3.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2015–2016) Finansdepartementet

Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 19

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

Utgifter

Ymse utgifter

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter

5 250 000 000

Sum utgifter rammeområde 19

5 250 000 000

Inntekter

Inntekter under departementene

5309

Tilfeldige inntekter

29

Ymse

150 000 000

Sum inntekter rammeområde 19

150 000 000

Netto rammeområde 19

5 100 000 000

3.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 19

Komiteen viser til Stortingets vedtak 3. desember 2015, der netto utgiftsramme for rammeområde 19 er fastsatt til 4 250 000 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2015–2016).

For nærmere omtale av de enkelte poster, vises det til Prop. 1 S (2015–2016) Finansdepartementet.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine respektive forslag under rammeområde 19 i Innst. 2 S (2015–2016). Som følge av Stortingets behandling av finansinnstillingen fremmer ikke disse medlemmer ytterligere bevilgningsforslag i foreliggende innstilling.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 og forslag til endringer under rammeområde 19 i Innst. 2 S (2015–2016). Som følge av Stortingets behandling av finansinnstillingen fremmer ikke dette medlem ytterligere bevilgningsforslag under rammeområde 19 i denne innstilling ut over de forslag som følger av budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre av 23. november 2015.

Dette medlem viser imidlertid til at det i de siste budsjett har vært en sterk økning i driftsutgiftene i den offentlige forvaltningen. Dette medlem støtter i så måte regjeringens avbyråkratiserings- og effektivitetsreform hvor man foreslår å underregulere pris- og lønnsjusteringen av driftspostene på statsbudsjettet. Dette medlem mener videre at det må arbeides videre med alternative innsparings- og effektiviseringstiltak ut over «ostehøvelkutt» og viser i så måte til budsjettavtalen av 23. november 2015 hvor det både framgår at avtalepartnerne ber regjeringen om å komme med konkrete forslag til oppfølging av produktivitetskommisjonens rapport, spesielt for å redusere byråkrati og effektivisere staten, i revidert nasjonalbudsjett 2016, og at regjeringen skal sette ned et utvalg som skal vurdere en omorganisering av det statlige digitaliseringsansvaret slik at en sikrer en sterkere samordning mellom sektorer og med kommunene. Spesielt når det gjelder digitalisering i offentlig sektor er det etter dette medlems syn et stort potensial for effektivisering og innsparing ved enhetlige systemer.

3.3 Kap. 2309 Tilfeldige utgifter

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene innebærer et forslag om at ymseposten reduseres med 850 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 3.2.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett og forslaget om å stramme inn på underliggende etaters bruk av eksterne konsulenter med til sammen 400 mill. kroner. Det har vært en stor vekst i utgiftene til eksterne konsulenter, og resultatene har vært av varierende kvalitet. Dette medlem mener det er på høy tid å iverksette tiltak for kutt i bruken av eksterne konsulenter, og i stedet bygge opp kompetansen i statlige etater. Dette arbeidet må koordineres av regjeringen. Dette medlem peker på at innsparingen en får vil komme de ulike etater til gode, gjennom økt handlingsrom. For å synliggjøre den samlede budsjettvirkningen foreslås det i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett å redusere kap. 2309 post 1 med 400 mill. kroner.

3.4 Kap. 5309 Tilfeldige inntekter

Post 29 Ymse

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringes forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 3.2.

3.5 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 19

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

H, FrP, KrF og V

A

Sp

V

SV

Utgifter rammeområde 19 (i tusen kroner)

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter

5 250 000

4 400 000 (-850 000)

3 696 738 (-1 553 262)

4 112 500 (-1 137 500)

3 714 500 (-1 535 500)

4 850 000 (-400 000)

Sum utgifter rammeområde 19

5 250 000

4 400 000 (-850 000)

3 696 738 (-1 553 262)

4 112 500 (-1 137 500)

3 714 500 (-1 535 500)

4 850 000 (-400 000)

Inntekter rammeområde 19 (i tusen kroner)

5309

Tilfeldige inntekter

29

Ymse

150 000

150 000 (0)

150 000 (0)

150 000 (0)

450 000 (+300 000)

150 000 (0)

Sum inntekter rammeområde 19

150 000

150 000 (0)

150 000 (0)

150 000 (0)

450 000 (+300 000)

150 000 (0)

Sum netto rammeområde 19

5 100 000

4 250 000 (-850 000)

3 546 738 (-1 553 262)

3 962 500 (-1 137 500)

3 264 500 (-1 835 500)

4 700 000 (-400 000)

Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende rammeområde 19 fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar med Stortingets vedtak om netto rammesum på rammeområde 19, jf. avsnitt 3.2. Det er bare forslag som er i samsvar med netto rammesum som kan føres opp som forslag til bevilgningsvedtak, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte ledd.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at dette medlems primærforslag falt under finansdebatten, og dette medlem støtter derfor forslaget fra flertallet.