Forslagsstilleren mener at burhold av rev og mink
er så problematisk for dyrevelferden at driftsformen må avvikles.
Stortinget kan etter forslagsstillerens mening ikke
lenger godta et dyrehold som så grunnleggende går på akkord med
norsk dyrevelferdslov. Forslagsstilleren mener det er åpenbart at hold
av rev og mink basert på burhold ikke kan foregå dyrevelferdsmessig
forsvarlig, selv der den er i tråd med gjeldende forskrifter for
hold av pelsdyr. Næringen selv avviser at annen type drift enn burhold
er realistisk.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«1. Stortinget ber regjeringen
umiddelbart å igangsette en avvikling av norsk pelsdyroppdrett, med
umiddelbar stans i nye etableringer og med omstillingsstøtte i en
avviklingsperiode på fire år.
2. Stortinget ber regjeringen utrede og
legge fram for Stortinget et import- og omsetningsforbud av produkter
fra fangst eller dyrehold som ikke kan påvises godkjent etter norske
forskrifter.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Rangdi Krogstad og Ove Trellevik,
fra Fremskrittspartiet, Tone Heimdal Brataas, Morten Ørsal Johansen
og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra
Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre, Pål Farstad,
viser til forslag fra stortingsrepresentant Rasmus Hansson om avvikling
av pelsdyrnæringen, jf. Dokument 8:27 S (2014–2015). Komiteen viser
til at representanten ønsker en umiddelbar igangsetting av avvikling
av norsk pelsdyroppdrett med umiddelbar stans i nye etableringer
og med omstillingsstøtte i en avviklingsperiode på fire år, og at
regjeringen utreder og legger frem for Stortinget et import- og
omsetningsforbud av produkter fra fangst og dyrehold som ikke kan påvises
godkjent etter norske forskrifter.
Komiteen er bekymret over kritikkverdige holdninger
og håndtering av dyr som er oppdaget ved noen pelsdyrfarmer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, påpeker samtidig at avsløringer rundt
slike kritikkverdige forhold i media ikke beskriver den generelle
norske pelsdyrnæringen.
Komiteen er svært
opptatt av å ivareta dyrevernhensyn og presiserer at det må stilles
strenge krav til dyrevern og tilsyn innen pelsdyroppdrett. Komiteen mener
det er positivt at Norges Pelsdyralslag tar grep for å bedre dyrevelferden
i egen næring, og viser til at Noregs Pelsdyralslag den 14. oktober
2015 trakk tilbake en sertifisering og selv valgte å anmelde en
minkoppdretter for brudd på reglene som skal følges ved pelsdyroppdrett
i en sak der dyrevelferden ikke skal ha vært ivaretatt.
Komiteen påpeker at det er iverksatt
flere tiltak for å bedre dyrevelferden i pelsdyrnæringen. Tilsyn
med pelsdyrnæringen har vært intensivert de siste årene. Det er
nå ingen andre typer dyrehold som inspiseres like mye av Mattilsynet
som pelsdyr. Komiteen viser til at Mattilsynet har
økt antallet medarbeidere ute i felten til å drive med tilsyn og
veiledning, gjennom effektivisering og omorganisering. I forbindelse
med omorganiseringen i Mattilsynet ble det opprettet en egen seksjon
for dyrevelferd. Målet er å øke tilsynet med 25 pst. i løpet av
fire år. Komiteen viser til at det 1. juli 2014 ble
fastsatt en ny forskrift om overtredelsesgebyr etter dyrevelferdsloven,
som gir Mattilsynet et nytt virkemiddel for å fremme etterlevelse
av loven.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, er opptatt av at kriminalitet mot
dyr møtes med strafferettslige reaksjoner. Dette flertallet viser
til at det den siste tiden har vært rettet oppmerksomhet mot viktigheten av
et godt og sterkt dyrevern, og at regjeringen i april 2015 etablerte
et prøveprosjekt med et nytt dyrekrimteam, det såkalte dyrepolitiet.
Prøveprosjektet med dyrepoliti er igangsatt i Trondheim og skal
utelukkende jobbe mot kriminalitet mot dyr. Prøveprosjektet har
allerede begynt å vise positive resultater. Dette flertallet viser til
at prøveprosjektet er foreslått videreført i 2016 i regjeringens
forslag til statsbudsjett for neste år.
Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens
videreføring av prøveprosjektet med dyrepoliti i regjeringens forslag
til statsbudsjett for 2016. Dette medlem mener at
dette prøveprosjektet bør utvides og viser til Venstres alternative
statsbudsjett for 2016 der det foreslås å opprette to nye dyrepolitienheter
som lokaliseres i Rogaland og i Akershus.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Venstre, har merket
seg at landbruks- og matminister Sylvi Listhaug deler flertallets
ønske om et sterkt og godt dyrevern innen pelsdyrnæringen og viser
til landbruks- og matministerens svar i Stortinget på interpellasjon
nr. 4 fra Morten Ørsal Johansen (Fremskrittspartiet) den 10. februar
2015, hvor hun blant annet uttalte at både hun og Mattilsynet har hatt
møter med Norges Pelsdyralslag om ivaretakelse av dyrevern i næringen.
Dette flertallet viser til at
den 15. desember 2014 ble det lagt frem en norsk offentlig utredning
om pelsdyrnæringen. Utredningen følges opp ved at regjeringen høsten
2016 vil legge frem en egen stortingsmelding om norsk pelsdyrhold.
I denne meldingen vil konsekvenser av en eventuell styrt avvikling
av næringen vurderes. Dette flertallet mener det
er naturlig å ta stilling til spørsmålet om fremtiden for næringen
når stortingsmeldingen om norsk pelsdyrhold legges frem for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ønsker
en styrt avvikling av pelsdyrnæringen. Disse medlemmer ser
det som viktig at omstillingsmidler for etablering av annen landbruksvirksomhet
basert på gårdens ressurser blir stilt til rådighet i avviklingsperioden. Disse
medlemmer viser til at pelsdyrutvalget i desember 2014 la
fram NOU 2014:15 Norsk pelsdyrhold – bærekraftig utvikling eller
styrt avvikling? Rapporten ble sendt på høring og høringsrunden
ble avsluttet i april 2015. Ekspertutvalget pekte på at det ved
et ev. forbud mot pelsdyroppdrett må etableres kompensasjonsordninger
for oppdretterne, og at slike ordninger kan innrettes på ulike områder.
Det ble også vist til at omstillingsmidler kan vurderes, og at dette er
forhold som må utredes videre dersom det er aktuelt å legge ned
næringen.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen tar sikte på å legge fram en stortingsmelding om
norsk pelsdyrhold for Stortinget først høsten 2016. Disse
medlemmer mener at regjeringen bør komme raskere til Stortinget,
og foreslår at stortingsmeldingen om pelsdyrnæringen fremmes for
Stortinget senest våren 2016. Stortinget ber om at regjeringen i
den forbindelse utreder kompensasjonsordninger for næringen og fremmer
forslag om dette for Stortinget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme stortingsmeldingen
om pelsdyrnæringen for Stortinget senest våren 2016. Stortinget
ber om at regjeringen i den forbindelse utreder kompensasjonsordninger
for næringen og fremmer forslag om dette for Stortinget.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet støtter
flertallet i NOU 2014:15 Norsk pelsdyrhold – bærekraftig utvikling
eller styrt avvikling?
Den uavklarte situasjonen for fremtiden til
norsk pelsdyroppdrett er uheldig blant annet for de som vurderer
å starte med pelsdyr eller skal foreta investeringer for å utvide
kapasiteten eller bedre dyrevelferden. Dette medlem vil
derfor understreke viktigheten av at saken blir lagt frem for Stortinget
så raskt som mulig.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at det gjentatte ganger er avslørt at den norske pelsdyrnæringen
er under enhver kritikk. Stortinget var, gjennom behandlingen av
dyrevernmeldingen i 2002, svært klare på at det skulle skje en vesentlig
forbedring når det gjaldt dyrevelferden i næringen innen 2013. Det
er dessverre ingen merkbar forbedring å spore. Dette medlem mener
derfor at Norge nå bør følge etter land som Sverige, Nederland,
Østerrike, Bosnia-Herzegovina, Danmark, England og Wales, Nord-Irland,
Skottland og Slovenia som enten har strammet inn eller lagt ned
sin pelsdyrnæring. Som et ledd i en slik norsk avvikling viser dette medlem til
Venstres alternative statsbudsjett for 2016 hvor det foreslås å
gi en omstillingsstøtte på 14 mill. kroner for bønder som driver
med pelsdyroppdrett som innføres fra og med neste jordbruksperiode.
En slik omstillingsstøtte finansieres ved å fjerne subsidiene til avløserordningen
i pelsdyrnæringen på 14 mill. kroner.
Dette medlem viser til at antall
oppdrettere gjennom de siste to årtier er redusert med 80 pst. og
at det er omtrent 350 årsverk i pelsdyrnæringen i dag. Etter at
fôrfraktstøtten, en særordning til pelsdyrnæringen på 17,8 mill.
kroner, avvikles fra og med 2016, utgjør det totale tilskudd til
pelsdyrnæringen ca. 22,5 mill. kroner for budsjettåret 2016. Dette
medlem mener at dette tilskuddet i stedet bør brukes som
omstillingsstøtte og at det i forbindelse med en avviklingsperiode
på tre, år etterfulgt av en omstillingsperiode på to år, bør settes
av offentlige midler til engangsutbetalinger ved avvikling, samt
rivingskostnader.
Dette medlem viser til at regjeringen
høsten 2016 vil legge frem en egen stortingsmelding om norsk pelsdyrhold
og at det i denne meldingen vil bli en konsekvensutredning av eventuell
avvikling av næringen. Dette medlem mener at det
på nåværende tidspunkt er tilstrekkelig kunnskap og tilstrekkelige
virkemidler til å igangsette en avvikling av norsk pelsdyroppdrett. Dette
medlem mener at en slik avvikling kan effektueres gjennom
forbud gjeldende fra 2017, gjennom avviklings- og omstillingsstøtte allerede
per januar 2017, samt ved å innføre en etablerings- og utvidelsesstopp
allerede fra 2016.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om at det på egnet måte
innføres et forbud mot pelsdyroppdrett gjeldende fra 2017. Ved innføring
av et slikt forbud ber Stortinget om at regjeringen sørger for en
avviklingsperiode for pelsdyroppdrettsnæringen på tre år, etterfulgt
av en omstillingsperiode på to år.»
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme stortingsmeldingen
om pelsdyrnæringen for Stortinget senest våren 2016. Stortinget
ber om at regjeringen i den forbindelse utreder kompensasjonsordninger
for næringen og fremmer forslag om dette for Stortinget.
Forslag fra Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen om at det på egnet måte
innføres et forbud mot pelsdyroppdrett gjeldende fra 2017. Ved innføring
av et slikt forbud ber Stortinget om at regjeringen sørger for en
avviklingsperiode for pelsdyroppdrettsnæringen på tre år, etterfulgt
av en omstillingsperiode på to år.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:27 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentant Rasmus Hansson om avvikling av pelsdyrnæringen
– vedlegges protokollen.
Oslo, i næringskomiteen, den 19. november
2015
Geir Pollestad | Morten Ørsal Johansen |
leder | ordfører |