Programkategori 7.70 Forskning under Kunnskapsdepartementet
omfatter bevilgninger til forskning gjennom Norges forskningsråd
og til internasjonalt samarbeid, forskningsinstitutter og andre tiltak,
de nasjonale forskningsetiske komiteene, samt meteorologiformål.
Det foreslås en bevilgning på kr 433 801 000
under dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteen er opptatt
av at Norge har en god meteorologisk tjeneste av høy internasjonal
kvalitet som inkluderer overvåkning og varsling av vær, varsling
av ekstremvær, farlige utslipp til luft og hav, samt overvåkning
av klimaendringer. Komiteen vil understreke betydningen
av det gode forsknings- og utviklingsarbeidet instituttet gjør innen
varsling av ekstremvær og klimaendringer. Komiteen er tilfreds
med at værvarslingen stadig blir bedre, og at varslingene når stadig
flere gjennom god bruk av ulike kommunikasjonsplattformer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
stiller seg positive til økningen i bevilgningen til Meteorologisk
institutt for å bygge ferdig værradaren på Hafjell, men viser til
budsjettavtalen, som innebærer forslag om å redusere kap. 283 Meteorologiformål,
post 50 med 5 mill. kroner knyttet til dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
samarbeidspartiene i avtalen om budsjettforlik har foreslått å kutte
5 mill. kroner i bevilgningen til ny værradar på Hafjell. Disse
medlemmer vil påpeke at det ikke er gjort rede for konsekvensene
av kuttet.
Det foreslås en bevilgning på kr 17 007 000
under dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteen mener norsk
forskning skal holde høye etiske standarder. Solid forskningsetikk
er avgjørende for at forskningen som helhet har tillit. I en tid
da forskningsintensiteten og teknologiutviklingen øker kraftig,
blir det nasjonale arbeidet med forskningsetikk stadig viktigere.
De nasjonale forskningsetiske komiteene har en viktig rolle i dette arbeidet.
Disse komiteene skal, med utgangspunkt i normer og tradisjoner i
vårt samfunn, vurdere, opplyse og rådgi i forskningsetikk innenfor
alle fagområder. Oppgavene er fastsatt i forskningsetikkloven, hvor
komiteenes faglige uavhengighet slås fast.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
disse komiteenes budsjetter ikke har blitt økt de senere år, samtidig som
omfanget av forskning øker. Denne uheldige utviklingen har blitt
bemerket av komiteen tidligere uten at regjeringen har respondert. Disse
medlemmer ber regjeringen derfor komme tilbake i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett med tiltak hvor målet er å styrke
det samlede forskningsetiske arbeidet nasjonalt.
Det foreslås en bevilgning på kr 3 609 971 000 under
dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteen mener Norges
forskningsråd har en viktig rolle i arbeidet med å sikre høy kvalitet
og relevans for norsk forskning. Rådet har flere oppgaver og roller.
Det administrerer konkurransen om forskningsmidlene, er en viktig
rådgiver for regjeringen og promoterer forskning i inn- og utland.
Oppgaven er både av strategisk og operativ art og gjør Norges forskningsråd
til en svært sentral aktør i norsk forskning.
Komiteen viser for øvrig til
omtalen av dette kapitlet i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er opptatt av å styrke forskningen i Norge og mener det er positivt
at de statlige bevilgningene til forskning og utvikling for 2016
ligger an til å nå 1 pst. av bruttonasjonalproduktet.
Flertallet understreker at det
er en god vekst i FoU-budsjettet, en samlet realvekst på mer enn
4 pst. etter budsjettforliket. Om lag 1/3 av den samlede veksten
kommer som økte bevilgninger til Norges forskningsråd. Flertallet trekker
spesielt frem den økte støtten på 50 mill. kroner til fri prosjektstøtte (FRIPRO),
som bidrar til en konsentrasjon av forskningsmidler til de beste
forskningsmiljøene. I tillegg har Forskningsrådet, universitetene
og instituttene forpliktet seg til å matche en økt bevilgning til FRIPRO
fra regjeringen med en tilsvarende sum av egne midler, slik at FRIPRO
styrkes med totalt 100 mill. kroner. Videre mener flertallet det
er positivt at stimuleringsstøtten til norsk deltakelse i EUs forskningssamarbeid
Horisont 2020 økes med 131,3 mill. kroner. Flertallet fremhever
at det er en realøkning på 25 mill. kroner til forskningsutstyr
og databaser. Flertallet merker seg at regjeringen også
følger opp alle de seks tematiske prioriteringene i langtidsplanen.
Hovedprioriteringene i budsjettet for 2016 er satsingsområdene hav,
et innovativt og omstillingsdyktig næringsliv og verdensledende
fagmiljøer.
Flertallet vil understreke prioriteringen
av næringsrettet FoU i årets budsjett. Både SkatteFUNN, Brukerstyrt
Innovasjonsarena (BIA) og Forny2020 får økninger i sine bevilgninger
for å styrke etablerte og nye bedrifters evne til å satse på forskning
i egen regi. Programmet for kommersialisering av forskningsresultater
(FORNY2020) styrkes med 90 mill. kroner og BIA med 100 mill. kroner.
Videre er det foreslått 40 mill. kroner gjennom Forskningsrådet til
muliggjørende teknologier. Flertallet vil peke på
at også bevilgningene til forskningsprogrammer som har en bred samfunnsmessig
betydning, styrkes i årets budsjett.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener Norges
forskningsråd har en nøkkelrolle i norsk forskningspolitikk.
Disse medlemmer konstaterer at
regjeringen når målet om at 1 pst. av BNP skal brukes på forskning.
Delvis skyldes det noe økte bevilgninger, og delvis skyldes det
lavere BNP-vekst for Norge. Hovedtyngden av satsingen ligger på
næringslivs- og teknologisatsing, og det er igjen Kunnskapsdepartementet,
Nærings- og fiskeridepartementet og Olje- og energidepartementet
som får økte forskningsbevilgninger, i tillegg til helseforetakene
under Helsedepartementet. I alle andre departementer er det null vekst
eller realnedgang.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at det satses på forskning på alle fagfelt. De ulike
departementene har ansvar for å sikre et godt kunnskapsgrunnlag
innen sine sektorer, og det er viktig at hvert enkelt departement
tar det sektoransvaret som påligger dem, også når det gjelder forskning.
Forskning bør følge de store pengestrømmene, nettopp for å sikre
at vi bruker ressursene på en god måte. Da er det bekymringsfullt
at det ikke bevilges mer til eksempelvis samferdsels- eller justisfeltet
enn det faktisk gjør.
Disse medlemmer er dessuten opptatt
av at kvalitet og kunnskap skal gjennomsyre satsingen knyttet til
velferdsstatens utfordringer som vil komme på grunn av endret demografi.
Det er behov for mer forskning og innovasjon innen velferdsfeltet. Forskningsrådet
burde hatt et eget forskningsprogram for profesjonsforskning, særlig
knyttet til sykepleie, lærerutdanning, barnevernsutdanning og andre fag
i offentlig velferdsproduksjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet foreslo å opprette
et slikt forskningsprogram og å bevilge 65 mill. kroner til det.
Disse medlemmer merker seg at
samarbeidspartiene i avtalen om budsjettforlik har foreslått å kutte
2 mill. kroner i bevilgningen til stimuleringsmidler for Horisont
2020. Disse medlemmer vil påpeke at det ikke er gjort
rede for konsekvensene av kuttet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti har merket seg at forskningsmiljøene
selv opplever at FRIPRO fungerer godt, noe som også understøttes
av evaluering av ordningen, som viser at ordningen er et godt virkemiddel
for å fremme forskning av høy vitenskapelig kvalitet, uavhengig
av fagområde. Disse medlemmer er kjent med at antallet
søknader til fri prosjektstøtte hvert år overstiger den budsjetterte
rammen til tross for at bevilgningen til FRIPRO har økt betydelig
over flere budsjetter, både under den rød-grønne regjeringen og
under den nåværende regjering.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der det ble foreslått
å øke tilskuddet til FRIPO med 30 mill. kroner utover regjeringens
budsjettforslag i Prop. 1 S (2015–2016).
Dette medlem viser videre til
Senterpartiets alternative budsjettforslag, der det ble foreslått
å redusere det statlige bidraget til gaveforsterkningsordningen
over kap. 285 post 52 med 40 mill. kroner sammenlignet med regjeringens
forslag i Prop. 1 S (2015–2016).
Komiteens medlem fra Venstre er
opptatt av å styrke forskningen i Norge betydelig og mener det er
positivt at de statlige bevilgningene til forskning og utvikling
for 2016 ligger an til å nå 1 pst. av bruttonasjonalproduktet. Dette
medlem viser til at det er en betydelig mengde søknader
til Fri prosjektstøtte (FRIPRO) under Norges forskningsråd, og til
evalueringen av FRIPRO fra 2012, der det kom tydelig frem at ordningen
er et godt virkemiddel for å fremme forskning av høy vitenskapelig
kvalitet, uavhengig av fagområde. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett, der det ble foreslått å
øke bevilgningen med 100 mill. kroner til Fri prosjektstøtte, og
mener dette ville skapt et større handlingsrom for innovasjon når
potten med frie midler skal fordeles.
Dette medlem vil bemerke at selv
om de samlede statlige bevilgningene til forskning og Kunnskapsdepartementets
andel av dette er høye, er det grunn til å be regjeringen heve forskningsinnsatsen
i flere av departementene. I 2016 merker Klima- og miljødepartementet,
Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet seg ut med en mindre
offensiv satsing, og dette er alvorlig ettersom særlig de to første
departementene er viktige for målsettingen om et grønt skifte.
Dette medlem mener at ordningen
med Sentre for fremragende forskning (SFF) har fungert godt og har
bidratt vesentlig til å styrke kvaliteten og innsatsen på viktige
forskningsområder der det er gode fagmiljøer. Dette medlem mener
mange av miljøene som i dag er slike sentre, kan bli kvalifiserte
til å kunne delta i ordningen med rekruttering av internasjonale
toppforskere. Dette medlem viser til Venstres alternative
statsbudsjett, hvor det på denne bakgrunn ble foreslått å bevilge
25 mill. kroner mer til sentre for fremragende forskning.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av at prioriteringene på alle relevante samfunnsområder
må bidra til det grønne skiftet. Både klimakrisen og den vanskelige situasjonen
i norsk økonomi gjør det helt nødvendig med en omfattende omstilling
av det norske samfunnet. I løpet av kort tid må Norge bli et nullutslippssamfunn,
og nye varige arbeidsplasser må skapes i næringer med lave utslipp.
Vi vet ikke nøyaktig hvor disse arbeidsplassene vil skapes, men
det vil ikke være i oljenæringen. Grønn omstilling krever lavere oljeinvesteringer. Dette
medlem mener det er en alvorlig feilprioritering å øke den
øremerkede støtten til petroleumsforskning med rundt 100 mill. kroner, slik
regjeringen foreslår. Økningen er en av de største kunnskapssatsingene
i budsjettet og vil direkte motarbeide det grønne skiftet. Dette
medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative
budsjett, der hele den øremerkede støtten til petroleumsforskning over
Olje- og Energidepartementets budsjett, i alt 396,3 mill. kroner,
ble flyttet til Kunnskapsdepartementets budsjett: 96,3 mill. kroner
til FRIPRO, 150 mill. kroner til grunnforskning gjennom Norges forskningsråd
og 150 mill. kroner til Forskningsrådets strategiske satsinger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket av 23. november 2015, der bevilgningene
til forskning på klima, miljø og miljøvennlig energi økes med 20
mill. kroner. Flertallet viser til at de globale
klimautfordringene er store, og krever økt forskningsinnsats. Etter flertallets mening
trenger vi mer forskning både på klimaendringer, virkningene av
disse og tiltak for å redusere endringene og virkningene. Flertallet er
fornøyd med at regjeringen har løftet frem klima, miljø og miljøvennlig
energi som en av de seks langsiktige prioriteringene i Meld. St.
7 (2014–2015). Flertallet vil framheve Forskningsrådets
ENERGIX-program og Miljø2015-program som særlig relevante i denne sammenheng.
Flertallet viser til budsjettforliket
av 23. november 2015, der stimuleringsstøtten til norsk deltakelse
i EUs forskningssamarbeid Horisont 2020 reduseres med 2 mill. kroner.
Flertallet viser videre til omtalen
under kap. 227 post 77 og foreslår å redusere bevilgningen på kap.
285 post 53 med 1,7 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap.
227 post 77.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet foreslo å redusere
bevilgningen til Forskningsrådets strategiske satsinger med 7,8
mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der det ble foreslått
å omprioritere 75 mill. kroner fra kap. 285 post 53 og i stedet
bruke disse midlene på å styrke FRIPRO-ordningen, regionale forskningsfond og
basisbevilgningen til samfunnsvitenskapelige forskningsinstitutter.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres alternative statsbudsjett, hvor det ble foreslått å bevilge
100 mill. kroner til en forsterket forskningssatsing på klima, miljø
og miljøvennlig energi, og ytterligere 5 mill. kroner til Institutt
for strategisk klima- og energiforskning, Bjerknessenteret.
Det foreslås en bevilgning på kr 518 625 000
under dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteen mener forskningsinstituttene
har en viktig rolle, og deres bidrag er viktig hva gjelder innovasjon,
fornying og forskning til nytte for mange sektorer og samfunnsområder.
Instituttene representerer en stor variasjon i saksfelt og størrelse.
Instituttene er svært viktige deltagere i EUs forskningsprogram.
Komiteen viser for øvrig til
omtalen av dette kapitlet i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen foreslår å sette av 10 mill. kroner i strukturmidler
for 2016 til en ordning hvor forskningsinstituttene kan søke om
midler til fusjoner og tettere samarbeid med andre institusjoner. Flertallet mener
at disse midlene også må kunne tildeles institutter som har vært tidlig
ute og vedtatt fusjon allerede i 2015, og vil be regjeringen sikre
dette i arbeidet med tildelingen.
Komiteens medlem fra Venstre viser
i den forbindelse til Venstres alternative statsbudsjett, hvor bevilgningen
ble foreslått økt med 1,7 mill. kroner knyttet til opprettelsen
av Uni Research Polytec i 2015 gjennom fusjon mellom Polytec og
Uni Research.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet reagerer på at regjeringen velger å inkludere
forskningsinstituttene i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen ved
å redusere bevilgningene med 0,6 pst. tilsvarende statlige virksomheter. Disse
medlemmer vil understreke at forskningsinstituttene ikke
er statlige virksomheter, men selvstendige, ikke-statlige. Kutt
i deres virksomhet vil ikke bidra til effektivisering og avbyråkratisering
i statlige virksomheter.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet, for ikke å redusere forskningsaktiviteten
ved disse instituttene, samt for å bidra til likebehandling med
andre forskningsinstitusjoner, har foreslått i partiets alternative
budsjettforslag å øke bevilgningen under post 57 med 16 mill. kroner
utover regjeringens budsjettforslag i Prop. 1 S (2015–2016).
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der det ble foreslått
å øke bevilgningen til de øvrige fem regionale forskningsfondene
som regjeringen ikke har tilgodesett med ekstra midler i 2016 i
samband med omstillingsbehovet i nærings- og arbeidslivet. I Senterpartiets
alternative budsjettforslag ble det foreslått å øke bevilgningen
til disse med 5 mill. kroner hver, til sammen en økning på 25 mill.
kroner utover regjeringens forslag i Prop. 1 S (2015–2016).
Det foreslås en bevilgning på kr 2 695 158 000 under
dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteen mener det
er svært viktig å tilrettelegge for at norske utdannings- og forskningsmiljøer kan
delta aktivt i internasjonalt samarbeid.