Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om utbygging og finansiering av fase 1 av en bypakke
for transport i Grenland i Telemark.
Lokale myndigheter ønsker å styrke Grenlandsområdet
som en attraktiv og konkurransedyktig region ved å gjennomføre samferdselstiltak
i årene framover. Målet for Bypakke Grenland fase 1 er at veksten
i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange
samt at forholdene for næringslivets transporter skal forbedres.
Det er lokalpolitisk tilslutning til et opplegg
for delvis bompengefinansiert utbygging av Bypakke Grenland fase 1.
I tillegg kommer statlige, fylkeskommunale og kommunale midler.
Samlet økonomisk ramme for Bypakke Grenland fase 1 er på om lag
2,7 mrd. 2015-kroner. Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
(KS2) av bompenge- og finansieringsopplegg. Samferdselsdepartementet
mener de økonomiske forutsetningene som er lagt til grunn for pakken,
er realistiske, og anbefaler i hovedsak det lokale forslaget til
utbygging og finansiering.
Bypakke Grenland og prosjektet rv. 36 Skyggestein–Skjelbredstrand
er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023.
Den lokalpolitiske behandlingen er nærmere omtalt
i kapittel 2 i proposisjonen.
Forslaget som legges fram, er forankret i en
konseptvalgutredning med ekstern kvalitetssikring (KVU/KS1) der
det er lagt til grunn at videre utvikling av transportsystemet skal
ta utgangspunkt i en trinnvis utbygging. I fase 1 prioriteres en
optimalisering av dagens transportsystem, med utbygging av rv 36
Skyggestein–Skjelbredstrand og fv. 32 Gimleveien–Augestadveien.
I tillegg inngår næringstransporttiltak, gang- og sykkelvegutbygging
og kollektivtrafikk-, bymiljø- og trafikksikkerhetstiltak.
Konseptvalgutredningen omfatter transportsystemet
i de fire kommunene som inngår i Grenlandsregionen: Skien, Porsgrunn,
Siljan og Bamble. I fase 2 inngår vegprosjekter som bedrer forbindelsen
til E18 og rv. 36 samt videre utbygging av gang- og sykkelveger,
og fase 3 med vegprosjekter som bedrer framkommeligheten for lokaltrafikken
innen regionen.
Som det går fram av kapittel 2 i proposisjonen, sluttet
kommunene Skien, Porsgrunn og Siljan seg til forslaget, mens Bamble
kommune vedtok å ikke delta i fase 1 av Bypakke Grenland.
Prosjektet rv. 36 Skyggestein–Skjelbredstrand
er prioritert i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2023.
Prosjektet omfatter bygging av 3,6 km trefelts veg
med midtrekkverk i ny trase. I tillegg inngår nødvendige tilknytninger
til dagens vegnett, støyskjerming, busslommer og delvis gang- og sykkelveg.
Dagens veg forutsettes omklassifisert til kommunal/fylkeskommunal
veg.
Det foreligger godkjent reguleringsplan for prosjektet,
som har et kostnadsanslag på om lag 570 mill. 2015-kroner. Prosjektets
samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet til om lag 30 mill. kroner.
Netto nytte over totale kostnader er beregnet til 0,1.
Det legges opp til anleggsstart høsten 2016,
og prosjektet ventes åpnet for trafikk i løpet av 2018. Samferdselsdepartementet
vil komme tilbake til endelig styrings- og kostnadsramme for prosjektet
i statsbudsjettet for 2016.
Prosjektet fv. 32 Gimleveien–Augestadveien omfatter
oppgradering av en 1,3 km lang strekning, inkl. fjerning av planovergangen
for jernbanen mellom Porsgrunn og Skien. Prosjektet vil dermed fjerne
ventetider, gi økt trafikksikkerhet og legge til rette for økt togfrekvens.
Det foreligger godkjent reguleringsplan for prosjektet,
som har et kostnadsanslag på om lag 570 mill. 2015-kroner. Prosjektets
samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet til om lag 550 mill.
kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet til 1,1.
Det legges opp til anleggsstart i 2015, og prosjektet
ventes åpnet for trafikk høsten 2017. Prosjektet i fase 1 er nærmere
beskrevet i kapittel 3 i proposisjonen.
I tillegg til de to vegprosjektene inngår også
programområdetiltak. Lokale myndigheter har gått inn for et opplegg
der programområdetiltakene er delt i to:
Regionale tiltak
– tiltak for helhetlige løsninger med regional betydning. Det er
lagt til grunn om lag 900 mill. kr til slike tiltak.
Lokale tiltak der hver av de tre kommune
kan prioritere fra en tiltaksliste. Det er lagt til grunn om lag
300 mill. kr til slike tiltak. Midlene forutsettes fordelt mellom
kommunene etter antall innbyggere, noe som innebærer 174 mill. kr
til Skien, 114 mill. kr til Porsgrunn og 12 mill. kr til Siljan.
Tiltak som igangsettes først, vil være gang-
og sykkelveger med godkjent reguleringsplan, mindre trafikksikkerhetstiltak
innenfor regulert vegareal og tiltak som ikke krever regulering.
Bypakke Grenland fase 1 innebærer videre en vesentlig
satsing på utvikling av kollektivtilbudet. I opplegget som ble lagt
fram for lokalpolitisk behandling, er det lagt til grunn 310 mill. kroner
til kollektivtrafikktiltak og 310 mill. kroner til drift av kollektivtransport
(2013-prisnivå).
Samferdselsdepartementet har inngått avtale mellom
staten, Telemark fylkeskommune og Porsgrunn, Skien og Siljan kommuner
om 215 mill. kroner i belønningsmidler for bedre kollektivtransport
og redusert bilbruk i perioden 2013–2016. Belønningsmidlene finansierer
en satsing på kollektivtransport som kalles Bussløftet 2014.
Lokale myndigheter ønsker å videreføre denne satsingen
etter 2016 gjennom å benytte bompenger til finansiering av drift
av kollektivtransporten.
Kollektivsatsing vil også bli et tema i eventuelle kommende
forhandlinger om bymiljøavtale i Grenland. Departementet vil i den
forbindelse komme tilbake til hvordan driften av kollektivtransporten
skal finansieres.
Gjennomføringen av Bypakke Grenland fase 1 vil
bidra til utvikling av et sammenhengende gang- og sykkelvegnett.
Framkommeligheten for kollektivtransporten vil bli bedret. Videre
vil to større vegprosjekter bli gjennomført, samt tiltak i vestkorridoren
som tilrettelegger for at næringslivet får bedre framkommelighet
i bybåndet. En rekke av tiltakene vil ha gunstig effekt på flere
målområder.
Trafikkgrunnlaget er nærmere omtalt i kapittel
4 i proposisjonen. Bompengeopplegget vil kunne innebære tilnærmet
nullvekst i trafikken som går gjennom bomstasjonene, noe som bidrar
til målet om begrensninger i personbiltrafikken og økt kollektivtransport,
sykkel og gange.
Finansieringen av Bypakke Grenland fase 1 er basert
på bompenger, samt statlige, fylkeskommunale og kommunale midler.
I tillegg kommer inngått avtale med Telemark fylkeskommune og Skien,
Porsgrunn og Siljan kommuner om belønningsmidler for perioden 2013–2016.
Finansieringsplanen er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.
Finansieringsplan for Bypakke
Grenland fase 1
| | | | Mill. 2015-kr |
| 2014–2017 | 2018–2023 | 2024–2025 | Sum |
Statlige midler | 350 | 230 | | 580 |
Fylkeskommunale midler | 180 | 320 | 30 | 530 |
Kommunale midler | 50 | 110 | 20 | 180 |
Bompenger | 660 | 470 | 250 | 1 380 |
Sum | 1 240 | 1 130 | 300 | 2 670 |
Basert på de lokalpolitiske vedtakene har styringsgruppen
for Bypakke Grenland foreslått bompengeinnkreving hele døgnet i
16 automatiske, ubemannede bomstasjoner med énvegs innkreving. Samferdselsdepartementet
går inn for at innkrevingen begrenses til 13 bomstasjoner. Bomstasjonene
vil være basert på AutoPASS-systemet. Det legges opp til innkrevingsstart
så snart som mulig etter stortingsbehandling og maksimalt 10 års
innkreving.
Med forutsetningene i bompengeopplegget er det
beregnet at Bypakke Grenland fase 1 vil være finansiert i løpet
av om lag 10 år. De totale bompengeinntektene er beregnet til om
lag 2 mrd. kroner i 2015-prisnivå, fordelt med om lag 1,4 mrd. kroner
til prosjekter og tiltak innenfor bypakken, inkl. etablering av
bomstasjoner, om lag 220 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader
og om lag 370 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og drift
av bompengeselskapet.
Departementet vil påpeke at det generelt er
usikkerhet ved trafikkanslag, ikke minst avvisningseffekten ved
innføring av bompenger. Departementet legger på den bakgrunn opp
til at det gjøres en ny vurdering av trafikk og inntekter ett år
etter at innkrevingen har startet. Da vil avvisningseffekten være
kjent. Takstene eller innkrevingsperioden vil da kunne justeres.
Som omtalt i Prop. 97 S (2013–2014), legger regjeringen
opp til en omorganisering av bompengesektoren fra dagens mange bompengeselskaper
til et fåtall selskaper. I tillegg vil regjeringen innføre en rentekompensasjonsordning
for bompengelån. Det legges opp til at rentekompensasjonen skal
komme trafikantene til gode i form av lavere takstnivå/høyere rabatter
eller kortere innkrevingsperiode. Det er en forutsetning for rentekompensasjonen
at prosjektene legges inn i et av de nye bompengeselskapene så snart
disse er etablert.
Når rentekompensasjonsordningen er på plass, vil
det bli gjort en ny finansieringsanalyse og en ny vurdering av beregningsmessig
rente.
Samferdselsdepartementet mener de økonomiske
forutsetningene som er lagt til grunn for pakken, er realistiske,
og anbefaler i hovedsak det lokale forslaget til utbygging og finansiering. Departementet
går likevel inn for noen endringer i opplegget, ved at prosjektet
rv. 36 Skyggestein–Skjelbredstrand fullfinansieres med statlige
midler og tre bomstasjoner utelates fra det opplegget som nå legges
fram for Stortinget. Videre vil departementet komme tilbake til
ønsket om å benytte bompenger til drift av kollektivtransporten.
Pakken skal styres gjennom porteføljestyring, der
mål- og resultatstyring er en viktig del. Porteføljestyringen er
dynamisk, og prioriteringene kan endre seg over tid. Rammefordelingen
som lå til grunn ved den lokalpolitiske behandlingen, vil imidlertid
være retningsgivende for prioriteringene. Midler til planlegging
av tiltak som mangler planavklaring, forutsettes dekket innenfor foreslåtte
rammer til de ulike tiltakstypene. Dette gjelder også nødvendige
midler til forberedelse av fase 2.
Som for andre bompengepakker forutsettes det at
omfanget av utbyggingen tilpasses den økonomiske rammen på om lag
2,7 mrd. kroner. Samferdselsdepartementet viser i den forbindelse
til at det allerede er varslet kostnadsøkninger på enkelte prosjekter.
Telemark fylkeskommune har fattet vedtak om
å stille garanti for et låneopptak på maksimalt 800 mill. 2013-kroner,
med tillegg av 10 pst. av til enhver tid gjeldende hovedstol til
dekning av eventuelle påløpte renter og omkostninger. Den fylkeskommunale
garantien er godkjent av Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om utbygging og
finansiering av Bypakke Grenland fase 1 i Telemark, vil det bli
inngått avtale mellom Statens vegvesen Vegdirektoratet og bompengeselskapet
i tråd med gjeldende standardavtale og de forutsetninger som er
lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Prop. 134
S (2014–2015) Utbygging og finansiering av Bypakke Grenland fase 1
i Telemark.
Komiteen legger til grunn at
det er en bred lokalpolitisk enighet om bypakken selv om Bamble
kommune har valgt å stå utenfor fase 1.
Komiteen har merket seg at det
er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS 2) av bompenge- og finansieringsopplegget,
og har merket seg at departementet mener de økonomiske forutsetningene
som er lagt til grunn, er realistiske og i hovedsak anbefaler det
lokale forslaget til utbygging og finansiering.
Komiteen har også merket seg
at Bypakke Grenland og prosjektet rv. 36 Skyggestein–Skjelbredstrand
er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023.
Komiteen har merket seg at Bypakke
Grenland fase 1 innebærer en vesentlig satsing på utvikling av kollektivtilbudet.
I opplegget som ble lagt fram for lokalpolitisk behandling, er det
lagt til grunn 310 mill. kroner til kollektivtrafikktiltak og 310
mill. kroner til drift av kollektivtransport (2013-prisnivå).
Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet
har inngått avtale mellom staten, Telemark fylkeskommune og Porsgrunn,
Skien og Siljan kommuner om 215 mill. kroner i belønningsmidler
for bedre kollektivtransport og redusert bilbruk i perioden 2013–2016.
Komiteen har merket seg at kollektivsatsingen vil
bli et tema i eventuelle kommende forhandlinger om bymiljøavtale
i Grenland og at departementet i den forbindelse vil komme tilbake
til hvordan driften av kollektivtransporten skal finansieres.
Komiteen har merket seg at departementet
har foreslått noen endringer av bypakken, ved at prosjektet rv.
36 Skyggestein–Skjelbredstrand er foreslått fullfinansiert med statlige
midler, og at tre bomstasjoner utelates i det opplegget som nå legges
fram. Komiteen slutter seg til dette.
Komiteen er opptatt av at bompengeinnkrevingen
skal være effektiv, og at kostnadene knyttet til innkreving og finansiering
skal være så lave som mulig.
Komiteen vil peke på at lavere
kostnader vil kunne komme bilistene til gode gjennom lavere bomtakster
eller kortere innkrevingsperiode.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil i tillegg understreke at de også er
opptatt av å få mest mulig veg for pengene, og mener at det økonomiske mulighetsrom
som følge av lavere innkrevingskostnader, f.eks. ved at en legger
lavere beregningsteknisk rente til grunn i prosjektet, også bør kunne
benyttes til å få mer veg ut av prosjektet dersom lokale myndigheter
ønsker dette. Dette vil også komme bilistene og kollektivtrafikken til
gode.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
1. Stortinget
samtykker i at bompengeselskapet får tillatelse til å ta opp lån
og kreve inn bompenger til delvis bompengefinansiering av Bypakke
Grenland fase 1 i Telemark. Vilkårene framgår i Prop. 134 S (2014–2015)
og Innst. 393 S (2014–2015).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler
for finansieringsordningen.
3. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å fastsette takster basert på lavere beregningsteknisk rente,
gitt lokalpolitisk tilslutning og i tråd med føringene i Prop. 134
S (2014–2015) og Innst. 393 S (2014–2015).
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 15.
juni 2015
Linda C. Hofstad Helleland | Nils Aage Jegstad |
leder | ordfører |