Habilitering og rehabilitering har i mange år vært
pekt på som et av helse- og omsorgstjenestens svakeste områder.
Meldingen fremhever at til tross for dette, og gjentatte tverrpolitiske
ønsker og verbale ambisjoner om å løfte disse områdene, har for
lite skjedd. Det ønsker regjeringen å gjøre noe med. For å få til
en reell styrking av habilitering og rehabilitering i de kommunale
helse- og omsorgstjenestene må en rekke tiltak settes i verk.
Det må klargjøres hva som er nødvendige og forsvarlige
habiliterings- og rehabiliteringstjenester for de store målgruppene.
Ansvarsdelingen mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten må
bli tydelig. Det er et politisk ønske å samle flere rehabiliteringsoppgaver
som i dag ivaretas i spesialisthelsetjenesten i større og mer kompetente
kommuner i forbindelse med kommunereformen. Tilbud i spesialisthelsetjenesten
må imidlertid ikke trappes ned før det er bygget opp i kommunene.
Når behov er avdekket, må ledere og personell
i tjenestene vite hvordan disse behovene kan dekkes på en god og
kunnskapsbasert måte, og tilbudet må finnes. Det handler både om
organisering, arbeidsmetoder og helse- og sosialpersonell med rett
kompetanse og tverrsektorielt samarbeid. Opplæring av brukere og
pårørende er avgjørende for å mestre livet med sykdom eller funksjonsnedsettelse.
Det er nødvendig å tydeliggjøre kommunenes plikt til å sørge for denne
opplæringen. Endelig må det sikres at kapasiteten er tilstrekkelig.
Rehabilitering er tjenester og støtte til bruker/pasient
i form av strukturerte tiltak over en tidsperiode for å gjenvinne
tapte funksjoner.
Habilitering relateres til funksjonsnedsettelser som
skyldes medfødte og tidlig ervervede tilstander. Habilitering består
ofte av flere prosesser gjennom hele livsløpet, og starter for mange tidlig
i barndommen.
Habilitering og rehabilitering er flere tjenester satt
sammen til en helhet. Derfor er dette et krevende område. De ansatte
må ha kompetanse på mange felt, evne til å samarbeide med brukere, pårørende,
kolleger i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
og med andre støttespillere i andre samfunnssektorer. Videre kreves
det god organisering av tjenestene og at disse utformes etter brukernes
behov, mål og ressurser og ikke den enkeltes diagnose.
utarbeide en opptrappingsplan
for rusfeltet
etablere en forskrift som regulerer avtalefysioterapeutenes
virksomhet, herunder kvalitets- og funksjonskrav
vurdere å innføre direkte tilgang til fysioterapeut uten
henvisning fra lege eller annen henvisende instans når forskrift
som regulerer virksomheten er innført
utrede muligheten for at kommunene kan
tildeles fastlønnstilskudd også når fysioterapeuten har driftsavtale
med kommunen for å gjøre fysioterapitjenesten mer fleksibel for
kommunene
tydeliggjøre kommunenes ansvar for pasient-
og pårørendeopplæring i helse- og omsorgstjenesteloven
utrede nærmere hvordan en utvidelse av
kommunenes ansvar for habilitering og rehabilitering kan gjennomføres
som en del av det videre arbeidet med kommunereformen
videreføre arbeidet med å dokumentere effektene
og utvikle og implementere hverdagsrehabilitering i kommunene
ta sikte på å utarbeide en opptrappingsplan
for habilitering og rehabilitering som vil ha sitt hovedfokus rettet
mot kommunene
Komiteen viser til
at regjeringen har varslet at den vil legge frem en opptrappingsplan
for habilitering og rehabilitering med hovedvekt på kommunene. Komiteen mener
denne også må ha oppmerksomhet på ansvarsavklaringen mellom kommunene
og spesialisthelsetjenesten, og ikke minst samhandlingen mellom
disse. Det vises i meldingen til tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB)
fra 2013, som viser at i overkant av 100 kommuner ikke har ergoterapeuter
knyttet til sin virksomhet, samtidig som mange kommuner har lang
ventetid for å få tjenesten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen jobber med en opptrappingsplan for habilitering
og rehabilitering, i tråd med samarbeidsavtalen, og det tas sikte
på å legge frem planen i løpet av 2016.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at regjeringen
lenge har bebudet en større satsing på habilitering og rehabilitering. Disse
medlemmer vil si seg enig med flere høringsinstanser som
peker på at regjeringens formuleringer er for vage og uforpliktende
når det meldes at man «tar sikte på» å utarbeide en opptrappingsplan
for habilitering og rehabilitering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
peke på at Helsedirektoratet utarbeidet en rapport i 2011 på oppdrag
fra regjeringen Stoltenberg II, der et partssammensatt utvalg gjennomgikk
habiliterings- og rehabiliteringsområdet med sikte på å beskrive hvordan
ansvarsfordelingen bør være mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten
på dette feltet. Disse medlemmer mener denne rapporten
gir et godt grunnlag for konkrete habiliterings- og rehabiliteringstiltak
i primærhelsetjenesten. Derfor mener disse medlemmer at
regjeringen nå må vise handlekraft og levere politikk i tråd med
de forventningene man selv har skapt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til Norges Handikapforbund, som mener at meldingen legger til grunn
en svært snever fremstilling av habilitering og rehabilitering og
etterlyser et tydeligere samfunnsperspektiv med vekt på mestring
av sykdom og nedsatt funksjonsevne, sosial trygghet, bedre levekår
for vanskeligstilte og som sikrer at den enkelte får mulighet til
å leve og bo selvstendig, med en aktiv tilværelse i fellesskap med
andre. Hverdagshabilitering må konkretiseres nærmere.
Disse medlemmer mener at helseforetakene må
få et tydeligere ansvar for oppretting av rehabiliteringsplasser
i spesialisthelsetjenesten for ungdom, og at det bør lages retningslinjer
for god overføring fra barnehabilitering til voksenhabilitering,
samarbeidet mellom rehabilitering på kommunenivå og i helseforetakene
bør styrkes og informasjonen bli bedre. Disse medlemmer mener
det er viktig å sikre brukermedvirkning fra ungdom både på system-
og individnivå.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke
behovet for at en opptrappingsplan retter seg mot kommunene. Etter
innføringen av samhandlingsreformen har kommunene tatt imot flere
utskrivningsklare pasienter enn før. Hjemmeboende pasienter som trenger
avlastning, korttidsplasser eller rehabilitering kan måtte vente
for lenge fordi utskrivningsklare pasienter fra sykehusene fyller plassene. Disse
medlemmer mener det er viktig at utskrivningspraksisen ikke
er for hard, slik at antall reinnleggelser kan gå ned, og at tilbudet
i kommunene bygges opp i takt med kommunenes økte ansvar.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til Innst. 212 S (2009–2010), hvor flertallet overførte det
økonomiske ansvaret for utskrivningsklare pasienter fullt og helt
til kommunene fra og med 2012. Komiteens medlemmer fra Høyre og
Fremskrittspartiet advarte den gangen om at kommunene måtte settes
i stand til å kunne ivareta nye oppgaver, hvilket ikke skjedde. Flertallet påpekte
da særlig behov for kompetanse og kapasitet til å forebygge, diagnostisere
og behandle. Det er man etter flertallets syn godt
i gang med gjennom Meld. St. 26 (2014–2015) Fremtidens primærhelsetjeneste
– nærhet og helhet.
Flertallet viser til at hovedintensjonen
bak samhandlingsreformen var gjennom bredt forlik å få til bedre
samhandling mellom aktørene i helse- og omsorgstjenestene. Det var
videre en intensjon at pasienter skulle få tjenester av høyere kvalitet,
nær der de bor, og at eldre, skrøpelige pasienter skulle slippe
å fraktes til sykehus for helsehjelp som kan utføres i kommunene med
oppbygging av kompetanse. Slik ble det ikke, mange kommuner rakk
ikke å bygge ut tilstrekkelig kapasitet. Flertallet viser
i den forbindelse til NOVA-rapport 6/15 om prosessevaluering av
samhandlingsreformen, hvor det fremkommer at samhandlingsreformen
har gitt lite økonomisk støtte til langsiktig forebyggingsarbeid
i kommunene. Kommuner har altså hatt vansker med å tilfredsstille
kravet i samhandlingsreformen om å utforme et planverk som beskriver
tiltakene som kan iverksettes innenfor kommunens økonomiske begrensninger.
I denne rapporten fremkommer det også at ressursbruken til folkehelsearbeidet
ikke har økt vesentlig med Samhandlingsreformen og folkehelseloven,
og at alle pengene med samhandlingsreformen har gått til tjenesteyting,
behandling og pleie og omsorg i fylkets kommuner, noe som er stikk
i strid med reformens intensjoner. Flertallet mener
at denne meldingen tar for seg flere av utfordringene som samhandlingsreformen
har stått i.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil understreke
at NOVA-rapporten om prosessevalueringen av samhandlingsreformen
burde ført til en grundigere vurdering av innføring av betalingsplikt
for utskrivningsklare pasienter innen rus- og psykiatrifeltet, for
å unngå at dette innføres uten at kommunene har fått bygget ut sitt tilbud
i forkant.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke
at selv om det er viktig og riktig at kommunene gis sterkere mulighet
til å gjøre godt habiliterings- og rehabiliteringsarbeid, er det
vel så vesentlig at ikke spesialiserte tilbud legges ned uten å
nøye ha vurdert konsekvensene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til oppdragsdokumentene
til de regionale helseforetakene, hvor det blir påpekt at rehabilitering
innen spesialisthelsetjenesten ikke kan bygges ned før et tilbud
er på plass i kommunene.