Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil vise til Meld. St. 25 (2014–2015) og også Prop. 1 S Tillegg
2 (2015–2016), der bompengereformens innretninger spesifiseres.
Det er positivt at regjeringen tar grep for
å sikre at de store summene investert gjennom bompengesystemet skal
gå målrettet til de vedtatte prosjektene og også sikre en brukervennlig
innkreving. Flertallet er opptatt av at regjeringens
arbeid med å legge til rette gode rammer for en effektiv innkreving har
god fremdrift.
Omorganiseringen av bompengevirksomheten og
etableringen av de fem regionale selskapene vil gi et godt grunnlag,
og flertallet ønsker å understreke viktigheten av
en optimalisering av rolle- og ansvarsfordeling mellom SVVs myndighetsrolle
og bompengeselskapenes operative rolle og går ut fra at dette tydeliggjøres
i de nye hovedavtalene.
Flertallet har notert seg at
regjeringen ser det som en sentral del av bompengereformen at utsteder skilles
fra rollen som operatør/bompengeselskap. Flertallet sier
seg enige i at rollene skal og bør holdes adskilt og oppfordrer
til at det i det videre arbeidet med rammebetingelser for utsteder
legges opp iht. pågående utvikling i REETS og EasyGo. Dette for
å sikre at Norge tilrettelegger for konkurranse på like vilkår for
eksisterende og eventuelle nye aktører, noe som vil kunne bidra
til en lavere pris og et bedre produkt for brukerne av bomfinansierte
vegprosjekter i Norge.
Flertallet er glad for å se at
regjeringen legger opp til en takstharmonisering som vil innebære
en betydelig forenkling, og er opptatt av at det i den sammenheng
oppfordres lokalt til en harmonisering av takster, rabatter og fritak
også i de prosjekter der innkrevingen allerede er startet opp. Flertallet har registrert
en utvikling av at næringstransport bærer en større andel av utgiftene
med tredobbel takst i enkelte prosjekter, og vil minne om at det
er tidligere uttalt at dobbel takst bør være hovedregelen som legges
til grunn. Det er som regjeringen viser til viktig at det i denne
prosessen ses til at ingen gruppe og/eller bransje kommer dårligere
ut ei heller at det går ut over finansieringsgrunnlaget for prosjektet. Flertallet vil
også minne om at det ligger og har lagt som en forutsetning at man
ved etablering av nye bompengeprosjekter skal utøve en restriktiv
holdning til bomplassering på sideveger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til de foreslåtte tiltakene fra regjeringen
Stoltenberg i St. Meld. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023, hvor
det ble vedtatt flere viktige tiltak for omorganisering av bompengevirksomheten,
blant annet etablering av fem regionaleselskap og en omfattende samordning
av takst- og rabattsystemer og fritak. Dette vil etter disse
medlemmers syn innebære en forenkling av arbeidet i sektoren
som kommer både operatører og bilister til gode. Disse medlemmer er
glad for at regjeringen følger opp vedtakene fra Nasjonal transportplan
2014–2023.
Disse medlemmer er motstandere
av regjeringens forslag til rentekompensasjonsordning for bompengelån,
da den ser ut til å være en annen og mer byråkratisk metode for
å tilføre mer statlig kapital til veiprosjektene. Disse medlemmer vil
påpeke at det ikke vil bli bygget mer vei for de midlene regjeringen
bevilger til denne ordningen. Disse medlemmer mener
at den foreslåtte rentekompensasjonsordningen virker kompliserende
og at den vil føre til mer byråkrati. Disse medlemmer er opptatt
av en mest mulig effektiv innkreving av bompenger, slik at bilistene
får mest mulig vei igjen for hver krone de betaler. Disse
medlemmer kan ikke se at de vedtatte forslagene i bompengereformen ivaretar
dette hensynet.
Disse medlemmer viser til at
obligatorisk bombrikke for alle kjøretøy over 3 500 tonn totalvekt som
benytter offentlig vei, ble innført fra 1. januar 2015. Ordningen
som ble innført mangler krav om forhåndsbetaling knyttet til avtalen
om bombrikke. Disse medlemmer ber regjeringen vurdere
metoder for innføring av forhåndsbetaling, krav om betaling pr.
kredittkort, dieselkort, bankgaranti eller annen ordning for å sikre
betaling av bompassering. Videre mener disse medlemmer at
regjeringen burde gått enda lenger i å effektivisere bompengeinnkrevingen,
da obligatorisk brikke er det tiltaket som gir størst reduksjon
i innkrevingskostnadene. Dette vil også åpne muligheten for differensiert
betaling ut fra tid og utslipp. Disse medlemmer mener
derfor at innføring av obligatorisk brikke i alle kjøretøy må ha
høyeste prioritet, også som betalingsform på fergene.
Disse medlemmer viser til at
det lenge har vært en funksjonalitet ved inngåelse av AutoPASS-avtale
der kunden kan velge såkalt «sporfri avtale» som sikrer anonymisering.
En sporfri avtale innebærer at passeringsdata ikke lenger vil kunne
fremskaffes, heller ikke i forbindelse ved eventuell klage. Disse
medlemmer mener derfor bilisters personvern og behov for
anonymisering er ivaretatt.
Videre mener disse medlemmer at
regjeringen må sørge for en optimalisering av rolle- og ansvarsfordeling
mellom Statens vegvesens myndighetsrolle og bompengeselskapenes
operative rolle i de nye hovedavtalene.
Disse medlemmer mener det kan
være et riktig tiltak å skille utsteder fra rollen som operatør-/bompengeselskap,
men da med en mulighet for at disse rollene kan videreføres innenfor
et og samme holdingselskap eller morselskap. Å skille utstederrollen
helt fra operatør-/bompengeselskap kan etter disse medlemmers mening
bidra til å duplisere de samme typer oppgaver og gå utover brukervennlighet
og kundetilfredshet, og dermed virke mot sin hensikt med omorganisering
av bompengevirksomheten.
Disse medlemmer vil videre understreke betydningen
av at man ved etablering av nye bompengeprosjekter skal utøve en
restriktiv holdning til bomplassering på sideveger.