Det foreslås bevilget 13 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd til samordning av IKT-politikken
er ny post på 2016-budsjettet. Bevilgningen på posten skal bidra
til å nå hovedmålene for IKT-politikken. Posten foreslås nyttet
til flere tilskuddsordninger som det gjøres rede for i proposisjonen.
Komiteen ser at innbyggernes
forventning til digitale tjenester har endret seg raskt de senere
år, og det er i økende grad viktig med tilrettelegging for samfunnsnyttig
anvendelse av IKT og for en høy grad av digital deltakelse i samfunnet.
Myndighetene må koordinere innsatsen i utviklingen slik at fellesløsninger
kan tas i bruk på en god måte der innbyggere og næringsliv møter
en effektiv og brukervennlig elektronisk forvaltning.
Komiteen vil peke på at Norge
har flere ledende IKT- og teknologiforetak som kan bidra med de beste
løsningene innenfor sine områder, og komiteen ser
det som viktig at det legges til rette for en sterk, nyskapende
og konkurransedyktig IKT-næring i Norge. Komiteen ser
derfor positivt på at regjeringen iverksetter tiltak for styrket
samordning av digitaliseringen i offentlig sektor, bedre tilgang
på IKT-kompetanse og økt tilgang på offentlige data, samt en bedre
informasjonsforvaltning i offentlig sektor.
Komiteen vil påpeke at den digitale
informasjonsflyten i årene som kommer vil stille stadig sterkere
krav til samordning og samvirke mellom myndigheter, tjenesteutøvere
og andre interessenter. Hensynet til effektiv ressursbruk vil øke
behovet for mer samordnende tilnærminger til utvikling, forvaltning
og drift av nye systemløsninger. De kommende årene vil bruk av og
riktige investeringer i IKT potensielt være det største enkeltbidraget
til effektivisering og brukerretting av offentlig sektor.
Komiteen har merket seg at regjeringen
våren 2016 vil legge frem en stortingsmelding om «Digital agenda
for Norge» og at Nasjonal plan for elektronisk kommunikasjon vil
inngå som en selvstendig del av stortingsmeldingen. Komiteen mener
at en slik plan vil kunne danne et bedre grunnlag for en målrettet
utvikling innen IKT. Komiteen imøteser løsninger
som både sikrer tilgang over hele landet og som øker bredbåndshastigheten
der bredbåndstilbudet er for dårlig. Teknologien og bredbåndsmarkedet er
i rask utvikling, derfor ser komiteen det som svært
viktig at det legges til rette for en god konkurranse mellom ulike
teknologier, tilbydere og forretningsmodeller.
Komiteen vil peke på at Norge
er blant de land i verden som har høyest digital deltakelse og kompetanse
i befolkningen. Til tross for dette ser vi at utviklingen går svært
raskt, og det er viktig at det ikke skapes et klasseskille mellom
de som har tilegnet seg slik digital kompetanse med mulighet for
deltakelse og de som blir stående utenfor. Komiteen ser
derfor svært positivt på tiltak som kan bidra til styrking av nødvendige
digital basiskompetanse og ønsker i den sammenheng å trekke frem
regjeringens «tilskuddsordning for digital deltakelse og kompetanse» som
skal bidra til at eksterne aktører gir opplæring og kunnskapsheving
hos innbyggere med lav digital deltakelse og kompetanse.
Komiteen vil påpeke at ny og
bedre teknologi stadig gir nye muligheter og at utviklingen går
raskt. IKT i samferdselssektoren benevnes i dag vanligvis som ITS
– Intelligente transportsystemer. Komiteen ser positivt
på regjeringens arbeid med en helhetlig gjennomgang av ITS, der
ITS-loven er et viktig premiss for en god tilrettelegging for at
ny teknologi og forskning skal kunne hjelpe oss til å nå definerte mål
innen sikkerhet, framkommelighet, miljø og tilgjengelighet, jf.
Prop. 149 L (2014–2015).
Komiteen mener at ITS bør inkluderes
som en naturlig del av planlegging og investeringsgrunnlag i alle
samferdselsprosjekter.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil
understreke at det må være en nasjonal målsetting at alle skal kunne
ta del i den nye digitale virkeligheten – og at Norge er inne i
en investeringsfase hvor grunnlaget for dette skal legges. Tilgang
til moderne ekomtjenester som mobil og bredbånd er blitt en nødvendighet,
både for privatpersoner og bedrifter. Dette gjelder også i områder
hvor det i dag ikke er lønnsomt å bygge ut høyhastighetsbredbånd
til brukerne. Dette medlem minner om at regjeringen
i forslaget til statsbudsjett for 2016 foreslår å kutte bevilgningen
som bidrar til bedre bredbåndsdekning i områder hvor det kommersielle
potensialet vurderes til å være for svakt, fra 110 mill. kroner
til 51,5 mill. kroner, men at dette kuttet blir reversert i budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti og Venstre – og
posten forsiktig styrket. Dette medlem mener dette
er utilstrekkelig, og viser til Senterpartiets alternative budsjett
for 2016 hvor det foreslås å styrke bevilgningen med 210 mill. kroner.
Det foreslås bevilget 42,5 mill. kroner.
Komiteen ser det som
viktig at Norge er internasjonalt orientert og deltar i det omfattende
europeiske samarbeidet på IKT-området. Norges innsats er særlig
rettet mot EU og OECD, og det ligger et viktig arbeid med å tilpasse
regelverk, finne gode felles løsninger og strategier, der det tilrettelegges
for vektleggingen av IKT som driver av bærekraftig økonomisk vekst,
innovasjon og jobbskaping. Komiteen viser til at
fremveksten av felleseuropeiske elektroniske løsninger i offentlig
forvaltning er et viktig bidrag i modernisering og fornying av offentlig
sektor.
Komiteen merker seg at det legges
opp til deltakelse i programmet Connecting Europe Facility (CEF
Digital). Komiteen ser det som viktig at aktiv deltakelse
i den digitale agendaen opprettholdes og at norsk næringsliv og
norske fagmiljøer får dra nytte av den norske deltakelsen i EU-programmer
og får internasjonal eksponering. Komiteen vil påpeke
verdien av en god koordinering av de ulike norske aktører og politiske
ansvarsområder innen internasjonalt IKT-samarbeid, og vil oppfordre
til en aktiv bruk av ulike fora som kan bidra til økt samhandling.