Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens forslag
til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under
rammeområde 19
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S |
Utgifter |
Ymse utgifter |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter | 5 250 000 000 |
| | Sum utgifter rammeområde
19 | 5 250 000 000 |
Inntekter |
Inntekter under
departementene |
5309 | | Tilfeldige inntekter | |
| 29 | Ymse | 150 000 000 |
| | Sum inntekter rammeområde
19 | 150 000 000 |
| | Netto rammeområde
19 | 5 100 000 000 |
Komiteen viser til
Stortingets vedtak 3. desember 2015, der netto utgiftsramme for
rammeområde 19 er fastsatt til 4 250 000 000 kroner, jf. Innst. 2
S (2015–2016).
For nærmere omtale av de enkelte poster, vises det
til Prop. 1 S (2015–2016) Finansdepartementet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine
respektive forslag under rammeområde 19 i Innst. 2 S (2015–2016).
Som følge av Stortingets behandling av finansinnstillingen fremmer
ikke disse medlemmer ytterligere bevilgningsforslag
i foreliggende innstilling.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 og forslag til endringer
under rammeområde 19 i Innst. 2 S (2015–2016). Som følge av Stortingets
behandling av finansinnstillingen fremmer ikke dette medlem ytterligere
bevilgningsforslag under rammeområde 19 i denne innstilling ut over
de forslag som følger av budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre av 23. november 2015.
Dette medlem viser imidlertid
til at det i de siste budsjett har vært en sterk økning i driftsutgiftene
i den offentlige forvaltningen. Dette medlem støtter
i så måte regjeringens avbyråkratiserings- og effektivitetsreform
hvor man foreslår å underregulere pris- og lønnsjusteringen av driftspostene
på statsbudsjettet. Dette medlem mener videre at
det må arbeides videre med alternative innsparings- og effektiviseringstiltak
ut over «ostehøvelkutt» og viser i så måte til budsjettavtalen av
23. november 2015 hvor det både framgår at avtalepartnerne ber regjeringen
om å komme med konkrete forslag til oppfølging av produktivitetskommisjonens
rapport, spesielt for å redusere byråkrati og effektivisere
staten, i revidert nasjonalbudsjett 2016, og at regjeringen skal sette
ned et utvalg som skal vurdere en omorganisering av det statlige
digitaliseringsansvaret slik at en sikrer en sterkere samordning
mellom sektorer og med kommunene. Spesielt når det gjelder digitalisering
i offentlig sektor er det etter dette medlems syn
et stort potensial for effektivisering og innsparing ved enhetlige
systemer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
innebærer et forslag om at ymseposten reduseres med 850 mill. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 3.2.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett og forslaget
om å stramme inn på underliggende etaters bruk av eksterne konsulenter med
til sammen 400 mill. kroner. Det har vært en stor vekst i utgiftene
til eksterne konsulenter, og resultatene har vært av varierende
kvalitet. Dette medlem mener det er på høy tid å
iverksette tiltak for kutt i bruken av eksterne konsulenter, og
i stedet bygge opp kompetansen i statlige etater. Dette arbeidet må
koordineres av regjeringen. Dette medlem peker på
at innsparingen en får vil komme de ulike etater til gode, gjennom
økt handlingsrom. For å synliggjøre den samlede budsjettvirkningen
foreslås det i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett å
redusere kap. 2309 post 1 med 400 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringes forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 3.2.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | H, FrP,
KrF og V | A | Sp | V | SV |
Utgifter rammeområde
19 (i tusen kroner) |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 5 250 000 | 4 400 000
(-850 000) | 3 696 738
(-1 553 262) | 4 112 500
(-1 137 500) | 3 714 500
(-1 535 500) | 4 850 000
(-400 000) |
| | Sum utgifter
rammeområde 19 | 5 250 000 | 4 400 000
(-850 000) | 3 696 738
(-1 553 262) | 4 112 500
(-1 137 500) | 3 714 500
(-1 535 500) | 4 850 000
(-400 000) |
Inntekter rammeområde
19 (i tusen kroner) |
5309 | | Tilfeldige inntekter | | | | | | |
| 29 | Ymse | 150 000 | 150 000
(0) | 150 000
(0) | 150 000
(0) | 450 000
(+300 000) | 150 000
(0) |
| | Sum inntekter rammeområde
19 | 150 000 | 150 000
(0) | 150 000
(0) | 150 000
(0) | 450 000
(+300 000) | 150 000
(0) |
| | Sum netto rammeområde
19 | 5 100 000 | 4 250 000
(-850 000) | 3 546 738
(-1 553 262) | 3 962 500
(-1 137 500) | 3 264 500
(-1 835 500) | 4 700 000
(-400 000) |
Komiteen viser til
at forslaget til bevilgning vedrørende rammeområde 19 fra komiteens
flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding. Forslaget
er i samsvar med Stortingets vedtak om netto rammesum på rammeområde
19, jf. avsnitt 3.2. Det er bare forslag som er i samsvar med netto
rammesum som kan føres opp som forslag til bevilgningsvedtak, jf.
Stortingets forretningsorden § 43 femte ledd.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at dette medlems primærforslag falt under finansdebatten,
og dette medlem støtter derfor forslaget fra flertallet.