I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at det finnes vinmonopolutsalg
i alle kommuner som ønsker det.»
Forslagsstillerne viser til at Vinmonopolet
har betydelig legitimitet i den norske befolkning – som viktig helsepolitisk
virkemiddel for å begrense folkehelseskadene ved alkohol og som kvalitetsutsalgssted
for alkohol. For å sikre Vinmonopolets legitimitet, og av rene distriktshensyn,
er det viktig at alle har en rimelig nærhet til et vinmonopolutsalg.
Vinmonopolet har ifølge sine hjemmesider 299 forskjellige
utsalgssteder i Norge. Disse kommer i ulike kategorier, fra det
relativt nye konseptet «kategori 1-butikker» med 200 ulike typer
merker i assortimentet, til «kategori 7-butikker» med 1 700 ulike
typer artikler i assortimentet.
Ifølge Vinmonopolet er det i dag om lag 100 kommuner
som ikke har vinmonopolutsalg, men som ønsker å få det. I noen kommuner
vil det være lønnsomt å opprette et vinmonopolutsalg, mens i andre
kommuner er enten befolkningsgrunnlaget for lite til å sikre lønnsomhet,
eller så vil etablering av et vinmonopol kunne gjøre vinmonopolutsalg
i nabokommuner mindre lønnsomme eller ulønnsomme.
Andre steder opplever kommunenes handelsstand
nedgang i antallet kunder og handelslekkasje til nabokommunen dersom
det ene kommunesenteret har vinmonopol og det andre ikke. Muligheten
til å få vinmonopolvarer per post virker ikke å kompensere fullt
ut for dette fenomenet.
Avstandsulempen kan også bli drøy. Fra kommunesenteret
i Gamvik kommune i Finnmark er kjøreturen til nærmeste vinmonopol
i Lakselv 245 km – like langt som fra Oslo vest til Gol. I løpet
av 2015 blir den kortere, i og med at det åpnes vinmonopol i nabokommunen
Lebesby, men igjen, med antatt negative konsekvenser for kommunen
i form av handelslekkasje.
Etter forslagsstillernes oppfatning er det rimelig at
det skal finnes vinmonopol i alle kommuner som ønsker det. Det mest
aktuelle vil være «kategori 1-butikker», men en slik vurdering må være
opp til Vinmonopolet å foreta. Vinmonopolet sier selv at dette vil
innebære merkostnader. Etter forslagsstillernes oppfatning bør det
la seg gjøre å finansiere dette gjennom det ordinære salget.