Å legge til rette for gode oppvekstvilkår for
barn og unge er blant de viktigste oppgavene i samfunnet. Meldingen
viser til at gode oppvekstvilkår er et mål i seg selv samtidig som
det legger grunnlaget for en god helse gjennom livet. Å investere
i barn og unges helse er avgjørende i et samfunnsøkonomisk perspektiv;
en bærekraftig samfunnsutvikling fordrer en oppvoksende generasjon
med god helse. Å forebygge, avdekke og avverge tidlig og å følge
opp de barna, ungdommene og familiene som sliter, er derfor avgjørende
for dem det gjelder og for samfunnets bærekraft. Regjeringen har
derfor bl.a. igangsatt et tverrdepartementalt arbeid rettet mot utsatte
barn og unge (0–24-samarbeidet), med overordnet mål om å redusere
utenforskap og frafall i videregående opplæring.
Regjeringen vil bedre det forebyggende og helsefremmende
helsetilbudet til barn og unge i kommunene. Helsestasjons- og skolehelsetjenesten
skal styrkes og videreutvikles ved å øke antallet årsverk, skape
mer flerfaglighet og å tydeliggjøre tjenestens kjerneoppgaver. I
2014 ble helsestasjons- og skolehelsetjenesten styrket gjennom en
økning av de frie inntektene med 180 mill. kroner. Tjenesten er
styrket med ytterligere 270 mill. kroner i 2015 gjennom vekst i kommunenes
frie inntekter, til sammen 455 mill. 2015-kroner. Styrkingen i 2015
innebærer om lag 400–450 årsverk, dersom alle midlene ble brukt
til økt årsverksinnsats i tjenestene.
Den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PP-tjenesten)
er en kommunal eller fylkeskommunal rådgivende tjeneste. Tjenesten
skal gi skoler råd og veiledning for å tilrettelegge for barn og unge
voksne som trenger det, og bistå skoler for å legge opplæringen
bedre til rette for elever med særskilte behov. For å nå den politiske
målsettingen om økt satsing på systemrettet arbeid i PP-tjenesten
er det iverksatt en satsing på etter- og videreutdanning av ansatte
i tjenesten for perioden 2013–2018. Formålet er å styrke ansattes kompetanse,
og bidra til mer innsats innen systemrettet arbeid. Målgruppen for
satsingen er ansatte og ledere i PP-tjenesten. I 2015 er det satt av
38 mill. kroner til satsingen.
Risikoutsatte barn og unge har ofte behov for flerfaglige
tjenester, herunder psykologtjenester. Regjeringen har videreført
tilskuddsordningen til psykologer i kommunene med 100 mill. kroner
i 2015. Flertallet av psykologer som er rekruttert, arbeider med
barn og unge. Det er viktig at disse etablerer et godt samarbeid
med kommunens øvrige helsetjeneste, PP-tjenesten og sosialpedagogiske
rådgivere på skolene, ikke minst for å redusere frafallet av elever
fra videregående skole. Regjeringen vil lovfeste en plikt for kommunene
til å ha psykologkompetanse.
revidere forskrift
om helsestasjons- og skolehelsetjenesten
utarbeide en ungdomshelsestrategi
utarbeide en samlet strategi for seksuell
helse
videreutvikle samarbeidet om utsatte barn
og unge mellom 0 og 24 år
legge fram en strategi mot barnefattigdom
og konsekvenser av fattigdom for barn og ungdom våren 2015
gjennomføre et arbeid overfor barn og unge,
som skal løfte regjeringens satsinger på barn og unge generelt og
satsinger rettet spesielt mot utsatte barn og unge
Komiteen viser til
at psykiske plager er en av de store samfunns- og folkehelseutfordringene blant
dagens barn og unge i Norge. Plager som angst, depresjoner og atferdsproblemer
er de hyppigst forekommende lidelsene i barne- og ungdomsårene.
Dette er plager som går utover barn og unges trivsel, læring, daglige
gjøremål og samvær med andre.
Komiteen viser til at barn som
pårørende kan møte utfordringer de ikke er i stand til, eller ikke bør
håndtere på grunn av sin unge alder. Dette gjelder blant annet barn
som har foreldre/foresatte, søsken eller andre nære omsorgspersoner med
psykiske lidelser, rusproblemer eller annen alvorlig og langvarig
sykdom, eller barn som opplever stort konfliktnivå i forbindelse
med foreldrenes samlivsbrudd.
Komiteen viser til at flere unge
oppgir at de har behov for å benytte seg av fastlegen sin, men at de
opplever tjenesten som lite tilgjengelig. Dette er begrunnet i flere
forhold som åpningstider, kostnad, at det er vanskelig å bestille
time, eller at tjenesten ikke passer for deres problemstillinger
og utfordringer. Komiteen viser i denne sammenhengen
til at det for de fleste unge er den helsefremmende og forebyggende
tjenestene og den tidlige innsatsen som ytes gjennom helsestasjons-
og skolehelsetjenesten som er den viktigste.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti mener
at helsestasjons- og skolehelsetjenesten er viktige lavterskeltilbud for
barn og unge. Stortinget har i de to siste statsbudsjett økt tilskuddet
til skolehelsetjenesten for å styrke tilbudet, men lokalpolitikerne
har i for liten grad fulgt opp med å bruke pengene til formålet.
I en opptrappingsfase vil disse medlemmer derfor
øremerke midlene til skolehelsetjenesten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at det
er etablert stadig flere helsestasjoner som har samlet ulike profesjoner
under ett tak. Det vil etter flertallets syn være
lite hensiktsmessig å straffe de kommunene som har etablert gode
ordninger og rutiner, ved å øremerke midler. Dersom kommunepolitikere
deler synet om behov for å styrke helsestasjonstjenesten, har flertallet tillit
til at dette vil bli prioritert i kommunebudsjettene, på bakgrunn
av midlene de tildeles. Flertallet påpeker at vi
er på rett vei. KOSTRA-tall fra juni 2015 viser til flere årsverk
i tjenesten.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker på at fastlegen
er en viktig del av det samlede helsetilbudet for barn og unge.
Sammen med helsesøster har de ofte fulgt barn og ungdom fra de var
spedbarn og har god kjennskap til familien. Disse medlemmer mener
at denne kunnskapen gjør at barn og unge i risikosonen kan fanges
opp på et tidlig tidspunkt.
Disse medlemmer mener at primærhelsetjenesten
bør ta hensyn til at ungdom er i en sårbar alder i overgang til
voksen. I tillegg til kroppslige endringer kan det være utfordrende
å flytte hjemmefra og ta et større ansvar for eget liv. En ventetid
på uker og måneder for å få legetime eller behandling får ofte større
negativ virkning på ungdom. Mange ungdommer vil vegre seg for å
kontakte fastlegen, enten på grunn av økonomi eller at legen kjenner
den unges familie, og at det er usikkerhet hos de unge om hvorvidt
taushetsplikten overholdes. Ungdom trenger informasjon om det totale
helsetilbudet.
Disse medlemmer mener derfor
at alle ungdommer som fyller 16 år, bør få et informasjonsskriv
om fastlegetilbudet; hvem som er fastlegen, kontaktinfo, taushetsplikt,
retten til å skifte fastlege og andre relevante helsetilbud i kommunen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til følgende flertallsmerknad
i fra Innst. 380 S (2014–2015) Folkehelsemeldingen:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
vil påpeke at ifølge Helsedirektoratet mangler det mellom 560 og
800 mill. kroner for å nå opp til minste bemanning som direktoratet
anbefaler, og Barneombudet mener det er behov for minst 1 500 stillinger
for å ha en forsvarlig tjeneste. Tilsvarende tall fra Helsedirektoratet
er at det er behov for 1 200 nye stillinger. Flertallet støtter
derfor opp om en nasjonal opptrapping av skolehelsetjenesten, med
mål om raskest mulig å sikre en tilgjengelig og forsvarlig skolehelsetjeneste.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det neste store helseløftet i Norge må være en tverrfaglig opptrappingsplan
for forebygging og tidlig innsats for psykisk helse, spesielt blant
barn og unge.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
også til Senterpartiets representantforslag om en 5-årig kommunal
opptrappingsplan for psykisk helse, Dokument 8:41 S (2013–2014), jf.
Innst. 271 S (2013–2014), der det blant annet slås fast at:
«En kommunal opptrappingsplan for psykisk helse må
ha stor oppmerksomhet på barn og unge. (…) Forslagsstillerne mener
at en kommunal opptrappingsplan for psykisk helse særlig må omhandle
en forpliktende styrking av helsestasjonen og skolehelsetjenesten.»
Komiteen understreker
viktigheten av at personer med psykiske plager får hjelp tidlig.
Barn og unge er spesielt sårbare, og psykisk sykdom i barne- og
ungdomsår øker risikoen for å oppleve psykiske plager og lidelser
også i voksen alder. Komiteen påpeker viktigheten
av at psykologer i kommunene er delaktige og bidrar til utvikling
av det forebyggende arbeidet blant barn og unge i kommunen. Det
bør tilrettelegges for at flere psykologer ansettes direkte i skolehelsetjenesten
og studenthelsetjenesten eller ved at det etableres et tett samarbeid
mellom kommunepsykologene. Komiteen viser til Innst. 315
S (2014–2015), jf. Dokument 8:54 S (2014–2015) om tiltak for å bekjempe
vold mot barn, hvor en samlet justiskomité ber regjeringen utrede
en bindende minimumsnorm for skolehelsetjenesten. Komiteen forventer
at regjeringen følger opp dette arbeidet for å sikre en skole- og
studenthelsetjeneste med tilstrekkelig antall ansatte for å sørge
for en tilgjengelig tjeneste av høy kvalitet – med tid til den enkelte.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti mener
at midler til skolehelsetjenesten må øremerkes i en opptrappingsfase,
for å sikre et offensivt løft for dette tilbudet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser at det er dokumentert,
gjentatte ganger, at regjeringens såkalte satsing på helsestasjoner
og skolehelsetjeneste ikke fører til den styrkingen som er lovet. Disse
medlemmer mener denne kunnskapen må føre til at midlene
øremerkes.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil øremerke
penger til en ny opptrappingsplan for psykisk helse i kommunene
som også vil inkludere tjenester for barn og unge, i stedet for
en isolert opptrappingsplan for skolehelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen i
meldingen skriver at de vil bedre det forebyggende og helsefremmende
helsetilbudet til barn og unge i kommunene. Disse medlemmer vil
understreke at kosthold og fysisk aktivitet da er viktige tiltak. Disse
medlemmer mener det må innføres én times fysisk aktivitet
hver dag i skolen, og at ordningen med gratis frukt og grønt igjen
bør bli et tilbud i grunnskolen. Disse medlemmer mener
også at det bør satses mye sterkere på utvikling av skolemåltidet.