Svart økonomi fører til reduserte skatteinntekter for
stat og kommune og at middel ikkje kjem fellesskapet til gode. Samstundes
har svart økonomi andre negative konsekvensar ved at det gir urettferdige
konkurransevilkår for næringslivet og grobotn for annan økonomisk
kriminalitet.
Dagens kassasystem er vanskelege å kontrollere, og
manglande krav til systema skapar store utfordringar i kampen mot
svart økonomi i kontantbransjane. Departementet foreslår derfor
nye og strengare reglar for kassasystem. Dei nye reglane vil gjere
det vanskelegare å skjule kontantomsetnad gjennom manipulasjon av
kassasystem.
Dei nye reglane stiller krav til kassasystem,
under dette reglar om påbodne og forbodne funksjonar, kvittering
og rapportar og sikring av elektronisk journal. Vidare legg dei
føreslåtte reglane nye plikter på leverandørar av kassasystem og
bokføringspliktige brukarar av kassasystem. Leverandørar må oppgradere
dagens system og levere ei produktfråsegn til skattekontoret før
kassasystemet blir tilbode for sal, utleige eller utlån. Dei bokføringspliktige
må skaffe nytt kassasystem med produktfråsegn og oppfylle enkelte
nærare oppgjevne brukskrav. Ved manglande etterleving av reglane
blir det foreslått at skattekontoret blir gitt ein heimel til å påleggje
leverandørar tvangsmulkt og brotsgebyr, og dei bokføringspliktige
brotsgebyr.
Det blir foreslått å leggje inn krav til kassasystem,
leverandørane sine plikter og heimlar for å påleggje leverandørar
brotsgebyr og tvangsmulkt i ny lov om kassasystem med tilhøyrande
forskrift. Det blir foreslått at pliktene for bokføringspliktige
brukarar av kassasystem blir plasserte i bokføringslova ny § 10a
og i bokføringsforskrifta. Det er gjort forslag om at heimlane for
å påleggje dei bokføringspliktige brotsgebyr, blir tekne inn i likningslova
ny § 10-10 og meirverdiavgiftslova ny § 21-1a.
I samband med forslaga om nye administrative reaksjonar
for leverandørar av kassasystem og dei bokføringspliktige, blir
det òg foreslått enkelte endringar i skattebetalingslova § 1-1 tredje ledd
og § 10-51.
Departementet foreslår at dei nye reglane trer
i kraft frå 1. januar 2017. For at oppgradering eller anskaffing
av nytt kassasystem i størst mogleg grad skal kunne skje som ledd
i ordinær utskifting eller oppgradering, blir det foreslått at fristen for
utfasing av kassasystem som ikkje tilfredsstiller krava, blir sett
til 1. januar 2019. Det blir òg foreslått at heimlane for å påleggje bokføringspliktige
brotsgebyr, først skal setjast i verk frå dette tidspunktet.
Forslag til regelverk for kassasystem vil først
og fremst ha økonomiske og administrative konsekvensar for leverandørar
av kassasystem, bokføringspliktige brukarar av kassasystem og staten.
Bakgrunnen for nytt regelverk er nærare skildra under
proposisjonens punkt 16.2. Under punkt 16.3 i proposisjonen blir
høyringa omtala, og i punkt 16.4 er det gitt ei overordna omtale
av forslaget, medrekna virkefelt og val av teknisk løysing. Nye
krav til kassasystem og leverandørar av kassasystem og nye krav
til dei bokføringspliktige blir omtala under proposisjonens punkt
16.5 og 16.6, medan forslag til nye administrative reaksjonar for
leverandørar av kassasystem og dei bokføringspliktige og endringane
i skattebetalingslova er omtala under punkt16.7 i proposisjonen.
I punkt 16.8 er det gitt ei omtale av regelverket opp mot reglane
i EØS og WTO. Iverksetjing og økonomiske og administrative konsekvensar
er omtala under punkt 16.9 og 16.10 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.