Samferdselsdepartementet legger i denne proposisjonen
fram forslag om utbygging og finansiering av E16 på strekningen
Bagn–Bjørgo i Oppland. Dette er andre etappe av utbyggingen av E16
mellom Fønhus og Bjørgo i Sør- og Nord-Aurdal kommuner.
I Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2023 er det lagt til grunn statlige midler til å starte utbyggingen
av E16 på strekningen Fønhus–Bagn–Bjørgo i første fireårsperiode,
forutsatt tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering.
Første etappe, strekningen Fønhus–Bagn, ble vedtatt av Stortinget
i juni 2012, jf. Prop. 101 S (2011–2012) og Innst. 340 S (2011–2012).
Strekningen ble åpnet for trafikk i desember 2014. Det legges opp
til anleggsstart på strekningen Bagn–Bjørgo våren 2016, og prosjektet
ventes åpnet for trafikk i 2020. Det samlede prosjektet E16 Fønhus–Bagn–Bjørgo
er nærmere omtalt i Prop. 101 S (2011–2012).
Dagens E16 fra Bagn til Bjørgo er om lag 11
km lang. Fra Bagn fortsetter vegen opp Bagnskleivene til Bjørgo.
Her kommer fv. 33 fra Dokka og Gjøvik/Lillehammer inn på E16 fra øst.
Årsdøgntrafikken (ÅDT) i 2014 var om lag 2 200 kjøretøy med betydelig
høyere trafikk i helger og store høytider. Tungtrafikkandelen er om
lag 12 pst.
Strekningen har ikke tilfredsstillende standard
ut fra trafikkmengde og funksjon som riksveg mellom Øst- og Vestlandet.
Fra Bagn og nordover er det en strekning med bratt og svingete veg,
som fører til vanskelige forhold spesielt for tungtrafikken vinterstid.
Størstedelen av strekningen er smal. Deler av strekningen er skredutsatt.
Prosjektet omfatter dels omlegging og dels utbedring
av eksisterende veg til tofelts veg med 8,5 m vegbredde. Der ny
E16 går i tunnel, vil dagens veg være et tilbud for gående og syklende. Utbyggingen
vil føre til innkorting av E16 med om lag 1,2 km. Reguleringsplan
for strekningen ble vedtatt av Sør-Aurdal og Nord-Aurdal kommuner
27. juni 2013.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2)
av prosjektstyringsunderlag, kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag.
Statens vegvesen har tatt kvalitetssikrers tilråding til følge og
tilrår en styringsramme på 1 400 mill. 2014-kroner og en kostnadsramme
på 1 555 mill. 2014-kroner. Samferdselsdepartementet slutter seg
til Statens vegvesens vurderinger. Omregnet til 2015-kroner blir
styringsrammen 1 440 mill. kroner og kostnadsrammen 1 600 mill.
kroner.
Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet
til -1 220 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet
til -1,08.
Den lokalpolitiske behandlingen og trafikkgrunnlaget
er omtalt i kapittel 3 og 4 i proposisjonen. Forslag til utbygging
og finansiering av prosjektet er behandlet lokalpolitisk i to omganger,
høsten 2013 og våren 2014. Sør-Aurdal, Nord-Aurdal, Øystre Slidre
og Vestre Slidre kommuner samt Oppland fylkeskommune har vedtatt
delvis bompengefinansiering av prosjektet.
Forslag til finansieringsplan er vist i tabell
5.1 i proposisjonen.
Finansieringsplan for E16
Bagn–Bjørgo
Mill. 2015-kr |
| 2014–2017 | 2018–2023 | Sum |
Statlige midler | 370 | 730 | 1 100 |
Bompenger | 340 | 0 | 340 |
Sum | 710 | 730 | 1 440 |
I Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2023 er det lagt til grunn 880 mill. 2013-kroner i statlige
midler til prosjektet. Etter den første lokalpolitiske behandlingen
høsten 2013 gjorde Samferdselsdepartementet en ny vurdering av prosjektet
og gikk inn for å øke den statlige andelen med 120 mill. 2014-kroner,
til 1 020 mill. 2014-kroner. Dette lå til grunn ved den lokalpolitiske
behandlingen våren 2014.
Kostnadsoverslaget er økt med om lag 50 mill. kroner
siden den lokalpolitiske behandlingen. Samferdselsdepartementet
går inn for at økningen dekkes med statlige midler og legger etter dette
til grunn 1 100 mill. 2015-kroner i statlige midler, fordelt med
370 mill. kroner i perioden 2014–2017 og 730 mill. kroner i perioden
2018–2023.
Så langt er det bevilget 91 mill. 2015-kroner
til prosjektet, fordelt med 41 mill. kroner i 2014 og 50 mill. kroner
i 2015.
Når strekningen E16 Bagn–Bjørgo åpnes for trafikk,
legges det opp til å etablere automatiske bomstasjoner med toveis
innkreving på ny E16 og eksisterende E16 ved Bangskleive. Samtidig avsluttes
eksisterende innkreving i bomstasjonen ved Koparvike, på strekningen
Fønhus–Bagn. Inntektene fra de nye bomstasjonene skal finansiere
forutsatt bompengebidrag til prosjektet Bagn–Bjørgo samt resterende
gjeld knyttet til prosjektet Fønhus–Bagn.
Bompengetakster og forutsetninger ellers for
finansieringsplanen framgår av kapittel 5 i proposisjonen. Innkrevingsperioden
er regnet til om lag 15 år.
Brutto bompengeinntekter er beregnet til om
lag 980 mill. kroner, fordelt med 340 mill. kroner til å dekke deler
av investeringskostnadene knyttet til prosjektet Bagn–Bjørgo, om
lag 170 mill. kroner til å dekke resterende gjeld knyttet til prosjektet
Fønhus–Bagn, om lag 395 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader
og om lag 75 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og kostnader
til drift av bompengeselskapet.
Som omtalt i Prop. 97 S (2013–2014) legger regjeringen
opp til en omorganisering av bompengesektoren til et fåtall selskaper.
I tillegg vil regjeringen innføre en rentekompensasjonsordning for
bompengelån. Det legges opp til at rentekompensasjonen skal komme
bilistene til gode i form av lavere takstnivå eller kortere innkrevingsperiode.
Det er en forutsetning for rentekompensasjonen at prosjektene legges
inn i et av de nye bompengeselskapene så snart disse er etablert.
Bompengeopplegget er basert på en forutsetning om
6,5 pst. lånerente på lån som ikke allerede er bundet til lavere
rente, og faktisk lånerente på lån som det er inngått renteavtale
for. Dette er i tråd med de lokalpolitiske vedtakene. Gjennom Prop.
119 S (2013–2014) er det åpnet for at den beregningstekniske renten
i en overgangsperiode kan settes lavere, i intervallet mellom 6,5 pst.
og renten på 10-års statsobligasjonslån. Det er en forutsetning
at det er lokal tilslutning til dette og at den fylkeskommunale
garantien opprettholdes.
Gjennom sitt vedtak i fylkestinget 29. april
2014 har Oppland fylkeskommune vedtatt å stille selvskyldnerkausjon
for bompengeselskapets låneopptak. Maksimal lånegjeld er beregnet
til om lag 805 mill. 2015-kroner, jf. kap. 6 i proposisjonen. Garantistens
utlegg kan dekkes gjennom en økning av realtakstene med inntil 20
pst. og en forlengelse av bompengeperioden med inntil fem år.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om utbygging og
finansiering av E16 Bagn–Bjørgo i Oppland, vil det bli inngått avtale
mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale
og de vilkårene som er lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Eigil Knutsen, Sverre Myrli, Eirik Sivertsen og Karianne
O. Tung, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Siri Engesæth, viser til at strekningen Bagn–Bjørgo
er andre etappe av prosjektet Fønhus–Bjørgo på E16 i Sør-Aurdal og
Nord-Aurdal kommuner. Første etappe mellom Fønhus og Bagn ble åpnet
for trafikk i desember 2014. Andre etappe fra Bagn i Sør-Aurdal
til Bjørgo i Nord-Aurdal har i dag for dårlig standard, og det er
nødvendig med ny veg. Med det skisserte forslaget vil det bygges
ny veg på strekningen, inkludert 4,3 kilometer tunnel, og når den
nye vegen står ferdig, blir det en forkortelse av vegen mellom Bagn
og Bjørgo.
Komiteen viser til de betydelige
investeringene som er foretatt på E16 de senere årene, og vil påpeke
at ny veg mellom Bagn og Bjørgo bidrar til å gjøre E16 til en bedre
og tryggere veg mellom Østlandet og Vestlandet. Komiteen understreker
viktigheten av å videreføre satsingen på E16 mellom Sandvika og
Bergen.
Komiteen viser til at E16 Bagn–Bjørgo
skal delvis bompengefinansieres, som også er tilfelle for E16 Fønhus–Bagn.
Det skisserte bompengeopplegget er godkjent både av Oppland fylkeskommune
og av Sør-Aurdal og Nord-Aurdal kommuner. Komiteen vil
videre vise til at det er enighet om at når vegen mellom Bagn og Bjørgo
står ferdig, skal dagens bom ved Koparvike mellom Fønhus og Bagn
flyttes til Bagnskleive ved kommunegrensa mellom Sør-Aurdal og Nord-Aurdal.
Komiteen vil på generelt grunnlag
understreke at det er viktig å få mest mulig veg for pengene. Komiteen er
positiv til å se på fornuftige endringer og justeringer av den beregningstekniske renten
for bompengelån, og er derfor også positiv til at det kan benyttes
en lavere beregningsteknisk rente på E16 Bagn–Bjørgo, dersom staten
og lokale myndigheter kommer til enighet om det.
Komiteen vil videre understreke
viktigheten av god framdrift på E16 Bagn–Bjørgo, og legger til grunn
at vegen kan åpnes for trafikk i 2020, som redegjort for i proposisjonen.
Komiteen vil på generelt grunnlag,
som et ledd i arbeidet med å få mest mulig veg for pengene, uttale
at det for kommende vegutbygginger der det er hensiktsmessig, bør
vurderes å bygge smal firefelts veg, slik det er gjort på E16 i
Akershus og Hedmark, i stedet for to-/trefelts veg.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er tilfreds med at bomsatsene på strekningen
Bagn–Bjørgo er redusert som følge av økte statlige bevilgninger. Disse medlemmer er
videre positive til å se på fornuftige endringer og justeringer
av den beregningstekniske renten og rentekompensasjon for bompengelån,
og er derfor også positive til at det kan benyttes en lavere beregningsteknisk
rente på E16 Bagn–Bjørgo, dersom staten og lokale myndigheter kommer
til enighet om det. Disse medlemmer mener at effektene
av denne endringen skal komme bilistene til gode gjennom lavere
bomtakster eller kortere nedbetalingstid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at det har
vært lokale diskusjoner knyttet til denne veiutbyggingen rundt forhold
som påvirkes av rentenivået. Et gunstigere rentenivå kan i store
trekk føre til tre ulike fordeler: lavere bompengepris per passering,
raskere nedbetaling av bompengegjeld eller ytterligere satsing på
infrastruktur. Disse medlemmer vil på generelt grunnlag
bemerke at det i denne sammenhengen er viktig å komme fram til løsninger
som har god forankring blant dem som er mest berørt av bompengeprosjektet.
Komiteen har ingen
ytterligere merknader, og slutter seg til det framlagte forslaget.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
1. Samferdselsdepartementet
får fullmakt til å gjennomføre prosjektet E16 Bagn–Bjørgo innenfor
en kostnadsramme på 1 600 mill. kroner.
2. Stortinget samtykker i at bompengeselskapet får
tillatelse til å ta opp lån og kreve inn bompenger til delvis bompengefinansiering
av utbyggingen av E16 på strekningen Bagn–Bjørgo i Oppland. Vilkårene
framgår av Prop. 140 S (2014–2015).
3. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler
for finansieringsordningen.
4. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å fastsette takster basert på lavere beregningsteknisk rente,
gitt lokalpolitisk tilslutning og i tråd med føringene i Prop. 140
S (2014–2015).
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 22. oktober
2015
Linda C. Hofstad Helleland | Sverre Myrli |
leder | ordfører |