen og erstatte den med
meddomsrett, innføre et system som vil bidra til en enhetlig behandling
av alle ankesaker i lagmannsretten hvor bevisbedømmelsen under skyldspørsmålet
skal prøves, noe som vil bidra til å øke rettssikkerheten. Flertallet viser til
at mellomløsningen som lagrettefraksjonen i Juryutvalget foreslår
vil innebærer et nytt system, på et svært komplekst område som ikke
er utprøvd. Flertallet viser til at et av hovedformålene
ved å oppheve juryordningen og erstatte den med meddomsrett er å
styrke rettsikkerheten. Det vil derfor være lite hensiktsmessig
å justere jurysystemet vi har i dag, spesielt når vi kan avvikle
juryordningen og erstatte det med et system som vi vet fungerer
godt.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om oppheving
av juryordningen og erstatte den med meddomsrett, hvor lekmannselementet
fremdeles skal stå sterkt og rettens avgjørelser skal begrunnes.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil
fremheve at juryordningen har lange tradisjoner i norsk straffeprosess. Dette
medlem mener ordningen ivaretar viktige rettsikkerhetsgarantier.
Dette medlem vil presisere at
kravene til begrunnelse av juryens kjennelse kan møtes til tross
for at man beholder juryordningen. Det henvises i denne sammenheng
til den danske modellen for juryordningen.
Dette medlem mener videre at
det ville være betenkelig å fjerne en ordning med så lange tradisjoner
gjennom behandling av et representantforslag. Straffeprosessloven
er under revisjon, og det vil være uheldig om man endrer sentrale
deler av straffeprosesslovens system, uten at man har en helhetlig
gjennomgang.