For å kunne forvalte og utvikle en kommunal helse-
og omsorgstjeneste av god kvalitet må nasjonale helsemyndigheter
ha kunnskap om en rekke forhold. Det må finnes kunnskap om hvilke
ressurser som finnes i tjenesten, om hvilke tjenester som ytes og
i hvilket omfang og om hvem som mottar hvilke tjenester. De ansvarlige må
vite i hvilken grad tjenestene faktisk fungerer etter hensikten
og overordnet sett oppnår de resultatene som ønskes, og om pasienter
og brukere opplever tjenestene som gode. Videre trengs informasjon
om forekomst og årsaker til sykdom, funksjonssvikt og sosiale problemer,
slik at vi kan forebygge og bygge ut tjenester med riktig kapasitet.
Det må foreligge kunnskap om hva som er effektiv forebygging, behandling,
rehabilitering og gode måter å organisere og finansiere behandlingen
og tjenestene på. Det trengs altså kunnskap for å planlegge, dimensjonere,
evaluere og korrigere tjenestene.
Hovedformålet med et kommunalt helse- og omsorgsregister
(Kohr) er å gi grunnlag for planlegging, styring, finansiering og
evaluering av kommunale helse- og omsorgstjenester for sentrale
og kommunale myndigheter. Opplysningene i registeret skal også være
en viktig datakilde for statistikk, helseanalyser, kvalitetsforbedringsarbeid,
beredskap, forebyggende arbeid og forskning.
Helse- og omsorgsdepartementet har gitt Helsedirektoratet
i oppdrag å utrede innholdet i et kommunalt helse- og omsorgstjenesteregister
i tildelingsbrevet for 2014. Helsedirektoratet har etablert et tett
samarbeid med Folkehelseinstituttet for å løse dette oppdraget.
Over statsbudsjettet er det for 2015 bevilget 30 mill. kroner til utvikling
av registeret, som også vil omfatte tannhelsetjenester, både offentlige
og private.
Komiteen viser til
at Stortinget nylig har vedtatt ny lov om pasientjournal og ny lov
om helseregistre. Etablering av et helseregister innebærer at våre
helseopplysninger blir brukt for å forbedre og utvikle tjenester
til beste for oss som brukere og pasienter, samt samfunnet. Komiteen legger
samtidig personvernet til innbyggerne til grunn og viser til Innst.
295 L (2013–2014), jf. Prop. 72 L (2013–2014) Pasientjournalloven
og helseregisterloven. Komiteen mener det er viktig
at både regelverk og teknologi sikrer at personlige helseopplysninger ikke
blir gjenstand for uautorisert bruk. For å bedre styring og for
å kunne måle resultat og kvalitet i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
er det nødvendig med et kvalitetsregister.
Komiteen viser til høringsinnspill
fra Virke, som i en uformell undersøkelse fikk frem at pleiere på
sykehjem bruker omtrent 20 pst. av arbeidsdagen på rapportering. Komiteen mener at
målet med et nasjonalt kvalitetssystem bør være at tilstrekkelig
informasjon innhentes på en så effektiv måte som mulig, og at dataene
gjøres også tilgjengelig for lokalt lærings- og utviklingsarbeid.